Теми статей
Обрати теми

Формування інфраструктури ОТГ за кошти держави: що зробити, щоб отримати?

Ковшова О., економіст-аналітик ВБ «Фактор»
У рамках децентралізації держава не забуває про свої обіцянки допомагати об’єднаним територіальним громадам1 стати фінансово спроможними. Постановою КМУ від 16.03.16 р. № 200 затверджено Порядок та умови надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на формування інфраструктури об’єднаних територіальних громад2. Цим Порядком ОТГ надано право самим вирішувати, які саме проекти за ці кошти треба реалізовувати, дотримуючись переліку, що наведений у Порядку. Про те, які саме умови отримання субвенції на формування інфраструктури3 висуває держава для ОТГ, ми й поговоримо.

1 Далі за текстом — ОТГ.

2 Набрав чинності 24.03.16 р. з дня опублікування («Урядовий кур’єр», 24.03.16 р., № 56), далі за текстом — Порядок.

3 Далі за текстом — субвенція.

Про Порядок

Прийнятий Порядок має забезпечити розподіл та спрямування державних коштів на формування якісної інфраструктури ОТГ, посилення їхньої економічної спроможності та поліпшення надання послуг населенню громад.

Для цієї мети у поточному році з державного бюджету місцевим бюджетам ОТГ виділена субвенція у розмірі 1 млрд грн. Тобто, як і було обіцяно державою на початку реформи, ОТГ гарантовано отримають державну допомогу для створення спроможного та фінансово незалежного об’єднання.

До того ж із прийняттям Порядку виконана ст. 10 Закону України від 05.02.15 р. № 157-VIII «Про добровільне об’єднання територіальних громад».

Як пам’ятаємо, у статті зазначено, що держава здійснює фінансову підтримку добровільного об’єднання територіальних громад шляхом надання коштів у вигляді субвенцій на формування відповідної інфраструктури згідно з планом соціально-економічного розвитку.

Зауважимо: Порядок наголошує, що кошти субвенції розподілятимуться між ОТГ за чіткою формулою — залежно від кількості сільського населення і площі ОТГ.

Тобто, чим більші кількість сільських жителів та площа сільської території, тим більший обсяг субвенції для ОТГ виділяє держава. Це від 960 тис. грн. для найменшої ОТГ до 23 млн грн. — для найбільшої.

Отже, вигоди від об’єднання — очевидні, особливо для сільських територіальних громад, оскільки за рахунок такої субвенції вони зможуть збільшити свої бюджети майже вдвічі.

Але треба наголосити: Порядок чітко зауважує, що фінансування проектів за рахунок такої субвенції відбуватиметься згідно з планом соціально-економічного розвитку ОТГ.

Тобто держава не висуває додаткового переліку документів для отримання субвенції, окрім наявності плану соціально-економічного розвитку.

Наголосимо: типову форму плану соціально-економічного розвитку ОТГ було розроблено Мінрегіоном.

Крім того, фахівці зазначеного Міністерства підготували й перелік показників оцінки розвитку ОТГ, які рекомендовано для використання при плануванні та проведенні моніторингу результативності розвитку територій на 2016 рік4. У подальшому ці методичні рекомендації планують затвердити відповідним нормативно-правовим актом Мінрегіону.

4 За інформацією, розміщеною на Урядовому порталі за адресою kmu.gov.ua від 11.03.16 р.

Наводимо для ознайомлення форму плану соціально-економічного розвитку ОТГ:

Типова структура Плану соціально-економічного розвитку об’єднаної територіальної громади на 2016 рік

1. Вступ

Обґрунтування необхідності підготовки Плану соціально-економічного розвитку об’єднаної територіальної громади

2. Аналітична частина:

— географічне розташування, опис суміжних територій;

— демографічна ситуація, ринок праці;

— стан розвитку інфраструктури (транспортної, економічної, енергетичної, промислової, соціальної, екологічної тощо);

— динаміка та особливості соціально-економічного розвитку за останні п’ять років, в тому числі стан використання природного, ресурсного, виробничого, науково-технічного потенціалу, розвитку малого і середнього підприємництва, зайнятості населення, задоволення потреб населення товарами і послугами, доступу суб’єктів підприємництва до кредитів та інвестицій, екологічна ситуація тощо;

— фінансово-бюджетна ситуація;

— результати SWOT-аналізу;

— інші дані, необхідні для проведення аналізу стану розвитку об’єднаної територіальної громади;

— картографічні, ілюстраційні та інші матеріали, зокрема, економіко-географічні карти та схеми, кадастрові карти, схеми та креслення, фотоматеріали території (у разі наявності та/або доцільності).

3. Цілі та пріоритети розвитку об’єднаної територіальної громади

Цілі розвитку визначаються як очікувані досягнення за результатами впровадження комплексу взаємопов’язаних завдань і заходів, спрямованих на вирішення найважливіших питань розвитку об’єднаної територіальної громади та розв’язання проблем.

Пріоритети розвитку — це описані у формальному вигляді орієнтири, яких необхідно досягти в середньо- та короткостроковому періоді.

Для дотримання принципу реалістичності кількість пріоритетів розвитку об’єднаної територіальної громади доцільно визначати не більше п’яти.

4. Основні завдання та механізми реалізації Плану соціально-економічного розвитку об’єднаної територіальної громади

Перелік завдань та заходів із визначенням їх змісту та способу виконання, відповідальних виконавців, строків виконання (у цілому і поетапно), індикатори (показники) виконання та очікуваний результат від їх виконання.

Перелік діючих та перспективних проектів розвитку об’єднаної територіальної громади.

5. Фінансове забезпечення реалізації Плану

Обсяги та джерела фінансування завдань та заходів Плану, діючих та перспективних проектів розвитку об’єднаної територіальної громади, у тому числі за рахунок:

— коштів державного бюджету (субвенції з державного бюджету об’єднаним територіальним громадам на розвиток інфраструктури, державного фонду регіонального розвитку);

— коштів місцевих бюджетів, у тому числі власних коштів бюджету об’єднаної територіальної громади;

— інших джерел, не заборонених законодавством.

6. Моніторинг та оцінка результативності реалізації Плану

Моніторинг реалізації Плану проводиться шляхом установлення переліку відповідних індикаторів, відстеження їх динаміки, підготовки та оприлюднення результатів такого моніторингу.

Тобто Порядок не передбачає розробки інших документів за спеціальною урядовою методикою. Єдине, що пропонує Уряд, — загальний шаблон подання документів у вигляді проектних заявок та необхідних додатків для спрощення їх обробки.

Такий підхід прискорить процес виділення коштів для ОТГ у вигляді субвенції, дасть змогу вчасно запустити проекти, які планує запровадити у життя та чи інша ОТГ.

Така спрощена процедура отримання субвенції не зможе перевантажувати ОТГ зайвими проблемами щодо оформлення купи документів, аби отримати необхідну державну фінансову підтримку.

Наприклад, ОТГ можуть спрямувати надані державою кошти як на будівництво центрів надання адміністративних послуг, ремонт доріг, шкіл, так і на закупівлю автобусів, пожежних автомобілів тощо. Саме у плані соціально-економічного розвитку ОТГ й має бути передбачений перелік проектів, на реалізацію яких кожна ОТГ має витратити ці кошти максимально ефективно.

Зауважимо: процес реалізації таких проектів буде публічним та прозорим, оскільки згідно з Порядком ОТГ не лише щомісячно звітуватимуть перед Мінрегіоном як головним розпорядником наданих державою коштів про хід використання субвенції, але й повинні оприлюднювати відповідну інформацію у відкритому доступі на своїх офіційних сайтах. Тож ОТГ не слід забувати інформувати свою громаду про те, що вони збираються робити чи вже зробили на своїй території.

Тобто ОТГ беруть на себе не тільки фінансову частину та повноваження на виконання поставлених завдань, але й ще й несуть відповідальність за кожного жителя своєї територіальної громади. Адже Порядком Уряд надав ОТГ просту та прозору систему прийняття рішень про розподіл субвенції в 1 млрд грн. та напрями її використання, аби кожен житель громади зміг побачити, які саме проекти фінансуються та наскільки ефективно використовуються кошти в його населеному пункті.

Про мету надання субвенції

Як ми вже говорили, головним розпорядником субвенції визначено Мінрегіон. При цьому розпорядники субвенції за місцевими бюджетами визначаються рішенням відповідної місцевої ради про такий бюджет згідно із законодавством.

Увага! У Порядку чітко прописано, що субвенція:

1

спрямовується місцевим бюджетам ОТГ, які утворилися відповідно до Закону України «Про добровільне об’єднання територіальних громад»

2

надається для створення, модернізації інфраструктури ОТГ та може спрямовуватись на нове будівництво, реконструкцію, капітальний ремонт об’єктів інфраструктури, що належать до комунальної форми власності (у тому числі на виготовлення проектної та містобудівної документації):

2.1

підвищення якості адміністративних послуг: створення центрів надання адміністративних послуг, сучасних систем організації управління громадою — комунікаційних мереж, баз даних, систем оповіщення населення

2.2

реконструкцію, переобладнання, перепрофілювання будівель бюджетних установ з метою їх використання відповідно до повноважень та потреб ОТГ з обов’язковим застосуванням енергозберігаючих технологій

2.3

будівництво, реконструкцію, капітальний ремонт доріг, мостів, переходів комунальної форми власності, що поліпшують доступність жителів до об’єктів та установ, у яких надаються адміністративні, соціальні та інші послуги

2.4

закупівлю транспортних засобів для підвезення дітей до навчальних закладів, транспортних засобів спеціального призначення для комунальних підприємств, пожежної і спеціальної рятувальної техніки та пожежно-рятувального оснащення

2.5

будівництво водогонів, систем водовідведення, нових полігонів твердих побутових відходів та рекультивацію територій сміттєзвалищ тощо

2.6

будівництво, реконструкцію, капітальний ремонт інших об’єктів, які є важливими для посилення спроможності та забезпечення територіальної згуртованості громади, належного рівня безпеки та цивільного захисту громади

Про умови надання субвенції

Порядок визначає наступні умови надання субвенції (п. 5 Порядку):

1

спрямування субвенції на фінансування проектів згідно з планом соціально-економічного розвитку ОТГ, межі якої повністю відповідають межам, визначеним перспективним планом формування територій громад АР Крим, області, та відповідно до напрямів, визначених у п. 4 Порядку, оформлених за формою, встановленою Мінрегіоном, та календарний план реалізації яких становить не більш як три роки

2

погодження поданих виконавчими комітетами міських, селищних, сільських рад ОТГ проектних заявок, оформлених за формою, встановленою Мінрегіоном, спеціально утвореною комісією для їх розгляду при Мінрегіоні5

3

наявність рішення відповідної сільської, селищної, міської ради ОТГ про затвердження проектів та їх оприлюднення в місцевих засобах масової інформації або на офіційних веб-сайтах

5 Далі за текстом — комісія Мінрегіону.

Проектні заявки на проекти, які будуть фінансуватись за рахунок субвенції, та зміни до них формують відповідні виконавчі комітети сільських, селищних, міських рад ОТГ.

Мінрегіон своїм наказом від 05.04.16 р. № 82 затвердив форму заявки на проект, який може реалізовуватись за рахунок коштів субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на формування інфраструктури ОТГ.

Тобто органи місцевого самоврядування об’єднаних громад вже можуть готувати і подавати до Мінрегіону заявки на проекти, які вони планують реалізувати за рахунок такої державної субвенції6.

6 За інформацією, розміщеною на офіційному сайті Мінрегіону minregion.gov.ua від 06.04.16 р. у розділі «Новини».

У які строки?

Сформовані проекти треба подавати Раді міністрів АР Крим, облдержадміністрації для надання протягом п’яти робочих днів висновку щодо зазначених проект­них заявок.

Проектні заявки разом з висновками Ради міністрів АР Крим, облдержадміністрацій подають виконавчі комітети міських, селищних, сільських рад на погодження комісії Мінрегіону.

Комісія Мінрегіону протягом п’яти робочих днів з дня надходження проектних заявок погоджує їх або подає відповідним виконавчим комітетам міських, селищних, сільських рад зауваження для їх усунення та повторного подання на погодження.

Після погодження комісією проектних заявок виконавчими комітетами рад розробляються відповідні проекти, що затверджуються відповідними міськими, селищними та сільськими радами.

Увага! Перелік проектів, що фінансуються за рахунок субвенції, також формують виконавчі комітети міських, селищних, сільських рад. Сформований перелік затверджується відповідними міськими, селищними, сільськими радами.

До речі, затвердження проектів будівництва і проведення їх експертизи треба здійснювати відповідно до вимог Порядку затвердження проектів будівництва і проведення їх експертизи, затвердженого постановою КМУ від 11.05.11 р. № 560. Це пряма вимога п. 8 Порядку.

Увага! Видатки, пов’язані з фінансуванням за рахунок субвенції об’єктів капітального будівництва, треба здійснювати відповідно до:

1

Порядку державного фінансування капітального будівництва, затвердженого постановою КМУ від 27.12.01 р. № 1764

2

постанови КМУ від 23.04.14 р. № 117 «Про здійснення попередньої оплати товарів, робіт і послуг, що закуповуються за бюджетні кошти»

3

Порядку прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об’єктів, затвердженого постановою КМУ від 13.04.11 р. № 461

Рада міністрів АР Крим, місцеві держадміністрації сприяють сільським, селищним, міським радам ОТГ у реалізації проектів з метою ефективного використання субвенції.

Не залишається осторонь й Державна казначейська служба України7, яка здійснює:

7 Далі за текстом — ДКС.

1

перерахування субвенції відповідно до Порядку перерахування міжбюджетних трансфертів, затвердженого постановою КМУ від 15.12.10 р. № 1132, і Порядку казначейського обслуговування державного бюджету за витратами, затвердженого Мінфіном

2

інформування Мінрегіону і Мінфіну (щомісяця до 15-го числа) про обсяги перерахування субвенції та касові видатки в розрізі місцевих бюджетів, а також об’єктів та заходів, що фінансуються за її рахунок

Увага! В установленому законом порядку здійснюють (пп. 12, 13 та 16 Порядку):

1

закупівлю товарів, робіт і послуг за рахунок субвенції

2

відображення у первинному та бухгалтерському обліку інформації про отримані (створені) оборотні і необоротні активи

3

відкриття рахунків, реєстрацію, облік зобов’язань в органах ДКС та відображення операцій, пов’язаних з використанням субвенції

4

складення і подання фінансової та бюджетної звітності про використання субвенції, а також контроль за її цільовим та ефективним витрачанням

Пам’ятайте: розпорядники субвенції подають щомісяця до 5-го числа Мінрегіону інформацію про використання субвенції в розрізі проектів, що фінансуються за її рахунок.

У свою чергу, Мінрегіон подає щомісяця до 10-го числа Мінфіну інформацію про використання субвенції у розрізі проектів.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі