Теми статей
Обрати теми

Державний земельний кадастр: доступ, відомості, стажування...

Брусенцова Я., юрист-аналітик ВБ «Фактор»
Нагадаємо, що ще наприкінці минулого року Парламентом було прийнято Закон України від 10.12.15 р. № 888-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розширення повноважень органів місцевого самоврядування та оптимізації надання адміністративних послуг»1. Цим законодавчим актом до повноважень органів місцевого самоврядування було віднесено надання відомостей з Державного земельного кадастру. Відповідний функціонал набув практичного застосування 1 березня 2016 року. Саме з цієї дати органи місцевого самоврядування отримали право надавати певну кадастрову інформацію, щоправда, лише за дотримання деяких умов. Ось про це і поговоримо у нашій статті.

1 Далі за текстом — Закон № 888.

Базові моменти

Не можна говорити про нові повноваження, оминаючи увагою базові документи, які їх передбачають. Отже, в першу чергу звертаємо вашу увагу на ст. 12 Земельного кодексу України2, зміни до якої, власне, були внесені Законом № 888.

2 Далі за текстом — ЗК.

Вказаним законодавчим актом цю статтю було доповнено ч. 2, в якій і віднайшли закріплення повноваження виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст. До них віднесено:

1

надання відомостей з Державного земельного кадастру відповідно до закону

2

вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону

Відповідні зміни також були внесені і до Закону України від 21.05.97 р. № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні». Пункт «б» ч. 1 ст. 33 цього Закону було доповнено пп. 13, який також відтепер передбачає серед повноважень виконавчих органів сільських, селищних та міських рад надання відомостей з Державного земельного кадастру.

Крім іншого, оновлень зазнав і Закон України від 07.07.11 р. № 3613-VI «Про Державний земельний кадастр»3. Відтепер ч. 1 ст. 9 вказаного законодавчого акта передбачає, що надання відомостей з Державного земельного кадастру у визначених ч. 1 ст. 38 Закону № 3613 випадках може здійснюватися також уповноваженими посадовими особами виконавчих органів місцевого самоврядування, які успішно пройшли стажування у сфері земельних відносин та відповідають кваліфікаційним вимогам, зазначеним у ч. 3 цієї статті.

3 Далі за текстом — Закон № 3613.

Відповідно до ч. 3 ст. 9 Закону № 3613 державним кадастровим реєстратором може бути громадянин України, який має вищу землевпорядну або юридичну освіту та стаж землевпорядної або юридичної роботи не менш як два роки.

Стажування особи у сфері земельних відносин проводиться безоплатно державним кадастровим реєстратором строком не більше одного місяця. За результатами успішного стажування особі державним кадастровим реєстратором видається відповідна довідка.

Увага! Не потребує проходження стажування особа, яка перед призначенням на посаду у виконавчий орган місцевого самоврядування працювала державним кадастровим реєстратором протягом останніх двох років.

Порядок проведення стажування у сфері земельних відносин встановлено постановою КМУ від 21.03.16 р. № 205 «Деякі питання ведення Державного земельного кадастру»4 (до нього ми ще повернемося).

4 Далі за текстом — Порядок стажування.

Увага! Передбачається, що сільська, селищна, міська рада визначають можливість здійснення ними повноважень з надання відомостей з Державного земельного кадастру з урахуванням можливості організаційного та технічного забезпечення їх реалізації.

Посадовим особам органів місцевого самоврядування необхідно враховувати, що під час надання відомос­тей з Державного земельного кадастру вони повинні керуватися в першу чергу вимогами ст. 38 Закону № 3613 (ср. ). Ця норма визначає, що відомості з Державного земельного кадастру (внесені або перенесені до нього з Державного реєстру земель після 1 січня 2013 року) надаються уповноваженими посадовими особами виконавчих органів місцевого самоврядування у формах, зазначених у абз. 2 — 5 ч. 1 ст. 38 вказаного законодавчого акта.

Деталізований порядок надання відомостей з Державного земельного кадастру визначений постановою КМУ від 17.10.12 р. № 1051 «Про затвердження Порядку ведення Державного земельного кадастру»5.

5 Далі за текстом — Порядок ведення кадастру.

Зокрема, передбачаються такі форми надання відомостей:

1

витяг з Державного земельного кадастру про об’єкт Державного земельного кадастру

2

довідка, що містить узагальнену інформацію про землі (території), за формою, встановленою Порядком ведення кадастру

3

викопіювання з картографічної основи Державного земельного кадастру, кадастрової карти (плану)

4

копії документів, що створюються під час ведення Державного земельного кадастру

Увага! Передбачається, що витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку може бути виданий будь-яким державним кадастровим реєстратором, адміністратором центру надання адміністративних послуг, уповноваженою посадовою особою виконавчого органу місцевого самоврядування.

За надання відомостей з Державного земельного кадастру справляється адміністративний збір:

а

за витяг з Державного земельного кадастру про:

— земельну ділянку — 0,05 розміру мінімальної заробітної плати;

— обмеження у використанні земель — 0,055 розміру мінімальної заробітної плати;

— землі в межах адміністративно-територіальних одиниць — 0,06 розміру мінімальної заробітної плати

б

за довідку, що містить узагальнену інформацію про землі (території), — 0,06 розміру мінімальної заробітної плати

в

за викопіювання з картографічної основи Державного земельного кадастру, кадастрової карти (плану) — 0,03 розміру мінімальної заробітної плати

г

за копію документа, що створюється під час ведення Державного земельного кадастру, — 0,03 розміру мінімальної заробітної плати

Увага! Адміністративний збір справляється у відповідному розмірі від мінімальної заробітної плати у місячному розмірі, встановленої законом на 1 січня календарного року, в якому надається відповідна адміністративна послуга.

Тепер декілька слів власне про механізм надання відомостей з Державного земельного кадастру та підстави їх отримання. Отже, шановні уповноважені посадові особи виконавчих органів місцевого самоврядування, майте на увазі, що для отримання відомостей з Державного земельного кадастру заявник або уповноважена ним особа має подати вам (ч. 7 Закону № 3613):

1

заяву за формою, встановленою Порядком ведення кадастру

2

документ про оплату послуг за надання витягу з Державного земельного кадастру (крім випадків, визначених цим Законом, в день надходження повідомлення та не пізніше наступного дня повідомляє про це зацікавлених осіб)

3

документ, який підтверджує повноваження діяти від імені заявника (у разі подання заяви уповноваженою особою заявника)

Зважайте також на один важливий момент під час аналізу отриманих вами документів. Законом № 3613 встановлено, що у разі подання заяви органом державної влади, органом місцевого самоврядування у заяві мають бути зазначені:

1

підстави надання відповідної інформації з посиланням на норму закону, яка передбачає право відповідного органу запитувати таку інформацію

2

реквізити справи, у зв’язку з якою виникла потреба в отриманні інформації

Увага! Такі заяви розглядаються у позачерговому порядку.

Передбачається, що заява з доданими документами подається заявником або уповноваженою ним особою особисто чи надсилається поштою цінним листом з описом вкладення та повідомленням про вручення.

Зауважте, що відповідний документ (сформований відповідно до відомостей з Державного земельного кадастру) має бути наданий заявнику протягом десяти робочих днів з дати реєстрації заяви (у разі подання заяви про надання витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку — у день надходження заяви). Якщо документ не підлягає наданню, в цей же десятиденний строк має бути надана мотивована відмова.

Також враховуйте, що Закон № 888 запровадив можливість отримання відомостей з Державного земельного кадастру про земельну ділянку шляхом подання заяви в електронній формі через Єдиний державний портал адміністративних послуг, у тому числі через інтегровану з ним інформаційну систему центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Увага! У разі подання заяви в електронній формі оплата послуг за надання відомостей з Державного земельного кадастру здійснюється із застосуванням електронних платіжних засобів відповідно до Закону України від 05.04.01 р. № 2346-III «Про платіжні системи та переказ коштів в Україні».

Незалежно від місця, форми та способу надання відомостей з Державного земельного кадастру додаткові кошти, крім встановленої згідно із законом плати за надання відповідних адміністративних послуг, не стягуються.

Крім іншого, Закон № 3613 визначив підстави, за наявності яких заявник замість запитуваних ним відомостей може отримати відмову в їх наданні.

Так, відмова у наданні відомостей з Державного земельного кадастру надається у разі, якщо:

1

у Державному земельному кадастрі відсутні запитувані відомості

2

із заявою звернулася неналежна особа

3

документи подані не в повному обсязі та/або не відповідають вимогам, встановленим законом

Увага! Форми витягу, довідки з Державного земельного кадастру, повідомлення про відмову у наданні відомостей, а також порядок обліку заяв і запитів про отримання відомостей з Державного земельного кадастру встановлюються Порядком ведення кадастру.

Порядок стажування

Проходження стажування у сфері земельних відносин уповноваженою посадовою особою виконавчого органу місцевого самоврядування (звісно, з позитивним результатом) є однією з передумов для початку виконання нею нового функціоналу.

Механізм же проведення стажування визначив Порядок стажування, про який вже згадувалося вище. Зупинимо на ньому вашу увагу.

Почнемо з мети стажування. Вона полягає в набутті професійних знань, умінь та навичок, необхідних особам для надання ними відомостей з Державного земельного кадастру.

Про кваліфікаційні вимоги до осіб, які можуть проходити стажування, ми вже говорили, тому не будемо їх повторювати. Зазначимо лише, що вони також продубльовані у Порядку стажування.

Зверніть увагу: стажування проводиться безоплатно з відривом від основної роботи протягом одного дня. За особами, направленими на стажування, зберігається місце роботи (посада) та їм здійснюються виплати, передбачені законодавством, за основним місцем роботи. Крім того, особам, направленим на стажування, за основним місцем роботи відшкодовуються витрати на проїзд до місця стажування і назад, наймання житла, виплачуються добові.

Стажування, як вже було зазначено, проводиться державними кадастровими реєстраторами територіальних органів Держгеокадастру в АР Крим, областях, мм. Києві та Севастополі.

Зауважте, що початку стажування передує низка дій, які мають вчинити виконавчий орган сільської, селищної, міської ради та відповідний територіальний орган Держгеокадастру. Наведемо їх:

1

Виконавчий орган сільської, селищної, міської ради

Має сформувати перелік претендентів на проходження стажування, який потім надсилається до відповідного територіального органу Держгеокадастру

Примітка. Формується перелік на підставі письмових заяв осіб про направлення на стажування. До переліку претендентів на проходження стажування додаються копії письмових заяв осіб та документів, які підтверджують їх відповідність кваліфікаційним вимогам (копії документа, що посвідчує особу, трудової книжки, документів про вищу землевпорядну або юридичну освіту).

Особи можуть подавати додаткову інформацію про освіту, досвід роботи, професійний рівень і репутацію (характеристики, рекомендації, наукові публікації тощо).

Увага! Забороняється вимагати відомості та документи, подання яких не передбачено законодавством

2

Територіальний орган Держгеокадастру

Протягом трьох робочих днів з дня отримання переліків претендентів на проходження стажування та доданих до них документів проводить перевірку щодо відповідності осіб кваліфікаційним вимогам, призначає з числа державних кадастрових реєстраторів керівників стажування та визначає дату проходження стажування, про що повідомляє виконавчому органу сільської, селищної, міської ради

Примітка. Особи, які не відповідають кваліфікаційним вимогам, до проходження стажування не допускаються, про що повідомляється виконавчому органу сільської, селищної, міської ради.

3

Керівник територіального органу Держгеокадастру, де проводиться стажування

Видає наказ про зарахування на стажування з визначенням дати його проходження

Увага! Під час проходження стажування на особу поширюються правила внутрішнього трудового розпорядку територіального органу Держгеокадастру, де проводиться стажування.

Крім того, проходження стажування передбачає складення типового індивідуального плану стажування (додаток 1 до Порядку стажування), який підписується особою та керівником стажування.

Після закінчення стажування особа має скласти залік, під час якого виконує тестові та практичне завдання. За його результатами такій особі видається довідка, в якій зазначається оцінка виконання нею завдань, передбачених типовим індивідуальним планом стажування (задовільна або незадовільна).

Як розумієте, задовільна оцінка виконання особою завдань є підставою вважати її такою, що успішно пройшла стажування. Щодо незадовільних результатів, які, погодьтеся, також може містити довідка стажування, Порядок стажування, на жаль, замовчує. Ймовірно, що така особа не зможе працювати з Держаним земельним кадастром.

Увага! Довідка про результати стажування подається особою за її основним місцем роботи та додається до її особової справи.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі