1 Набула чинності 21.09.16 р. (з дня опублікування в газеті «Урядовий кур’єр», 21.09.16 р., № 177), далі за текстом — постанова № 635.
Запитання
Моя родина користується субсидією з травня 2016 року. В квартирі зареєстровані 4 особи: я, чоловік та двоє дітей: 7 та 20 років. Старша донька не навчається, перебивається випадковими заробітками, у 2015 році в середньому на місяць отримувала близько 1000 — 1200 грн. При призначенні субсидії у травні 2016 року дохід доньки порахували на рівні двох розмірів прожиткового мінімуму. Чула, що з вересня поточного року працездатним особам, які не навчаються та мають малі доходи, в розрахунок будуть враховувати один розмір прожиткового мінімуму. Чи буде проведений перерахунок субсидії для моєї родини? Що для цього потрібно?
Відповідь
Для отримання відповіді звернемося до абз. 3 п. 12 Положення про порядок призначення та надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива, затвердженого постановою КМУ від 21.10.95 р. № 8482, в редакції постанови № 635, яка набула чинності 21.09.16 р.:
2 Далі за текстом — Положення № 848.
«Якщо в особи, яка досягла 18-річного віку станом на 1 січня року, за який враховуються доходи для призначення субсидії, середньомісячний сукупний дохід менший від прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб станом на 31 грудня цього ж року, або в якої відсутні доходи, але вона навчалася за денною формою навчання у загальноосвітньому, професійно-технічному, вищому навчальному закладі, для розрахунку субсидії середньомісячний дохід такої особи визначається на рівні одного прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб станом на 31 грудня року, за який враховуються доходи для призначення субсидії».
Звертаю увагу, що постановою № 635 вперше застосовано поняття «особа, яка досягла 18-річного віку станом на 1 січня року, за який враховуються доходи для призначення субсидії». При цьому не конкретизовано, до якої соціальної групи (працездатні або особи з інвалідністю) відносяться ці особи. Тобто абз. 3 п. 12 Положення № 848 може в рівній мірі застосовуватися як до працездатних осіб, так і до осіб з інвалідністю (якщо вони, наприклад, не оформили і не отримують пенсію або соціальну допомогу по інвалідності).
Крім того, дохід такої особи визначається на рівні одного прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб станом на 31 грудня року, за який враховуються доходи для призначення субсидії.
Розглянемо це на прикладі. При призначенні субсидії протягом 2016 року до уваги береться дохід осіб за 2015 рік. Тобто при розрахунку розміру субсидії за заявами, поданими починаючи з 21.09.16 р. (дата набуття чинності постановою № 635), середньомісячний дохід цих осіб буде дорівнювати розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб станом на 31.12.15 р., який становив 1378 грн. (ст. 7 Закону України від 28.12.14 р. № 80-VIII «Про Державний бюджет України на 2015 рік»).
Раніше для таких осіб застосовувався дохід на рівні двох розмірів прожиткового мінімуму, встановлений за місяць, за який цей дохід обраховувався (нагадаю, що протягом 2015 року прожитковий мінімум змінювався двічі).
Розглянемо питання проведення перерахунку розміру субсидії для зазначеної родини у зв’язку із прийняттям постанови № 635.
З відповіддю допоможе розібратися п. 14 Положення № 848, яким, зокрема, регламентовано вичерпний перелік обставин, за яких здійснюється перерахунок субсидії в межах установленого строку її призначення без звернення громадян. Так ось, п. 14 Положення № 848 не передбачено проведення перерахунку субсидії в межах строку її призначення у разі внесення змін до законодавчих актів щодо обрахування доходів громадян.
Тож у даному випадку не буде автоматично проведений перерахунок розміру субсидії з 21.09.16 р.
Крім того, із 01.10.16 р. розмір субсидії на опалювальний період буде розрахований виходячи з раніше (ще у травні 2016 року) обрахованого доходу за 2015 рік.
Поясненням служить той самий п. 14 Положення № 848, який передбачає, що «субсидія для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг призначається з місяця звернення за її призначенням до дати закінчення опалювального сезону, але не більше ніж на 12 місяців, і розраховується: на неопалювальний сезон — з 1 травня по 30 вересня; на опалювальний сезон — з 1 жовтня по 30 квітня».
Зазначеній родині субсидія призначена з 01.05.16 р. по 30.04.17 р., а з 01.10.16 р. буде лише розрахований розмір субсидії на опалювальний сезон. Право сім’ї на призначення субсидії з 01.10.16 р. не визначається. Тож норми постанови № 635 не застосовуються.
Корисна порада: родина може звернутися до органу соцзахисту населення із заявою про проведення перерахунку субсидії в межах строку її призначення із застосуванням змін, внесених постановою № 635, або подати новий пакет документів. Тоді сукупний дохід сім’ї за 2015 рік буде розрахований за новими правилами. Імовірно, це суттєво збільшить розмір субсидії у даному випадку.
Запитання
Мені 66 років, нещодавно залишив роботу. Мій дохід складається з пенсії та доходу із земельного паю. Чув, що зараз пенсіонерам субсидія нараховується виходячи лише з розміру пенсії. А мені чомусь не роблять перерахунок субсидії.
Відповідь
Так, дійсно, постанова № 635 доповнила п. 12 Положення № 848 абзацом наступного змісту: «У разі коли на час звернення за призначенням субсидії особа є непрацюючим пенсіонером, який не має інших доходів, крім пенсії, до її середньомісячного сукупного доходу враховується розмір пенсії за місяць, що передує місяцю, з якого призначається субсидія».
Заявник, окрім пенсії, отримує ще дохід від здачі в оренду земельного паю. Тож вищевказане нововведення до нього не може бути застосовано. Субсидія йому буде розраховуватися виходячи із фактично отриманого доходу за попередній календарний рік.
Крім того, навіть якщо б заявник отримував лише пенсію, йому б автоматично не зробили перерахунок розміру субсидії, оскільки він вже певний час є користувачем житлової субсидії, а вказана норма набула чинності лише з 21.09.16 р. Для таких осіб (отримувач субсидії ЖКП пенсійного віку, який працював у 2015 році, проте нещодавно звільнився) порада: звернутися до органу соцзахисту населення із заявою про проведення перерахунку субсидії в межах строку її призначення із застосуванням змін, внесених постановою № 635, або подати новий пакет документів.
Запитання
В квартирі зі мною зареєстрований син, який у 2015 році проходив строкову військову службу, а зараз не працює. Як буде враховуватися його дохід при розрахунку субсидії?
Відповідь
Для відповіді звернемось до п. 12 Положення № 848 в редакції від 21.09.16 р.: «для осіб, які протягом року, за який враховуються доходи для призначення субсидії, перебували на строковій військовій службі, середньомісячний сукупний дохід незалежно від отриманих (не отриманих) такою особою доходів визначається на рівні половини розміру прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб станом на 31 грудня року, за який враховуються доходи».
Зверніть увагу, що дана норма застосовується незалежно від отримання або неотримання особою, яка перебувала на строковій військовій службі, доходів.
Тож при зверненні за субсидією після 21.09.16 р. середньомісячний дохід сина буде становити 689 грн. (1378 грн. (розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб станом на 31.12.15 р.) : 2 = 689 грн.).
Запитання
Користуюсь субсидією 7 років. З 2005 року отримую відшкодування за виробничу травму. Чи справедливо, що ці кошти враховуються в дохід при обчисленні житлової субсидії?
Відповідь
Відтепер (з 21.09.16 р.) суми, які виплачуються в порядку відшкодування шкоди, заподіяної працівникові за ушкодження його здоров’я, що пов’язане з виконанням ним трудових обов’язків, не враховують при обчисленні сукупного доходу для призначення субсидії.
Повний перелік доходів, які не враховують при обчисленні сукупного доходу для призначення субсидії, міститься у п. 8 Положення № 848. З 21.09.16 р. цей перелік також доповнено: вартістю безоплатно отриманих санаторно-курортних путівок, протезно-ортопедичних виробів та засобів реабілітації.
Запитання
Субсидія була оформлена на 5 осіб. Сім’я доньки (3 особи) придбала своє житло та переїхала. Чи потрібно переоформлювати субсидію?
Відповідь
Нагадую: п. 14 Положення № 848 передбачено, що «громадянин, якому призначено субсидію, зобов’язаний протягом місяця поінформувати орган соціального захисту населення про зміну складу зареєстрованих у житловому приміщенні (будинку) осіб (орендарі — про осіб, які фактично проживають), їх соціального статусу, переліку отримуваних житлово-комунальних послуг, умов їх надання, виконавців житлово-комунальних послуг, купівлю товарів або оплату послуг на суму, що перевищує 50 тисяч гривень, шляхом подання відповідних документів».
Тобто заявнику достатньо своєчасно повідомити орган соціального захисту населення про зміну складу зареєстрованих осіб. Субсидія йому буде перерахована виходячи з двох зареєстрованих осіб. При цьому розрахунок розміру субсидії буде проведений виходячи з: сукупного доходу за попередній календарний рік саме цих двох осіб та обсягу соціальних нормативів користування житлово-комунальними послугами на двох осіб.
Запитання
Ми з чоловіком маємо дві квартири. Власником квартири, в якій ми зареєстровані та проживаємо, є мій чоловік. А в моїй квартирі зареєстрована та проживає моя мати (особові рахунки відкриті на мене). Чи можемо оформити житлову субсидію на обидві квартири?
Відповідь
Так, заявник може претендувати на отримання субсидії на обидві квартири. Субсидія буде розраховуватися виходячи із сукупного доходу зареєстрованих у житловому приміщенні осіб.
При цьому не має значення, на чиє ім’я відкриті особові рахунки по оплаті житлово-комунальних послуг. Відповідно до п. 6 Положення № 848 «субсидія призначається одній із зареєстрованих у житловому приміщенні (будинку) осіб».
Тож заяву на призначення субсидії на квартиру, власником якої є чоловік заявниці, може подати як він, так і вона. А на квартиру заявниці заяву повинна подати її мати (як єдина особа, яка в ній зареєстрована).
Запитання
Я одружився та збираюсь прописати дружину в своїй квартирі. В ЖЕКу сказали, що надання субсидії припинять. Чи це правильно?
Відповідь
Надання раніше призначеної субсидії може бути припинено, якщо не повідомити орган соціального захисту населення про збільшення чисельності осіб, зареєстрованих у житловому приміщенні. Це передбачено п. 20 Положення № 848 в редакції постанови № 635: «надання раніше призначеної субсидії припиняється: у разі отримання структурним підрозділом з питань соціального захисту населення за запитом інформації про збільшення чисельності зареєстрованих у житловому приміщенні осіб — з місяця, що настає за місяцем, в якому відбулися зміни».
Тому рекомендую заявнику своєчасно (протягом місяця) повідомити орган соціального захисту населення про зміни у складі зареєстрованих. Після отримання такої інформації орган соціального захисту населення сформує запити з метою отримання уточненої інформації про склад зареєстрованих у житловому приміщенні осіб, забезпеченість комунальними послугами і виконає перерахунок субсидії у межах установленого терміну її призначення. При цьому буде враховано збільшення складу сім’ї і відповідно збільшені соціальні норми користування житлово-комунальними послугами для сім’ї.
Запитання
Я отримувач субсидії зі стажем (більше 12 років). Раніше при економному споживанні житлово-комунальних послуг зменшувався відсоток обов’язкового платежу. Зараз це не передбачено. Чи варто економити?
Відповідь
За час існування Програми житлових субсидій порядок їх надання змінювався чимало разів. Не оминули зміни і питання економного споживання житлово-комунальних послуг. Проте завжди законодавець передбачав заохочення для тих, хто економив обсяг спожитих ресурсів. Діючий порядок надання субсидії не є винятком.
Звернемося до п. 15 Положення № 848: «Сума субсидії, яку структурними підрозділами з питань соціального захисту населення було переказано на рахунки виконавців/виробників житлово-комунальних послуг для оплати їх вартості в розмірі соціальних нормативів і яка не використана домогосподарством внаслідок економії споживання послуг, зараховується виконавцем/виробником як оплата послуг, у тому числі обов’язкової частки платежу домогосподарства, на наступні розрахункові періоди.
Після закінчення опалювального сезону:
— невикористана сума субсидії для відшкодування витрат на оплату послуги з централізованого опалення (теплопостачання) повертається виробником/виконавцем такої послуги до бюджету в повному обсязі на підставі акта розрахунку загального обсягу невикористаних сум субсидій;
— частина невикористаної суми субсидії для відшкодування витрат на оплату послуг з газо-, електропостачання для індивідуального опалення, що еквівалентна вартості (станом на 1 травня нового неопалювального сезону) 100 куб. метрів природного газу або вартості 150 кВт•г електричної енергії (в разі використання природного газу / електричної енергії для індивідуального опалення), зараховується виконавцем/виробником як оплата послуг з газо-, електропостачання, у тому числі обов’язкової частки платежу домогосподарства, на наступні розрахункові періоди, а залишок невикористаної суми повертається виробником/виконавцем таких послуг до бюджету на підставі акта розрахунку загального обсягу невикористаних сум субсидій».
З вищенаведеного ми бачимо, що субсидія на оплату послуги з централізованого опалення (теплопостачання) (навіть користувачам, які мають теплові лічильники (будинкові або квартирні) та економно споживають, наприклад, регулюючи подачу теплоносія у внутрішньодомову (внутрішньоквартирну) мережу) все одно буде перерахована виходячи із фактичного обсягу споживання. Але це і зрозуміло, бо теплоносій подається споживачам залежно від температури зовнішнього повітря. Тож не логічно субсидіювати послуги, які не надавались. Ремарка: можливо, коли квартирні теплові лічильники набудуть в Україні поширення, законодавець передбачить заохочення і для споживачів даної послуги.
Користувачам послуги з газо- та електропостачання, що використовуються для індивідуального опалення, при економному споживанні залишається частина невикористаної суми субсидії, що еквівалентна вартості (станом на 1 травня нового неопалювального сезону) 100 куб. метрів природного газу або вартості 150 кВт•г електричної енергії.
А ось що стосується інших послуг (які вимірюються засобами обліку): вода (холодна та гаряча); водовідведення; газ, що використовується для приготування їжі та підігріву води; електрична енергія — то вартість зекономлених послуг залишається споживачу та зараховується як оплата послуг на наступні розрахункові періоди.
Висновок: економити потрібно.
Запитання
Другий рік перебуваю на обліку в службі зайнятості без виплат допомоги по безробіттю. Чи маю я право на житлову субсидію і як будуть враховані мої доходи?
Відповідь
Так, заявник може подати заяву і декларацію про призначення субсидії на загальних підставах.
Для отримання відповіді на запитання щодо обчислення доходу при призначенні субсидії звернемося до абз. 5 п. 12 Положення № 848 в редакції з 21.09.16 р.: «якщо в особи, яка досягла 18-річного віку станом на 1 січня року, за який враховуються доходи для призначення субсидії, відсутні доходи, для розрахунку субсидії середньомісячний дохід такої особи визначається на рівні двох розмірів прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб станом на 31 грудня року, за який враховуються доходи для призначення субсидії. В окремих випадках за рішенням районних, районних у мм. Києві і Севастополі держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх створення) рад або комісій, які ними утворюються, для осіб, які проживають у сім’ях, що опинилися у складних життєвих обставинах, у розрахунок субсидії може включатися середньомісячний сукупний дохід на рівні одного прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб станом на 31 грудня року, за який враховуються доходи».
Тобто щодо обчислення доходу заявника у цьому випадку можливі два варіанти:
1-й варіант. У зв’язку з тим, що ви взагалі не маєте доходу, при призначенні субсидії ваш середньомісячний дохід буде визначений на рівні двох розмірів прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб станом на 31 грудня року, за який враховуються доходи для призначення субсидії.
Перш ніж перейти до другого варіанта, розглянемо, що таке сім’я (особа), які опинилися у складних життєвих обставинах. Визначення цього поняття дає ст. 1 Закону України від 19.06.03 р. № 966-IV «Про соціальні послуги».
Складні життєві обставини — це обставини, спричинені інвалідністю, віком, станом здоров’я, соціальним становищем, життєвими звичками і способом життя, внаслідок яких особа частково або повністю не має (не набула або втратила) здатності чи можливості самостійно піклуватися про особисте (сімейне) життя та брати участь у суспільному житті.
Так ось, відсутність роботи — це певне соціальне становище, яке не дає можливості в повній мірі самостійно піклуватися про особисте (сімейне) життя.
2-й варіант. Разом з поданням документів про призначення субсидії звернутися до комісії з проханням обчислювати середньомісячний сукупний дохід на рівні одного прожиткового мінімуму. При цьому, напевно, заявнику доведеться обґрунтувати, чому другий рік він не докладає зусиль для пошуку роботи (можливо, тому є об’єктивні причини, які не залежать від нього).