Теми статей
Обрати теми

Бюджет участі: як взяти участь?

Ковшова О., економіст-аналітик ВБ «Фактор»
У сучасному громадянському суспільстві завдяки процесу децентралізації кожен день зростає соціальна активність людей. Мешканці громад мають величезне бажання долучатись до вирішення проблем своєї громади. Вдалим світовим досвідом щодо технології залучення громадян до процесу формування та прийняття місцевого бюджету є бюджет участі. Саме про нього і будемо говорити у статті більш детально.
img 1

Що таке бюджет участі

Пріоритети розвитку громади можуть обговорювати не лише депутати, представники органів місцевого самоврядування та члени громадських організацій, але й мешканці міста. І після консультацій та обговорень у громади формується бачення того, які ідеї треба реалізувати першочергово.

«Бюджет участі» – це можливість громади реалізовувати власні проекти за різними напрямами коштом місцевого бюджету. Наприклад, якщо на певній вулиці необхідно встановити велопарковку чи ігровий дитячий майданчик.

Механізм бюджету участі зародився у бразильському місті Порту-Алегрі 1989 року. І сьогодні його активно реалізують в багатьох містах світу. Наприклад, у Нью-Йорку, Парижі, Варшаві та Берліні.

Бюджет участі, або громадський бюджет – це один із найкращих інструментів прямої демократії, за допомогою якого мешканці громади дійсно залучаються до розподілу частини місцевого бюджету. Тобто це можливість для кожного жителя створити власний проект для покращення якості життя у населеному пункті та/або голосування за вже запропоновані іншими авторами проекти.

Отже, будь-який житель громади може подати проект, пов’язаний з покращенням життя, взяти участь у конкурсі, перемогти та спостерігати за тим, як саме його проект будуть реалізовувати в рамках бюджету, прийнятого на відповідний рік.

Щоб реалізувати проект у рамках бюджету участі, необхідно чітко обрати об’єкт, який можна змінити на краще. Об’єкт має бути цікавим для більшості жителів громади й не викликати супротиву. Тобто ідея проекту повинна бути реалістичною, адже місцевий бюджет завжди обмежений.

Важливим є те, щоб ініціювала ідею не одна людина (хоча за практикою може бути й таке), а група відповідальних громадян, які вболівають за свій об’єкт чи ініціативу. Як варіант, це може бути спільний проект, але подавати його може уповноважена особа від їх імені.

Після підготовки проекту автор має довести мешканцям громади його корисність. Тобто автор має переконати їх підтримати його ініціативу на голосуванні. Для цього важливо донести до жителів громади максимальну конкретику проекту, щоб останні чітко побачили результат від його реалізації. Найкращим варіантом цього є візуалізація задуманого проекту (макет, малюнок, ескіз, графік, презентація тощо).

Крім того, найголовнішим у бюджеті участі є довіра жителів громади та автора проекту до місцевої влади, яка реалізовуватиме проекти-переможці після голосування.

Наголосимо, що за світовим досвідом у голосуванні повинні брати участь не депутати чи представники місцевої влади, а виключно мешканці громади.

Як правило, для реалізації бюджету участі у місцевому бюджеті щороку передбачають на це бюджетні кошти. Наприклад, 1 % від власних доходів.

Місцева рада має визначити перелік напрямків проектів. Наприклад, на розгляд можуть подаватись проекти, що мають відношення до:

1

безпеки та громадського порядку

2

комунального господарства

3

освіти

4

спорту та охорони здоров’я

5

культури та туризму

6

телекомунікацій, зв’язку та інформаційних технологій

7

дорожньо-транспортної інфраструктури

8

енергозбереження

9

соціального захисту

10

інше

Для реалізації ідеї бюджету участі місцева рада має розробити та прийняти Положення про бюджет участі (громадський бюджет)1. Положення може складатись з наступних розділів:

1 Далі за текстом — Положення.

Назва розділу

Зміст розділу

Загальні положення

визначає основні вимоги до організації і запровадження бюджету участі. У ньому наводяться терміни, що використовуються у Положенні, зокрема «бюджет участі», «комісія з питань бюджету участі», «автор проекту», «конкурс громадських проектів», «проекти-переможці»

Процедура та порядок реалізації бюджету участі

визначає етапи прийняття та реалізації бюджету участі

Створення комісії з питань бюджету участі

визначає склад комісії з питань бюджету участі, її завдання (зокрема, здійснення діяльності щодо загальної організації та супроводження бюджету участі на усіх етапах, а також розгляд, проведення оцінки і прийняття проектів для голосування)

Підготовка проектів

визначає основні вимоги до оформлення проектів (назва та зміст, мета)

Порядок подання проектів

визначає вимоги до подання проектів на розгляд (електронний та/або паперовий вигляд, наявність підписів на підтримку тощо

Оцінка та відбір проектів

визначає вимоги до перевірки проекту на відповідність встановленим вимогам, чинному законодавству та вимогам до фінансування, складення звіту

Порядок голосування за проекти

визначає процедуру здійснення голосування за проект (зокрема голосування може здійснюватись в електронному чи паперовому вигляді за допомогою бланку для голосування)

Примітка. Доцільно встановити ліміт голосів для однієї особи. Наприклад, одна особа може проголосувати не більше ніж за 5 проектів (після авторизації, якщо голосування відбувається в електронному варіанті за допомогою інтернет-ресурсів).

Визначення та реалізація проектів-переможців

визначає:

— кінцевий термін голосування;

— термін оброблення голосів (наприклад, 5 робочих днів залежно від кількості проектів);

— терміни передачі проектів-переможців відповідальним підрозділам для реалізації та опублікування проектів-переможців на офіційному сайті місцевої ради;

— строк підготовки звітів з реалізації проектів-переможців та їх опублікування на офіційному сайті місцевої ради

Про автора проекту та порядок його подання

Автором (заявником) проекту для участі у конкурсі можуть бути дієздатний громадянин України, іноземець та особа без громадянства, яка має дозвіл на постійне проживання на території України та на момент подання проекту досягла 16-річного віку. Тобто лише за таких умов особа має право подати власний проект для участі у конкурсі.

Найкращий варіант подання проекту автором — електронний та/або паперовий вигляд. Для цього можна використати наступну форму, яка має наводитись у додатку до Положення.

Увага! Разом з проектом автор має подати список осіб, які підтримали цей проект.

Наводимо приклади форм:

img 2

2 Далі за текстом — проект.

img 3 img 4

До проекту можуть додаватись додатки. Ними можуть бути:

Додатки до проекту

1

Копія паспорта

2

Список осіб, які підтримали проект

3

Бюджет проекту

4

Графіки, діаграми, таблиці, інші матеріали, що демонструють очікуваний результат від реалізації проекту

Бюджет проекту може мати наступний вигляд:

Бюджет проекту

№ з/п

Найменування товарів (робіт, послуг)

Кількість, од.

Ціна за одиницю, грн.

Вартість, грн.

Разом

Список осіб, які підтримали проект, може мати наступний вигляд:

img 5

Увага! Автор проекту не повинен ставити власний підпис у такому бланку на підтримання проекту, що подає на розгляд.

Обов’язково до проекту автор має подати Згоду на обробку персональних даних. Наведемо примірну форму:

img 6

Увага! Після прийняття проекту автору необхідно видати документ, який посвідчує прийняття проекту на конкурс. Як правило, ним виступає Квитанція про прийняття проекту, що складається у довільній формі:

img 7

Увага! Проекти, які подаються, мають бути внесені до створеного електронного реєстру проектів відповідальною особою у визначений комісією термін. Наприклад, протягом двох чи трьох робочих днів з дня отримання таких проектів на розгляд.

У Положенні доцільно передбачити також можливість:

1

зняття проекту з розгляду комісії за бажанням автора, але не пізніше ніж за 7 днів до початку голосування (комісією може бути визначено й інший термін)

2

об’єднання декількох проектів в один проект можливе лише за взаємною згодою авторів цих проектів, що засвідчується відповідними письмовими заявами авторів

Подання та розгляд проекту

Після подання проекту заявником він обов’язково проходить перевірку (оцінку відповідності вимогам Положення). Всі проекти, які відповідають встановленим вимогам та пройшли перевірку, мають бути представлені для голосування громадськості.

Увага! Кожна місцева рада має самостійно вирішувати, чи необхідно погоджувати із заявником зміни до проекту, якщо в цьому є потреба (наприклад, обсяг фінансування). Якщо такі зміни є, бажано письмово повідомити про це заявника.

Після оцінки проекту мешканці громади за допомогою голосування мають обрати кращі проекти для реалізації. Після затвердження місцевого бюджету на наступний рік мають бути визначені структурні підрозділи місцевої ради, відповідальні за реалізацію проектів- переможців.

Реалізація проектів-переможців має відбуватись виключно протягом наступного бюджетного року. За виконанням проектів-переможців має проводитись контроль у розрізі завдань відповідно до проекту, а по їх завершенні має бути складено та опубліковано публічний звіт (на офіційному сайті місцевої ради та/або в засобах масової інформації).

На сайті ради бажано створити окремий розділ «Бюджет участі (громадський бюджет)». У ньому можна викласти не лише звіт, а й проекти авторів (за винятком сторінок, що містять персональні дані авторів проектів, виключення можуть становити лише автори, які письмово надали свою згоду на таке розміщення).

Тепер для прикладу наведемо примірні терміни подання та розгляду проектів:

1 квітня – 31 травня

прийом проектів

1 червня – 31 липня

верифікація (перевірка) та узгодження проектів

1 серпня – 30 вересня

промокампанія авторів проектів (наприклад, презентація)

1 жовтня – 10 жовтня

голосування

11 жовтня – 13 жовтня

підсумки голосування

Примітка. У разі, якщо два проекти набирають однакову кількість голосів, переможцем варто визначати той проект, який має меншу вартість та/або який становить більшу користь для мешканців громади.

14 жовтня

оголошення переможців

Обов’язково у Положенні треба навести перелік вимог до проектів, що подають автори на розгляд комісії. Ними можуть бути наступні вимоги:

1

один проект представляє лише один об’єкт

2

вартість проекту не повинна перевищувати _____ грн. (наприклад,100 тис. грн. чи 1 млн грн. залежно від фінансової спроможності місцевого бюджету) та проект реалізується протягом одного бюджетного року

3

якщо проект передбачає використання земельної ділянки, вона має перебувати у власності територіальної громади та відповідати затвердженій містобудівній документації

4

реалізація проекту можлива лише в тому випадку, якщо він спрямований на користь всіх мешканців (та/або певної групи) громади, а не на конкретну особу (тобто це має бути об’єкт загального користування)

Увага! Бажано, аби назва проекту викладалась лаконічно, краще за все в межах одного речення (не більше 10 слів), та вона не повинна суперечити чи повторювати мету проекту, що подається.

Що стосується звітів, то відповідальні підрозділи з реалізації проектів-переможців можуть готувати наступні звіти:

1) узагальнений звіт про стан реалізації усіх проектів;

2) оперативний щоквартальний звіт про стан реалізації усіх проектів – наприклад, до 20 числа місяця, наступного за звітним періодом;

3) річний звіт за підсумками року – наприклад, до 31 січня року, наступного за звітним;

4) звіт про реалізацію кожного проекту бюджету участі, який подається на 30-й день після завершення реалізації відповідного проекту.

Кожен звіт може включати в себе:

— загальний опис результатів проекту;

— опис робіт, які було проведено, їх послідовність;

— інформацію про те, що не вдалось реалізувати або було реалізовано іншим чином;

— фактичний термін реалізації проекту;

— фактичний бюджет проекту;

— фотозвіт результатів проекту.

Практичне впровадження

З 06.07.17 р. Новопсковська селищна рада розпочала процедуру залучення громадян до формування бюджету Новопсковської селищної територіальної громади на 2018 рік через бюджет участі.

Розповісти про перші практичні кроки впровадження бюджету участі в життя ми запросили начальника бюджетного відділу Новопсковської селищної ради Світлану Слюсарєву:

Бюджет участі було започатковано для того, щоб знайти спільну мову з місцевим населенням, налагодити діалог у громаді. Ми розуміємо, що декілька людей не можуть бачити всіх проблем, які виникають в громаді. Тож бюджет участі нам необхідний для всебічного вивчення загальної картини та вирішення найбільш гострих питань в нашій громаді. Адже добре відомо, що гуртом можна вирішити будь-яку проблему. Тому, впроваджуючи бюджет участі у життя, ми сподіваємось активізувати громадян задля розвитку своєї громади.

З чого починаємо? Надаємо короткий алгоритм дій:

1. Визначаємо напрям проблемних «гострих» питань. В нашому випадку це житлово-комунальне господарство, соціальний захист, спорт, культура та охорона навколишнього природного середовища. Визначаємо максимальну кошторисну вартість одного проекту. В нашому випадку це 100 тис. грн. Потім визначаємо орієнтовний обсяг фінансування програми Бюджету участі. Затверджуємо програму Бюджету участі та Положення, відповідно до якого будемо впроваджувати Бюджет участі.

2. Визначаємо методи інформування населення. Для цього була розроблена форма подання проектних заявок, завдяки яким є можливість отримати необхідну інформацію щодо виконання робіт у Новопсковській селищній територіальній громаді. Форма завантажена на офіційний сайт селищної ради.

Для тих, хто не має доступу до Інтернету, форма проектних заявок була роздрукована у паперовому вигляді. Про необхідність заповнення анкети сповістили населення за допомогою місцевої преси. Також висвітлили відповідну інформацію на сайті селищної ради та розповсюдили в соціальних мережах. Паперові анкети масово поширювали на ринках, вулицях, а також серед відвідувачів селищної ради. Активно працювали з населенням і депутати.

3. Визначаємо термін подання проектів (проектних пропозицій). В нашому випадку була обрана дата з 01.08.17 по 31.08.17 р. (включно).

Було визначено відповідальних за прийом документів працівників. Також звертаємо увагу, що кожен проект повинен мати підтримку населення в кількості не менше 50 чоловік. Проект не повинен бути спрямований на задоволення потреб невеликої кількості населення.

4. За результатами опитування вся отримана інформація буде опрацьовуватись та узагальнюватись за відповідними напрямками. В результаті будуть обрані проекти, які відповідатимуть затвердженому Положенню про бюджет участі та наступним критеріям для їх реалізації:

— проект відповідає нормам чинного законодавства;

— питання реалізації проекту знаходиться в межах компетенції Новопсковської селищної ради;

— реалізація проекту планується на землях, які належать на праві комунальної власності Новопсковській селищній територіальній громаді, на території будівель (приміщень) та об’єктів соціально-культурної сфери комунальної форми власності та відповідає затвердженій містобудівній документації;

— реалізація проекту не порушує прав інших осіб та прав інтелектуальної власності.

5. За результатами розгляду проектів буде проведено громадське голосування. За результатами такого голосування будуть відібрані десять проектів, які наберуть найбільшу кількість голосів за найбільш пріоритетними напрямками.

6. Для проектів-переможців рада коштом місцевого бюджету виготовляє кошторисну документацію, визначається із джерелами фінансування та виносить усі питання щодо реалізації проектів на розгляд бюджетної комісії, яка залучається на всіх етапах реалізації проектів-переможців.

Зауважимо: бюджет участі ми впроваджуємо у життя вже другий рік поспіль. В цьому році ми запроваджуємо ще й співфінансування мешканців громади в розмірі 5 % загальної вартості проекту. Це робимо з метою залучення населення до розвитку громади.

На нашу думку, в громаді треба розвіяти помилкову думку про те, що «хтось прийде та зробить це за мене та для мене». Зміни на краще відбуваються саме в тих громадах, де є бажання втілювати в життя свої кращі ідеї — не лише у місцевої влади, але й в населення. Саме тому наша громада й формує свій бюджет разом задля змін на краще та для розвитку нашої громади в цілому!

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі