Теми статей
Обрати теми

Реєстрація місця проживання: працюємо за новими правилами

Брусенцова Я., юрист-аналітик ВБ «Фактор»
До редакції почали надходити запитання стосовно делегованих виконавчим органам місцевого самоврядування повноважень щодо реєстрації та зняття з реєстрації місця проживання. Нагадаємо, що ми завчасно повідомляли1 про новий функціонал, який ви почали здійснювати з 04.04.16 р. і який був вам переданий відповідно до Закону України від 10.12.15 р. № 888-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розширення повноважень органів місцевого самоврядування та оптимізації надання адміністративних послуг»2. У попередній статті ми вже анонсували, що КМУ має встановити правила реєстрації місця проживання, форми необхідних для цього документів та порядок передачі органами реєстрації інформації до Єдиного державного демографічного реєстру. Відповідний нормативно-правовий акт було прийнято 02.03.16 р. з набранням чинності 05.04.16 р. Йдеться про постанову КМУ № 207, якою були затверджені Правила реєстрації місця проживання3 та Порядок передачі органами реєстрації інформації до Єдиного державного демографічного реєстру4. Саме їх і розглянемо у нашій статті.

1 Див. «Місцеве самоврядування» № 3 за березень 2016 р., с. 35.

2 Далі за текстом — Закон № 888.

3 Далі за текстом — Правила реєстрації.

4 Далі за текстом — Порядок передачі.

img 1

Отже, починаючи з 04.04.16 р. повноваження з питань реєстрації та зняття з реєстрації місця проживання від Державної міграційної служби України5 перейшли до виконавчих органів сільської, селищної або міської ради, сільського голови (у разі коли відповідно до закону виконавчий орган сільської ради не утворено)6. Що це означає для громадян? Їм відтепер для реєстрації чи зняття реєстрації місця проживання потрібно звернутися до відповідного виконавчого органу сільської, селищної або міської ради, які наразі вважаються органами реєстрації відповідно до Закону України від 11.12.03 р. № 1382-IV «Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні»7.

5 Далі за текстом — ДМС.

6 Далі за текстом — органи реєстрації.

7 Далі за текстом — Закон № 1382.

При цьому органи реєстрації під час виконання своїх функцій мають керуватися низкою нормативно-правових актів. Назвемо основні з них:

1

Закон № 1382

Примітка. Містить особливості реєстрації місця проживання та визначає основні вимоги до реєстрації місця проживання. Є базовим документом, на який мають спиратися органи реєстрації.

2

Закон України від 21.05.97 р. № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні»

Примітка. Закріплює за виконавчими органами місцевого самоврядування новий функціонал.

3

Кодекс України про адміністративні правопорушення

Примітка. Визначає:

— суб’єктів, які уповноважені складати протоколи про адміністративні правопорушення, зокрема, такі як проживання без реєстрації місця проживання;

— суб’єктів, які мають право розглядати такі адміністративні справи і відповідно притягати до адміністративної відповідальності;

— порядок дій суб’єктів під час складання протоколів про адміністративні правопорушення, розгляду адміністративних справ та накладення адміністративних стягнень.

4

Правила реєстрації

Примітка. Визначають механізм здійснення реєстрації / зняття з реєстрації місця проживання/перебування осіб в Україні, а також встановлюють форми необхідних для цього документів.

5

Порядок передачі

Примітка. Визначає механізм, форми та строки передачі інформації про реєстрацію / зняття з реєстрації місця проживання/перебування від виконавчих органів сільської, селищної або міської ради, їх посадових осіб, сільських голів (у разі коли відповідно до закону виконавчий орган сільської ради не утворено), що здійснюють реєстрацію / зняття з реєстрації місця проживання/перебування фізичних осіб на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці, на яку поширюються повноваження відповідної сільської, селищної або міської ради, до територіальних органів та підрозділів ДМС для внесення її до відомчої інформаційної системи ДМС Єдиного державного демографічного реєстру.

В цій статті ми більше уваги приділимо останнім двом документам, наведеним у таблиці. Вони є новими і тому вимагають прискіпливого аналізу з метою подальшого безпомилкового їх застосування на практиці.

Загальні положення Правил реєстрації

Слід зазначити, що Правила реєстрації деталізують умови реєстрації місця проживання та зняття з реєстрації місця проживання, які визначені в Законі № 1382 і про які ми вже частково згадували в одній із наших попередніх статей. Тепер наведемо ці норми вже з уточнюючими деталями цих Правил.

Отже, Правила реєстрації визначають, що реєстрація / зняття з реєстрації місця проживання/перебування здійснюється відповідним органом реєстрації на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці, на яку поширюються повноваження відповідної сільської, селищної або міської ради. Таким чином, не повинно виникати запитань: до якого органу реєстрації необхідно звернутися, аби зареєструвати своє місце проживання чи, навпаки, зняти з реєстрації місце проживання?

Правила реєстрації, як і Закон № 1382, встановили строк, протягом якого громадянин України, а також іноземець чи особа без громадянства, які постійно або тимчасово проживають в Україні, зобов’язані зареєструвати своє місце проживання.

Увага! Такі дії мають бути вчинені протягом 30 календарних днів після зняття з реєстрації місця проживання та прибуття до нового місця проживання.

Передбачається, що реєстрація місця проживання/перебування або зняття з реєстрації місця проживання особи здійснюється в день подання особою або її представником документів. При цьому уточнюється, що реєстрація місця проживання за заявою особи може бути здійснена одночасно із зняттям з попереднього місця проживання.

Зауважте: висунуті вимоги і щодо строку, протягом якого батьки або інші законні представники зобов’язані зареєструвати місце проживання новонародженої дитини. Відповідні дії вони мають вчинити протягом трьох місяців з дня державної реєстрації її народження (п. 5 Правил реєстрації).

Пункт 6 Правил реєстрації дозволяє органу реєстрації у разі, коли особа не може самостійно звернутися до нього, здійснити таку реєстрацію за зверненням її законного представника або представника на підставі довіреності, посвідченої в установленому законом порядку8.

Увага! Правила реєстрації, власне, як і Закон № 1382, визначили, що реєстрація місця проживання здійснюється тільки за однією адресою.

У тому ж разі, коли особа проживає у двох і більше місцях, вона здійснює реєстрацію місця проживання лише за однією з цих адрес за власним вибором. Саме за адресою зареєстрованого місця проживання з особою ведеться офіційне листування та вручення офіційної кореспонденції.

Подання документів для реєстрації

Пунктом 8 Правил реєстрації встановлено, що документи для здійснення реєстрації / зняття з реєстрації місця проживання/перебування особи подаються до органу реєстрації (у тому числі через центр надання адміністративних послуг) з урахуванням вимог Закону України від 06.09.12 р. № 5203-VI «Про адміністративні послуги».

Слід також зауважити, що Правила реєстрації (як і Закон № 1382) передбачають можливість такого собі делегування суб’єктами, які зацікавлені в отриманні послуги про реєстрацію місця проживання / зняття з реєстрації місця проживання, прав на звернення про таку послугу іншим органам чи установам. Правила налічують 4 таких випадки:

1

особа може доручити в установленому законодавством порядку подати заяву про реєстрацію / зняття з реєстрації місця проживання

відповідній посадовій особі виконавців послуг з управління (утримання) багатоквартирного будинку (гуртожитку), об’єднання співвласників багатоквартирного будинку, житлово-будівельного кооперативу, управителю багатоквартирного будинку за місцем її проживання

2

за бажанням батьків чи одного з них документи для реєстрації місця проживання новонародженої дитини можуть бути подані

через органи державної реєстрації актів цивільного стану під час проведення державної реєстрації народження дитини

3

реєстрація місця проживання новонародженої дитини може здійснюватися

через органи соціального захисту населення на підставі даних, що зазначив законний представник, з яким постійно проживає дитина, у заяві про призначення допомоги при народженні дитини

4

подання заяви про реєстрацію / зняття з реєстрації місця проживання бездомних та інших осіб, які не мають постійного місця проживання, покладається

на відповідну спеціалізовану соціальну установу, заклад соціального обслуговування та соціального захисту, де проживають зазначені особи

Відомості про реєстрацію / зняття з реєстрації

Пункт 9 Правил реєстрації визначив перелік документів, до яких вносяться відомості про реєстрацію / зняття з реєстрації місця проживання. Такими документами є:

1

паспорт громадянина України

Примітка. Відомості про реєстрацію / зняття з реєстрації місця проживання вносяться до паспорта громадянина України:

у вигляді книжечки (зразка 1993 року): шляхом проставлення в ньому штампа реєстрації місця проживання особи (його форма наведена у додатку 1 до Правил реєстрації) або штампа зняття з реєстрації місця проживання особи (його форма наведена у додатку 2 до Правил реєстрації);

— у формі картки (зразка 2015 року): шляхом внесення інформації до безконтактного електронного носія, який імплантовано у такий паспорт, у разі наявності робочих станцій та підключення органу реєстрації до Єдиного державного демографічного реєстру. У разі ж непідключення органу реєстрації до такого реєстру особі видається довідка про реєстрацію або зняття з реєстрації місця проживання, а внесення інформації до безконтактного електронного носія здійснюється територіальним підрозділом ДМС на підставі такої довідки.

2

тимчасове посвідчення громадянина України

3

посвідка на постійне проживання

4

посвідка на тимчасове проживання

5

посвідчення біженця

6

посвідчення особи, яка потребує додаткового захисту

7

посвідчення особи, якій надано тимчасовий захист

Також п. 8 Правил реєстрації встановив документ, до якого вносяться відомості про реєстрацію місця перебування. Таким документом є довідка про звернення за захистом в Україні. До неї відповідні відомості вносяться шляхом проставлення відповідного штампа реєстрації місця проживання/перебування особи (його форма наведена у додатку 1 до Правил реєстрації).

Правила реєстрації (як і Закон № 1382) зобов’язують орган реєстрації (у разі внесення під час реєстрації / зняття з реєстрації місця проживання/перебування помилкових відомостей про особу) вносити необхідні зміни до документів, до яких вносяться відомості про місце проживання/перебування, реєстру відповідної територіальної громади та надсилати інформацію до Єдиного держаного демографічного реєстру відповідно до Порядку передачі. Зазначені зміни та інформація мають бути внесені (подані) на підставі наданих особою або її представником достовірних відомостей у день звернення такої особи.

Зверніть особливу увагу на п. 14 Правил реєстрації, який встановив строк зберігання заяв про реєстрацію місця проживання/перебування та зняття з реєстрації місця проживання осіб та за необхідності відповідних копій документів, які подаються для здійснення реєстрації місця проживання/перебування або зняття з реєстрації місця проживання в паперовому вигляді. Він становить три роки.

Крім того, Правила реєстрації визначили умови надання органами реєстрації та ДМС відомостей про місце проживання особи та інших персональних даних. Воно здійснюється виключно у випадках, передбачених законами України, і лише в інтересах національної безпеки, економічного добробуту та прав людини або за згодою самої особи на запит (його форма наведена у додатку 3 до Правил реєстрації).

Також акцентуємо увагу ще на одному важливому і цікавому моменті. Пункт 12 Правил реєстрації зобов’язав осіб, які:

не проживають за зареєстрованим місцем проживання більше одного місяця і мають невиконані майнові зобов’язання, накладені в адміністративному порядку чи за судовим рішенням

призиваються на строкову військову службу і не мають відстрочки

беруть участь у судовому процесі в будь-якій якості

письмово повідомити відповідному органу реєстрації про своє місце перебування.

Щоправда, ані Закон № 1382, ані Правила реєстрації, ані жоден інший нормативно-правовий документ не містить норм щодо відповідальності зазначених вище осіб у разі ігнорування ними вказаної вимоги. Таким чином, виходить, що п. 12 Правил реєстрації має, на жаль, поки що декларативний характер.

Ще одна важлива річ, на яку необхідно звернути вашу увагу. Пункт 16 Правил реєстрації передбачив умови внесення змін про відомості щодо місця проживання/перебування у разі прийняття уповноваженим органом рішення про зміну нумерації будинків, перейменування вулиць (проспектів, бульварів, площ, провулків, кварталів тощо), населених пунктів, адміністративно-територіальних одиниць, зміни в адміністративно-територіальному устрої.

Увага! Вказані зміни вносяться на підставі відповідних актів обов’язково до реєстру територіальної громади із збереженням попередніх даних та із подальшим внесенням цієї інформації до Єдиного державного демографічного реєстру.

Внесення таких змін до документів осіб, в яких зазначаються відомості про місце проживання/перебування, не є обов’язковим і здійснюється безоплатно, лише за бажанням особи.

Тепер декілька слів про перехідний проект, в якому нині опинилися нові органи реєстрації. Вам, сподіваємося, вже передали ДМС, житлово-експлуатаційні організації та інші підприємства, установи та організації, що забезпечували ведення картотек з питань реєстрації фізичних осіб, ці картотеки. В той же час є зрозумілим, що ви лише починаєте створювати і наповнювати реєстри територіальних громад.

З цього приводу п. 15 Правил реєстрації уточнює, що до створення реєстру територіальної громади картотеки з питань реєстрації осіб, які передані відповідному органу реєстрації, ДМС, житлово-експлуатаційними організаціями та іншими підприємствами, установами та організаціями, що забезпечували ведення картотек з питань реєстрації фізичних осіб, підтримуються в актуальному стані за карткою реєстрації особи та адресною карткою особи за відповідними формами згідно з додатками 4 та 5 до Правил реєстрації.

Також Правила реєстрації містять уточнення щодо дій тих органів реєстрації, які підключені до Єдиного державного демографічного реєстру. Визначається, що внесення інформації про реєстрацію / зняття з реєстрації місця проживання/перебування особи до такого реєстру здійснюється за заявою-анкетою (її зразок має бути затверджений наказом Міністерства внутрішніх справ України).

Відмова в реєстрації / знятті з реєстрації

Пункт 11 Правил реєстрації визначив підстави, коли орган реєстрації може відмовити в реєстрації / знятті з реєстрації місця проживання. Такі кардинальні заходи можуть бути застосовані, якщо:

1

особа не подала необхідних документів або інформації

2

у поданих документах містяться недостовірні відомості або подані документи є недійсними

3

звернулася особа, яка не досягла 14 років

Увага! Рішення про відмову в реєстрації / знятті з реєстрації місця проживання має бути прийняте в день звернення особи або її представника шляхом зазначення у заяві про реєстрацію / зняття з реєстрації місця проживання підстав відмови. Зазначена заява повертається особі або її представнику.

Основи реєстрації місця проживання

Правила реєстрації місця проживання визначені в п.п. 18 — 24 Правил реєстрації. Ознайомтеся з ними дуже уважно, оскільки відтепер саме ви будете нести відповідальність за правильність здійснення відповідних дій.

Почати необхідно з переліку документів, які має надати вам особа (її представник) для реєстрації її місця проживання. Такими документами відповідно до п. 18 Правил реєстрації є:

1

заява (форми наведені відповідно у додатках 6 (заява про реєстрацію місця проживання), 7 (заява про реєстрацію місця проживання малолітньої дитини) або 8 (заява про реєстрацію місця перебування))

Примітка. У разі реєстрації місця проживання батьків за різними адресами місце проживання дитини, яка не досягла 14 років, реєструється разом з одним із батьків за письмовою згодою другого з батьків у присутності особи, яка приймає заяву, або на підставі засвідченої в установленому порядку письмової згоди другого з батьків (крім випадків, коли місце проживання дитини визначено відповідним рішенням суду або рішенням органу опіки та піклування).

2

документ, до якого вносяться відомості про місце проживання

Примітка. Якщо дитина не досягла 16 років, подається свідоцтво про народження. Реєстрація місця проживання дітей, які є іноземцями чи особами без громадянства, здійснюється за умови внесення даних про дітей до посвідки на постійне або тимчасове проживання їх батьків та копії свідоцтва про народження. Документи, видані компетентними органами іноземних держав, підлягають легалізації в установленому порядку, якщо інше не передбачено міжнародними договорами.

3

квитанція про сплату адміністративного збору (у разі реєстрації місця проживання одночасно із зняттям з попереднього місця проживання адміністративний збір стягується лише за одну послугу)

4

документи, що підтверджують:

право на проживання в житлі

— ордер;

— свідоцтво про право власності;

— договір найму (піднайму, оренди);

— рішення суду, яке набрало законної сили, про надання особі права на вселення до житлового приміщення, визнання за особою права користування житловим приміщенням або права власності на нього, права на реєстрацію місця проживання;

— інші документи

Примітка. У разі відсутності зазначених документів реєстрація місця проживання особи здійснюється за згодою власника/співвласників

житла, наймача та членів його сім’ї (зазначені документи або згода не вимагаються при реєстрації місця проживання неповнолітніх дітей за адресою реєстрації місця проживання батьків / одного з батьків або законного представника/представників)

право на перебування або взяття на облік у спеціалізованій соціальній установі, закладі соціального обслуговування та соціального захисту особи

— довідка про прийняття на обслуговування в спеціалізованій соціальній установі, закладі соціального обслуговування та соціального захисту особи (її форма наведена у додатку 9 до Правил реєстрації);

— копія посвідчення про взяття на облік бездомної особи (його форма затверджується Мінсоцполітики (для осіб, які перебувають на обліку у цих установах або закладах))

проходження служби у військовій частині, адреса якої зазначається під час реєстрації

довідка про проходження служби у військовій частині, видана командиром військової частини за формою згідно з додатком 10 до Правил реєстрації (для військовослужбовців, крім військовослужбовців строкової служби)

5

військовий квиток або посвідчення про приписку (для громадян, які підлягають взяттю на військовий облік або перебувають на військовому обліку)

6

заява про зняття з реєстрації місця проживання особи за формою згідно з додатком 11 до Правил реєстрації (у разі здійснення реєстрації місця проживання одночасно із зняттям з реєстрації попереднього місця проживання)

7

— документ, що посвідчує особу представника;

— документ, що підтверджує повноваження особи як представника, крім випадків, коли заява подається законними представниками малолітньої дитини — батьками (усиновлювачами)

Примітка. Наявність вказаних документів є обов’язковою у разі подання заяви представником особи. Також передбачається, що реєстрація місця проживання особи за заявою законного представника здійснюється за згодою інших законних представників.

Увага! Забороняється вимагати для реєстрації місця проживання особи інші документи.

Тепер перейдемо до процедурних моментів здійснення реєстрації місця проживання.

Як розумієте, процес реєстрації починається з розгляду пакета документів, який подається до органу реєстрації.

Пункт 19 Правил реєстрації зобов’язує працівника органу реєстрації або центру надання адміністративних послуг перевірити:

1

належність документа, до якого вносяться відомості про місце проживання (або документа, до якого вносяться відомості про місце перебування, — у разі реєстрації місця перебування), особі, що його подала

2

дійсність документа, до якого вносяться відомості про місце проживання (або документа, до якого вносяться відомості про місце перебування, — у разі реєстрації місця перебування)

3

правильність заповнення заяви про реєстрацію місця проживання/перебування (у разі потреби надає допомогу особі в заповненні бланка заяви)

4

наявність документів, необхідних для реєстрації місця проживання/перебування

За результатами такої перевірки працівник має вчинити відповідний запис у поданій заяві.

Вище було зазначено, що, крім органів реєстрації, прийняти заяви про реєстрацію місця проживання можуть і інші органи та установи. До них Правила реєстрації також висувають певні вимоги, яких вони мають дотримуватися під час прийняття заяв про реєстрацію місця проживання та переліку необхідних документів.

у разі подання документів, необхідних для реєстрації місця проживання новонародженої дитини, через органи державної реєстрації актів цивільного стану

уповноважений працівник перевіряє:

— належність документа, що посвідчує особу батьків (усиновлювачів) або інших законних представників дитини, та документа, що підтверджує повноваження особи як законного представника, особі, яка його надала;

— дійсність наведених вище документів;

— правильність заповнення заяви про реєстрацію місця проживання;

— наявність документів, необхідних для реєстрації місця проживання дитини

Примітка. Про наслідки перевірки уповноваженим працівником робиться відповідний запис у поданій заяві.

Увага! Прийняті документи не рідше одного разу на місяць передаються до відповідного органу реєстрації

дані, необхідні для реєстрації місця проживання новонародженої дитини, можуть надаватися одним із батьків дитини або її законним представником під час звернення до органу соціального захисту населення за призначенням допомоги при народженні дитини

працівник органу соціального захисту населення:

— перевіряє документи, подані одним із батьків дитини або її законним представником, з урахуванням вимог, передбачених у п. 18 Правил реєстрації (тобто на наявність всіх необхідних документів та правильність їх оформлення, заповнення);

— на підставі наданих документів працівник органу соціального захисту населення формує дані за формою згідно з додатком 12 до Правил реєстрації;

— надсилає або передає сформовані дані до відповідного органу реєстрації

Зауважте також, що Правила реєстрації, крім іншого, встановили строк, протягом якого інші уповноважені органи на передачу органам реєстрації заяв про реєстрацію місця проживання повинні їх вам надати. Так, п. 22 вказаного документа визначено, що у разі подання:

заяви про реєстрацію місця проживання бездомної особи

представником спеціалізованої соціальної установи, закладу соціального обслуговування та соціального захисту

заяви про реєстрацію місця проживання особи, яка проживає у відповідному будинку

посадовою особою виконавців послуг з управління (утримання) багатоквартирного будинку (гуртожитку), об’єднання співвласників багатоквартирного будинку, житлово-будівельного кооперативу, управителем багатоквартирного будинку

документи, визначені п. 18 Правил реєстрації, не рідше одного разу на тиждень подаються ними до органу реєстрації для здійснення реєстрації.

Слід зауважити, що, враховуючи зміст п. 23 Правил реєстрації, працівник органу реєстрації протягом одного дня має і перевірити пакет отриманих ним документів, і відповідно вчинити певну дію. Так, в цьому пункті зазначається, що працівник органу реєстрації:

в день звернення особи (її представника)

в день отримання:

а) документів від:

— центру надання адміністративних послуг;

— представника спеціалізованої соціальної установи, закладу соціального обслуговування та соціального захисту;

— посадової особи виконавців послуг з управління (утримання) багатоквартирного будинку (гуртожитку), об’єднання співвласників багатоквартирного будинку, житлово-будівельного кооперативу, управителя багатоквартирного будинку;

— органів державної реєстрації актів цивільного стану;

б) даних від органу соціального захисту населення

вчиняє такі дії:

1

приймає рішення про реєстрацію або про відмову у реєстрації місця проживання особи

2

вносить відомості про реєстрацію місця проживання у документ, до якого вносяться відомості про місце проживання (документ, до якого вносяться відомості про місце перебування, — у разі реєстрації місця перебування).

Увага! Датою реєстрації місця проживання/перебування осіб, які подавали документи через центр надання адміністративних послуг, представника спеціалізованої соціальної установи, закладу соціального обслуговування та соціального захисту, посадову особу виконавців послуг з управління (утримання) багатоквартирного будинку (гуртожитку), об’єднання співвласників багатоквартирного будинку, житлово-будівельного кооперативу, управителя багатоквартирного будинку, є дата отримання органом реєстрації відповідних документів

3

формує і вносить дані про реєстрацію місця проживання особи до реєстру територіальної громади

4

формує інформацію про реєстрацію місця проживання/перебування особи для її передачі до Єдиного державного демографічного реєстру відповідно до Порядку передачі

5

оформляє і видає довідку про реєстрацію місця проживання/перебування дітям до 16 років та громадянам, які мають паспорт громадянина України у формі картки, за формами, які наведені відповідно у додатку 13 або 14 до Правил реєстрації

6

повертає особі (її представнику), адміністратору центру надання адміністративних послуг, представнику спеціалізованої соціальної установи, закладу соціального обслуговування та соціального захисту або посадовій особі виконавців послуг з управління (утримання) багатоквартирного будинку (гуртожитку), об’єднання співвласників багатоквартирного будинку, житлово-будівельного кооперативу, управителю багатоквартирного будинку:

— документ, до якого вносяться відомості про реєстрацію місця проживання;

— довідку про реєстрацію місця проживання, що оформлена особі відповідно до позиції 5 цієї таблиці;

— інші документи, які подавалися

Правила реєстрації, крім іншого, передбачили особ­ливі умови повернення оформлених органом реєстрації довідок про реєстрацію місця проживання, зокрема, новонародженої дитини. Йдеться про випадки, коли документи (дані) для реєстрації місця проживання новонародженої дитини подавалися до органу державної реєстрації актів цивільного стану або до органів соціального захисту населення. Отже, у таких випадках оформлена органом реєстрації довідка про реєстрацію місця проживання дитини:

1

повертається до відповідного органу державної реєстрації актів цивільного стану

або

2

за бажанням того з батьків (представників), хто подавав заяву, може бути:

— видана у відповідному органі реєстрації, центрі надання адміністративних послуг;

— надіслана поштою заявнику

Примітка. Про спосіб отримання заявником довідки робиться відповідна відмітка в даних про новонароджену дитину, форма яких наведена у додатку 12 до Правил реєстрації.

А тепер дуже важливий для вас момент. В нашій попередній статті (яка була присвячена наділенню вас новим функціоналом в сфері міграційних послуг) ми повідомляли вас про те, що ви (як орган реєстрації) уповноважені складати протоколи про вчинення адміністративних правопорушень та відповідно притягати до адміністративної відповідальності. Йдеться про порушення, передбачені ст. 197 КпАП.

Статтею 197 КпАП передбачено, що проживання громадян, зобов’язаних мати паспорт громадянина України, без паспорта громадянина України або за недійсним паспортом громадянина України, а також проживання громадян без реєстрації місця проживання тягнуть за собою попередження.

Ті самі дії, вчинені особою, яку протягом року було піддано адміністративному стягненню за порушення, передбачені частиною першою цієї статті, тягнуть за собою накладення штрафу від одного до трьох неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Отже, якщо під час подання документів буде встановлено, що особа звернулася для реєстрації нового місця проживання після спливу 30 календарних днів після зняття з реєстрації попереднього місця проживання або подала для реєстрації місця проживання недійсний паспорт громадянина України, працівник органу реєстрації або центру надання адміністративних послуг складає на неї адміністративний протокол за вчинення правопорушення, визначеного у ст. 197 КпАП.

Під час складення протоколу про адміністративне правопорушення необхідно дотримуватися в першу чергу вимог ст. 254 КпАП.

КпАП є основним документом, яким необхідно керуватися, здійснюючи адміністративне провадження.

В той же час пам’ятайте, що вам не надано право складати протоколи відносно іноземців або осіб без громадянства, які подали для реєстрації місця проживання недійсний документ, до якого мають бути внесені відомості про місце проживання/перебування. Такий іноземець або особа без громадянства повинна бути направлена до територіального підрозділу ДМС відповідно до території обслуговування для вжиття до них заходів адміністративного впливу або інших заходів, визначених законодавством України.

Крім того, зверніть увагу ще на одне важливе положення Правил реєстрації, яких ви маєте дотримуватися, здійснюючи функції органу реєстрації. Воно закріплене в п. 24 Правил реєстрації і передбачає: в разі здійснення реєстрації місця проживання одночасно із зняттям з реєстрації попереднього місця проживання в іншій адміністративно-територіальній одиниці до органу реєстрації (на території обслуговування якого було зареєстроване попереднє місце проживання особи) не пізніше наступного дня надсилається повідомлення (залежно від форми ведення реєстрів — в письмовій або електронній формі) про зняття з реєстрації місця проживання особи (за формою згідно з додатком 15 до Правил реєстрації). Відповідно до цього повідомлення орган реєстрації (на території обслуговування якого було зареєстровано попереднє місце проживання) вносить відповідну інформацію до реєстру територіальної громади.

Увага! У документ особи (у формі книжечки), до якого вносяться відомості про реєстрацію місця проживання одночасно із зняттям з реєстрації попереднього місця проживання, органом реєстрації спочатку проставляється штамп зняття з реєстрації місця проживання особи, а потім відповідний штамп реєстрації нового місця проживання особи.

У паспорт громадянина України (у формі картки) відомості про реєстрацію / зняття з реєстрації місця проживання вносяться до безконтактного електронного носія відповідно до Порядку оформлення, видачі, обміну, пересилання, вилучення, повернення державі, знищення паспорта громадянина України, затвердженого постановою КМУ від 25.03.15 р. № 302.

Якщо після здійснення реєстрації місця проживання особи одночасно із зняттям з реєстрації попереднього місця проживання буде встановлено, що особа не повідомила про реєстрацію місця проживання разом з нею за попередньою адресою малолітніх дітей, обидві дії скасовуються на підставі письмового рішення органу реєстрації, про що письмово повідомляється особі (абз. 4 п. 24 Правил реєстрації).

Як бачите, остання наведена норма є дуже суворою. Правила реєстрації не уточнюють: яким чином вам може стати відомо про «приховування» вказаної інформації. Тому рекомендуємо вам в будь-якому разі під час оформлення рішення про скасування обох дій реєстрації мати у себе факти «порушення» в паперовому вигляді. Зважайте на те, що ваше рішення про скасування реєстраційних дій може бути оскаржене.

Зняття з реєстрації місця проживання

Підстави зняття з реєстрації місця проживання особи визначені в п. 26 Правил реєстрації. Ними є:

1

заява особи або її представника за формою згідно з додатком 11 до Правил реєстрації

2

рішення суду, яке набрало законної сили, про:

– позбавлення права власності на житлове приміщення або права користування житловим приміщенням;

– виселення;

– зняття з реєстрації місця проживання особи;

– визнання особи безвісно відсутньою або оголошення її померлою

3

свідоцтво про смерть

4

повідомлення територіального органу або підрозділу ДМС із зазначенням відповідних реквізитів паспорта померлої особи або документа про смерть, виданого компетентним органом іноземної держави, легалізованого в установленому порядку

5

інші документи, які свідчать про припинення:

а) підстав для перебування на території України іноземців та осіб без громадянства (інформація територіального органу ДМС або територіального підрозділу ДМС, на території обслуговування якого зареєстровано місце проживання особи, про закінчення строку дії посвідки на тимчасове проживання або копія рішення про скасування посвідки на тимчасове проживання чи скасування дозволу на імміграцію та посвідки на постійне проживання в Україні);

б) підстав для проживання бездомної особи у спеціалізованій соціальній установі, закладі соціального обслуговування та соціального захисту (письмове повідомлення соціальної установи, закладу соціального обслуговування та соціального захисту);

в) підстав на право користування житловим приміщенням (закінчення строку дії договору оренди, найму, піднайму житлового приміщення, строку навчання в навчальному закладі (у разі реєстрації місця проживання в гуртожитку навчального закладу на час навчання), відчуження житла та інших визначених законодавством документів)

Увага! Зняття з реєстрації місця проживання на підставах, визначених в п.п. б) та в) позиції 5 наведеної таблиці, здійснюється відповідно:

1

за клопотанням уповноваженої особи спеціалізованої соціальної установи, закладу соціального обслуговування та соціального захисту

2

за заявою власника/наймача житла або їх представників

Увага! Зняття з реєстрації місця проживання дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, осіб, стосовно яких встановлено опіку та піклування, здійснюється за погодженням з органами опіки та піклування.

Тепер щодо документів, які має подати особа для зняття реєстрації місця проживання. Передбачається, що разом із заявою особа подає:

1

документ, до якого вносяться відомості про зняття з реєстрації місця проживання.

Примітка. Якщо дитина не досягла 16 років, подається свідоцтво про народження

2

квитанцію про сплату адміністративного збору

3

військовий квиток або посвідчення про приписку (для громадян, які підлягають взяттю на військовий облік або перебувають на військовому обліку)

4

– документ, що посвідчує особу представника;

– документ, що підтверджує повноваження особи як представника, крім випадків, коли заява подається законними представниками малолітньої дитини — батьками (усиновлювачами).

Примітка. Наведені документи подаються у разі подання заяви представником особи.

Увага! Передбачається, що зняття з реєстрації місця проживання особи за заявою законного представника здійснюється за згодою інших законних представників.

Механізм дій органу реєстрації щодо зняття з ре­єстрації місця проживання є подібним, власне, до ре­єстрації місця проживання.

Так, Правилами реєстрації визначено, що у разі реєстрації місця проживання батьків за різними адресами зняття з реєстрації місця проживання дитини, яка не досягла 14 років, разом з одним із батьків здійснюється:

1

за письмовою згодою другого з батьків у присутності особи, яка приймає заяву

або

2

на підставі засвідченої в установленому порядку письмової згоди другого з батьків (крім випадків, коли місце проживання дитини визначено відповідним рішенням суду або рішенням органу опіки та піклування)

Знову ж таки, як і у випадку з реєстрацією місця проживання, працівник органу реєстрації або центру надання адміністративних послуг має перевірити:

1

належність документа, до якого вносяться відомості про місце проживання, особі, що його подала

2

дійсність документа, до якого вносяться відомості про місце проживання

3

правильність заповнення заяви про зняття з реєстрації місця проживання

4

наявність документів, необхідних для зняття з реєстрації місця проживання

За наслідками перевірки зазначений працівник органу реєстрації робить відповідний запис у поданій заяві про зняття з реєстрації місця проживання.

Правила реєстрації чітко передбачили порядок дій працівника органу реєстрації щодо зняття з реєстрації місця проживання особи. Ними встановлено, що у день звернення особи (її представника) або в день отримання документів від центру надання адміністративних послуг, представника спеціалізованої соціальної установи, закладу соціального обслуговування та соціального захисту, посадової особи виконавців послуг з управління (утримання) багатоквартирного будинку (гуртожитку), об’єднання співвласників багатоквартирного будинку, житлово-будівельного кооперативу, управителя багатоквартирного будинку працівник органу реєстрації:

1

приймає рішення про зняття з реєстрації або про відмову у знятті з реєстрації місця проживання особи

2

вносить відомості про зняття з реєстрації місця проживання у документ, до якого вносяться відомості про місце проживання.

Примітка. Датою зняття з реєстрації місця проживання осіб, які подавали документи через центр надання адміністративних послуг, представника спеціалізованої соціальної установи, закладу соціального обслуговування та соціального захисту, посадову особу виконавців послуг з управління (утримання) багатоквартирного будинку (гуртожитку), об’єднання співвласників багатоквартирного будинку, житлово-будівельного кооперативу, управителя багатоквартирного будинку, є дата отримання органом реєстрації відповідних документів

3

формує і вносить дані про зняття з реєстрації місця проживання особи до реєстру територіальної громади

4

формує інформацію про зняття з реєстрації місця проживання особи для її передачі до Єдиного державного демографічного реєстру відповідно до Порядку передачі

5

оформляє і видає довідку про зняття з реєстрації місця проживання, форма якої наведена в додатку 16 до Правил реєстрації, дітям, які не досягли 16 років, та громадянам, які мають паспорт громадянина України у формі картки, а також вилучає раніше видану довідку про реєстрацію місця проживання для подальшого знищення

6

повертає особі або її представнику, адміністратору центру надання адміністративних послуг, представнику спеціалізованої соціальної установи, закладу соціального обслуговування та соціального захисту або посадовій особі виконавців послуг з управління (утримання) багатоквартирного будинку (гуртожитку), об’єднання співвласників багатоквартирного будинку, житлово-будівельного кооперативу, управителю багатоквартирного будинку документ, до якого внесені відомості про зняття з реєстрації місця проживання, довідку про зняття з реєстрації місця проживання, а також документи, які подавалися

Знову ж таки (як і у випадку реєстрації місця проживання), якщо під час подачі документів буде встановлено, що особа подала для зняття з реєстрації місця проживання недійсний паспорт громадянина України, працівник органу реєстрації або центру надання адміністративних послуг складає на неї адміністративний протокол за вчинення правопорушення, визначеного у ст. 197 КпАП.

Якщо ж для зняття з реєстрації місця проживання подали недійсний документ (до якого вносяться відомості про місце проживання) іноземець або особа без громадянства, такого іноземця або особу без громадянства необхідно направити до територіального підрозділу ДМС відповідно до території обслуговування для вжиття до них заходів адміністративного впливу, а також для оформлення нового документа або внесення визначених законодавством змін у наявний документ.

Якщо зняття з реєстрації місця проживання особи здійснюється на підставі таких документів:

а) як рішення суду, яке набрало законної сили, про:

– позбавлення права власності на житлове приміщення або права користування житловим приміщенням;

– виселення;

– зняття з реєстрації місця проживання особи;

– визнання особи безвісно відсутньою або оголошення її померлою;

б) які свідчать про припинення:

– підстав для перебування на території України іноземців та осіб без громадянства (інформація територіального органу ДМС або територіального підрозділу ДМС, на території обслуговування якого зареєстровано місце проживання особи, про закінчення строку дії посвідки на тимчасове проживання або копія рішення про скасування посвідки на тимчасове проживання чи скасування дозволу на імміграцію та посвідки на постійне проживання в Україні);

– підстав для проживання бездомної особи у спеціалізованій соціальній установі, закладі соціального обслуговування та соціального захисту (письмове повідомлення соціальної установи, закладу соціального обслуговування та соціального захисту);

– підстав на право користування житловим приміщенням (закінчення строку дії договору оренди, найму, піднайму житлового приміщення, строку навчання в навчальному закладі (у разі реєстрації місця проживання в гуртожитку навчального закладу на час навчання), відчуження житла та інших визначених законодавством документів

без надання документа, до якого вносяться відомості про реєстрацію місця проживання, штамп зняття з реєстрації місця проживання особи проставляється в такому документі у разі звернення особи.

Також Правила реєстрації визначили, що зняття з реєстрації місця проживання в разі смерті особи здійснюється датою надходження до органу реєстрації документів, визначених в абз. 3 – 5 п. 26 цих Правил, тобто одного з таких документів:

1

рішення суду, яке набрало законної сили, про оголошення особи померлою

2

свідоцтва про смерть

3

повідомлення територіального органу або підрозділу ДМС із зазначенням відповідних реквізитів паспорта померлої особи або документа про смерть, виданого компетентним органом іноземної держави, легалізованого в установленому порядку

Скасування реєстрації/зняття реєстрації місця проживання/перебування

Увага! Пунктом 28 Правил реєстрації визначено, що реєстрація місця проживання/перебування особи або зняття з реєстрації місця проживання скасовуються в разі їх проведення з порушенням вимог законодавства.

Крім іншого в цьому пункті означено порядок дій органу реєстрації щодо скасування реєстрації місця проживання/перебування особи або зняття з реєстрації місця проживання.

Так, передбачається, що у разі виявлення порушення вимог законодавства під час проведення реєстрації місця проживання/перебування або зняття з реєстрації місця проживання/перебування:

перше

керівник органу реєстрації проводить перевірку підстав реєстрації/зняття з реєстрації місця проживання/перебування особи

друге

керівник органу реєстрації за результатами перевірки складає висновок

третє

керівник органу реєстрації приймає рішення про скасування реєстрації/зняття з реєстрації місця проживання/перебування особи

четверте

про прийняте рішення особі надсилається письмове повідомлення за формою згідно з додатком 17 до Правил реєстрації, в якому зазначаються підстави його прийняття

п’яте

особу запрошують на прийом до органу реєстрації для внесення відповідних відомостей до документа, до якого вносяться відомості про місце проживання/перебування

шосте

працівник органу реєстрації:

– формує і вносить дані про скасування реєстрації/зняття з реєстрації місця проживання/перебування особи до реєстру територіальної громади;

– формує інформацію про скасування реєстрації/ зняття з реєстрації місця проживання/перебування особи для її передачі до Єдиного державного демографічного реєстру

Органи реєстрації повинні також пам’ятати: якщо вони самі не виявили факт порушення або проігнорували його, є всі шанси потрапити під пильне око ДМС або її територіальних органів. Пунктом 29 Правил реєстрації передбачено, що у разі виявлення порушень законодавства органом реєстрації під час здійснення ним реєстрації/зняття з реєстрації місця проживання/перебування особи, ДМС або її територіальні органи надсилають порушнику повідомлення щодо необхідності проведення відповідної перевірки. У разі підтвердження зазначених порушень реєстрація/зняття з реєстрації місця проживання/перебування особи підлягає скасуванню.

Реєстр територіальної громади

Про реєстр територіальної громади ми вже писали в попередній статті, присвяченій новим функціям органів місцевого самоврядування. Нагадаємо, що орган ре­єстрації для потреб реєстрації місця проживання/перебування формує та веде реєстр територіальної громади. Орган реєстрації є розпорядником відповідного реєстру територіальної громади. Деякі ставлять запитання щодо форми реєстру територіальної громади (паперова чи електронна). Відповідаємо: законодавство не містить вимог щодо цього. Тому, на нашу думку, ви самі маєте обрати форму реєстру територіальної громади. Єдине згадування та натяк на те, що такий реєстр може бути як в паперовій, так і в електронній формі, можна знайти в п. 24 Правил реєстрації. Обираючи форму, пам’ятайте, що законодавство передбачає здійснення обміну відомостями між реєстрами різних територіальних громад для реєстрації та зняття з реєстрації місця проживання особи у разі її вибуття з однієї адміністративно-територіальної одиниці та прибуття до іншої адміністративно-територіальної одиниці.

Також під час формування реєстру територіальної громади необхідно зважати на вимоги законодавства щодо переліку відомостей, які має містити такий реєстр. Нагадаємо, що до реєстру територіальної громади вносяться такі дані про особу:

1

прізвище, власне ім’я (усі власні імена), по батькові

2

дата та місце народження

3

місце проживання/перебування

4

відомості про громадянство

5

унікальний номер запису в Єдиному державному демографічному реєстрі (якщо така інформація внесена до паспорта громадянина України)

6

дата реєстрації місця проживання

7

прізвище, ім’я та по батькові представника, якщо він діє від імені особи, та відомості про документ, що посвідчує повноваження представника

8

інформація про попереднє місце проживання

9

дата зняття з реєстрації місця проживання (після вибуття особи)

Також до реєстру територіальної громади вносяться:

1

найменування органу реєстрації

2

прізвище, ім’я, по батькові та посада особи, яка вносила записи до реєстру

Як розумієте, реєстр територіальної громади є базою відомостей про особу, отже, має передбачатися певний порядок доступу до неї. Він визначений як в Законі № 1382, так і в Правилах реєстрації.

Так, п. 32 Правил реєстрації визначено: доступ до інформації, що міститься у реєстрах територіальних громад, здійснюється з дотриманням вимог Закону № 1382, законів від 02.10.92 р. № 2657-XII «Про інформацію», Закону України від 01.06.10 р. № 2297-VI «Про захист персональних даних»9 і Закону України від 22.02.07 р. № 698-V «Про Державний реєстр виборців».

Зверніть також увагу, що Правила реєстрації, власне як і Закон № 1382, містять низку прямих заборон щодо передачі чи користування даними реєстру територіальної громади.

Нижче приведено перелік основних правил поводження з даними реєстру, пам’ятайте їх:

правило перше

службовим та посадовим особам розпорядників реєстрів та інших органів державної влади, що обробляють персональні дані, внесені до реєстрів, забороняється розголошувати персональні дані, що стали їм відомі у зв’язку з виконанням службових обов’язків

правило друге

доступ до реєстрів здійснюється виключно авторизовано, із збереженням інформації про службову або посадову особу, яка здійснювала запит, та час такого запиту

правило третє

органу реєстрації заборонено передавати дані з реєстру територіальної громади третім особам з метою, не передбаченою Законом № 1382

правило четверте

обмін інформацією між органами реєстрації та іншими органами державної влади, органами місцевого самоврядування здійснюється за письмовою згодою особи з метою надання їй адміністративних послуг

правило п’яте

передача персональних даних, внесених до реєстрів територіальних громад, органам державної влади, органам місцевого самоврядування без письмової згоди особи може здійснюватися лише у випадках, передбачених законом

При цьому передбачається, що кожна особа має право на доступ до своїх персональних даних, внесених до реєстрів, а також інші права щодо своїх персональних даних, передбачені Законом № 2297.

Крім того встановлено, що дані реєстрів територіальних громад можуть використовуватися із статистичною або науковою метою за умови їх знеособлення.

І ще один момент, на якому варто зупинитися. Правила реєстрації продублювали положення Закону № 1382, в яких встановлені зобов’язання до органів реєстрації на випадок виявлення в реєстрі територіальних громад помилкових відомостей про особу. В означеній ситуації орган реєстрації має:

1

повідомити таку особу про виявлені помилкові відомості в тридцятиденний строк з дня їх виявлення

2

звернутися до особи з проханням надати достовірні відомості для внесення змін до відповідного реєстру та/або документів, до яких вносяться відомості про місце проживання/перебування

3

передати відповідну інформацію до Єдиного державного демографічного реєстру

Контроль за дотриманням законодавства з питань реєстрації

Як розумієте, передача вам нових повноважень не могла відбутися без збереження за певними органами контрольних функцій за їх виконанням. Такими «контро­лерами» визнано ДМС та її територіальні органи, які мають контролювати дотримання органами реєстрації вимог законодавства з питань реєстрації місця проживання, а також їх діяльності у сфері реєстрації/зняття з реєстрації місця проживання/перебування осіб.

Увага! Передбачається, що за результатами проведених перевірок ДМС та її територіальні органи надсилають органу реєстрації акт щодо врахування рекомендацій (пропозицій) чи усунення виявлених недоліків, порушень.

У разі ж виявлення ознак кримінального або адміністративного правопорушення орган, що виявив зазначені порушення, інформує про них відповідні правоохоронні органи.

А от працівники органу реєстрації, які допустили порушення законодавства, понесуть відповідальність у встановленому законодавством порядку.

Станом на сьогодні є поки що незрозумілим порядок проведення перевірок органів реєстрації ДМС та її територіальними органами. Залишається лише сподіватися на його появу для повного розуміння правил гри.

Порядок передачі інформації до Єдиного державного демографічного реєстру

Отже, передбачається, що інформація до відомчої інформаційної системи ДМС (якою є Єдиний державний демографічний реєстр) передається у день реєстрації:

1

засобами відомчої інформаційної системи реєстру територіальної громади у разі підключення її до Єдиного державного демографічного реєстру на підставі заяви-анкети особи для внесення інформації до такого реєстру (зразок такої заяви-анкети станом на сьогодні затверджено наказом Міністерства внутрішніх справ України від 26.11.14 р. № 1279 «Про затвердження зразка заяви-анкети для внесення інформації до Єдиного державного демографічного реєстру»

2

програмними засобами ДМС щодо внесення інформації про реєстрацію, розміщеними на офіційному сайті ДМС, або засобами програмного інтерфейсу взаємодії з іншими програмними засобами ведення реєстрів територіальних громад

Увага! Створення, адміністрування та ведення ре­єстрів територіальних громад та механізм передачі інформації від реєстрів територіальних громад до Єдиного державного демографічного реєстру здійснюється відповідно до правил, визначених у додатку 1 до Порядку передачі.

Сподіваємося, що ви вже вчинили всі необхідні дії щодо створення та адміністрування реєстрів територіальних громад.

Пунктом 3 Порядку передачі визначено, що до підключення відомчої інформаційної системи реєстру територіальної громади до Єдиного державного демографічного реєстру або авторизації органу реєстрації програмними засобами ДМС інформація про реєстрацію передається протягом семи календарних днів до територіального підрозділу ДМС відповідно до території обслуговування органу реєстрації в паперовому та електронному вигляді за встановленими формами (додатки 2 – 4 до Порядку передачі).

В свою чергу територіальний підрозділ ДМС передає отриману від органу реєстрації інформацію до відповідного територіального органу ДМС для актуалізації даних його картотеки та внесення інформації до відомчої інформаційної системи ДМС.

Для виконання завдань, покладених на ДМС, забезпечення ведення Єдиного державного демографічного реєстру територіальні органи та підрозділи ДМС надсилають запити до реєстрів територіальних громад. Метою цих запитів є перевірка та уточнення інформації про місце проживання/перебування осіб.

Увага! Строк розгляду цих запитів та надання відповіді на запити не повинен перевищувати трьох робочих днів з дня їх отримання.

Наостанок...

Зауважуємо: постановою КМУ від 02.03.16 р. № 207 встановлено, що:

– передача інформації про реєстрацію/зняття з ре­єстрації місця проживання/перебування фізичних осіб з реєстрів територіальних громад до Єдиного державного демографічного реєстру здійснюється після введення в експлуатацію відповідних програмних засобів;

– на період до 1 січня 2017 року інформація від виконавчих органів сільських, селищних, міських рад, їх посадових осіб, сільських голів, що здійснюють реєстрацію / зняття з реєстрації місця проживання/перебування фізичних осіб, до Єдиного державного демографічного реєстру може передаватися в паперовому та електронному вигляді.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі