Теми статей
Обрати теми

Збори громадян: розробляємо Порядок проведення

Федченко Л., головний редактор
Загальні збори громадян за місцем проживання є формою їх безпосередньої участі у вирішенні питань місцевого значення. Таке право для громадян регламентовано не лише нормами Положення про загальні збори громадян за місцем проживання в Україні, затвердженого Постановою Верховної Ради України від 17.12.93 р. № 3798-XII1, Закону України від 21.05.97 р. № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні»2, а й прямо закріплено у Конституції України. Звісно, Положення було затверджено задовго до прийняття Закону № 280, проте цей документ наразі чинний і його норми мають бути покладені в основу свого Порядку проведення загальних зборів громадян за місцем проживання3 кожною місцевою радою.

1 Далі за текстом — Положення.

2 Далі за текстом — Закон № 280.

3 Далі за текстом — Порядок проведення загальних зборів громадян.

Законодавча база

Як вже було зазначено, право громадян збиратися мирно, без зброї і проводити збори, мітинги, походи і демонстрації, про проведення яких завчасно сповіщаються органи виконавчої влади чи органи місцевого самоврядування, гарантовано ч. 1 ст. 39 Конституції України.

Частиною 2 цієї ж статті Основного Закону передбачено, що обмеження щодо реалізації цього права може встановлюватися судом відповідно до закону і лише в інтересах національної безпеки та громадського порядку — з метою запобігання заворушенням чи злочинам, для охорони здоров’я населення або захисту прав і свобод інших людей.

Зауважте, що положенню ч. 1 ст. 39 Конституції дано офіційне тлумачення згідно з Рішенням Конституційного Суду України від 19.04.01 р. № 4-рп/2001.

<...>

Згідно з частиною третьою статті 8 Конституції України норми Конституції України є нормами прямої дії. Вони застосовуються безпосередньо незалежно від того, чи прийнято на їх розвиток відповідні закони або інші нормативно-правові акти.

Право громадян збиратися мирно, без зброї і проводити збори, мітинги, походи і демонстрації, закріплене в статті 39 Конституції України, є їх невідчужуваним і непорушним правом, гарантованим Основним Законом України.

Це право є однією з конституційних гарантій права громадянина на свободу свого світогляду і віросповідання, думки і слова, на вільне вираження своїх поглядів і переконань, на використання і поширення інформації усно, письмово або в інший спосіб — на свій вибір, права на вільний розвиток своєї особистості тощо. При здійсненні цих прав і свобод не повинно бути посягань на права і свободи, честь і гідність інших людей. За Конституцією України (стаття 68) кожен зобов’язаний неухильно додержуватися Конституції та законів України. Проводити збори, мітинги, походи і демонстрації громадяни можуть за умови обов’язкового завчасного сповіщення про це органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування. Таке сповіщення має здійснюватись громадянами через організаторів масових зібрань. Завчасне сповіщення відповідних органів про проведення тих чи інших масових зібрань — це строк від дня такого сповіщення до дати проведення масового зібрання.

Тривалість строків завчасного сповіщення має бути у розумних межах і не повинна обмежувати передбаченого статтею 39 Конституції України права громадян на проведення зборів, мітингів, походів і демонстрацій. Такі строки мають слугувати гарантією реалізації цього права громадян. Упродовж цього строку зазначені органи мають здійснити і ряд підготовчих заходів, зокрема, для забезпечення безперешкодного проведення громадянами зборів, мітингу, походу чи демонстрації, підтримання громадського порядку, охорони прав і свобод інших людей. У разі необхідності органи виконавчої влади чи місцевого самоврядування можуть погоджувати з організаторами масових зібрань дату, час, місце, маршрут, умови, тривалість їх проведення тощо.

Строк завчасного сповіщення має бути достатнім і для того, щоб органи виконавчої влади чи органи місцевого самоврядування могли визначитися, наскільки проведення таких зібрань відповідає закону, та в разі потреби, згідно з частиною другою статті 39 Конституції України, звернутися до суду для вирішення спірних питань.

Виходячи з положень пункту 1 частини першої статті 92 Конституції України про те, що виключно законами визначаються права і свободи людини і громадянина та гарантії цих прав і свобод і що лише судом відповідно до закону може встановлюватись обмеження щодо реалізації права громадян на проведення масових зібрань (частина друга статті 39), Конституційний Суд України дійшов висновку, що визначення строків завчасного сповіщення органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування з урахуванням особливостей мирних зібрань, їх форм, масовості, місця і часу проведення тощо є предметом законодавчого регулювання.

На підставі викладеного та керуючись статтями 147, 150 Конституції України, статтями 51, 63, 65, 69, 70, 95 Закону України «Про Конституційний Суд України», Конституційний Суд України вирішив:

1. Положення частини першої статті 39 Конституції України щодо завчасного сповіщення органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування про проведення зборів, мітингів, походів і демонстрацій в аспекті конституційного подання треба розуміти так, що організатори таких мирних зібрань мають сповістити зазначені органи про проведення цих заходів заздалегідь, тобто у прийнятні строки, що передують даті їх проведення. Ці строки не повинні обмежувати передбачене статтею 39 Конституції України право громадян, а мають служити його гарантією і водночас надавати можливість відповідним органам виконавчої влади чи органам місцевого самоврядування вжити заходів щодо безперешкодного проведення громадянами зборів, мітингів, походів і демонстрацій, забезпечення громадського порядку, прав і свобод інших людей.

Визначення конкретних строків завчасного сповіщення з урахуванням особливостей форм мирних зібрань, їх масовості, місця, часу проведення тощо є предметом законодавчого регулювання.

<...>

Відповідно до ч. 1 ст. 8 Закону № 280 загальні збори громадян за місцем проживання є формою їх безпосередньої участі у вирішенні питань місцевого значення. Частина 2 цієї ж статті зазначає, що рішення загальних зборів громадян враховуються органами місцевого самоврядування в їх діяльності, а ч. 3 передбачає, що порядок проведення загальних зборів громадян за місцем проживання визначається законом та статутом територіальної громади.

Саме таким законом наразі є Положення.

А от щодо визначення порядку проведення загальних зборів громадян статутом територіальної громади виникає питання. Справа у тому, що навіть на сьогодні далеко не всі місцеві ради затвердили статути своїх територіальних громад. Проте більшість їх мають затверджені порядки проведення загальних зборів громадян. Вважаємо, що це не є порушенням вимог ч. 3 ст. 8 Закону № 280, адже відповідно до ч. 1 ст. 19 цього ж Закону представницький орган місцевого самоврядування може прийняти статут територіальної громади села, селища, міста з метою врахування історичних, національно-культурних, соціально-економічних та інших особливостей здійснення місцевого самоврядування. Тобто прийняття статуту територіальної громади є правом, а не обов’язком. А отже, якщо розуміти буквально норму ч. 3 ст. 8 Закону № 280, Порядок проведення загальних зборів громадян має бути однією із складових статуту територіальної громади і у разі незатвердження останнього буде не визначеним аж до моменту затвердження статуту. Отже, наша вам порада: якщо не маєте затвердженого статуту територіальної громади (або, якщо маєте, але у його складі не визначено порядок проведення загальних зборів громадян) — краще розробіть та затвердіть окремим документом Порядок проведення загальних зборів громадян.

Структура Порядку

Звичайно, ви можете обрати на свій розсуд, якою буде структура вашого Порядку проведення загальних зборів громадян — складатися із відповідних розділів, статей чи пунктів. У свою чергу, вважаємо за доцільне визначити наступну структуру цього документа з такими розділами:

1

Загальні положення

2

Питання, які розглядаються загальними зборами громадян

3

Порядок скликання загальних зборів громадян

4

Порядок проведення загальних зборів громадян

5

Рішення загальних зборів громадян

Відповідні розділи бажано поділити на окремі статті. Досить зручною є структура Положення — можна дотримуватися її, деталізувавши деякі норми.

Тепер розглянемо кожен розділ Порядку проведення загальних зборів громадян окремо із зазначенням норм, які мають бути обов’язково.

Загальні положення. У цьому розділі має міститися перш за все суть загальних зборів громадян: для чого вони проводяться, які види їх можуть бути, коли вони є правомочними, періодичність їх проведення, нормативна база, яка регулює порядок їх проведення, хто має право брати участь у зборах тощо.

Отже, зазначаємо, що загальні збори громадян скликаються за місцем проживання громадян (села, селища, мікрорайону, житлового комплексу, вулиці, кварталу, будинку та іншого територіального утворення) для обговорення найважливіших питань місцевого життя.

У загальних зборах громадян мають право брати участь громадяни, які досягли 18 років і постійно проживають на відповідній території. Не можуть брати участь у загальних зборах громадян психічно хворі громадяни, визнані судом недієздатними, особи, яких тримають в місцях позбавлення волі, а також особи, які знаходяться за рішенням суду в місцях примусового лікування. Також у загальних зборах громадян можуть брати участь депутати відповідних рад, представники державних органів, трудових колективів, об’єднань громадян.

Загальні збори громадян скликаються в міру необхідності, але не менш як 1 раз на рік. Загальні збори громадян є правомочними за наявності на них більше половини громадян, які проживають на відповідній території і мають право брати участь у зборах, а у разі скликання зборів (конференції) представників громадян — не менш як двох третин представників відповідних територіальних утворень.

У своїй роботі загальні збори громадян мають керуватися Конституцією і законами України, указами Президента України, іншими актами законодавчої і виконавчої влади, рішеннями відповідної місцевої ради та її виконавчих органів і Положенням.

Питання, які розглядаються загальними зборами громадян. У Положенні цей розділ передбачає компетенцію загальних зборів громадян.

Так, у цьому розділі Порядку проведення загальних зборів громадян маємо обов’язково зазначити всі передбачені ст. 6 Положення питання компетенції (адаптувавши її текст до реалій сьогодення, звичайно), а також доповнити цей перелік у разі необхідності.

Отже, загальними зборами громадян можуть:

1

розглядатися будь-які питання, віднесені до відання місцевого самоврядування, в межах Конституції і законів України

2

обговорювати проекти рішень місцевих рад та їх органів з питань місцевого життя

3

вноситися пропозиції з питань порядку денного сесій місцевих рад та їх органів

4

заслуховуватися інформація міських (сільских, селищних) голів, керівників виконавчих органів міських (сільських, селищних) рад, звіти керівників підприємств, установ і організацій, що належать до комунальної власності відповідних адміністративно-територіальних одиниць, у разі необхідності — порушуватися перед відповідною місцевою радою питання про притягнення окремих посадових осіб до відповідальності

5

інформувати населення про прийняті місцевими радами та їх виконавчими органами рішення, хід їх виконання, про закони України, укази Президента України, інші акти органів законодавчої і виконавчої влади з питань, що зачіпають інтереси громадян

6

ініціювати перед міською (сільською, селищною) радою питання про створення чи обрання органів самоорганізації населення; затверджувати їх положення, внесення змін і доповнень до них, вирішувати питання про дострокове припинення повноважень органів самоорганізації населення, а також про відставку окремих їх членів

7

надавати згоду на включення до складу місцевого господарства об’єктів, створених у результаті трудової участі громадян або придбаних на їх добровільні внески, на продаж або безоплатну передачу цих майнових об’єктів іншим суб’єктам власності

8

вносити пропозиції щодо передачі або продажу в комунальну власність відповідних адміністративно-територіальних одиниць підприємств, організацій, їх структурних підрозділів та інших об’єктів, що належать до державної та інших форм власності, якщо вони мають особливо важливе значення для забезпечення комунально-побутових і соціально-культурних потреб населення даної території, функціонування місцевого господарства

9

вирішувати питання щодо об’єднання коштів населення, а також за згодою підприємств, організацій і установ, які не входять до складу місцевого господарства, їх коштів, трудових і матеріально-технічних ресурсів на будівництво, розширення, ремонт і утримання на пайових засадах об’єктів соціальної і виробничої інфраструктури, благоустрою населених пунктів, для вжиття заходів з охорони навколишнього природного середовища

10

розглядати питання про надання допомоги інвалідам, ветеранам війни і праці, одиноким престарілим громадянам, багатодітним сім’ям та іншим категоріям громадян

11

вносити пропозиції щодо встановлення місцевими радами місцевих податків і зборів, оголошення місцевих добровільних позик

12

розглядати питання про найменування, перейменування населених пунктів, вулиць, перепідпорядкування сіл, селищ

13

обговорювати питання, пов’язані із залученням населення до ліквідації наслідків аварій і стихійного лиха, сприянням місцевим радам, державним органам у проведенні робіт по ліквідації наслідків аварій; заслуховувати інформацію виконавчих органів місцевих рад про екологічно небезпечні аварії та ситуації і стан навколишнього природного середовища, а також про заходи, що вживаються з метою його поліпшення

14

обговорювати поведінку осіб, які порушують громадський порядок, вносити подання до державних і громадських органів про притягнення цих осіб до відповідальності

15

обговорювати інші питання, що зачіпають інтереси населення відповідної території

Увага! Загальні збори громадян мають право звертатися з пропозиціями до відповідних місцевих рад, державних органів, інших органів місцевого і регіонального самоврядування, керівників підприємств, організацій і установ, які зобов’язані розглянути ці пропозиції та інформувати у місячний строк про результати розгляду осіб або органи, за рішенням яких було скликано збори (ст. 7 Положення).

Порядок скликання загальних зборів громадян. Відповідно до ст. 8 Положення загальні збори громадян скликаються відповідним головою (міським, селищним, сільським) або виконавчим органом відповідної ради, громадськими комітетами і радами самоврядування. Збори також скликаються за пропозицією не менш як третини від загальної кількості громадян, які проживають у відповідному територіальному утворенні, депутатів відповідної ради, членів постійної комісії, депутатської групи, трудового колективу, об’єднання громадян.

Однак у випадках, коли скликання зборів пов’язане з певними організаційними складнощами, можуть скликатися збори (конференції) представників громадян населених пунктів, мікрорайонів, житлових комплексів, вулиць, кварталів, будинків та інших територіальних утворень. Норми представництва на них визначаються відповідною радою, її виконавчим органом або органом територіальної самоорганізації громадян.

Представники громадян для участі в зборах (конференції) обираються зборами відповідних територіальних утворень або визначаються органами територіальної самоорганізації громадян (громадськими комітетами і радами мікрорайонів, житлових комплексів, сільськими, селищними, вуличними, квартальними, домовими комітетами).

У разі, коли збори скликаються органами територіальної самоорганізації громадян, вони повідомляють про це відповідну раду або її виконавчий орган. При цьому місцеві ради та їх виконавчі органи сприяють громадським комітетам і радам самоврядування у підготовці і проведенні зборів, надають їм необхідні приміщення.

Згідно зі ст. 9 Положення рішення про скликання зборів доводиться до відома громадян, які проживають на відповідній території, не пізніш як за 7 днів до їх проведення з зазначенням часу скликання, місця проведення зборів, питань, які передбачається внести на їх обговорення. У випадках особливої необхідності населенню повідомляється про скликання зборів в день їх проведення (ст. 9 Положення).

Порядок проведення загальних зборів громадян. Відповідно до ст. 10 Положення загальні збори громадян відкриває і веде відповідний сільський, селищний, міський голова або його заступник, а в разі коли збори скликано за рішенням відповідного органу територіальної самоорганізації громадян — керівник цього органу. Для ведення протоколу зборів обирається секретар зборів. Для ведення зборів також можуть обиратися президія зборів та лічильна комісія. Порядок денний і порядок роботи загальних зборів громадян затверджуються зборами.

Як зазначено у ст. 11 Положення, з розглянутих питань загальними зборами громадян приймаються рішення. Такі рішення приймаються більшістю голосів громадян, які присутні на зборах, відкритим або таємним голосуванням (процедура голосування також має визначатися загальними зборами громадян). Прийняті рішення підписують голова та секретар загальних зборів громадян.

Окрім цього, відповідно до ст. 12 Положення за результатами загальних зборів громадян складається протокол, який також підписують голова та секретар загальних зборів громадян. При цьому до протоколу загальних зборів громадян (конференції) додаються матеріали реєстрації їх учасників (список громадян, які були присутніми на зборах, із зазначенням місця їх проживання або список представників громадян відповідних територіальних утворень, а також рішення органів територіальної самоорганізації громадян про делегування своїх представників для участі в конференції).

Рішення загальних зборів громадян. Згідно із ст. 5 Положення рішення загальних зборів громадян, прийняті в межах чинного законодавства, є обов’язковими для виконання органами територіальної самоорганізації громадян, усіма громадянами, які проживають на відповідній території. Окрім цього, ст. 13 Положення визначено, що рішення загальних зборів громадян приводяться в життя відповідними міськими, селищними, сільськими головами, виконавчими органами відповідних місцевих рад, органами територіальної самоорганізації громадян. До реалізації рішень загальних зборів громадян також залучаються населення, підприємства, організації, установи, розташовані на відповідній території. Органи територіальної самоорганізації громадян регулярно інформують населення про виконання рішень зборів.

Підсумовуючи зазначені вище норми Положення, узагальнимо їх та надамо деякі практичні рекомендації.

Так, при розробці Порядку проведення загальних зборів громадян доцільно передбачити:

— строки, у які розглядаються пропозиції ініціаторів скликання загальних зборів громадян;

— строки призначення загальних зборів громадян;

— строки надання мотивованої відмови у скликанні загальних зборів громадян.

На жаль, ані Положенням, ані Законом № 280 такі строки не передбачені.

Окрім цього, варто у Порядку проведення загальних зборів громадян передбачити норму, за якою у випадку неможливості проведення загальних зборів громадян у день та час, вказаний у повідомленні ініціативної групи, відповідний голова може запропонувати інші день, час чи місце проведення загальних зборів громадян. Також доцільно визначити процес погодження з ініціативною групою зміни дня, часу чи місця проведення загальних зборів громадян.

Щодо форми повідомлення населення про скликання загальних зборів громадян, на жаль, законодавство жодних норм не містить. Але варто про це потурбуватися і передбачити у Порядку проведення загальних зборів, у який спосіб відбувається таке повідомлення. Ймовірно, що воно має бути письмовим, адже жодна інша форма не підтвердить факт повідомлення. Доцільно розміщувати повідомлення у формі оголошення, наприклад, на дошці оголошень відповідної місцевої ради та у громадських місцях на території населеного пункту, у засобах масової інформації, аби про загальні збори громадян довідалася якнайбільша кількість громадян. На те вони й «загальні».

Також радимо у Порядку проведення загальних зборів чітко прописати права та обов’язки головуючого, серед яких, наприклад, оголошення питань порядку денного загальних зборів громадян, ведення загальних зборів на належному рівні дисципліни та громадського порядку тощо. Важливим моментом також може бути можливість висловлення недовіри головуючому у разі зловживання ним своїми правами чи невиконання обов’язків.

І на завершення. Не зайвим буде розробити та затвердити разом з Порядком проведення загальних зборів громадян форми документів: повідомлення про проведення громадських зборів громадян; протоколу загальних зборів громадян; списку учасників загальних зборів громадян; Книги реєстрації загальних зборів громадян.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі