Теми статей
Обрати теми

Дискусійні аспекти покладення обов’язків старости села, селища

Трипольська М., регіональний консультант Асоціації міст України в Запорізькій області, голова Запорізького регіонального відділення ВГО «Асоціація адвокатів України», к. ю. н., доцент
Інститут старости села, селища є порівняно новим в українському законодавстві. Прогалини правового регулювання в перші роки його запровадження мали наслідком проблеми його застосування та велику кількість помилок, яких припускалися ОМС. Прийняття 09.02.17 р. Закону України № 1848-VIII «Про внесення змін до деяких законів України щодо статусу старости села, селища» вирішило ряд проблемних питань, проте деякі з них все ж таки залишилися відкритими. У цій статті ми поговоримо про те, хто може виконувати обов’язки старости. А саме: про нюанси покладення обов’язків старости села, селища до обрання його на перших виборах, а також про правові підстави заміщення його на час відсутності (оформлення лікарняного, виходу у відпустку тощо).

Відповідно до п. 3 Прикінцевих положень Закону України від 05.02.15 р. № 157-VIII «Про добровільне об’єднання територіальних громад» у селах, селищах, в яких знаходилися органи місцевого самоврядування територіальних громад, що об’єдналися, обов’язки старости до обрання на перших виборах старости виконує особа, яка здійснювала повноваження сільського, селищного голови відповідної територіальної громади до об’єднання. На практиці це означає, що таким може бути або сільський, селищний голова територіальної громади, яка увійшла до ОТГ, але не є її адміністративним центром, або особа, яка здійснювала повноваження сільського, селищного голови до об’єднання.

Нагадаємо: ч. 2 ст. 42 Закону України від 21.05.97 р. № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні»1 передбачено, що у разі звільнення з посади сільського, селищного голови у зв’язку з достроковим припиненням його повноважень або його смерті, а також у разі неможливості здійснення ним своїх повноважень, повноваження сільського, селищного голови здійснює секретар відповідної сільської, селищної ради.

1 Далі за текстом — Закон № 280.

Практика покладення обов’язків старости радами ОТГ, яка склалася за останні два роки, демонструє, що ради ОТГ не завжди дотримуються вимог, установлених законом, щодо того, хто може виконувати обов’язки старости до обрання його на перших виборах. Так, досить розповсюдженою є ситуація, коли обов’язки старости покладаються на секретаря сільської, селищної ради територіальної громади, що увійшла до складу ОТГ, повноваження якого закінчуються в день відкриття першої сесії ради ОТГ.

Покладення обов’язків старости до обрання його на перших виборах можливо лише на сільського, селищного голову відповідної територіальної громади або на секретаря відповідної сільської, селищної ради, який здійснював повноваження сільського, селищного голови до об’єднання у зв’язку з достроковим припиненням повноважень або смерті голови. В інших випадках покладення обов’язків старости на секретаря сільської, селищної ради є неправомірним.

Слід зазначити, що останнім часом досить поширеною є ситуація, коли головою ОТГ стає голова сільської, селищної ради територіальної громади, що увійшла до складу ОТГ, та в якій не розміщено її адміністративний центр. Наприклад, у Запорізькій області на виборах, які відбулися 29.10.17 р., у трьох з десяти ОТГ перемогу здобули сільські, селищні голови територіальних громад, що увійшли до складу ОТГ. Це означає, що ці сільські, селищні голови вже не зможуть виконувати обов’язки старости. Але, як ми визначили вище, покладення обов’язків старости до обрання його на перших виборах можливо лише на сільського, селищного голову відповідної територіальної громади або на секретаря відповідної сільської, селищної ради, який здійснював повноваження сільського, селищного голови до об’єднання. В такому випадку постає питання, на кого можна покласти виконання обов’язків старости до обрання на перших виборах у територіальних громадах, голови яких стали головами ОТГ? Чи залишаться ці територіальні громади взагалі без старости?

Дійсно, фактично в такому випадку ця територіальна громада залишається без старости, адже закон містить чіткі вимоги до того, хто може виконувати обов’язки старости до проведення перших виборів та обрання старости. На випадок відмови колишнього сільського, селищного голови виконувати обов’язки старости до обрання старости на перших виборах також не передбачено жодних виключень.

Виходом з цієї ситуації є визначення у складі виконавчого комітету ради ОТГ посадової особи, на яку буде покладено деякі повноваження, тотожні повноваженням старости до обрання старости на виборах.

Така особа фактично не буде старостою (в. о. старости), а лише буде виконувати частину його повноважень для забезпечення обслуговування округу, який залишився без старости, — до виборів старости.

Крім іншого, звертаємо вашу увагу, що законом не визначено, хто може здійснювати повноваження старости на час його відсутності (оформлення ним лікарняного, виходу у відпустку та в інших випадках). Аналіз повноважень старости, які визначені ст. 541 Закону № 280, дозволяє дійти висновку, що вони мають специфічний характер та не можуть бути надані в повному обсязі іншій особі на час відсутності старости. Разом з цим старостинський округ, у межах якого здійснюються повноваження старости, не може залишатися без опіки ради ОТГ на час відсутності старости. В такому випадку також можливо передбачити покладення деяких повноважень, тотожних повноваженням старости на час його відсутності, на певного члена виконавчого комітету ради ОТГ. Передбачити порядок заміщення старости на час його відсутності можливо декількома варіантами:

— передбачити це в Положенні про старосту (у такому випадку доцільно вказати, хто саме з членів виконавчого комітету може заміщати старосту на час його відсутності та передбачити, які саме повноваження ця посадова особа може здійснювати);

— покласти деякі повноваження старости на час його відсутності на певного члена виконавчого комітету ради ОТГ окремим рішенням ради ОТГ.

Увага! Посадова особа, на яку буде покладено виконання певних повноважень старости на час його відсутності, не буде виконувачем обов’язків старости.

Нагадаємо, що повноваження старости поширюються на територію відповідного старостинського округу. Тому покладення обов’язків старости має збігатися з утворенням старостинських округів. На першому етапі роботи новообраної ради ОТГ межі старостинського округу збігаються з межами території юрисдикції рад тих громад, які об’єдналися. У подальшому, коли рада ОТГ буде призначати вибори старост, межі старостинських округів можуть бути змінені.

Досить розповсюдженим є запитання, чи можлива певна ротація між колишніми сільськими, селищними головами при покладанні на них обов’язків старости? Наприклад, чи може голова сільської, селищної ради адміністративного центру ОТГ, який не був обраний головою ОТГ, виконувати обов’язки старости в старостинському окрузі, який залишився без старости? Ні, адже законом чітко встановлено, що повноваження старости до обрання на перших виборах старости виконує особа, яка здійснювала повноваження сільського, селищного голови відповідної територіальної громади до об’єднання. Це стосується і поширення повноважень старости певного старостинського округу додатково на територію ще одного округу. Слід пам’ятати, що повноваження старости розповсюджуються на один старостинський округ.

З визначення старостинського округу, яке міститься в Законі № 280, випливає, що до нього не можуть входити населені пункти адміністративного центру ОТГ. На практиці зустрічаються ситуації, коли, незважаючи на те, що адміністративний центр ОТГ затверджений перспективним планом формування територій громад області, наявна в ньому інфраструктура не дозволяє розмістити в ньому керівництво та апарат ради ОТГ. У цьому випадку населені пункти, які входять до адміністративного центру ОТГ, також не можуть увійти до старостинського округу, а отже, не можуть мати старосту. Виникає закономірне запитання, як слід вчиняти в цій ситуації. На нашу думку, доцільно визначити серед заступників голови ОТГ або члена виконавчого комітету ради ОТГ, відповідального за таку територію, який буде періодично вести прийом громадян, видавати довідки та вчиняти інші дії, які будуть визначені в його посадових обов’язках.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі