1 Далі за текстом — Закон № 317.
Про повноваження ОМС
Вимога щодо перейменування назв населених пунктів та вулиць передбачена п. 6 ст. 7 Прикінцевих та перехідних положень Закону № 317.
Нагадаємо: Раді міністрів АР Крим, обласним, Київській та Севастопольській міським, районним державним адміністраціям, Верховній Раді АР Крим, органам місцевого самоврядування2 було доручено у шестимісячний строк з дня набрання чинності Законом № 317 в установленому порядку перейменувати:
2 Далі за текстом — ОМС.
райони у містах, сквери, бульвари, вулиці, провулки, узвози, проїзди, проспекти | назви яких містять символіку комуністичного тоталітарного режиму |
площі, майдани, набережні, мости, інші об’єкти топоніміки населених пунктів | |
інші географічні об’єкти |
До відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад відповідно до вимог законів України від 08.09.05 р. № 2862-IV «Про автомобільні дороги»3 та від 21.05.97 р. № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні»4 віднесено:
3 Далі за текстом — Закон № 2862.
4 Далі за текстом — Закон № 280.
1 | організацію за рахунок власних коштів і на пайових засадах будівництва, реконструкції і ремонту шляхів місцевого значення (пп. 1 п. «а» ч. 1 ст. 31 Закону № 280) |
2 | капітального та поточного ремонту вулиць і доріг населених пунктів та інших доріг, які є складовими автомобільних доріг державного значення (як співфінансування на договірних засадах) (п. 8 ст. 20 Закону № 2862) |
Примітка. Районні, обласні ради делегують відповідним місцевим державним адміністраціям, зокрема, повноваження об’єднання на договірних засадах коштів підприємств, установ та організацій, розташованих на відповідній території, і населення, а також бюджетних коштів на будівництво, реконструкцію, ремонт та утримання на пайових засадах об’єктів соціальної і виробничої інфраструктури, шляхів місцевого значення, на капітальний та поточний ремонт вулиць і доріг населених пунктів та інших доріг, які є складовими автомобільних доріг державного значення (як співфінансування на договірних засадах), та на заходи щодо охорони праці та охорони навколишнього природного середовища (п. 6 ч. 1 ст. 44 Закону № 280) |
Увага! До видатків місцевих бюджетів, що можуть здійснюватись з усіх місцевих бюджетів, належать видатки на будівництво, реконструкцію, ремонт та утримання доріг місцевого значення, вулиць і доріг комунальної власності у населених пунктах, а також капітальний та поточний ремонт вулиць і доріг населених пунктів та інших доріг, які є складовими автомобільних доріг державного значення (як співфінансування на договірних засадах). Така вимога закріплена ч. «в» пп. 10 п. 1 ст. 91 Бюджетного кодексу України.
Про фінансування за кошти місцевого бюджету
Власники або балансоутримувачі об’єктів благоустрою вулично-дорожньої мережі населених пунктів зобов’язані провести заходи, що виникають у зв’язку із зміною назв населених пунктів та вулиць, пов’язаних із виконанням Закону № 317. Зокрема, вони мають замінити дорожні знаки, які будуть мати нові назви населених пунктів та вулиць.
Здійснення таких заходів має фінансуватись на дорогах:
місцевого значення | безпосередньо за рахунок коштів відповідних місцевих бюджетів |
які є складовими автомобільних доріг державного значення | як співфінансування на договірних засадах |
У листі Мінфіну від 10.08.16 р. № 31-05230-04-10/23321 надавався порядок відображення видатків у випадку, коли рада буде здійснювати фінансування заходів на дорогах місцевого значення. Тобто безпосередньо коштом місцевого бюджету.
Відповідно до згаданого листа у такому випадку видатки мають відображатись за КТКВК:
100203 «Благоустрій міст, сіл, селищ» | у разі, якщо місцевою радою затверджена програма з благоустрою, яка, зокрема, передбачатиме заміну дорожніх знаків із новими назвами населених пунктів та вулиць |
170703 «Видатки на проведення робіт, пов’язаних із будівництвом, реконструкцією, ремонтом та утриманням автомобільних доріг» | у разі, якщо заміна дорожніх знаків здійснюється як складова частина при комплексному виконанні робіт, пов’язаних із будівництвом, реконструкцією, ремонтом або утриманням автомобільних доріг |
Увага! Обирати КЕКВ при фінансуванні заходів, пов’язаних із перейменуванням назв населених пунктів та вулиць, треба відповідно до економічної характеристики операцій здійснених платежів згідно з Інструкцією щодо застосування економічної класифікації видатків бюджету та Інструкції щодо застосування класифікації кредитування бюджету.
Нагадаємо: документ затверджено наказом Мінфіну від 12.03.12 р. № 333.
Зауважимо: у згаданому листі Мінфін наголосив, що при фінансуванні заходів, пов’язаних із перейменуванням назв населених пунктів та вулиць, можна використовувати КЕКВ 2210 «Предмети, матеріали, обладнання та інвентар» або 3110 «Придбання обладнання і предметів довгострокового користування».
Якщо рада бажає замінити дорожні знаки із новими назвами населених пунктів та вулиць на дорогах державного значення, то кошти з місцевого бюджету можуть виділятись лише як співфінансування на договірних засадах.
Наголосимо: ОМС надано право затверджувати програми соціально-економічного та культурного розвитку відповідних адміністративно-територіальних одиниць, цільових програм з інших питань місцевого самоврядування, виконавцями яких, зокрема, можуть бути визначені розпорядники коштів державного бюджету (ст. 26 та 43 Закону № 280).
Видатки на реалізацію програми затверджуються головному розпоряднику коштів місцевого бюджету за кодом тимчасової класифікації видатків та кредитування місцевих бюджетів 250344 «Субвенція з місцевого бюджету державному бюджету на виконання програм соціально-економічного та культурного розвитку регіонів». Головний розпорядник коштів місцевого бюджету перераховує кошти субвенції розпоряднику коштів державного бюджету (виконавцю програми) на окремий спеціальний реєстраційний рахунок (код класифікації доходів 41032400 «Субвенція з місцевого бюджету державному бюджету на виконання програм соціально-економічного та культурного розвитку регіонів»).
Після цього розпорядник коштів державного бюджету (виконавець програми) вносить у встановленому законодавством порядку зміни до кошторису за бюджетною програмою, в рамках якої реалізовуватимуться заходи, що затверджені програмою соціально-економічного та культурного розвитку відповідної адміністративно-територіальної одиниці.
Про дії платників у разі перейменування
В ОМС виникають запитання й з приводу того, чи повинні платники податку вносити до своїх документів зміни у зв’язку із перейменуванням населеного пункту або вулиці.
На це запитання відповідь надало Головне управління Державної фіскальної служби в Одеській області, яка розміщена на офіційному сайті Державної фіскальної служби України5 http://od.sfs.gov.ua.
5 Далі за текстом — ДФС.
Фіскали наголосили: внесення змін до реєстраційних даних платників податків треба здійснювати відповідно до вимог Порядку обліку платників податків і зборів6.
6 Далі за текстом — Порядок обліку.
Нагадуємо: документ затверджено наказом ДФС України від 09.12.11 р. № 1588.
У Порядку обліку немає такого пункту як перейменування вулиць та міст як причини для внесення змін у документи платника податків. Контролюючі органи проводять внесення змін і доповнень до Єдиного банку даних юридичних осіб та Реєстру самозайнятих осіб на підставі (п. 9.1 розд. ІХ Порядку обліку):
1 | інформації органів державної реєстрації |
2 | інформації банків та інших фінансових установ про відкриття (закриття) рахунків платників податків |
3 | документально підтвердженої інформації, що надається платниками податків |
4 | інформації суб’єктів інформаційного обміну, уповноважених вчиняти будь-які реєстраційні дії стосовно платника податків |
5 | рішення суду, що набрало законної сили |
6 | даних перевірок платників податків |
Примітка. У разі виникнення змін у даних або внесення змін до документів, що подаються для взяття на облік згідно з Порядком обліку, крім змін, які вносяться до Єдиного державного реєстру, та змін, про які платник податків повідомив за основним місцем обліку, платник податків зобов’язаний протягом 10 календарних днів з дня внесення змін до зазначених документів подати до контролюючого органу уточнені документи в такому самому порядку, як і при взятті на облік. Наголосимо: у такому випадку додаткова реєстраційна заява за формами №1-ОПП, №5-ОПП подається з позначкою «Зміни» або за формою №1-РПП — з позначкою «Перереєстрація, зміни». |
Фіскали наголосили: внесення змін, пов’язаних з перейменуванням населеного пункту або вулиці, не вважається зміною місцезнаходження платника податків. Тобто ініціатором внесення таких змін є сам платник податків.
Зауважимо: нормативно-правовими документами не встановлено терміну внесення таких змін платником податків в його облікові дані. Тому зробити це він може у будь-який час за своїм бажанням.