Теми статей
Обрати теми

Реєстрація місця проживання у запитаннях-відповідях

З передачею повноважень1 (відповідно до Закону України від 10.12.15 р. № 888-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розширення повноважень органів місцевого самоврядування та оптимізації надання адміністративних послуг»2) у сфері надання міграційних послуг від Державної міграційної служби України органам місцевого самоврядування3 перелік питань, які виникають щодо механізму здійснення реєстрації місця проживання, зняття з реєстрації місця проживання тощо, збільшився. Про це свідчать звернення наших читачів: вони здебільшого стосуються процедурних моментів втілення в життя нового функціоналу. Хоча тут необхідно одразу відмітити, що сам механізм здійснення реєстрації/зняття з реєстрації місця проживання залишився майже незмінним, змінився лише надавач послуг. Про це, зокрема, було зазначено на сайті4 Державної міграційної служби України, де крім іншого розміщено найактуальніші запитання та відповіді, які стосуються здійснення реєстраційних функцій.

1 Більш детально про передачу повноважень див. «Місцеве самоврядування» № 3 за березень 2016 р., с. 35 та № 5 за травень 2016 р., с. 34.

2 Далі за текстом — Закон № 888.

3 Далі за текстом — ОМС.

4 З інформацією Державної міграційної служби України можна ознайомитися за посиланням: http://dmsu.gov.ua/reestratsiya-mistsya-prozhivannya

Відповіді від Державної міграційної служби України

Отже, на своєму сайті Державна міграційна служба України зазначила, що 04.04.16 р. набрала чинності постанова КМУ від 02.03.16 р. № 207 «Про затвердження Правил реєстрації місця проживання та Порядку передачі органами реєстрації інформації до Єдиного державного демографічного реєстру»5, яка в тому числі встановлює нові правила реєстрації місця проживання громадян. Нагадаємо, що саме з цієї дати ОМС набули нових повноважень, впроваджених Законом № 888 (ср. ). Відтак підрозділи міграційної служби припинили здійснення реєстрації місця проживання. ОМС же знадобиться певний час, аби вже на практиці напрацювати власний досвід. Щодо цього слід віддати належне Державній міграційній службі України, яка не залишається осторонь і навела низку актуальних запитань-відповідей, які стосуються механізму вчинення реєстраційних дій. Підставою для їх підготовки слугували здебільшого звернення журналістів та громадян, але, на наш погляд, вони будуть корисні і вам. Ми відібрали найбільш цікаві з них. Деякі відповіді ми дещо розширили і зробили посилання на відповідні норми чинного законодавства.

5 Далі за текстом — постанова № 207.

Запитання 1. Чи потрібно реєструвати місце проживання у разі короткострокових поїздок в інші регіони?

Відповідь. Місцем постійного проживання закон вважає адресу, за якою людина проживає більше шести місяців на рік. Тобто, якщо хтось виїжджає з дому на місяць, два або більше, але потім повертається, йому не потрібно ніде реєструватися.

Коментар редакції. Звертаємо вашу увагу на те, що ані Закон України від 11.12.03 р. № 1382-IV «Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні»6, ані постанова № 207 не містять визначення «місце постійного проживання», в Законі, зокрема, лише наведено, що місцем проживання є житло, розташоване на території адміністративно-територіальної одиниці, в якому особа проживає, а також спеціалізовані соціальні установи, заклади соціального обслуговування та соціального захисту, військові частини. При цьому в зазначеному законодавчому документі встановлено, що місцем перебування є адміністративно-територіальна одиниця, на території якої особа проживає строком менше шести місяців на рік. Таким чином, напрошується висновок, що так званим місцем постійного проживання є житло, в якому особа проживає більше шести місяців на рік.

6 Далі за текстом — Закон № 1382.

Запитання 2. Які документи потрібні для того, щоб оформити реєстрацію?

Відповідь. Як і раніше, громадянин повинен подати:

1

документ, до якого вносяться відомості про місце проживання.

Примітка. Це може бути паспорт громадянина України, тимчасове посвідчення громадянина України, посвідка на постійне проживання, посвідка на тимчасове проживання, посвідчення біженця, посвідчення особи, яка потребує додаткового захисту, посвідчення особи, якій надано тимчасовий захист.

2

якщо реєструється дитина, яка не досягла 16 років, то подається свідоцтво про народження

3

квитанцію про сплату адміністративного збору.

Примітка. За реєстрацію, зняття з реєстрації місця проживання сплачується адміністративний збір:

– у разі звернення особи протягом 30 днів з моменту зняття з реєстрації — в розмірі 0,0085 розміру мінімальної заробітної плати (на сьогодні це близько 13 грн.);

– у разі звернення особи з порушенням зазначеного терміну — в розмірі 0,0255 розміру мінімальної заробітної плати (близько 37 гривень).

У разі реєстрації місця проживання одночасно зі зняттям з попереднього місця проживання адміністративний збір стягується тільки за одну адміністративну послугу і зараховується до місцевого бюджету за новим місцем проживання).

4

документи, що підтверджують право особи на проживання в даному приміщенні.

Примітка. Це можуть бути документи на право власності, рішення суду про надання права на користування житловим приміщенням, договір оренди або інші документи.

У разі якщо таких документів немає, реєстрація може здійснюватися тільки за згодою власника житла (якщо власників кілька — за згодою всіх власників)

5

військовий квиток або посвідчення про приписку (для громадян, які підлягають взяттю на військовий облік або перебувають на військовому обліку)

6

при реєстрації громадянину необхідно написати заяву у встановленій КМУ формі

Коментар редакції. Нагадуємо, що перелік документів, які має подати особа реєстратору для здійснення щодо неї необхідних реєстраційних дій, визначений в ст. 6 Закону № 1382 та 18 Правил реєстрації місця проживання, затвердженого постановою № 207. Крім іншого, звертаємо вашу увагу, що якщо до вас з метою реєстрації звертається не сама зацікавлена особа, а її представник, додатково мають бути подані такі документи:

– документ, що посвідчує особу представника;

– документ, що підтверджує повноваження особи як представника, крім випадків, коли законними представниками є батьки (усиновлювачі).

Запитання 3. Скільки часу дається людині, яка переїхала на нове місце, для того, щоб зареєструватися?

Відповідь. Відповідно до законодавства, особі, яка знялася з реєстрації в одному місці, дається тридцять календарних днів на те, щоб зареєструватися в іншому. Ця норма нова. Раніше було — 10 днів.

Коментар редакції. Вимога щодо терміну, протягом якого особа має звернутися до реєстратора для здійснення реєстрації місця проживання, закріплена в ч. 1 ст. 6 Закону № 1382 та п. 4 Правил реєстрації місця проживання.

Запитання 4. Яка відповідальність передбачена за порушення терміну?

Відповідь. У цьому випадку, відповідно до Кодексу України про адміністративні правопорушення7, при зверненні фізичної особи для реєстрації місця проживання складається адміністративний протокол.

7 Далі за текстом — КпАП.

Раніше в такому випадку накладався штраф у розмірі від 17 до 51 грн. Відповідно до нового порядку громадянину, який порушив термін реєстрації вперше, загрожує попередження. Якщо ж таке правопорушення повториться при наступній зміні місця проживання протягом року, то тоді вже накладається штраф.

Коментар редакції. Знову ж таки нагадаємо (ми про це писали в наших попередніх статтях): адміністративна відповідальність за проживання громадянина без реєстрації місця проживання передбачена ст. 197 КпАП. При цьому абз. 3 п. 23 визначено: якщо під час подачі документів буде встановлено, що особа звернулася для реєстрації нового місця проживання після спливу 30 календарних днів після зняття з ре­єстрації попереднього місця проживання або подала для реєстрації місця проживання недійсний паспорт громадянина України, працівник органу реєстрації або центру надання адміністративних послуг складає на неї адміністративний протокол за вчинення правопорушення, визначеного у ст. 197 КпАП. Звертаємо вашу увагу: ст. 258 КпАП прямо передбачає, що протокол не складається в разі вчинення адміністративних правопорушень, передбачених ст. 197 (при накладенні адміністративного стягнення у вигляді попередження). За загальним же правилом, як відомо, про вчинення правопорушення спочатку уповноваженою на те особою складається протокол, який потім передається на розгляд відповідному органу. Про особливості накладення стягнення у вигляді попередження ми поговоримо у наступному номері нашого видання.

Запитання 5. Скільки часу займає процес зняття з реєстрації і реєстрації на новому місці?

Відповідь. Як і раніше, існує можливість реєстрації з одночасним зняттям з реєстрації за попередньою адресою.

Тобто, при переїзді взагалі не потрібно зніматися з реєстрації. Достатньо звернутися до відповідного органу за новим місцем проживання і подати заяву на реєстрацію. І там зроблять обидві операції — знімуть з реєстрації за попереднім місцем проживання і зареєструють за новим. А місцевий орган влади за поперед­нім місцем проживання буде повідомлено про те, що дана особа там більше не проживає.

Що стосується тривалості самих процедур, то закон чітко встановлює, що всі формальності повинні відбуватися в день звернення.

Працівник органу реєстрації в день звернення особи або її представника або в день отримання документів від центру надання адміністративних послуг або представника спеціалізованої соціальної установи, установи соціального обслуговування і соціального захисту, посадової особи виконавців послуг з управління (утримання) багатоквартирного будинку (гуртожитку), об’єднання співвласників багатоквартирного будинку, житлово-будівельного кооперативу, керуючого багатоквартирним будинком, органів державної реєстрації актів цивільного стану або даних від органу соціального захисту населення:

– приймає рішення про реєстрацію або про відмову в реєстрації місця проживання;

– вносить відомості про реєстрацію місця проживання в документ, до якого вносяться відомості про місце проживання (документ, до якого вносяться відомості про місце перебування — в разі реєстрації місця перебування).

У разі подання документів особами через центр надання адміністративних послуг, представника спеціалізованої соціальної установи, установи соціального обслуговування і соціального захисту, посадова особа виконавців послуг з управління (утримання) багатоквартирного будинку (гуртожитку), об’єднання співвласників багатоквартирного будинку, житлово-будівельного кооперативу, керуючого багатоквартирним будинком, датою реєстрації місця проживання/перебування є дата отримання органом реєстрації відповідних документів.

Коментар редакції. Відповідна можливість щодо здійснення одночасно реєстрації місця нового проживання та зняття з реєстрації за попереднім місцем проживання передбачена ст. 6 та 7 Закону № 1382. Додатково зауважуємо: ч. 10 ст. 6 вказаного законодавчого акта передбачено, що реєстрація місця проживання здійснюється тільки за однією адресою. У разі якщо особа проживає у двох і більше місцях, вона здійснює реєстрацію місця проживання за однією з цих адрес за власним вибором. За адресою зареєстрованого місця проживання з особою ведеться офіційне листування та вручення офіційної кореспонденції.

Запитання 6. Чи може власник житла самостійно зняти з реєстрації осіб, які зареєстровані у цьому житловому приміщенні?

Відповідь. Це залежить від того, на яких підставах ці люди там проживають (зареєстровані). Якщо існує, наприклад, рішення суду, що дає право комусь жити в певному приміщенні, то право на проживання зберігається то тих пір, поки це рішення є чинним.

Якщо люди зареєстровані в приміщенні на основі договору оренди, то, відповідно, право на реєстрацію зберігається за ними до закінчення терміну договору. Після цього власник житла може їх зняти з реєстрації місця проживання. А також, до закінчення терміну дії договору, за рішенням судових органів.

Якщо реєстрація здійснювалася на підставі згоди власника житла, зняття з реєстрації без згоди особи здійснюється на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, про позбавлення права користування житловим приміщенням, про виселення або про зняття з реєстрації місця проживання.

Коментар редакції. Підстави зняття з реєстрації місця проживання визначені, зокрема, в п. 26 Правил реєстрації місця проживання. Абзацом 9 цього пункту встановлено, що зняття з реєстрації місця проживання особи здійснюється, в тому числі, виходячи з підстав на право користування житловим приміщенням (закінчення строку дії договору оренди, найму, піднайму житлового приміщення, строку навчання в навчальному закладі (у разі реєстрації місця проживання в гуртожитку навчального закладу на час навчання), відчуження житла та інших визначених законодавством документів). Зняття з реєстрації місця проживання на цих підставах здійснюється за заявою власника/наймача житла або їх представників.

Запитання 7. Люди, які тривалий час не проживають за місцем своєї реєстрації, повинні інформувати про це державу?

Відповідь. Такий обов’язок існує для деяких категорій громадян. Особи, які мають невиконані боргові зобов’язання, накладені на них в адміністративному порядку або судовим рішенням, або призиваються на строкову військову службу і не мають відстрочки, або беруть участь в судовому процесі в будь-якій якості, повинні, в разі, якщо вони більше місяця не проживають там, де вони зареєстровані, письмово повідомити орган реєстрації про своє місце перебування.

Коментар редакції. Відповідна вимога закріплена в ч. 15 ст. 6 Закону № 1382.

Запитання 8. Як відбувається реєстрація дітей?

Відповідь. Фізична особа, яка досягла чотирнадцяти років, вільно обирає собі місце проживання, за винятком обмежень, які встановлюються законом.

Місцем проживання фізичної особи у віці від десяти до чотирнадцяти років є місце проживання її батьків (усиновлювачів) або одного з них, з ким вона проживає, опікуна або місцезнаходження навчального закладу чи закладу охорони здоров’я тощо, в якому вона проживає, якщо місце проживання не встановлено за згодою між дитиною та батьками (усиновлювачами, опікуном) або організацією, яка виконує щодо неї функції опікуна.

У разі спору місце проживання фізичної особи у віці від десяти до чотирнадцяти років визначається органом опіки та піклування.

Місцем проживання фізичної особи, яка не досягла десяти років, є місце проживання її батьків (усиновлювачів) або одного з них, з ким вона проживає, опікуна або місцезнаходження навчального закладу чи закладу охорони здоров’я, в якому вона проживає.

Коментар редакції. Місце проживання дитини визначено ст. 29 Цивільного кодексу України. Зверніть увагу: п. 18 Правил реєстрації місця проживання передбачено, що у разі реєстрації місця проживання батьків за різними адресами місце проживання дитини, яка не досягла 14 років, реєструється разом з одним із батьків за письмовою згодою другого з батьків у присутності особи, яка приймає заяву, або на підставі засвідченої в установленому порядку письмової згоди другого з батьків (крім випадків, коли місце проживання дитини визначено відповідним рішенням суду або рішенням органу опіки та піклування).

Запитання 9. Як реєструються новонароджені діти?

Відповідь. На те, щоб виконати цю формальність, батькам дається три місяці з дня народження дитини.

За бажанням батьків, документи для реєстрації місця проживання новонародженої можуть бути подані до органів РАГС одночасно з державною реєстрацією народження дитини.

Також є можливість зареєструвати місце проживання новонародженої одночасно з подачею заяви на державну допомогу при народженні дитини.

Коментар редакції. Вказані варіанти реєстрації місця проживання новонародженої дитини передбачені ст. 6 Закону № 1382 та п. 8 Правил реєстрації місця проживання.

Запитання 10. Яким чином інформація про місце реєстрації вноситься до паспорта?

Відповідь. Сьогодні в Україні існують два види паспортів громадянина України. Переважна більшість громадян, як і раніше, користуються старими паспортами у формі книжечки. У такий паспорт ставиться штамп із зазначенням адреси.

З початку 2016 року в Україні почали вже видавати сучасні паспорти у вигляді ID-карт. Сьогодні їх отримують громадяни, яким виповнилося 16 років. Інформація про місце проживання заноситься на електронний чіп, вмонтований в такий паспорт.

Запитання 11. Чи всі місцеві громади вже мають обладнання, яке дозволяє здійснювати запис інформації про місце проживання на нові паспорти?

Відповідь. Якщо людині видали такий паспорт, то значить в місцевому районному підрозділі міграційної служби вже є необхідне обладнання (там, де такого обладнання немає, поки видають паперові паспорти). Тому навіть, якщо, наприклад, в селі, де проживає громадянин, такого обладнання немає, то воно є в райцентрі. Він може взяти в місцевому органі влади довідку про місце проживання, і в районі йому на підставі цієї довідки занесуть потрібну інформацію на чіп.

Запитання 12. Зараз в Україні перейменовується велика кількість населених пунктів і вулиць. Відповідно, у багатьох громадян змінюються адреси. Вони всі повинні подбати про те, щоб проставити в паспортах нові штампи?

Відповідь. Тільки за бажанням. Якщо громадянин хоче або йому це для чогось потрібно, він може звернутися до відповідного органу та змінити інформацію в паспорті. Це робиться безкоштовно.

Коментар редакції. У ст. 6 Закону № 1382 визначено, що у разі прийняття рішення про зміну нумерації будинків, перейменування вулиць (проспектів, бульварів, площ, провулків, кварталів тощо), населених пунктів, адміністративно-територіальних одиниць, зміни в адміністративно-територіальному устрої на підставі відповідних актів вносяться зміни до реєстру територіальної громади, із збереженням попередніх даних, із подальшим внесенням цієї інформації до Єдиного державного демографічного реєстру в установленому КМУ порядку.

Зазначені відомості за бажання особи вносяться до документів, які містять відомості про місце проживання/перебування. Такі відомості вносяться ­безоплатно.

Отже, «правильні» відомості про нову назву вулиці, населеного пункту тощо в будь-якому випадку опиняться у відповідному реєстрі територіальної громади та Єдиному державному демографічному реєстрі. Їх же перенесення до відповідного документа громадянина — це вже власна справа громадянина.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі