Організація харчування дітей у державних та комунальних навчальних закладах покладається на органи виконавчої влади, а в навчальних закладах, що належать територіальним громадам, — на органи місцевого самоврядування (далі — ОМС). Саме про це зазначено у Порядку надання послуг з харчування дітей у дошкільних, учнів у загальноосвітніх та професійно-технічних навчальних закладах, операції з надання яких звільняються від обкладення податком на додану вартість.
Нагадаємо: документ затверджено постановою КМУ від 02.02.11 р. № 116.
Зауважимо: відповідальність за організацію харчування учнів (вихованців) у загальноосвітніх навчальних закладах незалежно від підпорядкування, типів і форм власності, додержання в них вимог санітарно-гігієнічних і санітарно-протиепідемічних правил і норм покладається на засновників (власників), керівників цих навчальних закладів (ч. 3 ст. 22 Закону України від 13.05.99 р. № 651-XIV «Про загальну середню освіту»).
Тож, безперечно, укладати договір оренди із приватним підприємцем, який орендує приміщення та надає послугу з харчування учням цієї школи, потрібно. Оскільки будівля школи, у тому числі й приміщення, в якому харчуються школярі, є комунальним майном, яким розпоряджається сільська рада (в даному випадку школа перебуває на її балансі).
Питання щодо передачі в оренду комунального майна регулюється законами України від 21.05.97 р. № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні» (далі — Закон № 280) та від 10.04.92 р. № 2269-XII «Про оренду державного та комунального майна».
ОМС розробляють власний порядок передачі в оренду майна комунальної власності (далі — Порядок), який діє на території відповідної територіальної громади, встановлює особливості передачі в оренду комунального майна. Зокрема, у Порядку зазначається розпорядник комунального майна, той, кому надходять кошти від оренди такого майна, та їх безпосередній отримувач.
«Особливі» питання надання комунального майна в оренду вирішуються виключно у договорі оренди у кожному конкретному випадку. Тобто у договорі оренди можна передбачити, на що саме можуть використовуватись кошти у вигляді орендної плати за комунальне майно та того, хто буде їх отримувати, розпоряджатись та відзвітовуватись за їх використання.
Якщо ви не бажаєте прописувати це у договорі оренди, рада не обмежена у передачі міжбюджетного трансферту, тобто субвенції. Вона може надати субвенцію району для задоволення першочергових потреб школи у сумі надходжень від орендної плати за відповідне комунальне майно.
Зауважимо: із початком процесу децентралізації фінансування шкіл виведено на державний рівень і здійснюється через освітню субвенцію, умови надання якої визначає 1032 Бюджетного кодексу України (далі — БК). Освітня субвенція — це трансферт, який надається з державного бюджету місцевим бюджетам, який спрямовується на оплату поточних видатків загальноосвітніх навчальних закладів, визначених ст. 1032 БК.
Якщо школа знаходиться в оперативному управлінні відділу освіти, договір оренди із підприємцем може укласти відділ освіти за погодженням із радою.