Теми статей
Обрати теми

Бюджет участі: методичні рекомендації

Ковшова О., економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»
На прохання наших читачів ми продовжуємо цикл статей про бюджет участі. На думку редакції, ОМС варто розробити власні методичні рекомендації, які допоможуть не тільки авторам проектів, а й самим працівникам ради ефективно працювати з бюджетом участі. Адже цей механізм досить новий та потребує більш глибокого розуміння та вивчення для успішного налагодження процесу.

Електронні платформи бюджету участі

Як свідчить практика, найкращими варіантами впровадження бюджету участі є електронні web-системи. Вони дозволяють швидко та ефективно реалізувати весь цикл заходів бюджету участі та значно спростити процес подання та перевірки проектів, що подають автори на розгляд.

Основними функціями таких систем є:

1

різноманітне та зручне налаштування параметрів з бюджету участі

2

робота з користувачами в режимі онлайн та офлайн

3

інформування громадян в режимі онлайн

4

подання і перегляд проектів

5

зміна статусів проектів та електронне ведення листа оцінки проектів (відповідає, не відповідає, прийнято, не прийнято, узгодження)

6

проведення електронного голосування за проекти та підрахунок голосів

7

формування рейтингу проектів-переможців та звітів про реалізацію проектів

Примітка. Електронні платформи надають можливість створити:

— єдину базу, де зібрані документи з бюджету участі, новини, адреси пунктів супроводу, інформація про авторів проектів та самі проекти та їх динаміку;

— автоматизований процес до, під час та після розгляду проектів;

— прозорість бюджету участі на усіх етапах.

На практиці багато рад як запроваджують електронні платформи, так і передбачають у Положенні про бюджет участі можливість подання проекту у паперовому вигляді за встановленою таким документом формою. Треба сказати, що електронна та паперова форма проектної заявки (проекту) мають бути однаковими за змістом. Різниця лише у способі їх заповнення автором проекту: рукописно або в електронному вигляді.

Якщо розглядати електронні системи з боку кожного користувача, то вони надають:

авторам проектів

зручну можливість подати проект та відслідковувати його статус, своєчасне отримання оновлень, інструкції та підказки щодо найбільш ефективної подачі власного проекту, можливість постійного спостереження за реалізацією свого та інших проектів

голосуючим

можливість переглянути проекти, які виставлені на голосування, та провести голосування, а також зручність процесу навігації, пошуку, фільтрації і перегляду проектів

відвідувачам

можливість переглядати проекти та інформацію щодо бюджету участі

операторам та модераторам платформи (відповідальні особи з числа працівників ОМС, що займаються впровадженням бюджету участі)

можливість здійснювати управління сесіями, проектами, проводити роботу з користувачами, формувати звіти

Примітка. В цілому перевагами електронного бюджету участі для місцевої ради є:

— проста ідентифікація авторів та тих, хто голосує;

— єдина база даних всіх проектів та результатів за усі роки реалізації бюджету участі;

— автоматизація підсумків та зручний інструмент звітності перед громадянами.

Якими можуть бути електронні платформи для впровадження бюджету участі?

1. Електронна платформа «Громадський проект».

«Громадський проект» — платформа реалізації ідей для покращення міст, яка робить бюджет участі технічно можливим для понад 50 міст України (м. Суми, Київ, Львів, Дніпро, Кременчук, Рівне, Славутич, Горішні Плавні та інші міста).

Платформа «Громадський проект» створена технологічною громадською організацією SocialBoost за підтримки Інституту бюджету та соціально-економічних досліджень (ІБСЕД) та за фінансування USAID Україна. Дізнатись про умови приєднання до платформи можна через офіційне звернення до розробників платформи на офіційній сторінці розробників платформи у Facebook за посиланням www.facebook.com/pb.org.ua.

Чому використання такої платформи є зручним для ОМС?

По-перше. Користувач отримує повну інформацію щодо того:

1

Що таке бюджет участі?

2

Чому це може бути цікавим для мене?

3

Як відбувається процес реалізації бюджету участі?

4

З яких етапів складається процес?

5

Які проекти можуть бути подані?

6

Як реалізувати свою ідею?

7

Як я можу проголосувати за обрані ідеї?

8

Де ще діють такі програми? (з розбивкою пошуку «Країни світу» та «Україна»)

По-друге. ОМС може долучити до власної платформи розроблені Інструкції як для авторів проекту, так і для тих, хто голосує. Наведемо реальні приклади інструкцій, які розроблені ОМС для своїх громадян з питань впровадження бюджету участі. З ними можна ознайомитись самостійно, завітавши на платформу «Громадський бюджет» відповідного міста1:

1 Наприклад, щоб ознайомитись з переліком інструкцій м. Бердянськ, треба перейти за посиланням berdiansk.pb.org.ua/help/instruction/.

Місто

Інструкції

Баранівка

(baranivka.pb.org.ua)

1. «Як проголосувати online за проекти бюджету участі».

Примітка. Інструкція надає можливість детально ознайомитись із процедурою голосування в режимі онлайн на реальному прикладі. Схематично описано порядок дій громадянина, який бажає взяти участь у голосуванні за проект, але не знає, як це зробити на платформі. Також надається довідкова інформація про:

— голосування через е-mail;

— систему BankID;

— голосування з BankID ПриватБанк, Ощадбанк та іншими банками («А-Банк», «Південний», UniCreditBank);

— голосування з електронно-цифровим підписом.

2. «Інструкція по формуванню проектної заявки (проекту) автором».

Примітка. Інструкція детально описує усі етапи складення проекту. Як варіант, вона може містити й конкретний приклад заповненої форми проектної заявки. Зазвичай таку Інструкцію містить кожна платформа Громадського проекту. Рада зацікавлена у її розробці, адже така Інструкція допомагає авторам розробити власні проекти.

Зауважимо: у м. Київ така Інструкція розміщена не лише від імені ОМС, але й від імені автора — переможця проекту 2017 року, тобто інформація є актуальною (Інструкція з подання проектів від Автора проекту-переможця).

На думку редакції, це дуже вдалий приклад роботи ОМС, який продемонстрував авторам, які мають бажання створити власний проект, що перемогти — це дійсно реально. Адже Інструкція розроблена не працівниками ОМС, а таким же автором, як і вони самі. Тобто це приклад того, що немає нічого складного у складанні проекту для бажаючих взяти участь у конкурсі проектів.

До речі, в Інструкції зазначені й П. І. Б. автора проекта-переможця, що дає змогу мешканцям за потреби знайти його у соціальних мережах та поставити запитання, які їх цікавлять. Це чудовий механізм ефективного спілкування громадян між собою

Бердянськ (berdiansk.pb.org.ua)

«Типи проектів і їх описи»

Примітка. Надає детальну розшифровку типів проектів, які автори можуть подавати на розгляд за основними напрямами. Наприклад, напрям «Безпека та громадський порядок» включає заходи, спрямовані на посилення громадського порядку, безпеку громадян та захист їхньої власності (наприклад, запровадження системи відеоспостереження, пожежної охорони тощо). Напрям «Велоінфраструктура» — поточний ремонт паркувальних місць. Напрям «Дорожнє господарство» — поточний ремонт доріг, пішохідної інфраструктури, а також поточний ремонт паркувальних місць для автомобілів

Київ

(gb.kyivcity.gov.ua)

1. «Інструкція користувача системи «Громадський проект» (Керівництво користувача системи «Громадський проект»).

Примітка. Така Інструкція містить такі основні розділи:

— «Загальні положення», які розкривають сутність призначення та мету системи, наводять основні терміни;

— «Вивчення загальної інформації», які розкривають правила участі, надають статистику та демонструють основні новини, контакти;

— «Робота з документами», що включає перелік нормативно-правової бази, бланки для завантаження, інструкції, довідкову інформацію, макети рекламних матеріалів.

2. «FAQ по роботі з системою «Громадський проект» в м. Київ 2017 р.»

Примітка. Така Інструкція містить перелік найпоширеніших запитань, які виникають у громадян з приводу впровадження бюджету участі, та відповіді на них. Наприклад, з таких питань: «Куди звертатись за технічною підтримкою з питань, що стосуються некоректної роботи системи?», «В якому браузері найкомфортніше працювати з системою «Громадський проект?», «Чому на сайті не можна зареєструватися через номер паспорта, Facebook або мобільний телефон?», «Чому так мало банків підключено до системи BankID?», «Питання з BankID: не відкривається вікно вводу даних для авторизації через BankID/мені не надходить смс з банку/вказано, щоб код з смс невірний/BankID не приймає завантажену ЕЦП або виникають інші проблеми?», «При реєстрації вводжу адресу в правильному форматі, але система її не знаходить. Це поле є обов’язковим для заповнення і без нього не можу зареєструватись. Що робити?» та інші. Це дуже дієвий механізм, оскільки в режимі онлайн користувач може знайти відповідь на своє запитання в режимі реального часу (тобто тут і зараз)

Примітка. ОМС може розробляти будь-які корисні інструкції, якщо вбачає у них наявну потребу (корисність для громади), та самостійно розміщувати їх на платформі для ознайомлення або на своєму сайті.

По-третє. За допомогою такої платформи ОМС має можливість:

— зробити процес конкурсу прозорим на всіх етапах, здійснити обробку поданих проектів, даних користувачів та результатів голосування автоматизованим і комфортним;

— забезпечити коректну і вірну ідентифікацію користувачів в системі через різні методи авторизації і збереження даних про користувача, а також забезпечити звітність про весь процес проведеної сесії, відображення статистики, завантаження звітності по реалізації проектів.

2. Власна електронна платформа, розміщена на офіційному сайті ОМС та/або на окремому інтернет-ресурсі (перехід за посиланням).

Наприклад, м. Кропивницький, Вінниця, Полтава. Треба сказати, що доцільно визначити особу, яка постійно буде оновлювати інформацію на інтернет-ресурсі, аби вона залишалась актуальною.

Для прикладу, власна електронна платформа успішно функціонує у м. Вінниця.

На сайті містяться розділи «Інформація про проект» (надається така інформація: «Як подати проект», «Подані проекти», «Проекти для голосування», «Рекламні матеріали»), «Перелік поданих проектів» (надається інформація про великі та малі проекти у табличному вигляді), «Голосування» (розміщена відеоінструкція з голосування та надано перелік проектів, які виставлені на голосування).

Додамо, що власні електронні платформи можна доповнити інструментами, якими можна користуватись на Громадському проекті.

Зокрема, ОМС може в окремо створений розділ завантажити розроблені ним інструкції для користувачів своєї електронної системи з бюджету участі. За необхідності такі інструкції можна оновлювати (вносити до них уточнення, додавати приклади, спираючись на власний досвід впровадження бюджету участі).

Розрахунок бюджету автором проекту

Найкращим варіантом для авторів проекту є складення розрахунку бюджету в окремому файлі (ідеально для цього підходить таблиця Excel). Підготовка бюджету (кошторису) проекту має проходити з урахуванням усіх статей витрат (найменування матеріалів, товарів, робіт, послуг, кількість одиниць, вартість).

Зауважимо, що статтями витрат можуть бути не тільки матеріали, але й роботи, пов’язані з доставкою, збиранням, попередньою підготовкою, обмірами. У розрахунку бюджету проекту незайвим буде вказати інформацію про те, чи необхідні розробка технічної документації, вишукувальні роботи. Обов’язково варто врахувати проектні роботи (якщо вони потрібні).

Як правило, автори проектів закладають до бюджету проекту непередбачувані витрати (зазвичай, до 20% від загальної вартості робіт). Це роблять у тому випадку, коли автор має сумніви з приводу того, чи дійсно він включив усі витрати до свого кошторису (бюджету).

Також автору проекту доцільно оцінити, який обсяг кожного ресурсу йому необхідний для реалізації проекту (штук, кг, м, годин тощо). Для цього треба зібрати відповідну інформацію про вартість одиниці виміру товарів, робіт, послуг. Вирішити це питання допомагають інтернет-довідники. За основу слід брати ринкові роздрібні ціни та не намагатись самостійно розраховувати величину знижок чи тендерні ціни, які в результаті викривляють реальну вартість усього проекту. У разі співфінансування реалізації проекту необхідно зазначити, за яких умов його буде проведено, ким та у якому розмірі. Найкращим варіантом є підтверджена гарантійним листом згода на співфінансування та/або участь в іншій формі (послуги, надання приміщення, техніки тощо) з інших джерел. Автор має зазначити всіх партнерів проекту та розмір чи форму їх внеску.

При складанні бюджету проекту можна користуватись:

індексами зміни вартості будівельних робіт на 01.10.17 р.

знайти їх можна на офіційному сайті Мінрегіонбуду (www.minregion.gov.ua) за посиланням http://www.minregion.gov.ua/napryamki-diyalnosti/building/pricing/tsinoutvorennya/pro-indeksi-zmini-vartosti-budivelnih-robit-stanom-na-1-zhovtnya-2017-roku/

цінами на дорожньо-будівельні матеріали

знайти їх можна на офіційному сайті Мінрегіонбуду (www.minregion.gov.ua) за посиланням http://www.minregion.gov.ua/napryamki-diyalnosti/building/pricing/tsinoutvorennya/shhodo-tsin-na-materialni-resursi-shho-zastosovuyutsya-pri-vikonanni-dorozhnih-robit-na-avtomobilnih-dorogah-zagalnogo-koristuvannya-2/

Для того, аби отримати загальну вартість проекту, необхідно зробити прості математичні дії: перемножити передбачуваний необхідний обсяг ресурсу на вартість одиниці та підсумувати отримані значення разом із непередбачуваними витратами (якщо вони є). Ця цифра і буде дорівнювати підсумковому бюджету проекту.

Норми ДБН, які будуть корисними авторам проектів при їх складанні

В якості методичних рекомендацій можна надати авторам проектів примірний перелік основних державних будівельних норм для складання проектів.

Вулиці та дороги населених пунктів

п. 2.10 ДБН В2.3-5-2001

3 обох боків проїзних частин магістральних вулиць і доріг для кожного напрямку руху, а також центральної розділювальної смуги повинні передбачатись запобіжні смуги завширшки, м:

для магістральних вулиць безперервного руху — 0,75;

для магістральних вулиць і доріг регульованого руху — 0,5;

для інших вулиць та доріг — 2 висоти бордюру.

В умовах реконструкції та територіальної обмеженості дозволяється передбачати запобіжну смугу тільки на магістралях безперервного руху завширшки 0,5 м

п. 2.26 ДБН В2.3-5-2001

Ширина велосипедної доріжки повинна бути не менше1,5 м, а велосипедної смуги — 1,0 м

Кількість смуг на велосипедних доріжках необхідно передбачати виходячи з розрахункової пропускної здатності однієї смуги — 300 велосипедистів на годину

Дитячі, спортивні та інші майданчики

п. 9.5 ДБН Б.2.2-5:2011 «Благоустрій територій»

9.5.1. Під час вибору складу ігрового і спортивного обладнання для дітей і підлітків треба забезпечувати відповідність обладнання анатомо-фізіологічним особливостям різних вікових груп

Додаток А ДБН Б.2.2-5:2011«Благоустрій територій»

Таблиця А.1 – Склад ігрового та спортивного обладнання залежно від віку дітей:

Вік

дітей

Призначення

обладнання

Ігрове і фізкультурне обладнання, що рекомендується

Діти

ясельного

віку

а) для тихих ігор, тренування посидючості, терпіння, розвитку фантазії

пісочниці

б) для тренування лазіння, ходьби, переступання, рівноваги

− будиночки, піраміди, гімнастичні стінки;

− куби дерев‘яні 0,2 м, 0,4 м, 0,15 м;

− дошки шириною 0,15; 0,2; 0,25 м, завдовжки 1,5; 2; 2,5 м; дошка дерев‘яна — один кінець підведений на висоту від 0,1 м до 0,15 м;

− гора з поручнями, сходинками і центральним майданчиком довжиною 2,4 м, висотою 0,48 м (у центральній частині), з шириною сходинки 0,7 м;

− сходи-драбини, висота — 1 м або1,5 м, відстань між щаблями — 0,1 м, 0,15 м

в) для тренування вестибулярного апарату, зміцнення м‘язової системи (м‘язів спини, живота і ніг), вдосконалення відчуття рівноваги, ритму, орієнтування в просторі

гойдалки

Діти

дошкільного

віку

а) для навчання і

вдосконалення лазіння

— піраміди з вертикальною і горизонтальною поперечкою;

— сходи різної конфігурації, з вбудованими обручами, півсфери;

— дошка дерев’яна на висоті 0,1 м – 0,15 м (встановлюється на спеціальних підставках)

б) для навчання

рівновазі,

переступанню,

перестрибуванню,

зістрибуванню

— колода, міцно закріплена, що лежить на землі, довжина 2,5 м – 3,5 м, ширина 0,2 м – 0,3 м;

— бум, довжина — 2,5 м, ширина — 0,2 м, висота — 0,2 м;

— гімнастична колода, довжина горизонтальної частини — 3,5 м, похил — 1,2 м, горизонтальна частина — 0,3 м або 0,5 м, діаметр колоди — 0,27 м;

— гімнастична лавка довжиною 3 м, шириною 0,2 м, товщиною 0,03 м, висотою 0,2 м

в) для навчання входженню, лазінню, скочуванню

— гірка з поручнями, довжина — 2 м, висота — 0,6 м;

— гора з драбинкою і скатом, довжина — 2,4 м, висота — 0,8 м, довжина драбинки і ската — 0,9 м, ширина драбинки і ската — 0,7 м

г) для навчання розвитку сили, гнучкості, координації рухів

— гімнастична стінка, висота — 3 м, ширина прольотів не менше ніж 1 м, діаметр щаблини — 0,022 м, відстань між щаблинами — 0,25 м;

— гімнастичні стовпчики

д) для розвитку окоміру, точності рухів, спритності, для навчання метання в мету

— стійка з обручами для метання в ціль, висота від 0,12 м до 0,13 м, діаметр обруча від 0,4 м до 0,5 м;

— устаткування для метання у вигляді «квітки», «півня», центр мішені розташований на висоті: 1,2 м — для молодшого дошкільного віку; 1,5 м – 2 м — для старшого дошкільного віку;

— пристосування для кидання кільця — дошка з укріпленими кілочками заввишки 0,15 м – 0,2 м, пристосування для кидання кільця можуть бути розташовані горизонтально і похило;

— мішені на щитах із дощок у вигляді чотирьох концентричних кругів діаметром 0,2; 0,4; 0,6; 0,8 м, центр мішені на висоті 1,1 м – 1,2 м від рівня підлоги або майданчика, круги фарбуються в червоний (центр), салатний, жовтий і блакитний кольори;

— баскетбольні щити, кріпляться на двох дерев’яних або металевих стійках так, щоб кільце знаходилося на рівні 2 м від підлоги або поверхні майданчика

Діти

шкільного

віку

для загального фізичного розвитку

— гімнастична стінка заввишки не менше ніж 3 м, кількість прольотів — від 4 до 6;

— різновисока щаблина, щаблина-еспандер для виконання силових вправ у висі;

— «рукохід» різної конфігурації для навчання пересуванню різними способами, підтяганню;

— спортивно-гімнастичні комплекси — щаблини з 5-6 горизонтальними поперечинами, що укріплені на різній висоті, до щаблини можуть прикріплятися спортивні снаряди: кільця, трапеції, гойдалки, жердини та інше;

— зчленована щаблина різної висоти: 1,5 м; 2,2 м; 3 м, можуть розташовуватися по одній лінії або у формі букв «Г», «Т» або «змійкою»

Діти

старшого

шкільного

віку

для поліпшення м’язової сили, статури і загального фізичного розвитку

— спортивні комплекси;

— спортивно-ігрові комплекси (велодроми тощо)

Додаток А ДБН Б.2.2-5:2011«Благоустрій територій». Таблиця А.2 – Параметри ігрового обладнання:

Ігрове обладнання

Параметри

Гойдалки

1. Висота від рівня землі до сидіння гойдалок в стані спокою має бути не менше ніж 0,35 м і не більше ніж 0,635 м. Допускається не більше двох сидінь в одній рамці гойдалок. У подвійних

гойдалках не повинні використовуватися разом сидіння для маленьких дітей (колиска) і плоске сидіння для більш старших дітей.

2. Висота від землі до сидіння в стані рівноваги має бути від 0,55 м до 0,75 м. Максимальний нахил сидіння при русі назад і вперед — не більше ніж 200. Конструкція гойдалки не повинна допускати попадання ніг дитини, що сидить в ній, під опорні частини гойдалки, не повинна мати гострих кутів, радіус їх закруглення повинен складати не менше ніж 0,02 м

Каруселі

Мінімальна відстань від рівня землі до нижньої конструкції каруселі, що обертається, має бути не менше ніж 0,06 м і не більше ніж 0,11 м. Нижня поверхня платформи, що обертається, має бути гладкою. Максимальна висота від нижнього рівня каруселі до її верхньої крапки складає 1 м

Гори

Доступ до гори здійснюється через сходи, секцію для лазіння або інші пристосування. Висота ската гори, що стоїть окремо, не повинна перевищувати 2,5 м незалежно від виду доступу. Ширина відкритої і прямої гори не менше ніж 0,7 м і не більше ніж 0,95 м. Стартовий майданчик з похилом до 50 завдовжки не менше ніж 0,3 м, але, як правило, ширина майданчика, має дорівнювати горизонтальній проекції ділянки ковзання. На горці, що окремо стоїть , висота бічної огорожі на стартовому майданчику має бути не менше ніж 0,15 м. Кут нахилу ділянки ковзання не повинен перевищувати 600 в будь-якій точці. На кінцевій ділянці ската середній нахил не повинен перевищувати 100. Край ската гори повинен загинатися у напрямку до землі з радіусом не менше ніж 0,05 м і кутом загину не менше ніж 1000. Відстань від краю ската гори до землі має бути не більше ніж 0,1 м. Висота захисного борту на кінцевій ділянці при довжині ділянки ковзання менше ніж 1,5 м — не більше ніж 0,2 м, при довжині ділянки ковзання більше ніж 1,5 м — не більше ніж 0,35 м. Гора-тунель повинна мати мінімальну висоту і ширину 0,75 м

п. 9.5.5 ДБН Б.2.2-5:2011 «Благоустрій територій»

Треба передбачати такі вимоги до матеріалу спортивного обладнання і умов його оброблення:

— дерев’яне обладнання має бути виконане з твердих порід дерева із спеціальним обробленням, що має сертифікат якості або сертифікат відповідності і запобігає гниттю, усиханню, спалаху, сколюванню; дерев’яне обладнання повинно бути відполіроване, гострі кути закруглені;

— метал треба застосовувати переважно для несучих конструкцій обладнання, обладнання з металу повинно мати надійні з’єднання і відповідне оброблення (вологостійке фарбування, антикорозійне покриття); рекомендується застосовувати металопластик (не травмує, не іржавіє, морозостійкий);

— бетонні і залізобетонні елементи обладнання мають бути виконані з бетону марки не нижче ніж 300, морозостійкістю не менше ніж 150, мати гладкі поверхні;

— обладнання з пластика і полімерів повинне мати гладку поверхню і яскраву, чисту колірну гамму забарвлення, що не вицвітає від дії кліматичних чинників

Малі архітектурні форми

п. 9.6.10 ДБН Б.2.2-5:2011 «Благоустрій територій»

Кількість розміщуваних малих архітектурних форм треба визначати в залежності від функціонального призначення території і кількості відвідувачів на цій території, користуючись такими принципами: екологічність, безпека (відсутність гострих кутів), зручність в користуванні, легкість очищення, привабливий зовнішній вигляд

п. 9.6.2 ДБН Б.2.2-5:2011 «Благоустрій територій»

З метою забезпечення можливості користування територіями загального користування інвалідами з вадами зору малі архітектурні форми треба підбирати яскравих (контрастних) тонів або фарбувати яскравими (контрастними) кольорами

п. 9.6.5 ДБН Б.2.2-5:2011 «Благоустрій територій»

Фонтани, як правило, виконують на підставі індивідуальних проектних рішень або проектів (проектних рішень) повторного використання

п. 9.6.9 ДБН Б.2.2-5:2011 «Благоустрій територій»

Встановлення лав передбачають, як правило, на тверді види покриття або фундамент. У зонах відпочинку, лісопарках, дитячих майданчиках лави встановлюють на «м’які» види покриття. За наявності фундаменту заборонено його виступ над поверхнею землі. Висоту лави для відпочинку дорослої людини від рівня покриття до площини сидіння треба приймати в межах від 0,42 м до 0,48 м. Поверхні лави для відпочинку виконують з дерева, з різними видами водостійкого оброблення (переважно — просоченням). Кількість лав визначають кількістю місць в залежності від навантаження та структури рекреаційної зони згідно з таблицею 10 ДБН Б.2.2-5:2011«Благоустрій територій»

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі