Теми статей
Обрати теми

Чи є судимість підставою для припинення повноважень?

Козіна В., адвокат, директор Департаменту видань для публічно-правової сфери ВБ «Фактор»
Приводом для написання цієї статті стало звернення однієї з районних рад, у якої виникла наступна проблема. У цьому році припинилися повноваження особи, раніше обраної на посаду заступника голови районної ради. Тому у раді відбулося голосування з питання обрання на цю посаду нової особи з числа депутатів. За наслідками таємного голосування перемогла особа, яка має непогашену судимість, відбуття покарання за якою не пов’язане з обмеженням волі. Частина депутатського корпусу вимагає від керівника ради припинити повноваження такої особи, і у раді назріває досить серйозний конфлікт. Це не перше подібне запитання. Адже усі ми під Богом ходимо, а тому ймовірність засудження когось з посадовців, що обіймають виборні посади, чи депутатів місцевих рад абсолютно виключити не можна. Та чи у кожному випадку така ситуація має тягти припинення повноважень відповідної особи?

Сільський, селищний, міський голова

Насправді відповіді на ці запитання лежать на поверхні та досить чітко врегульовані безпосередньо нормами наших профільних законів. Втім, в умовах відкритого конфлікту читачам хочеться почути позицію незалежних фахівців, що цілком зрозуміло.

Тож давайте поглянемо на приписи законодавства.

Порядок набрання повноважень особами, які обіймають виборні посади в ОМС, а також порядок припинення повноважень таких посадовців сьогодні визначаються Законом України від 21.05.97 р. № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні»1.

1 Далі за текстом — Закон № 280.

Зокрема, як вам усім добре відомо, згідно з ч. 1 ст. 42 цього Закону повноваження сільського, селищного, міського голови починаються з моменту оголошення відповідною виборчою комісією на пленарному засіданні ради рішення про його обрання, а закінчуються (за загальним правилом, звісно) в день відкриття першої сесії відповідної сільської, селищної, міської ради, обраної на наступних чергових місцевих виборах.

Однак ч. 2 ст. 42 Закону № 280 передбачає можливість дострокового припинення повноважень сільських, селищних та міських голів у порядку, встановленому ч. 1 та 2 ст. 79 згаданого Закону.

До таких, серед іншого, належить:

Норма Закону № 280

Підстава для припинення повноважень

Процедура припинення повноважень

п. 3 ч. 1 ст. 79

набрання законної сили обвинувальним вироком щодо відповідного голови

Повноваження припиняються у порядку, передбаченому п. 2 ч. 11 ст. 79 Закону № 280, з дня, наступного за днем одержання радою або її виконавчим комітетом копії відповідного рішення суду без прийняття рішення відповідної ради

Отже, як бачите, у випадку з припиненням повноважень сільського, селищного чи міського голови набрання законної сили обвинувальним вироком щодо цих осіб є підставою для дострокового припинення їхніх повноважень. Підставами для звільнення будуть рішення відповідної ради та п. 3 ч. 1 ст. 79 Закону № 280, датою звільнення — дата рішення ради, на пленарному засіданні якої відповідний факт був прийнятий до відома.

Із запитань ми бачимо, що ви, шановні читачі, подекуди плутаєте вирок із покаранням.

У будь-якому випадку за наслідками кримінальних проваджень, які розглядаються судами, ухвалюється вирок. Він може бути виправдувальним або обвинувальним. У даному випадку нас цікавлять обвинувальні вироки, адже вони є підставою для припинення повноважень сільських, селищних та міських голів.

Згідно з ч. 2 ст. 373 Кримінального процесуального кодексу України, якщо обвинувачений визнається винуватим у вчиненні кримінального правопорушення, суд ухвалює обвинувальний вирок. При цьому суд може:

— призначити покарання;

— звільнити від покарання чи від його відбування у випадках, передбачених законом України про кримінальну відповідальність;

— застосувати інші заходи, передбачені законом України про кримінальну відповідальність.

Таким чином, буде неважливо, яке покарання застосує суд до сільського, селищного чи міського голови — пов’язане із позбавленням волі, із відстрочкою виконання вироку тощо. Головне, якщо вирок буде мати обвинувальний характер та набуде сили, повноваження сільського, селищного чи міського голови повинні припинитися незалежно від того, наскільки тяжким був злочин, вчинений він умисно чи з необережності.

Голова, заступник голови обласної, районної чи районної у місті ради

Як відомо, повноваження зазначених осіб починаються з дня обрання їх з числа депутатів відповідної ради шляхом таємного голосування.

Ці повноваження можуть бути достроково припинені у випадку припинення повноважень депутата ради відповідного скликання, а також у випадку звільнення з посади радою шляхом таємного голосування або у випадку звернення відповідного посадовця з особистою заявою до своєї ради про складення ним повноважень (ч. 1, 2, 4, 5 ст. 55, ч. 3 і 4 ст. 56 Закону № 280).

Інших підстав для дострокового припинення повноважень голови, заступника голови обласної, районної чи районної у місті ради у Законі № 280 немає.

Отже, якщо немає підстав для дострокового припинення повноважень особи як депутата ради, його можна звільнити з посади лише за рішенням депутатського корпусу. Нагадаю, що ініціювати розгляд такого питання може голова ради або 1/3 від загального складу ради. Голосування з цього питання може бути лише таємним та вважається прийнятим, якщо за нього проголосувала більшість від загального складу ради. Особа, доля якої вирішується під час цього голосування, має право брати у ньому участь і її голос враховується за умови, що вона присутня на засіданні і до початку розгляду відповідного питання заявить про наявність конфлікту інтересів.

Депутати місцевих рад

А як щодо повноважень депутатів? У випадку із сільськими, селищними чи міськими радами нам це просто цікаво для розширення знань. А ось у випадку із депутатами обласних, районних та районних у місті рад нам це цікаво двічі, оскільки припинення депутатських повноважень може тягти і припинення повноважень голови або заступника голови відповідної ради.

Серед іншого, ч. 1 ст. 5 Закону України від 11.07.02 р. № 93-IV «Про статус депутатів місцевих рад»2 передбачає можливість дострокового припинення повноважень депутатів місцевих рад у разі:

2 Далі за текстом — Закон № 93.

Норма Закону № 93

Підстава для дострокового припинення повноважень

п. 7 ч. 1 ст. 5

набрання законної сили обвинувальним вироком суду, за яким депутата засуджено до позбавлення волі, або набрання законної сили рішенням суду, яким його притягнуто до відповідальності за вчинення корупційного правопорушення або правопорушення, пов’язаного з корупцією, та застосовано покарання або накладено стягнення у виді позбавлення права займати посади або займатися діяльністю, що пов’язані з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування

У зазначеному випадку повноваження депутата припиняються автоматично, без прийняття місцевою радою відповідного рішення.

Отже, якщо депутата місцевої ради обвинувальним вироком суду буде засуджено до позбавлення волі, його повноваження припиняться автоматично з моменту, коли такий вирок набере законної сили. А отже, якщо цей депутат є обраним на посаду голови чи заступника голови обласної, районної чи районної у місті ради, його повноваження як посадової особи припиняться у той же день, коли й депутатські повноваження. Підставами для розірвання трудових відносин у такому випадку будуть ч. 2 ст. 55 Закону № 280 (для голів), ч. 2 ст. 56 цього ж Закону (для заступників).

Однак засудження до позбавлення волі є не єдиною підставою для припинення повноважень депутата місцевої ради.

Правда, у випадку, про який мова піде далі, повноваження депутата припиняються не автоматично, а за рішенням відповідної ради. Справа у тому, що п. 1 ч. 2 ст. 5 Закону № 93 дозволяє депутатському корпусу місцевої ради самостійно прийняти рішення про дострокове припинення повноважень одного з депутатів у зв’язку з набранням законної сили обвинувальним вироком суду, за яким його засуджено до покарання, не пов’язаного з позбавленням волі. Та у цьому випадку проголосувати за прийняття відповідного рішення має більшість від загального складу ради. Це питання може бути винесене на розгляд у загальному порядку та приймається після обговорення відкритим поіменним голосуванням.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі