Теми статей
Обрати теми

Нові правила обліку та здійснення соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам

Сербіна А., аналітик ВБ «Фактор», адвокат
У березні 2014 року Україна стикнулась із новим явищем — масовим переміщенням людей внаслідок агресії на півдні та сході країни. Законодавство не мало відповіді на багато запитань, бо держава не знала подібних проблем, як наслідок, не була готова їх вирішувати. Нашвидкуруч прийняті постанови мали відповіді на одні запитання та разом із тим потребували вирішення нових.

Взяття на облік

На сьогоднішній день із врахуванням останніх змін, які набули чинності 11.06.16 р., внутрішньо переміщеною особою є громадянин України, іноземець або особа без громадянства, яка перебуває на території України на законних підставах та має право на постійне проживання в Україні, яку змусили залишити або покинути своє місце проживання у результаті або з метою уникнення негативних наслідків збройного конфлікту, тимчасової окупації, повсюдних проявів насильства, порушень прав людини та надзвичайних ситуацій природного чи техногенного характеру (ст. 1 Закону України від 20.10.14 р. № 1706-VII «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб»1).

1 Далі за текстом — Закон № 1706.

Факт внутрішнього переміщення підтверджується довідкою про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, яка згідно зі ст. 4 Закону № 1706 діє безстроково. Доречно одразу зазначити, що раніше довідка видавалась на 6 місяців, після закінчення яких внутрішньо переміщена особа була змушена продовжувати її дію шляхом фактично проходження всієї процедури наново із єдиним винятком, що нова довідка не видавалась, а на раніше отриманій проставлялись додаткові помітки про продовження її дії.

У зв’язку із останніми змінами законодавець одразу зазначив, що довідка, видана до 20 червня 2016 року, яка не скасована і строк дії якої не закінчився, є дійсною та діє безстроково.

Порядок видачі довідок про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи визначається Порядком оформлення і видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, затвердженим постановою КМУ від 01.10.14 р. № 5092.

2 Далі за текстом — Порядок № 509.

Для отримання довідки повнолітня або неповнолітня внутрішньо переміщена особа звертається особисто, а малолітня дитина, недієздатна особа або особа, дієздатність якої обмежена, — через законного представника із заявою про взяття на облік, форму якої затверджує Мінсоцполітики, до структурного підрозділу з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі утворення) рад (п. 2 Порядку № 509).

Батьки, які раніше отримали довідки із даними в них на своїх неповнолітніх дітей, мають розуміти, що відтепер кожна дитина отримує особисту довідку, а отже, тепер необхідно додатково взяти на окремий облік і дітей.

Новелою останніх змін стала можливість отримати вказану довідку ще двом категоріям осіб, які раніше не мали такого права. Це:

1

особи, які відбували (відбувають) покарання у місцях позбавлення волі та мали (мають) зареєстроване місце проживання на території, де виникли обставини внутрішнього переміщення, на дату їх виникнення та після звільнення не бажають повертатися до попереднього місця проживання

2

військовослужбовці (крім військовослужбовців строкової служби та військової служби за призовом осіб офіцерського складу), які проходили військову службу та мали зареєстроване місце проживання на території, де виникли обставини внутрішнього переміщення, на дату їх виникнення

Прийняття заяв та видача довідок про взяття на облік можуть здійснюватися в місцях проживання внутрішньо переміщених осіб працівниками житлово-експлуатаційних організацій або уповноваженими особами, визначеними виконавчими органами сільських і селищних рад, за погодженням з уповноваженим органом. За результатами проведеної роботи працівники житлово-експлуатаційних організацій та уповноважені особи подають щотижня уповноваженому органу звіт.

Для отримання такої довідки внутрішньо переміщена особа має повідомити свою адресу тимчасового проживання. Важливим моментом є той факт, що особа не має обов’язку документально підтверджувати факт проживання в указаному нею приміщенні, приводити власника житла, у якого орендує житло, тощо.

Як фактичне місце проживання/перебування не можуть зазначатися адреси (місцезнаходження) органів державної влади, місцевого самоврядування, юридичних осіб публічного права, їх підрозділів, будь-яких інших приміщень, за якими внутрішньо переміщені особи фактично не проживають. Отже, якщо у довідці вказана саме така адреса, внутрішньо переміщена особа в строк до 20 липня 2016 року має отримати нову довідку із вказівкою реального місця свого проживання, інакше довідка визнається недійсною (п. 6 Порядку № 509).

Одразу зазначимо, що у разі наявності у внутрішньо переміщеної особи обґрунтованих причин, що унеможливлюють перереєстрацію довідки у встановлений строк, така особа подає до уповноваженого органу за фактичним місцем проживання відповідну письмову заяву та підтвердні документи. У такому разі строк перереєстрації довідки може бути збільшено до 60 днів за рішенням уповноваженого органу.

Під час подання заяви про взяття на облік заявник пред’являє документ, що посвідчує особу та підтверджує громадянство України, або документ, що посвідчує особу та підтверджує її спеціальний статус, або свідоцтво про народження дитини.

Згідно з п. 4 Порядку № 509 у разі відсутності в документі, що посвідчує особу та підтверджує громадянство України, або в документі, що посвідчує особу та підтверджує її спеціальний статус, відмітки про реєстрацію місця проживання на території адміністративно-територіальної одиниці, з якої здійснюється внутрішнє переміщення, заявник надає докази, що підтверджують факт проживання на день виникнення обставин, що спричинили внутрішнє переміщення (військовий квиток з відомостями щодо проходження військової служби; трудова книжка із записами про трудову діяльність; документ, що підтверджує право власності на рухоме або нерухоме майно; свідоцтво про базову загальну середню освіту; атестат про повну загальну середню освіту; документ про професійно-технічну освіту; документ про вищу освіту (науковий ступінь); довідка з місця навчання; рішення районної, районної у мм. Києві чи Севастополі держадміністрації, виконавчого органу міської чи районної у місті ради про влаштування дитини до дитячого закладу, у прийомну сім’ю, дитячий будинок сімейного типу, встановлення опіки чи піклування; медичні документи; фотографії; відеозаписи тощо).

Штампи міграційної служби на вказаних довідках більше не проставляються.

З метою обліку внутрішньо переміщених осіб уповноважений орган веде Єдину інформаційну базу даних про внутрішньо переміщених осіб, держателем якої є Мінсоцполітики.

Відмова у видачі довідки, зняття з обліку

Підстави відмови у видачі довідки встановлені п. 8 Порядку № 509, до них належать:

1

відсутні обставини, що спричинили внутрішнє переміщення

2

у державних органів наявні відомості про подання завідомо неправдивих відомостей для отримання довідки

3

заявник втратив документи, що посвідчують особу (до їх відновлення)

4

у документі заявника немає відмітки про реєстрацію місця проживання на території адміністративно-територіальної одиниці, з якої здійснюється внутрішнє переміщення, та відсутні докази, що підтверджують факт проживання на території адміністративно-територіальної одиниці, з якої здійснюється внутрішнє переміщення

5

докази, надані заявником для підтвердження факту проживання на території адміністративно-територіальної одиниці, з якої здійснюється внутрішнє переміщення, не підтверджують такого факту

Рішення про відмову у видачі довідки з обов’язковим зазначенням підстав для відмови, підписане керівником уповноваженого органу, видається заявнику в день подання заяви про взяття на облік, а у випадку відсутності в документі особи реєстрації місця проживання при пред’явленні інших документів —не пізніше ніж через 15 робочих днів після її подання.

Підставами для скасування дії довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи відповідно до ст. 12 Закону № 1706 та внесення відомостей про це в Єдину інформаційну базу даних про внутрішньо переміщених осіб є обставини, за яких внутрішньо переміщена особа:

1

подала заяву про відмову від довідки

2

скоїла злочин: дії, спрямовані на насильницьку зміну чи повалення конституційного ладу або на захоплення державної влади; посягання на територіальну цілісність і недоторканність України; терористичний акт; втягнення у вчинення терористичного акту; публічні заклики до вчинення терористичного акту; створення терористичної групи чи терористичної організації; сприяння вчиненню терористичного акту; фінансування тероризму; здійснення геноциду, злочину проти людяності або військового злочину

3

повернулася до покинутого місця постійного проживання

4

виїхала на постійне місце проживання за кордон

5

подала завідомо недостовірні відомості

Рішення про скасування дії довідки приймається керівником структурного підрозділу з питань соціального захисту населення районних, районних у місті Києві державних адміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі утворення) рад за місцем проживання особи та надається внутрішньо переміщеній особі протягом трьох днів з дня прийняття такого рішення.

Особа вважається такою, що повернулась до покинутого місця проживання, у разі тривалої відсутності (понад 60 днів) за повідомленим місцем проживання.

Здійснення соціальних виплат

У липні 2014 року були припинені усі соціальні виплати, що проводились за рахунок державного бюджету України, особам, які були зареєстровані на тимчасово окупованій або анексованій території, внаслідок чого назрівала соціальна катастрофа, оскільки пенсіонери та інші соціально незахищені категорії населення залишились в більшості випадків без засобів для існування. Стало розповсюджуватись так зване явище «пенсійного туризму», коли пенсіонери просили переводити їх пенсійні справи в інші області України.

На сьогоднішній день вказане питання однозначно вирішено на законодавчому рівні — постановою КМУ від 05.11.14 р. № 637 «Про здійснення соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам», згідно з п. 1 якої призначення та продовження виплати пенсій (щомісячного довічного грошового утримання), довічних державних стипендій, усіх видів соціальної допомоги та компенсацій, матеріального забезпечення, надання соціальних послуг, субсидій та пільг за рахунок коштів державного бюджету та фондів загальнообов’язкового державного соціального страхування внутрішньо переміщеним особам здійснюються за місцем перебування таких осіб на обліку, що підтверджується довідкою.

Такі виплати здійснюються виключно через ПАТ «Державний ощадний банк України». Якщо на сьогоднішній момент внутрішньо переміщена особа досі отримує соціальну виплату через інший банк, то в строк до 1 липня 2016 року така особа мала відкрити поточний рахунок в ПАТ «Державний ощадний банк України» та повідомити нові реквізити відповідній установі.

Останньою новелою обслуговування внутрішньо переміщених осіб через ПАТ «Державний ощадний банк України» є процедура фізичної ідентифікації одержувачів соціальних виплат, згідно з якою банк має провести емісію платіжних карток із зазначенням на них графічної та електронної інформації про власника та його електронного цифрового підпису. Для одержувачів пенсій така картка одночасно є пенсійним посвідченням. Доречно одразу зауважити, що процедура емісії ще не розпочата, дата початку на законодавчому рівні визначена як 1 серпня 2016 року, до персонального виклику одержувача соціальної виплати до відділення банку для видачі нової картки — пенсійного посвідчення внутрішньо переміщена особа користується раніше виданою карткою.

Строк дії нових карток встановлюється до трьох років за умови проходження фізичної ідентифікації клієнта в установах ПАТ «Державний ощадний банк України» перші 2 рази кожні 6 місяців, у подальшому — кожні 12 місяців. Після завершення строку дії картки вона перевипускається за рахунок ПАТ «Державний ощадний банк України».

За відсутності проходження фізичної ідентифікації одержувачів соціальних виплат ПАТ «Державний ощадний банк України» зупиняє видаткові операції за поточним рахунком та не пізніше ніж протягом наступного дня інформує про таке рішення структурний підрозділ з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві державних адміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад, який видав довідку про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, та Міністерство фінансів України.

Такі виплати також можуть здійснюватися за бажанням особи з доставкою додому з компенсацією витрат за надання таких послуг.

Поновлення або припинення соціальних виплат здійснюється ПАТ «Державний ощадний банк України» на підставі рішення комісії з питань призначення (відновлення) соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам, утвореної районними, районними у мм. Києві і Севастополі державними адміністраціями, виконавчими органами міських, районних у містах (у разі їх утворення) рад згідно з Порядком здійснення контролю за проведенням соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам за місцем їх фактичного проживання/перебування, затвердженим постановою КМУ від 08.06.16 р. № 3653.

3 Далі за текстом — Порядок № 365.

Одержувачам соціальних виплат з числа внутрішньо переміщених осіб слід бути готовими до перевірок фактичного місця проживання не рідше ніж один раз на 6 місяців. Такі перевірки мають здійснювати структурні підрозділи з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі утворення) рад. За наслідками перевірки складається акт обстеження матеріально-побутових умов сім’ї за формою, встановленою Мінсоцполітики.

Слід зазначити, що внутрішньо переміщені особи можуть також перевірятись додатково, при цьому перевіряючими органами у цьому випадку будуть не тільки структурні підрозділи з питань соціального захисту населення, але й робочі групи, що утворюються з представників територіальних підрозділів МВС, ДМС, СБУ, Національної поліції, Держфінінспекції, Держаудитслужби та Пенсійного фонду України за рішенням районних, районних у м. Києві держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі утворення) рад.

Підставами додаткової перевірки згідно з п. 4 Порядку № 365 є:

1

наявність інформації про можливу зміну внутрішньо переміщеною особою фактичного місця проживання/перебування без повідомлення у 10-денний строк про це структурного підрозділу з питань соціального захисту населення за новим фактичним місцем проживання/перебування або отримання такої інформації від територіальних органів Пенсійного фонду України, робочих органів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань, центрів зайнятості

2

наявність інформації про повернення внутрішньо переміщеної особи на тимчасово окуповану територію України, до населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, чи її виїзду за кордон або отримання такої інформації від МВС, СБУ, Держприкордонслужби, Національної поліції, ДМС, інших органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, громадських об’єднань, волонтерських, благодійних організацій, інших юридичних і фізичних осіб, що надають допомогу внутрішньо переміщеним особам

3

отримання повідомлення від ПАТ «Державний ощадний банк України» про зупинення видаткових операцій за поточним рахунком внаслідок відсутності проходження фізичної ідентифікації внутрішньо переміщеною особою

4

отримання рекомендацій Мінфіну за результатами проведення верифікації соціальних виплат із зазначенням конкретних причин для припинення відповідних виплат

Структурний підрозділ з питань соціального захисту населення протягом 10 робочих днів з дня прийняття рішення його керівником про проведення перевірки фактичного місця проживання/перебування внутрішньо переміщеної особи або з дня отримання інформації від органів, зазначених у наведеній вище таблиці, проводить таку перевірку із складенням акта обстеження матеріально-побутових умов сім’ї. За результатами такої перевірки структурний підрозділ з питань соціального захисту населення готує подання про призначення (відновлення) або відмову у призначенні (відновленні) соціальних виплат до комісії з питань призначення (відновлення) соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам, утвореної районними, районними у мм. Києві і Севастополі держадміністраціями, виконавчими органами міських, районних у містах (у разі утворення) рад.

За відсутності внутрішньо переміщеної особи за фактичним місцем проживання/перебування представник структурного підрозділу з питань соціального захисту населення або робочої групи робить відповідний запис в акті обстеження матеріально-побутових умов сім’ї і залишає внутрішньо переміщеній особі повідомлення про необхідність протягом 3 робочих днів з’явитися до структурного підрозділу з питань соціального захисту населення для проходження фізичної ідентифікації (п. 6 Порядку № 365).

У разі коли внутрішньо переміщена особа протягом 3 робочих днів не з’явилася до структурного підрозділу з питань соціального захисту населення, такий підрозділ надсилає їй рекомендованим листом повторне повідомлення про необхідність протягом трьох робочих днів з’явитися для проходження фізичної ідентифікації.

Водночас структурний підрозділ з питань соціального захисту населення робить запит до Держприкордонслужби щодо виїзду внутрішньо переміщеної особи за кордон, на тимчасово окуповану територію України або до населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження.

Держприкордонслужба протягом 5 робочих днів безоплатно подає структурному підрозділу з питань соціального захисту населення на його запит інформацію про виїзд внутрішньо переміщеної особи за кордон, на тимчасово окуповану територію України або до населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, із зазначенням кількості днів такої відсутності протягом 90 днів, які передують даті подання відповідного запиту.

За наявності підстав для скасування довідки керівник структурного підрозділу з питань соціального захисту населення приймає рішення про скасування такої довідки, що є підставою для припинення соціальних виплат.

Згідно з п. 12 Порядку № 365 соціальні виплати припиняються у разі:

1

наявності підстав, передбачених законодавством щодо умов призначення відповідного виду соціальної виплати

2

встановлення факту відсутності внутрішньо переміщеної особи за фактичним місцем проживання/перебування згідно з актом обстеження матеріально-побутових умов сім’ї

3

отримання рекомендацій Мінфіну щодо фактів, виявлених під час здійснення верифікації соціальних виплат

4

скасування довідки внутрішньо переміщеної особи

5

отримання інформації від Держприкордонслужби, МВС, СБУ, Мінфіну, Національної поліції, ДМС, Держфінінспекції, Держаудитслужби та інших органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування

Рішення про припинення соціальної виплати надсилається органам, що здійснюють соціальні виплати, та структурному підрозділу з питань соціального захисту населення. Одержувач соціальної виплати письмово не повідомляється про припинення її виплати.

Поновлення соціальних виплат внутрішньо переміщеній особі, припинених у зв’язку із відсутністю особи за місцем проживання, здійснюється за рішенням комісії, прийнятим на підставі подання структурного підрозділу з питань соціального захисту населення, що внесене разом з актом обстеження матеріально-побутових умов сім’ї.

У разі прийняття позитивного рішення комісією соціальні виплати поновлюються через 2 місяці з місяця прийняття рішення про припинення таких виплат (п. 16 Порядку № 365). Комісія може прийняти рішення про поновлення соціальних виплат внутрішньо переміщеній особі з місяця припинення таких виплат у разі, коли така особа перебуває у складних життєвих обставинах і з поважних причин не виконала вимоги по з’явленню до структурного підрозділу з питань соціального захисту населення.

Поновлення соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам з підстав отримання рекомендацій Мінфіну щодо фактів, виявлених під час здійснення верифікації соціальних виплат, здійснюється на підставі рішення комісії за поданням структурного підрозділу з питань соціального захисту населення, що внесене разом з актом обстеження матеріально-побутових умов сім’ї, з місяця, що настає за тим, в якому було усунуто факти, виявлені під час здійснення верифікації.

Повторне призначення соціальних виплат внутрішньо переміщеній особі у разі їх припинення з підстав скасування довідки можливе лише через 6 місяців після такого припинення і виконання всіх процедур, необхідних для їх призначення, передбачених законодавством.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі