Теми статей
Обрати теми

Дозвіл на спецводокористування: отримувати чи ні?

Ковшова О., економіст-аналітик ВБ «Фактор»
Приводом для написання статті стало наступне запитання читача: «Наша сільська рада має на балансі артезіанську свердловину, яка обслуговує лише чотири домогосподарства, мешканці яких здебільшого пенсіонери. Вода зі свердловини видобувається виключно для задоволення питних та санітарно-гігієнічних потреб. Цікавить, чи маємо ми отримати дозвіл на спеціальне водокористування? Чи передбачена відповідальність за його відсутність? Чули, що оформлення такого дозволу є платним. В нашої ради немає зайвих коштів на це. Чи дійсно він потрібен?». Питання досить цікаве та вже неодноразово порушувалось на сторінках газети. Пошукаємо відповідь.

Що таке спеціальне водокористування

Видобування підземних вод для задоволення питних, санітарно-гігієнічних та господарських потреб зі свердловин регулює не єдиний нормативно-правовий акт, а декілька. Зокрема, Водний1 та Податковий кодекси України, Закон України від 10.01.02 р. № 2918-III «Про питну воду та питне водопостачання», постанова КМУ від 13.03.02 р. № 321 «Про затвердження Порядку видачі дозволів на спеціальне водокористування та внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 10 серпня 1992 р. № 459»2.

1 Далі за текстом — ВК.

2 Далі за текстом — постанова № 321.

Не треба забувати й про Порядок державного обліку артезіанських свердловин, облаштування їх засобами вимірювання об’єму видобутих підземних вод, затверджений постановою КМУ від 08.10.12 р. № 963 (ср. ). Цей документ покладає на юридичних осіб та фізичних осіб — підприємців обов’язок із подання на державний облік інформації про артезіанські свердловини та облаштування їх засобами вимірювання об’єму видобутих підземних вод.

Спеціальне водокористування — це забір води з водних об’єктів із застосуванням споруд або технічних пристроїв, використання води та скидання забруднюючих речовин у водні об’єкти, включаючи забір води та скидання забруднюючих речовин із зворотними водами із застосуванням каналів (ст. 48 ВК).

Спеціальне водокористування здійснюється юридичними і фізичними особами насамперед для задоволення питних потреб населення, а також для господарсько-побутових, лікувальних, оздоровчих, сільськогосподарських, промислових, транспортних, енергетичних, рибогосподарських (у тому числі для цілей аквакультури) та інших державних і громадських потреб.

Тобто, сільська рада, яка має на балансі артезіанську свердловину, здійснює забір води з водного об’єкта за допомогою споруд або технічних пристроїв.

Інакше кажучи, має пряме відношення до спеціального водокористування і є первинним водокористувачем відповідно до ст. 42 ВК, оскільки:

первинні водокористувачі

це ті, що мають власні водозабірні споруди і відповідне обладнання для забору води

вторинні водокористувачі (абоненти)

це ті, що не мають власних водозабірних споруд і отримують воду з водозабірних споруд первинних водокористувачів та скидають стічні води в їх системи на умовах, що встановлюються між ними

У листі Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 15.03.11 р. № 5515/16/10-11-МП «Про надання роз’яснення [щодо збору за спеціальне використання води]» зазначалось:

1

дозвіл на спеціальне водокористування оформлює лише первинний водокористувач. Для вторинних водокористувачів дозволом на спеціальне водокористування є встановлений у дозволі первинного водокористувача ліміт використання води та відведення стічних вод абонентами і договір між ними

2

окремим документом дозвіл на спеціальне водокористування для вторинних водокористувачів не оформлюється

Зауважимо: водокористувачі зобов’язані здійснювати спеціальне водокористування лише за наявності дозволу (п. 9 ст. 44 ВК). Порядок видачі дозволу на спеціальне водокористування регулюють ст. 49 ВК та постанова № 321.

У разі використання підземних вод видача дозволу на спеціальне водокористування здійснюється за клопотанням водокористувача з обґрунтуванням потреби у воді, погодженим з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр. Нині таким органом є Державна служба геології та надр України (Держгеонадра).

Увага! Спеціальне водокористування може бути як короткотерміновим (до 3 років), так і довготерміновим (від 3 до 25 років). Підтвердження цього містить п. 6 постанови № 321.

Видачу (відмову у видачі, переоформлення, видачу дубліката, анулювання) дозволу на спеціальне водокористування здійснюють відповідно до Закону України від 06.09.05 р. № 2806-IV «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності»3.

3 Далі за текстом — Закон № 2806.

Зауважимо: дозволи видаються на підставі заяви юридичної або фізичної особи з обґрунтуванням потреби у воді.

Зразки бланків дозволу та клопотання щодо його отримання, перелік відомостей, що подаються водокористувачами для отримання дозволу, затверджуються спільним наказом Мінприроди, МОЗ і Держводагентства (п. 5 постанови № 321).

У нашому випадку свердловина може відноситись до водного об’єкта як місцевого, так і загальнодержавного значення. Відповідно дозвіл на спеціальне водокористування у разі використання води водних об’єктів (п. 2 постанови № 321):

загальнодержавного значення

видають Рада міністрів АР Крим, обласні, Київська та Севастопольська міська держадміністрація

місцевого значення

видають органи виконавчої влади АР Крим з питань охорони навколишнього природного середовища, обласні, Київська та Севастопольська міські ради за погодженням із Радою міністрів АР Крим, обласними, Київською, Севастопольською міськими держадміністраціями

Примітка.

До водних об’єктів загальнодержавного значення належать (ст. 5 ВК):

1) внутрішні морські води, територіальне море, а також акваторії морських портів;

2) підземні води, які є джерелом централізованого водопостачання;

3) поверхневі води (озера, водосховища, річки, канали), що знаходяться і використовуються на території більш як однієї області, а також їх притоки всіх порядків;

4) водні об’єкти в межах територій природно-заповідного фонду загальнодержавного значення, а також віднесені до категорії лікувальних.

До водних об’єктів місцевого значення належать:

1) поверхневі води, що знаходяться і використовуються в межах однієї області і не віднесені до водних об’єктів загальнодержавного значення;

2) підземні води, які не можуть бути джерелом централізованого водопостачання.

Тобто, щоб розуміти, до кого саме треба звертатись за отриманням дозволу на спеціальне водокористування, треба визначити, яка це підземна вода: місцевого чи державного значення.

З огляду на вимоги ст. 5 ВК підставою віднесення підземної води до водного об’єкта загальнодержавного чи місцевого значення є критерій віднесення її або до централізованого, або нецентралізованого водопостачання.

Щоб отримати точну відповідь про підземну воду з вашої свердловини, краще звернутись за роз’ясненням до Держгеонадр.

Зауважимо: господарська діяльність з централізованого водопостачання та водовідведення підлягає ліцензуванню (ст. 9 Закону України від 02.03.15 р. № 222-VIII «Про ліцензування певних видів господарської діяльності»).

Як правило, місцеві ради, які мають на балансі свердловину, створюють комунальне підприємство, яке й надає населенню послуги з централізованого водопостачання. Адже до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать, зокрема, повноваження щодо вирішення питань водопостачання, відведення та очищення стічних вод, а також здійснення контролю за якістю питної води (ст. 30 Закону України від 21.05.97 р. № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні»).

Дозволи на спеціальне водокористування видають протягом 30 календарних днів з дня подання в установленому порядку заявки та відповідних документів. При цьому видача дозволів та погодження клопотань здійснюються безоплатно. Але усім, хто бажає отримати такий дозвіл, навряд чи самостійно вдасться підготувати необхідний пакет документів. Найскладнішими є підготовка клопотання, нормативного розрахунку водоспоживання та водовідведення та схеми розташування водозабору і свердловини.

На сьогодні є спеціальні організації, які за плату на підставі укладеного договору допомагають виконати всі необхідні розрахунки водоспоживання та водовідведення із повним супроводом робіт у всіх задіяних державних органах для отримання дозволу на спеціальне водокористування.

Якщо сільська рада видобуває воду з підземних джерел та має на балансі одну чи більше свердловин, чинним законодавством передбачена необхідність періодичного оформлення дозволу на спеціальне водокористування.

Як первинний водокористувач та власник свердловини сільська рада має отримати такий дозвіл та слідкувати за строком його дії, а у разі необхідності — переоформлювати його, виконуючи вимоги чинного законодавства.

На жаль, за послуги сторонніх організацій доведеться платити, якщо вам знадобиться їх допомога у підготовці необхідних документів для отримання дозволу на спеціальне водокористування. Чинне законодавство не передбачає безкоштовного оформлення документів для установ, які утримуються за рахунок державного чи місцевого бюджетів.

Тож якщо сільська рада не має зайвих коштів (процедура супроводу таких організацій з питань оформлення необхідного пакету документів для отримання дозволу на спеціальне водокористування коштує недешево), доцільно залучити до цього тих, хто бажає допомогти (наприклад, за рахунок спонсорської чи благодійної допомоги). Але якщо бажаючих допомогти немає, рада повинна виділити на це кошти з місцевого бюджету. Адже отримання такого дозволу є обов’язковим.

Увага! Селищна рада, яка має на балансі свердловину, з якої здійснюється видобування води (в тому числі на власній земельній ділянці), не є платником рентної плати за спеціальне використання води за обсяги води, передані мешканцям села в межах їх житлового фонду та присадибних ділянок, тобто для задоволення питних і санітарно-гігієнічних потреб населення.

Відповідне роз’яснення фіскалів міститься на Загальнодоступному інформаційно-довідковому ресурсі «ЗІР» у категорії 121.01.

Підставою для цього слугує п. 255.2 ст. 255 Податкового кодексу України (ПК). Ним визначено, що не є платниками рентної плати за спеціальне використання води водокористувачі, які використовують воду виключно для задоволення питних і санітарно-гігієнічних потреб населення (сукупності людей, які знаходяться на даній території в той чи інший період часу, незалежно від характеру та тривалості проживання, в межах їх житлового фонду та присадибних ділянок), у тому числі для задоволення виключно власних питних і санітарно-гігієнічних потреб юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та платників єдиного податку.

Під терміном «санітарно-гігієнічні потреби» слід розуміти використання води в туалетних, душових, ванних кімнатах і умивальниках та використання для утримання приміщень у належному санітарно-гігієнічному стані.

Увага! За відсутності у водокористувача дозволу на спеціальне водокористування із встановленими в ньому лімітами використання води рентна плата справляється за весь обсяг використаної води, що підлягає оплаті як за понадлімітне використання (пп. 255.11.15 п. 255.11 ст. 255 ПК).

Таку ж думку фіскали висловлювали й у листі Міжрегіонального головного управління Державної фіскальної служби України від 16.09.15 р. № 21845/10/28-10-06-11 «Щодо сплати рентної плати за спеціальне використання води». Тож оформлення відповідного дозволу в інтересах самої ради, аби не потрапити до лав платників рентної плати.

Повернемось до процедури отримання дозволу на спеціальне водокористування.

Під час прийняття рішення про видачу такого дозволу або відмову в його видачі органи, які уповноважені на це, враховують відповідні висновки Держгеонадр (тобто, у випадку отримання дозволу для видобування підземних вод). У разі відмови у видачі дозволу водокористувачу надається відповідь з обґрунтуванням причин відмови.

Увага! Наказом Державної служби геології та надр України від 22.02.13 р. № 98 затверджені Методичні рекомендації щодо погодження отримання дозволу на спеціальне водокористування, створення на річках та у їх басейнах штучних водойм та водопідпірних споруд, що впливають на природний стан підземних вод, проектів робіт на землях водного фонду та встановлення меж зон санітарної охорони водних об’єктів4.

4 Далі за текстом — Методичні рекомендації.

Методичні рекомендації визначають порядок розгляду матеріалів, які подають суб’єкти господарювання до Держгеонадр України з метою погодження отримання дозволу на спеціальне водокористування. Про це йдеться у п. 1.1 Методичних рекомендацій.

Для розгляду питання щодо погодження матеріалів, поданих суб’єктом господарювання відповідно до статті 49 Водного кодексу України, рекомендується розглядати (п. 2.2 Методичних рекомендацій):

— клопотання заявника;

— обґрунтування потреби у воді для отримання дозволу на спеціальне водокористування;

— нормативний розрахунок водоспоживання та водовідведення;

— схему розташування водозабору і свердловини;

— паспорти свердловин;

— результати хімічних та бактеріологічних аналізів підземних вод (на період погодження);

— результати замірів статичних та динамічних рівнів в свердловинах (на період погодження);

— технічні характеристики існуючих водозабірних споруд підземних вод;

— оглядову карту (масштаб 1:200000);

— ситуаційний план з нанесеними водозабірними спорудами та їх географічними координатами (похибка — менш як 1 секунда) у масштабі, який дає змогу перевірити правильність визначення координат;

— гідрогеологічну карту;

— засвідчені копії документів, що підтверджують право власності або оренди земельних ділянок та водозабірних споруд;

— засвідчену копію попереднього дозволу на спеціальне водокористування (у разі наявності);

— копію Форми щорічної звітності про використання підземних вод № 7-гр за попередній звітний рік;

— план заходів, що мають забезпечити охорону підземних вод від виснаження та забруднення;

— пропозиції спеціалізованих державних геологічних підприємств, установ, організацій, що належать до сфери управління Держгеонадр України, та дочірніх підприємств НАК «Надра України» щодо погодження або направлення пакета документів на доопрацювання.

Додамо: у дозволі, який скріплюється печаткою та підписом керівника органу, що його видав, зазначають:

1

найменування органу, що його видав

2

найменування та реквізити водокористувача — юридичної особи (прізвище, ім’я, по батькові, адреса водокористувача — фізичної особи)

3

термін, на який видано дозвіл

4

ліміти забору води, використання води та скидання забруднюючих речовин

5

умови спеціального водокористування

6

інші відомості (у разі потреби)

Як отримати дозвіл на спеціальне водокористування?

Як правило, для отримання дозволу на спеціальне водокористування треба подати відповідний комплект документів. Але на початку статті ми вже зазначали, що ВК не встановлює переліку документів, необхідних для отримання такого дозволу. Через це виникають проблеми у тих, хто бажає отримати такий дозвіл. Адже органи, що їх видають, на своїх сайтах зазначають різний пакет документів, до яких входить не лише заява, яка передбачена для отримання дозвільного документа Законом № 2806.

У своєму листі від 14.01.15 р. № 154/0/20-15 Державна служба України з питань регуляторної політики та розвитку підприємництва зазначила:

<...> Пунктом 70 Переліку документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності5 <...> до документів дозвільного характеру віднесено дозвіл на спеціальне водокористування. <...>

Згідно зі статтею 7 Закону про дозвільну систему, видача (переоформлення, видача дублікатів, анулювання) документів дозвільного характеру, оформлених регіональними та місцевими дозвільними органами, здійснюється в дозвільному центрі державним адміністратором за принципом організаційної єдності.

Суб’єкт господарювання або уповноважена ним особа подає державному адміністратору, який здійснює прийом суб’єктів господарювання в дозвільному центрі, заяву, форма якої затверджується Кабінетом Міністрів України за поданням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері економічного розвитку, та за погодженням з дозвільними органами.

Таким чином, вважаємо, оскільки для одержання дозволу на спеціальне водокористування не визначено переліку документів, суб’єктам господарської діяльності слід подавати лише заяву, — державний адміністратор, відповідно до своїх основних завдань, повинен прийняти заяву від суб’єкта господарювання та передати її до дозвільного органу.

5 Затверджений Законом України від 19.05.11 р. № 3392-VI «Про Перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності».

До речі, схожу думку містить й ще один лист Державної служби України з питань регуляторної політики та розвитку підприємництва від 14.01.15 р. № 153/0/20-15.

Виходить, що можна не подавати інші документи для отримання дозволу на спеціальне водокористування, які зазначені на сайтах органів, що видають такі дозволи (зокрема, паспорти на свердловину, схеми її розташування та інші), оскільки для цього немає законодавчих підстав.

Чи означає це, що достатньо подати лише заяву для отримання дозволу на спеціальне водокористування?

Чіткої відповіді чинне законодавство не надає, адже одна норма суперечить іншій. На нашу думку, однієї заяви недостатньо. Хоча суб’єкт звернення має право подати лише її, і державний адміністратор зобов’язаний прийняти її відповідно до Закону № 2806. Але навряд чи йому видадуть бажаний дозвіл на спеціальне водокористування. Чому?

Вважаємо, що відповідь містить ст. 49 ВК, зокрема в частині того, що при прийнятті рішення про видачу дозволу на спеціальне водокористування або відмову в його видачі обов’язково враховують відповідні висновки Держгеонадр (для підземних вод). Таку саму норму цитує й постанова № 321.

Згідно з вимогами ст. 49 ВК органи, які видають дозволи, зобов’язані протягом п’яти календарних днів з дня надходження заяви на отримання дозволу на спеціальне водокористування надіслати завірені ними копії відповідних документів до органу, погодження якого необхідне. Що вони будуть надсилати до нього, коли суб’єкт звернення подасть лише заяву?

З цієї ситуації є два виходи:

1. Перший — самостійно отримати висновок від Держгеонадр та подати його разом із заявою. Комплект документів для отримання такого висновку від Держгеонадр чітко визначений у Методичних рекомендаціях. Це означає, що до сторонніх організацій все одно прийдеться звертатись по допомогу в оформленні такого комплекту. До речі, як не дивно, але Методичні рекомендації чомусь визначають, що матеріали для погодження отримання дозволу на спеціальне водокористування подаються саме суб’єктами господарювання до Держгеонадр. Виходить, подавати їх повинен суб’єкт господарювання власноруч. Це йде у розріз із нормою, зазначеною у ст. 49 ВК (подані суб’єктом господарювання документи дозвільні органи надсилають до Держгеонадр самостійно).

2. Другий — подати державному адміністратору комплект документів, визначений Методичними рекомендаціями, разом із заявою. А дозвільний орган сам надішле його до Держгеонадр, отримає від нього висновок і на підставі нього прийме рішення про видачу суб’єкту звернення дозволу на спеціальне водокористування.

До речі, обидва варіанти підтверджує лист Державної регуляторної служби України від 24.09.15 р. № 7211 «Про розгляд листа [стосовно порядку видачі дозволу на спеціальне водокористування]».

У ньому компетентний орган рекомендував суб’єктам господарської діяльності подавати документи згідно з вимогами Закону № 2806 та одночасно наголосив на тому, що перелік та вимоги до документів, потрібних для отримання відповідної адмінпослуги, встановлюють закони, які регулюють суспільні відносини щодо надання адмінпослуг.

Напевно, мається на увазі Закон України від 06.09.12 р. № 5203-VI «Про адміністративні послуги». Згідно з вимогами цього документа суб’єкт надання адмінпослуг на кожну послугу, яку він надає, затверджує інформаційну картку. Вона й містить, як ми вже зазначали, зокрема, інформацію про перелік документів, потрібних для отримання адмінпослуги, порядок та спосіб їх подання, а у разі потреби — інформацію про умови чи підстави отримання адмінпослуги.

Тому Центри надання адміністративних послуг мають повне право вимагати документи, які зазначені в інформаційній картці тієї чи іншої адмінпослуги, яку вони надають.

На нашу думку, Центри надання адміністративних послуг і створені для того, щоб полегшити життя тим, кому необхідно отримати дозвільний документ.

Тому вважаємо, що усі документи для отримання дозвільного документа треба подавати саме державному адміністратору, який передасть їх до дозвільного органу, а останній, у свою чергу, подасть необхідну частину з комплекту документів до органу, погодження якого в отриманні дозвільного документа необхідне. Щоб зробити систему отримання дозвільних документів прозорою та ефективною, треба на законодавчому рівні привести норми нормативно-правових актів, які регулюють їх видачу, у відповідність один до одного. Це допоможе уникнути подібних непорозумінь, як у ситуації навколо дозволу на спеціальне водокористування.

Тепер далі. Документи для отримання дозволу на спеціальне водокористування заявник може подати особисто (через керівника юридичної особи), через уповноваженого представника (за наявності документа, який підтверджує його повноваження, наприклад, доручення), поштою, за допомогою засобів телекомунікацій (наприклад, електронною поштою або через Єдиний державний портал адміністративних послуг), як правило, до центру надання адміністративної послуги, в якому здійснюється обслуговування суб’єкта звернення.

Зібраний пакет документів у Центрі надання адміністративних послуг реєструє державний адміністратор. Заява та відповідні документи приймаються за описом, копія якого видається заявнику з відміткою про дату прийняття документів дозвільним центром та підписом відповідальної особи.

На багатьох офіційних сайтах Центрів надання адміністративних послуг встановлено такий примірний перелік документів, які треба подавати для отримання дозволу на спеціальне водокористування6:

6 За результатами інтернет-моніторингу офіційних сайтів органів, що уповноважені видавати дозволи на спеціальне водокористування.

1

заява

Примітка. З формою та бланком заяви можна ознайомитись на сайті відповідного центру надання адміністративних послуг.

Як правило, на кожну адміністративну послугу, яку надає такий центр, у тому числі й на видачу дозволу на спеціальне водокористування, є Інформаційна картка адміністративної послуги. У ній міститься уся необхідна інформація про ту чи іншу адміністративну послугу, яка знадобиться суб’єкту звернення.

2

клопотання про погодження умов і одержання дозволу на спеціальне водокористування

Примітка. До клопотання додаються наступні документи (у разі використання підземних вод):

– нормативний розрахунок водоспоживання та водовідведення;

– схема водопостачання та водовідведення;

– паспорт на артсвердловину, шахтний колодязь, трубчастий колодязь, картка джерела на каптаж;

– документ, що підтверджує право власності (користування) водозабірною спорудою (артсвердловина, шахтний колодязь, трубчастий колодязь, каптаж);

– копії паспортів на засоби обліку води (марка та номер) із зазначенням дати проведення повірки;

– інформація про водовідведення (договір з організацією, яка забезпечує очистку зворотних вод або договір на вивезення стоків із вигребів з вказанням остаточного місця розміщення рідких відходів);

– у разі передачі води (приймання стоків) – переліки вторинних водокористувачів із вказаними об’ємами переданої води або прийнятих стічних вод;

– інформація про здійснення водоохоронних заходів (за наявності) та умов спеціального водокористування, зазначених у попередньому дозволі;

– у разі скиду стічних вод у водойму — затверджений в департаменті екології та природних ресурсів облдержадміністрації проект гранично-допустимих скидів забруднюючих речовин у водний об’єкт

3

документальне підтвердження права власності на водозабірні споруди (копії паспортів свердловин тощо)

4

висновки щодо погодження видачі дозволу на спеціальне водокористування (за наявності)

5

індивідуальні балансові норми водоспоживання і водовідведення (розрахунок водоспоживання) та договір на подачу води (за необхідності)

6

У разі використання води для питних потреб — копії протоколів аналізів якості питної води (за останній рік)

7

Інші документи (за необхідності, наприклад, масштабна схема водопостачання і каналізування стічних і зливових вод з визначенням розташування водозабірних споруд, резервних, спостережних, затампонованих свердловин, каптажних колодязів та скиду стічних вод відносно найближчих пунктів водокористування)

Примітка. У листі Державної регуляторної служби України від 24.09.15 р. № 7211 «Про розгляд листа [стосовно порядку видачі дозволу на спеціальне водокористування]» зазначено про те, що:

— ВК не встановлює чіткий перелік документів, необхідних для одержання передбаченого ним дозволу на спеціальне водокористування;

— ст. 7 Закону № 2806 встановлений порядок видачі (переоформлення, видачі дублікатів, анулювання) дозвільними органами документів дозвільного характеру через дозвільний центр.

Тож компетентний орган вважає, що оскільки ВК не визначено переліку документів для одержання дозволу на спеціальне водокористування, суб’єктам господарської діяльності слід подавати документи згідно з вимогами Закону № 2806.

На думку редакції, у кожному конкретному випадку суб’єкту звернення краще отримувати індивідуальну консультацію фахівців Центру надання адміністративних послуг чи дозвільного органу, де він обслуговується, щодо подачі документів для отримання дозволу на спеціальне водокористування.

Дозвіл на спеціальне водокористування видається особисто суб’єктові господарювання (довіреній особі за наявності належно оформленого доручення згідно з вимогами чинного законодавства).

Відмова у видачі дозволу на спеціальне водокористування може бути надана з наступних підстав (згідно з п. 5 ст. 41 Закону № 2806):

1

подання суб’єктом господарювання неповного пакета документів, необхідних для одержання документа дозвільного характеру, згідно із встановленим вичерпним переліком

2

виявлення в документах, поданих суб’єктом господарювання, недостовірних відомостей

3

негативний висновок за результатами проведених експертиз та обстежень або інших наукових і технічних оцінок, необхідних для видачі документа дозвільного характеру

Примітка. Закон № 2806 визначає, що законом можуть встановлюватись й інші підстави для відмови у видачі документа дозвільного характеру.

Зокрема, підставою для відмови у видачі дозволу на спеціальне водокористування, наприклад, може бути невиконання водоохоронних заходів та умов спеціального водокористування, заповнене у неповному обсязі клопотання про погодження умов і одержання дозволу на спеціальне водокористування. Тобто, аби отримати дозвіл, доведеться скористатись послугами сторонніх організацій, які допоможуть правильно скласти необхідні документи, зокрема для оформлення клопотання.

Зазначимо: у разі відмови видається лист про відмову у наданні дозволу на спеціальне водокористування.

Відповідальність за неоформлення дозволу на спеціальне водокористування

Якщо в сільської ради, на балансі якої перебуває свердловина, немає дозволу на спеціальне водокористування, його треба обов’язково оформити, оскільки чинне законодавство висуває не лише вимогу щодо сплати рентного збору в разі його відсутності.

Наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 20.07.09 р. № 389 затверджена Методика розрахунку розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів7. Зокрема, цим документом встановлено порядок визначення розмірів відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів, і у разі самовільного використання водних ресурсів за відсутності дозвільних документів (дозволу на спеціальне водокористування та/або спеціального дозволу на користування надрами (підземні води)), у разі перевищення встановлених у дозволі на спеціальне водокористування лімітів.

7 Далі за текстом — Методика.

Зауважимо, що Методика:

1

встановлює єдині вимоги до визначення збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів фізичними особами, фізичними особами — підприємцями та юридичними особами

2

застосовується державними інспекторами України з охорони навколишнього природного середовища та державними інспекторами з охорони навколишнього природного середовища відповідних територій при розрахунку розмірів збитків, заподіяних державі внаслідок порушення законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів, які виявлені за результатами державного контролю за додержанням вимог фізичними особами, фізичними особами — підприємцями та юридичними особами природоохоронного законодавства

Державні інспектори з дати встановлення факту порушення вимог законодавства про охорону та раціональне використання водних ресурсів (тобто, у разі перевірки) проводять збір і аналіз необхідних матеріалів і на підставі Методики розраховують розмір відшкодування збитків.

Крім того, відповідальність за провадження господарської діяльності без одержання дозволу, іншого документа дозвільного характеру, якщо його одержання передбачене законом, визначає й ст. 164 Кодексу України про адміністративні правопорушення.

Таке правопорушення тягне за собою накладення штрафу від 20 до 100 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. Тобто від 340 до 1700 грн.

Про дозвіл на користування надрами

На жаль, якщо сільська рада видобуває підземну воду зі свердловини, одним дозволом на спеціальне водокористування не обійтись. Чому?

Відповідь містить ст. 23 Кодексу про надра. Згідно з цією нормою землевласники і землекористувачі в межах наданих їм земельних ділянок мають право без спеціальних дозволів та гірничого відводу видобувати корисні копалини місцевого значення і торф загальною глибиною розробки до двох метрів, а також підземні води (крім мінеральних) для всіх потреб, крім виробництва фасованої питної води, за умови, що обсяг видобування підземних вод із кожного з водозаборів не перевищує 300 кубічних метрів на добу.

Тобто якщо зі свердловини видобувається вода в обсязі більше ніж 300 кубічних метрів на добу, суб’єкт господарювання має отримати й такий дозвіл. При цьому зовсім неважливим є для чого саме він видобуває воду: чи то для задоволення питних, чи санітарно-гігієнічних, чи господарських потреб.

Як бачимо, у Кодексі про надра отримання дозволу на користування надрами для видобування підземних вод знаходиться в прямій залежності не від потреби їх видобування, а від добового обсягу.

Питання надання спеціальних дозволів на користування надрами у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, а також визначення процедури продовження строку дії, переоформлення, видачі дубліката, зупинення дії чи анулювання дозволу та внесення до нього змін регулює постанова КМУ від 30.05.11 р. № 615 «Про затвердження Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами».

Зауважимо: про розмір збору (плати) за видачу такого дозволу йдеться у ст. 34 Кодексу про надра.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі