Теми статей
Обрати теми

Міста обласного значення: спроможність — шлях до приєднання

Брусенцова Я., директор Департаменту видань для публічно-правової сфери, головний редактор газети «Місцеве самоврядування», юрист
Нагадаємо, що 16.11.17 р. Верховною Радою України в першому читанні було прийнято проект Закону про внесення змін до Закону України «Про добровільне об’єднання територіальних громад» щодо добровільного приєднання територіальних громад сіл, селищ до територіальних громад міст обласного значення (зареєстровано у Верховній Раді України за № 6466 від 18.05.17 р.)1. Про те, які перспективи відкриваються у разі його остаточного прийняття, читайте у матеріалі.

1 Далі за текстом — проект Закону щодо приєднання.

Про обґрунтування прийняття проекту Закону щодо приєднання

Говорячи про обґрунтування прийняття проекту Закону щодо приєднання, звернемося до пояснювальної записки, яка була складена до нього.

Отже, в ній зазначається, що об’єднання територіальних громад міст обласного значення з іншими територіальними громадами не здійснюється через об’єктивне небажання міських голів та міських рад міст обласного значення, які представляють переважно дуже великі або великі територіальні громади, йти на нові місцеві вибори для об’єднання з малими сільськими, селищними територіальними громадами.

Для вирішення вказаної проблеми проектом Закону щодо приєднання пропонується поширити на територіальні громади міст обласного значення порядок приєднання до спроможних об’єднаних територіальних громад інших територіальних громад без проведення перших виборів до міської ради. Для цього вказаним проектом Закону пропонується прирівняти територіальні громади міст обласного значення до спроможних об’єднаних територіальних громад.

Крім іншого, у пояснювальній записці зазначається, що територіальні громади міст обласного значення у всіх випадках є спроможними територіальними громадами і є основою формування нових територіальних громад. Тому прирівняння їх до спроможних об’єднаних територіальних громад є виправданим.

Відповідну позицію з цього приводу свого часу висловив і Перший заступник Міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України В’ячеслав Негода. Він, зокрема, зазначав: «...сьогодні у міст обласного значення є бажання згуртувати навколо себе сусідні сільські та селищні ради і стати центром об’єднаної громади без зайвих бюрократичних процедур. Є бажання доєднатися до великих міст і у значної кількості навколишніх місцевих рад. Отже, підтримку Комітетом2 зазначеного законопроекту вважаю правильним рішенням, яке відповідає загальній концепції децентралізації – дати усім громадам максимальні можливості для розвитку та надання якісних послуг своїм мешканцям»3.

2 Йдеться про профільний Комітет з питань державного будівництва, регіональної політики та місцевого самоврядування, який в червні цього року рекомендував Верховній Раді України за наслідками розгляду у першому читанні прийняти за основу та в цілому як Закон вказаний проект Закону.

3 Більше інформації див. за посиланням: http://decentralization.gov.ua/news/5793

Висловився щодо цього законопроекту і Віце-прем’єр-міністр – Міністр регіонального розвитку, будівництва та ЖКГ України Геннадій Зубко, який наголосив: «Прийняття Парламентом за основу законопроекту № 6466 щодо добровільного приєднання територіальних громад сіл, селищ до територіальних громад міст обласного значення дасть можливість рухатися і розвиватися країні, яка будує фундамент за рахунок створення нових громад. Громад, які мають повноваження, ресурси і найголовніше — відповідальність».

Таким чином, можемо говорити про те, що «зелене світло» подальшому впровадженню процесу об’єднання територіальних громад завдяки прийняттю проекту Закону щодо приєднання було дане. Залишається лише дочекатися його остаточного прийняття та підписання Президентом України. А поки що наведемо, які саме норми пропонується змінити в Законі України від 05.02.15 р. № 157-VIII «Про добровільне об’єднання територіальних громад»4.

4 Далі за текстом — Закон № 157.

Про проект Закону щодо приєднання

Для тих, хто ще не знайшов часу ознайомитися з вказаним законопроектом, одразу зазначимо, що зміни пропонуються за своїм обсягом незначні. Всього-навсього передбачається розд. IV «Прикінцеві положення» Закону № 157 доповнити пунктом 31 такого змісту:

«31. Визнати такими, що є спроможними об’єднаними територіальними громадами для випадків, передбачених статтями 81 — 83 цього Закону, територіальні громади міст республіканського, Автономної Республіки Крим, обласного значення».

Таким чином, якщо проект Закону щодо приєднання буде прийнято у другому читанні, ми отримаємо нову редакцію розд. IV «Прикінцеві положення» Закону № 157, що, в свою чергу, має розблокувати процес формування спроможних територіальних громад навколо міст обласного значення.

Тепер декілька слів про те, в чому саме сьогодні полягає блокування. Для цього достатньо звернутися лише до ст. 81 Закону № 157, частина перша якої чітко передбачає можливість добровільно приєднатися лише до об’єднаної територіальної громади, визнаної спроможною.

Наведемо її зміст:

«Добровільно приєднатися до об’єднаної територіальної громади, визнаної спроможною відповідно до частини четвертої статті 9 цього Закону, має право суміжна сільська, селищна територіальна громада, яка відповідно до перспективного плану формування територій громад Автономної Республіки Крим, області належить до цієї об’єднаної територіальної громади».

У свою чергу, нагадаємо, що відповідно до ч. 4 ст. 9 Закону № 157 визнання об’єднаної територіальної громади спроможною станом на сьогодні здійснюється Кабінетом Міністрів України, за умови її утворення в порядку, визначеному розд. II цього Закону, навколо населеного пункту, визначеного перспективним планом формування територій громад АР Крим, області як адміністративного центру об’єднаної територіальної громади, а також якщо кількість населення об’єднаної територіальної громади становить не менше половини кількості населення територіальних громад, які мали увійти до такої об’єднаної територіальної громади відповідно до перспективного плану формування територій громад АР Крим, області.

Відповідно, якщо станом на сьогодні територіальні громади міст обласного значення не мають статусу спроможної територіальної громади, немає й можливості «запускати» процес добровільного приєднання до них.

Знову ж таки, якщо все ж таки проект Закону (який нами розглядається) буде прийнято, можна говорити про те, що територіальні громади міст обласного значення отримають статус спроможних відповідно саме до цього Закону і необхідності в прийнятті розпорядження КМУ про визнання їх спроможними не буде.

Тобто вже з дня набуття чинності вказаним Законом можна буде розпочинати процес приєднання до міст обласного значення, але знову ж таки з дотриманням вимог ст. 81— 83 Закону № 157. Про нюанси процедури добровільного приєднання ми вже неодноразово писали на сторінках нашого видання, а саме: звертали увагу на те, хто може бути суб’єктом ініціювання приєднання.

Але тут постає щонайменше одне запитання, яке може виникнути у разі, наприклад, такої ситуації: суміжні територіальні громади почнуть ініціювати процес добровільного приєднання до вже визнаних спроможними територіальних громад міст обласного значення, а рада такої громади відмовить у приєднанні. Що далі? Станом на сьогодні Закон № 157 не містить відповіді на це запитання. Тож можна говорити про те, що на цьому процес приєднання і завершиться без будь-яких наслідків для територіальної громади міста обласного значення.

Також нагадаємо, що процес добровільного приєднання до територіальної громади міста не передбачає проведення додаткових виборів до міської ради, до якої планується приєднання.

Це чітко передбачено і Законом № 157, і Законом України від 14.07.15 р. № 595-VIII «Про місцеві вибори»5.

5 Далі за текстом — Закон № 595.

Так, у ч. 8 ст. 83 Закону № 157 визначено, що у разі прийняття сільською, селищною радою рішення про приєднання до об’єднаної територіальної громади голова сільської, селищної об’єднаної територіальної громади звертається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласної державної адміністрації з пропозицією звернутися до Центральної виборчої комісії для прийняття нею рішення про призначення додаткових виборів депутатів сільських, селищних рад від територіальної громади, що приєдналася, в установленому законом порядку.

Як бачите, у цій статті про відповідне звернення міського голови щодо призначення додаткових виборів не йдеться. Власне таку можливість не надають і відповідні статті Закону № 595. Аби в цьому впевнитися, достатньо звернутися до ч. 6 ст. 2, ч. 1 ст. 3, ч. 6 ст. 11, ч. 6 ст. 14, ч. 5 ст. 16 вказаного законодавчого акта.

Наостанок зазначимо, що, на думку багатьох фахівців, законопроект (який ми розглядали) є суто технічним, бо виправляє помилку, допущену під час прийняття закону про добровільне приєднання громад, з якого випала норма, що дозволяла приєднуватися громадам до міст обласного значення за спрощеною процедурою.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі