Теми статей
Обрати теми

Чи потрібен Регламент виконавчому комітету?

Федченко Л., головний редактор
Необхідність затвердження радою Регламенту своєї роботи прямо передбачена у Законі України від 21.05.97 р. № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні»1. Регламент роботи виконавчого комітету ради — документ, наявність якого зовсім не обов’язкова і законодавством не передбачається. Проте більшість місцевих рад мають такі документи, і вони, як показує практика, допомагають упорядкувати роботу виконавчого комітету, привести її до більш-менш уніфікованого стану. Переглянувши більше десятка регламентів виконавчих комітетів сільських, селищних, міських рад, ми вирішили надати деякі рекомендації органам місцевого самоврядування, які ще не мають регламентів роботи своїх виконавчих комітетів, але замислюються над їх розробкою.

1 Далі за текстом — Закон № 280.

Почнемо, як кажуть, з самого початку. Під терміном «виконавчі органи рад» згідно зі ст. 1 Закону № 280 розуміються органи, які відповідно до Конституції України та цього Закону створюються сільськими, селищними, міськими, районними в містах (у разі їх створення) радами для здійснення виконавчих функцій і повноважень місцевого самоврядування у межах, визначених цим та іншими законами.

Відповідно до ст. 11 Закону № 280 виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад є їх виконавчі комітети, відділи, управління та інші створювані радами виконавчі органи. Виконавчі органи сільських, селищних, міських, районних у містах рад підконтрольні і підзвітні відповідним радам, а з питань здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади — також підконтрольні відповідним органам виконавчої влади. При цьому у сільських радах, що представляють територіальні громади, які налічують до 500 жителів, за рішенням відповідної територіальної громади або сільської ради виконавчий орган ради може не створюватися. У цьому випадку функції виконавчого органу ради (крім розпоряджання земельними та природними ресурсами) здійснює сільський голова одноособово.

Очолює виконавчий комітет відповідної сільської, селищної, міської ради сільський, селищний, міський голова — це повноваження йому надане ч. 3 ст. 12 Закону № 280. Також сільський, селищний, міський голова згідно з п. 1 — 3, 5 — 7 та 16 ч. 4 ст. 42 Закону № 280 відповідно:

1

забезпечує здійснення у межах наданих законом повноважень органів виконавчої влади на відповідній території, додержання Конституції та законів України, виконання актів Президента України та відповідних органів виконавчої влади

2

організує в межах, визначених цим Законом, роботу відповідної ради та її виконавчого комітету

3

підписує рішення ради та її виконавчого комітету

5

вносить на розгляд ради пропозиції про кількісний і персональний склад виконавчого комітету відповідної ради

6

вносить на розгляд ради пропозиції щодо структури виконавчих органів ради, апарату ради та її виконавчого комітету, їх штатів

7

здійснює керівництво апаратом ради та її виконавчого комітету

16

укладає від імені територіальної громади, ради та її виконавчого комітету договори відповідно до законодавства, а з питань, віднесених до виключної компетенції ради, подає їх на затвердження відповідної ради

Окремою нормою Закону № 280, яка застосовується лише до об’єднаних територіальних громад, є, зокрема, ч. 6 ст. 141, що передбачає старосту як члена виконавчого комітету ради об’єднаної територіальної громади за посадою.

Як ви знаєте, у сільських радах секретар сільської ради може за рішенням ради одночасно здійснювати повноваження секретаря виконавчого комітету відповідної ради. Це право закріплене у ч. 4 ст. 50 Закону № 280. Проте ви можете цим правом не скористатися і покласти обов’язки секретаря виконавчого комітету на будь-кого із його членів.

У більшості рад виконавчі комітети є юридичними особами, тому у розділі «Загальні положення» можна зазначити про цей факт, а також про наявність печаток виконавчого комітету, особливості їх використання та відповідальних за їх зберігання осіб. Також можна вказати про наявність бланків виконавчого комітету ради, правила їх обліку та звітності.

Зазначається також порядок підняття Державного Прапора України на будівлі, де розташований виконавчий комітет ради, також, можливо, прапора села, селища чи міста.

Далі йтиме розділ «Організація роботи виконавчого комітету», тому тепер згадаємо норми Закону № 280 щодо цього.

Так, відповідно до ч. 1 ст. 51 Закону № 280 виконавчим органом сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради є виконавчий комітет ради, який утворюється відповідною радою на строк її повноважень. Після закінчення повноважень ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної у місті ради її виконавчий комітет здійснює свої повноваження до сформування нового складу виконавчого комітету.

Кількісний склад виконавчого комітету визначається відповідною радою, а персональний склад виконавчого комітету сільської, селищної, міської ради затверджується радою за пропозицією сільського, селищного, міського голови, районної у місті ради — за пропозицією голови відповідної ради (ч. 2 ст. 51 Закону № 280).

Згідно з ч. 3 цієї ж статті Закону № 280 виконавчий комітет ради утворюється у складі відповідно:

1

сільського, селищного, міського голови, районної у місті ради — голови відповідної ради

2

заступника (заступників) сільського, селищного, міського голови, голови районної у місті ради

3

керуючого справами (секретаря) виконавчого комітету

4

керівників відділів, управлінь та інших виконавчих органів ради

5

інших осіб

Примітка. Міська рада утворює у складі виконавчого комітету ради орган з питань містобудування та архітектури.

До того ж згідно з ч. 4 ст. 51 Закону № 280 до складу виконавчого комітету сільської, селищної, міської ради входять також за посадою секретар відповідної ради, староста (старости).

Особи, які входять до складу виконавчого комітету, крім тих, хто працює у виконавчих органах ради на постійній основі, на час засідань виконавчого комітету, а також для здійснення повноважень в інших випадках звільняються від виконання виробничих або службових обов’язків з відшкодуванням їм середнього заробітку за основним місцем роботи та інших витрат, пов’язаних з виконанням обов’язків члена виконавчого комітету, за рахунок коштів відповідного місцевого бюджету (ч. 6 ст. 51 Закону № 280).

Увага! На осіб, які входять до складу виконавчого комітету ради і працюють в ньому на постійній основі, поширюються вимоги щодо обмеження сумісності їх діяльності з іншою роботою (діяльністю), встановлені цим Законом для сільського, селищного, міського голови (ч. 7 ст. 51 Закону № 280).

Виконавчий комітет ради є підзвітним і підконтрольним раді, що його утворила, а з питань здійснення ним повноважень органів виконавчої влади — також підконтрольним відповідним органам виконавчої влади (ч. 8 ст. 51 Закону № 280).

До складу виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті ради не можуть входити депутати відповідної ради, крім секретаря ради.

(ч. 9 ст. 51 Закону № 280)

А тепер перейдемо безпосередньо до повноважень виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті ради, визначених ст. 52 Закону № 280.

Так, відповідно до ч. 1 цієї статті Закону № 280 виконавчий комітет сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради може розглядати і вирішувати питання, віднесені цим Законом до відання виконавчих органів ради.

Як зазначено у ч. 2 ст. 52 Закону № 280, виконавчий комітет ради:

1

попередньо розглядає проекти місцевих програм соціально-економічного і культурного розвитку, цільових програм з інших питань, місцевого бюджету, проекти рішень з інших питань, що вносяться на розгляд відповідної ради

2

координує діяльність відділів, управлінь та інших виконавчих органів ради, підприємств, установ та організацій, що належать до комунальної власності відповідної територіальної громади, заслуховує звіти про роботу їх керівників

3

має право змінювати або скасовувати акти підпорядкованих йому відділів, управлінь, інших виконавчих органів ради, а також їх посадових осіб

Сільська, селищна, міська рада може прийняти рішення про розмежування повноважень між її виконавчим комітетом, відділами, управліннями, іншими виконавчими органами ради та сільським, селищним, міським головою в межах повноважень, наданих цим Законом виконавчим органам сільських, селищних, міських рад.

(ч. 3 ст. 52 Закону № 280)

Відповідно до ст. 53 Закону № 280 основною формою роботи виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради є його засідання. Вони скликаються відповідно сільським, селищним, міським головою (головою районної у місті ради), а в разі його відсутності чи неможливості здійснення ним цієї функції — заступником сільського, селищного, міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради (районної у місті ради — заступником голови ради) в міру необхідності, але не рідше одного разу на місяць і є правомочними, якщо в них беруть участь більше половини від загального складу виконавчого комітету.

Згідно з ч. 6 ст. 59 Закону № 280 виконавчий комітет сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради в межах своїх повноважень приймає рішення. Вони приймаються на засіданні виконавчого комітету більшістю голосів від його загального складу і підписуються сільським, селищним, міським головою, головою районної у місті ради.

При цьому варто пам’ятати:

у разі незгоди сільського, селищного, міського голови (голови районної у місті ради) з рішенням виконавчого комітету ради він може зупинити дію цього рішення своїм розпорядженням та внести це питання на розгляд відповідної ради

ч. 7 ст. 59 Закону № 280

рішення виконавчого комітету ради з питань, віднесених до власної компетенції виконавчих органів ради, можуть бути скасовані відповідною радою

ч. 9 ст. 59 Закону № 280

акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку

ч. 10 ст. 59 Закону № 280

Це ми з вами пригадали основні норми Закону № 280, які визначають організацію роботи виконавчого комітету ради. Всі ці положення бажано перенести у Регламент виконавчого комітету ради, наприклад, у розділ «Загальні положення».

Окрім зазначених норм Закону № 280, у розділі «Загальні положення» доцільно вказати, у який спосіб здійснюються розробка та затвердження Регламенту виконавчого комітету ради, внесення змін до нього. Так, затвердження та внесення змін відбуваються шляхом прийняття відповідного рішення виконавчого комітету ради. Не зайвим буде передбачити окремим пунктом відповідальність за недотримання вимог Регламенту виконавчого комітету ради.

Наступний розділ має визначати основні повноваження виконавчого комітету ради і може мати назву «Повноваження виконавчого комітету».

Так, Закон № 280 визначає перелік власних та делегованих повноважень виконавчого комітету ради у:

сфері соціально-економічного і культурного розвитку, планування та обліку

ст. 27 Закону № 280

галузі бюджету, фінансів і цін

ст. 28 Закону № 280

управлінні комунальною власністю

ст. 29 Закону № 280

галузі житлово-комунального господарства, побутового, торговельного обслуговування, громадського харчування, транспорту і зв’язку

ст. 30 Закону № 280

галузі будівництва

ст. 31 Закону № 280

сфері освіти, охорони здоров’я, культури, фізкультури і спорту

ст. 32 Закону № 280

сфері регулювання земельних відносин та охорони навколишнього природного середовища

ст. 33 Закону № 280

сфері соціального захисту населення

ст. 34 Закону № 280

галузі зовнішньоекономічної діяльності

ст. 35 Закону № 280

галузі оборонної роботи

ст. 36 Закону № 280

вирішенні питань адміністративно-територіального устрою

ст. 37 Закону № 280

забезпеченні законності, правопорядку, охорони прав, свобод і законних інтересів громадян

ст. 38 Закону № 280

сфері надання безоплатної первинної правової допомоги

ст. 381 Закону № 280

відзначенні державними нагородами України

ст. 39 Закону № 280

Тож бажано у Регламент виконавчого комітету ради перенести цей перелік повноважень, визначений Законом № 280.

Наступним розділом може бути «Планування роботи виконавчого комітету», де йтиметься про те, що виконавчий комітет здійснює свою діяльність відповідно до річного та квартальних планів роботи. Варто також вказати, у який спосіб розробляються та затверджуються ці плани роботи, на підставі яких документів (рішення ради, рішення виконавчого комітету, розпорядження сільського, селищного, міського голови, пропозиції посадових осіб ради та її виконавчого комітету тощо). У цьому розділі можна детально визначити перелік даних, які має містити план роботи виконавчого комітету, строки подання пропозицій до плану роботи виконавчого комітету, порядок здійснення контролю за виконанням плану роботи та інші важливі процедурні моменти.

Далі буде доречним розмістити розділ «Підготовка та проведення засідань виконавчого комітету». У цьому розділі зазначаємо:

1

порядок скликання засідань виконавчого комітету ради та осіб, які повноважні це здійснювати

2

періодичність проведення засідань виконавчого комітету ради

3

особу, яка відповідальна за підготовку матеріалів засідання виконавчого комітету ради

4

порядок подання проектів рішень виконавчого комітету ради на його засідання, вимоги до проектів рішень

5

порядок розгляду питань порядку денного засідання виконавчого комітету

6

порядок прийняття рішень виконавчим комітетом ради

7

процедуру голосування членів виконавчого комітету ради

8

порядок реєстрації членів виконавчого комітету на його засіданні

9

порядок ведення засідань виконавчого комітету

10

права та обов’язки головуючого на засіданні виконавчого комітету ради

11

права та обов’язки членів виконавчого комітету на його засіданнях

12

порядок ведення протоколів засідань виконавчого комітету ради

13

порядок здійснення контролю за виконанням рішень виконавчого комітету ради

У регламентах деяких виконавчих комітетів є розділ «Контроль за виконанням документів». Фактично у цьому розділі дублюється Інструкція з діловодства установи. Як робити вам, однозначної відповіді немає, але, на нашу думку, не варто перевантажувати Регламент виконавчого комітету ради подібним розділом, якщо у вас вже затверджена Інструкція з діловодства. Це саме стосується розділу «Робота зі зверненнями громадян» у разі, якщо вже існує Інструкція по роботі зі зверненнями громадян. Також не вважаємо за доцільне розміщувати у складі Регламенту виконавчого комітету ради розділ «Особистий прийом громадян», адже відповідний Порядок здійснення особистого прийому громадян окремими посадовими особами у вас, мабуть, давно вже існує. У свою чергу, рекомендуємо включити до Регламенту розділ «Контроль за виконанням рішень виконавчого комітету», в якому передбачити способи контролю за виконанням прийнятих виконавчим комітетом рішень.

Бажано також включити до Регламенту виконавчого комітету ради розділ «Висвітлення діяльності виконавчого комітету», де визначити місця та засоби такого висвітлення. Наразі майже кожна місцева рада має свій сайт, тож доречно, аби на ньому був окремий розділ, який би оперативно висвітлював роботу виконавчого комітету ради, — про це варто зазначити у Регламенті виконавчого комітету ради. Окрім цього, за наявності друкованого засобу масової інформації відомості про діяльність виконавчого комітету ради розміщуються на сторінках газети — це також вказуйте.

Отже, Регламент виконавчого комітету ради може складатися з таких розділів:

1

Загальні положення

2

Організація роботи виконавчого комітету

3

Повноваження виконавчого комітету

4

Планування роботи виконавчого комітету

5

Підготовка та проведення засідань виконавчого комітету

6

Контроль за виконанням рішень виконавчого комітету

7

Висвітлення діяльності виконавчого комітету

Звичайно, ви можете розробити Регламент виконавчого комітету ради з принципово іншою структурою, на свій розсуд, але основоположні норми Закону № 280 про виконавчий комітет ради, його повноваження та принципи організації його роботи як колегіального органу мають бути обов’язково.

Існує також практика, коли рішенням виконавчого комітету затверджується одним документом Регламент виконавчого комітету ради та інших виконавчих органів ради (департаментів, управлінь, відділів). На думку автора, це робити недоцільно, адже у кожного департаменту, управління чи відділу має бути своє Положення. Включаючи норми положень про департаменти, управління та відділи до Регламенту виконавчого комітету ради та інших виконавчих органів ради, ви фактично дублюєте одні й ті ж самі норми у двох документах.

Висновки

Проаналізувавши регламенти виконавчих комітетів ради декількох місцевих рад, можна сказати, що наявність такого документа значним чином упорядковує та систематизує роботу виконавчого комітету, сприяє напрацюванню єдиних підходів до вирішення питань, які належать до відома цього органу. Звісно, не має принципової різниці у тому, яку структуру має ваш Регламент виконавчого комітету ради, адже наявність такого документа взагалі законом не вимагається і головне, щоб його норми відповідали чинному законодавству та у будь-який спосіб його не порушували. Запропонована нами структура, на наш погляд, є оптимально простою та зручною. Розробка і затвердження Регламенту виконавчого комітету ради, на наше переконання, річ корисна, адже виконавчий комітет ради — орган колегіальний, тому доречно, аби примірник такого документа був «настільною книгою» кожного члена виконавчого комітету ради. Можливо, у наступних номерах газети ми розмістимо примірний зразок Регламенту виконавчого комітету ради.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі