Теми статей
Обрати теми

Актуальне запитання. Про відшкодування вартості електронного квитка

Ковшова О., економіст-аналітик ВБ «Фактор»
Як відшкодовувати відрядженому працівнику квиток на поїзд, наприклад, через Приват24: тільки вартість квитка чи й додатковий збір, що міститься нижче? Чи має право установа відшкодовувати такі додаткові витрати, понесені у зв’язку із придбанням квитка на потяг через мережу Інтернет? Існують різні думки з цього приводу. Як правильно?

На жаль, чинне законодавство не дає чіткої відповіді на таке запитання. Тож спробуємо розібратись разом.

У нормах Податкового кодексу України (далі — ПК) та Інструкції № 59 зазначається, що витрати на проїзд (у тому числі перевезення багажу, бронювання транспортних квитків) до місця відрядження і назад відшкодовуються в розмірі вартості проїзду повітряним, залізничним, водним і автомобільним транспортом загального користування (крім таксі) з урахуванням усіх витрат, пов’язаних із придбанням проїзних квитків і користуванням постільними речами в поїздах, та страхових платежів на транспорті (п. 6 розд. II Інструкції № 59 та п.п. 170.9.1 п. 170.9 ст. 170 ПК).

Тобто, виходить, що відрядженому працівнику установа має відшкодувати усі витрати, які були здійснені ним при оплаті квитка на поїзд як до місця відрядження, так і назад.

Але, на нашу думку, це стосується випадків, коли відряджений працівник придбав квиток на потяг через касу вокзалу. Тобто, звичний усім паперовий квиток відповідної форми. Оскільки п. 12 розділу II Інструкції № 59 містить «спеціальну» норму, яка стосується саме електронних квитків.

Процитуємо її: у разі використання електронного проїзного/перевізного документа на поїзд підставою для відшкодування витрат на його придбання є роздрукований на паперовому носії посадочний документ (у разі перевезення багажу — роздрукований на паперовому носії перевізний документ; у разі окремого замовлення послуги (зокрема, послуги з користування комплектом постільних речей, резервування місць) — роздрукований на паперовому носії документ на послуги).

Як бачимо, для випадків купівлі електронного квитка на поїзд діє окрема норма, яка жодним чином не повторює ту, яка зазначена у п. 6 розд. II Інструкції № 59.

До речі, у листі Мінфіну від 19.12.13 р. № 31-07230-16-10/36949 «Щодо службових відряджень» компетентний орган зазначив, що при використанні працівником електронного проїзного документа на потяг підставою для відшкодування витрат на його придбання є роздрукований на паперовому носії посадочний документ (без посадкового талону та документа про оплату)».

На нашу думку, компетентний орган має на увазі те, що відрядженому працівнику установа має відшкодувати лише вартість квитка, що зазначена у посадочному документі, але жодним чином не додаткові витрати, які розписані під квитком (тобто ті, що пов’язані з його купівлею: додаткові збори й таке інше).

Інакше кажучи, працівнику при купівлі квитка через електронний сервіс Приват24, напевно, правильним буде відшкодувати лише вартість проїзду Укрзалізницею, яка зазначена у квитку. Про відшкодування загальної вартості квитка (тобто разом із усіма зборами) мова не йде. В нашому випадку документом про оплату електронного квитка, придбаного через Приват24, є увесь роздрукований аркуш. Пояснимо чому.

Давайте спочатку розберемось із тим, що таке посадочний документ.

Посадочний документ — візуальна форма електронного проїзного документа або його частини на паперовому або електронному носії інформації (мобільний телефон, смартфон, планшет, компактний персональний комп’ютер, чип-карта тощо), що містить унікальний код та унікальний номер електронного проїзного документа, інформація з якого зчитується відповідним пристроєм або заноситься до відповідної відомості за встановленою формою.

Саме таке визначення надає спільний наказ Міністерства інфраструктури України та Міністерства доходів і зборів України від 30.05.13 р. № 331/137 «Про затвердження Порядку оформлення розрахункових і звітних документів при здійсненні продажу проїзних і перевізних документів на залізничному транспорті».

Тобто, верхня частина роздрукованого електронного документа і є посадочним документом. Саме вона являє собою транспортний квиток в електронному вигляді, де зазначені П. І. Б., дата та час відправлення, а також прибуття поїзда, номер вагону, місце та вартість самого квитка.

Білет, який придбаний через сайт ПриватБанку, при друку на аркуші містить у верхній частині аркуша сам квиток та унікальний код, який відділений пунктирною лінією.

Більше того, у самому квитку декілька разів зазначено, що це «Посадочний документ» (така інформація міститься у другій колонці зверху та біля коду).

Після пунктирної лінії зазначена «Додаткова інформація», у якій міститься «Загальна вартість квитка», в якій детально розписано, що саме враховано у її вартості (зокрема, сервісний збір). Далі — додаткова інформація для пасажира про те, що таке електронний квиток.

Інакше кажучи, увесь роздрукований аркуш — це розрахунковий документ (документ про оплату), який вам видав суб’єкт господарювання (у нашому випадку — ПриватБанк), який ви оплатили і в якому окремо розписані і вартість квитка, і вартість послуг за придбання через електронний сервіс Приват24. Цим документом суб’єкт господарювання підтвердив виконання розрахункової операції, яку надав своєму клієнту через створений ним електронний сервіс Приват24.

Які висновки?

Вважаємо, що якщо установа бажає придбати електронний квиток на потяг для свого працівника, якого направляє у відрядження, краще зробити це через офіційний сайт Укрзалізниці. При купівлі електронного квитка таким способом ви не будете сплачувати додаткову комісію за послугу придбання електронного квитка.

Тобто, оплатите лише вартість електронного квитка на потяг за тією ж ціною, як і у випадку придбання квитка на поїзд через касу вокзалу (а саме, без будь-яких додаткових комісій).

На нашу думку, у такому разі бухгалтер установи має повне право відшкодувати відрядженому працівнику вартість електронного квитка на потяг без зайвих запитань з боку контролюючих органів щодо цільового використання бюджетних коштів.

До речі, у листі Державної фіскальної служби України від 23.05.16 р. № 5331/М/99-99-13-02-03-14 міститься роз’яснення щодо відшкодування витрат у разі використання електронного проїзного/перевізного документа. Однак фіскали цитують лише норми нормативно-правових документів, а от чіткого пояснення щодо того, що саме установа має відшкодувати відрядженому працівнику у випадку придбання електронного квитка на потяг, у листі немає.

Отже, щоб вберегти себе від зайвих проблем із боку перевіряючих, радимо все ж таки купувати електронні квитки на потяг на сайті Укрзалізниці.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі