Теми статей
Обрати теми

Актуальне запитання. Про закупівлю автомобіля

Ковшова О., економіст-аналітик ВБ «Фактор»
Наша сільська рада планує закупити у поточному році автомобіль вартістю 190 тис. грн. Кошти для цього у сільському бюджеті передбачені. Але чи можемо ми зараз це робити? Хочемо дізнатись: є чи немає якихось обмежень у зв’язку із численними новаціями, що стались з 01.01.16 р.? Чи не буде виникати зайвих запитань щодо вартості автомобіля у перевіряючих органів?

Дійсно, цього бюджетного року сталася безліч змін, які стосуються місцевих бюджетів та повноважень органів місцевого самоврядування. Перш ніж робити такі «глобальні» придбання, треба зазирнути до постанови КМУ від 01.03.14 р. № 65 «Про економію державних коштів та недопущення втрат бюджету» (далі — постанова № 65). На даний час зазначена постанова є чинною та містить вже знайомий усім перелік Заходів щодо економного та раціонального використання державних коштів (далі — Заходи).

Нагадуємо: Заходи визначені у додатку до постанови № 65 та передбачені для утримання органів державної влади та інших державних органів, утворених органами державної влади підприємств, установ та організацій, які використовують кошти державного бюджету.

Для органів місцевого самоврядування (далі — ОМС) з урахуванням затверджених постановою № 65 Заходів рекомендовано затвердити власні заходи щодо економного та раціонального використання бюджетних коштів. Саме про це йдеться у п. 13 постанови № 65.

Зауважимо: п. 1 Заходів говорить про припинення придбання автотранспортних засобів. Винятки становлять, зокрема:

— спеціалізовані санітарні автомобілі екстреної медичної допомоги;

— пожежні та спеціальні аварійно-рятувальні машини;

— вантажні автомобілі, причепи, напівпричепи, які використовують для перевезення деревини або виконання інших виробничих функцій у лісовій галузі;

— автомобілі для охорони та патрулювання в лісових масивах;

— автомобілі, які обслуговують гідротехнічні об’єкти Держводагентства;

— автомобілі для здійснення рибоохоронних заходів;

— автомобілі закордонних дипломатичних установ України, державної телерадіокомпанії «Всесвітня служба «Українське телебачення і радіомовлення», суб’єктів державного іномовлення України.

Враховуйте, що навіть придбання переліченого автотранспорту у зазначеному пункті проводять лише за наявності об’єктивних потреб в оновленні таких автомобілів.

Наголосимо: постанова № 65 має рекомендаційний характер для ОМС щодо затвердження таких Заходів. Тобто, місцева рада може затвердити або ні такі Заходи. Саме від цього треба й відштовхуватись при прийнятті рішення щодо купівлі легкового автомобіля.

Тут може бути декілька варіантів.

Отже, якщо рада:

1. Затвердила такі Заходи та в них встановила обмеження щодо придбання легкового автомобіля, вона не може його купити.

2. Затвердила такі Заходи, але в них не встановлено обмеження щодо придбання легкового автомобіля, вона може його купити.

3. Не затвердила такі Заходи взагалі, вона також може придбати автомобіль.

На нашу думку, місцевим радам краще затвердити такі Заходи власним рішенням, але об’єктивно підходити до кожної затвердженої «економії», аби у подальшому це обмеження не стало перепоною для повноцінної діяльності установи.

Отже, будемо виходити з того, що сільська рада має право на придбання автомобіля. Але це ще не все. Адже придбати автомобіль рада може лише для поїздок, пов’язаних із службовою діяльністю посадових осіб. Саме про це говорять вимоги постанови КМУ від 04.06.03 р. № 848 «Про впорядкування використання легкових автомобілів бюджетними установами та організаціями» (далі — постанова № 848).

Постанова № 848 зазначає, що:

— обслуговування легковими автомобілями посадових осіб установ та організацій, які повністю утримуються за рахунок державного чи місцевих бюджетів, здійснюється в межах установлених лімітів та асигнувань, передбачених у їх кошторисах;

— після кожної службової поїздки посадова особа, в розпорядження якої надано автомобіль, в подорожньому листі водія підтверджує особистим підписом час закінчення обслуговування;

— користування легковими автомобілями у вихідні та святкові дні, а також відрядження на легковому автомобілі за межі області, АР Крим на відстань, що перевищує 200 кілометрів, здійснюються лише з дозволу керівника установи.

Тепер перейдемо до вартості легкового автомобіля.

На щастя, постановою КМУ від 04.02.16 р. № 102 (далі — постанова № 102) внесені зміни до постанови КМУ від 04.04.01 р. № 332 «Про граничні суми витрат на придбання автомобілів, меблів, іншого обладнання та устаткування, мобільних телефонів, комп’ютерів державними органами, а також установами та організаціями, які утримуються за рахунок державного бюджету» (далі — постанова № 332).

Як пам’ятаємо, раніше постанова № 332 поширювалась не тільки на державний бюджет, але й на місцеві бюджети. Зокрема, гранична сума на придбання автомобіля для керівника органу місцевого самоврядування була затверджена на рівні 60 тис. грн.

Тобто, місцевим радам не можна було придбати автомобіль, вартість якого перевищувала таку граничну суму.

Постанова № 102 набрала чинності 26.02.16 р. з дня опублікування («Урядовий кур’єр», 26.02.16 р., № 38). Відтепер нею передбачені граничні суми витрат на придбання автомобілів, меблів, іншого обладнання та устаткування, мобільних телефонів, комп’ютерів лише державними органами, а також установами та організаціями, які утримуються за раху­нок державного бюджету. А от органам місцевого самоврядування рекомендовано з урахуванням затверджених постановою № 332 граничних сум витрат затвердити протягом місяця граничні суми витрат на придбання автомобілів, меблів, іншого обладнання та устаткування, мобільних телефонів, комп’ютерів.

По аналогії із затвердженням Заходів, відповідна місцева рада може затвердити, а може й не затвердити такі граничні суми. При цьому зробити це може й пізніше, ніж у строк, який рекомендував КМУ.

Крім того, рада може й дещо збільшити такі граничні суми, виходячи із спроможності свого місцевого бюджету. Але у будь-якому разі, на нашу думку, ОМС потрібно затвердити такі граничні суми своїм рішенням, аби вберегти себе від зайвих питань від контролюючих органів щодо вартості автомобіля або меблів, які вона за необхідністю придбала або вирішить придбати у подальшому, виходячи з об’єктивних потреб.

Зауважимо: завдяки постанові № 102 для місцевих рад значно полегшується пошук «дієздатного» автомобіля. Адже при сумі колишнього обмеження у 60 тис. грн. досить важко було знайти легковий транспорт у більш-менш нормальному технічному стані у світлі постійно зростаючих цін на автотранспортному ринку.

Візьміть до відома: наразі чинна редакція постанови № 332 (від 26.02.16 р.) передбачає такі граничні суми на придбання легкових автомобілів за кошти державного бюджету для:

— заступників керівників центральних органів виконавчої влади — 90 тис. грн.;

— голів обласних, Севастопольської міської держ­адміністрацій — 300 тис. грн.;

— заступників голів обласних, Севастопольської міської держадміністрацій та керівників інших органів виконавчої влади, бюджетних установ і організацій — 60 тис. грн.

До речі, у постанові № 102 змінено й граничні суми на придбання меблів, а також теле- і радіоапаратури. Зокрема, на меблі для обладнання робочих місць працівників із державного бюджету тепер можна витратити на:

— стіл письмовий — 800 грн.;

— крісло офісне — 800 грн.;

— стілець — 300 грн.;

— шафу для одягу — 1200 грн.;

— шафу для паперів — 1100 грн.;

— сейф — 2000 грн.;

— стіл для комп’ютера — 800 грн.

— придбання теле- і радіоапаратури, відеотехніки для службових кабінетів — 5000 грн.

Тобто, при розробці власних граничних сум місцевим радам можна брати за основу зазначені граничні суми у постанові № 332 на придбання не лише автомобілів, але й меблів, іншого обладнання та устаткування, мобільних телефонів, комп’ютерів державними органами, а також установами та організаціями, які утримуються за рахунок державного бюджету.

Тож, на нашу думку, сільська рада має повне право придбати автомобіль вартістю у 190 тис. грн., якщо він дійсно буде використовуватись для службових поїздок, а його придбання та використання буде документально підтверджено відповідно до вимог чинного законодавства.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі