Теми статей
Обрати теми

Актуальне запитання. Про встановлення розміру орендної плати без нормативної грошової оцінки землі

Ковшова О., економіст-аналітик ВБ «Фактор»
Сільська рада планує надати в оренду фізичній особі-підприємцю земельну ділянку. Ця ділянка надається в оренду вперше. При підготовці договору оренди виявилося, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки не проведена. Чи можна встановити розмір орендної плати без проведення нормативної грошової оцінки у разі відсутності коштів бюджету на вказані цілі? Чи можливо встановити розмір орендної плати виходячи із середньоринкових цін?

Ні, не можливо. Оскільки розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди у відсотках до нормативної грошової оцінки в межах, визначених п. 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України, де:

нормативна грошова оцінка земельних ділянок є капіталізованим рентним доходом із земельної ділянки, визначеним за встановленими і затвердженими нормативами;

— річна сума платежу за оренду не може бути меншою 3 % нормативної грошової оцінки та перевищувати 12 % нормативної грошової оцінки.

Крім того, у Типовому договорі оренди землі передбачені графи, в яких треба вказати розмір орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності (у відсотках до нормативної грошової оцінки земельної ділянки) та саму нормативну грошову оцінку.

Нагадуємо: Типовий договір оренди землі затверджено постановою КМУ від 03.03.04 р. № 220 «Про затвердження Типового договору оренди землі».

Зауважимо, що нормативна грошова оцінка земель використовується не тільки для визначення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, але й для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва, а також під час розроблення показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель. Підставою є ст. 5 Закону України від 11.12.03 р. № 1378-IV «Про оцінку земель» (далі — Закон № 1378).

Зазвичай, коли бюджетна установа отримує документи на земельну ділянку, зокрема витяг із Державного земельного кадастру про земельну ділянку від територіального органу Держгеокадастру за її місцезнаходженням, у ньому мають бути зазначені дані про місцезнаходження, площу та цільове призначення земельної ділянки, а також має бути вказана нормативна грошова оцінка.

Якщо у вашому витягу дійсно немає інформації щодо нормативної грошової оцінки землі (можливо, з технічних причин тощо) щодо цієї земельної ділянки, сільській раді слід звернутись до Держгеокадастру для вирішення цієї проблеми.

Одночасно враховуйте: обов’язковість проведення нормативної грошової оцінки земель передбачена ст. 13 Закону № 1378, а періодичність її проведення — ст. 18 Закону № 1378.

Тобто, відповідно до вимог чинного законодавства таку оцінку треба обов’язково робити та передбачати в бюджеті на відповідний рік кошти для її проведення.

Враховуйте, що:

— по-перше, нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності;

по-друге, нормативна грошова оцінка для земельних ділянок, які розташовані:

1) у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення, проводиться не рідше ніж один раз на 5 – 7 років;

2) за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення — не рідше ніж один раз на 5 – 7 років, а несільськогосподарського призначення — не рідше ніж один раз на 7 – 10 років.

До уваги: ініціювати проведення нормативної грошової оцінки може орган місцевого самоврядування своїм рішенням на підставі договору, укладеного із юридичними особами, які отримали ліцензії на проведення робіт із землеустрою. Це випливає із ст. 15 Закону № 1378.

Однак цією ж статтею передбачено й таке: нормативна грошова оцінка земельних ділянок може проводитись також на підставі договору, який укладається заінтересованими особами в порядку, встановленому законом.

Тобто, якщо у сільської ради не вистачає коштів на проведення такої оцінки для цієї ділянки, саме орендар може профінансувати таку оцінку, якщо матиме таке бажання та відповідні кошти для цього. Але додамо, що вчасне проведення нормативної грошової оцінки земель – в інтересах самих сільських рад. Адже перегляд нормативної грошової оцінки земель, як правило, означає її збільшення, а отже, до місцевих бюджетів буде надходити більше коштів від сплати податків, які можна буде використати на потреби громади, зокрема й від надання в оренду земель комунальної власності.

Також пам’ятайте, що:

— дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформлюються як витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земель, який відповідно до ст. 23 Закону № 1378 видається відповідним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин (Держ­геокадастр);

— розмір та умови внесення орендної плати обов’язково треба прописати у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.

Крім того, органи місцевого самоврядування, окрім проведення нормативної грошової оцінки земель, мають проводити інвентаризацію земельних ділянок і землекористувачів, організувати роботу щодо оформлення права землекористування відповідно до повноважень, які прописані у ст. 122 Земельного кодексу України та у ст. 35, 67 Закону України від 22.05.03 р. № 858-IV «Про землеустрій».

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі