Теми статей
Обрати теми

Спецперевірки: пригадуємо «нюанси» для ОМС

Козіна В., адвокат
У процедурах спецперевірок з літа-осені минулого року не відбулося жодних новацій, та й літні «новели» обумовлені введенням у дію переліку посад з високим та підвищеним корупційним ризиком та новим законом про держслужбу. Однак під час спілкування з органами місцевого самоврядування ми бачимо цікавість до цього питання. Та й не дивно — в багатьох об’єднаних територіальних громадах відбулися перші вибори, десь ради збільшують свої штати, бо одержали нові джерела для розвитку. Потрібні фахівці, і є певні умови допуску цих фахівців до роботи. Тож є запитання. На ті, які ми знаємо із ваших запитів, шановні читачі, ми надамо відповіді у цій статті.

Загальні правила: суб’єкти спецперевірки

Зверну вашу увагу, що ця стаття призначена виключно для використання органами місцевого самоврядування, а тому далі мова піде виключно про претендентів на посади в ОМС.

Процедури спецперевірки визначаються Порядком проведення спеціальної перевірки стосовно осіб, які претендують на зайняття посад, що передбачають зайняття відповідального або особливо відповідального становища, та посад з підвищеним корупційним ризиком, затвердженим постановою КМУ від 25.03.15 р. № 1711.

1 Далі за текстом — Порядок № 171.

Коло осіб, щодо яких можуть проводитись такі перевірки, чітко визначене Порядком № 171 та не підлягає розширеному тлумаченню.

Отже, згідно з п. 1 Порядку № 171 спеціальна перевірка проводиться стосовно осіб, які претендують на зайняття двох категорій посад:

1

посад, які передбачають зайняття відповідального або особливо відповідального становища

2

посад з підвищеним корупційним ризиком

«Відповідальні» та «супервідповідальні» посади визначені у самому Порядку № 171. До таких у нашій сфері належать посади, які ч. 1 ст. 14 Закону України від 07.06.01 р. № 2493-III «Про службу в органах місцевого самоврядування»2 віднесені до першої — третьої категорій:

2 Далі за текстом — Закон № 2493.

перша категорія

посади Київського міського голови, голів обласних рад та Севастопольського міського голови

друга категорія

посади Сімферопольського міського голови, міських (міст — обласних центрів) голів; заступників голів обласних рад та Севастопольського міського голови, заступника міського голови — секретаря Київської міської ради

третя категорія

посади перших заступників та заступників міських голів (міст — обласних центрів) з питань діяльності виконавчих органів ради; секретарів міських (міст — обласних центрів та міста Сімферополя) рад, міських голів (міст обласного і республіканського в АР Крим значення, крім міст — обласних центрів), голів районних, районних у містах рад; керуючих справами виконавчих апаратів обласних та Севастопольської міської рад

Хоча мери, чиї посади віднесені до 1-3 категорій, є в переліку посад, які передбачають зайняття відповідального або особливо відповідального становища, згідно з пп. 1 п. 2 Порядку № 171 спецперевірка щодо них не проводиться.

Доки не був затверджений перелік посад з високим корупційним ризиком, цей перелік посадовців ОМС, які підпадали під перевірку, був вичерпним. З літа минулого року, коли набуло чинності рішення НАЗК від 17.06.16 р. № 2 «Про затвердження Переліку посад з високим та підвищеним рівнем корупційних ризиків»3, ситуація змінилася.

3 Далі за текстом — Перелік № 2.

Згідно з Переліком № 2 до посад з високим та підвищеним рівнем корупційних ризиків віднесені наступні посади в органах місцевого самоврядування:

1

перших заступників, заступників міських (міст обласного, республіканського в АР Крим, районного значення) голів, заступників сільських, селищних голів

2

заступників голів районних, районних в містах рад

3

секретарів міських (міст обласного, республіканського в АР Крим, районного значення), сільських, селищних рад

4

керуючих справами виконавчих комітетів міських (міст — обласних центрів та міста Сімферополя, міст обласного, республіканського в АР Крим значення) рад

5

голів постійних комісій з питань бюджету обласних, Київської та Севастопольської міських рад (у разі коли вони працюють у раді на постійній основі)

Ось, власне, вичерпний перелік категорій посад в ОМС, щодо кандидатів на які може проводитися спецперевірка.

Проводити чи не проводити — ось в чому питання!

Однак не у всіх випадках треба проводити спецперевірку й щодо цих осіб. Або перевірку проводити потрібно, але не до, а вже після призначення.

Отже, звернемося до Порядку № 171 та уважно проаналізуємо, які інструкції з цього приводу нам дає цей підзаконний акт.

Виключення перше. Згідно з пп. 1 п. 2 Порядку № 171 спецперевірка не проводиться (тобто взагалі) щодо кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та на посади сільських, селищних, міських голів.

Виключення друге (застосовується не завжди). Згідно з пп. 3 п. 2 Порядку № 171 спеціальна перевірка не проводиться щодо: претендентів, які перебувають на посадах у державних органах, органах влади АР Крим, органах місцевого самоврядування та призначаються в порядку переведення чи просування по службі на посади в межах того ж органу або призначаються в порядку переведення на посади в інших державних органах, органах влади АР Крим, органах місцевого самоврядування.

Згідно з п. 4 згаданого Порядку, таке переведення допускається лише якщо щодо працівника, який претендує на посаду в порядку переведення, вже проводилася спецперевірка, і результат був задовільним.

Виключення третє (також застосовується не завжди). Згідно із приписами пп. 4 п. 2 того ж Порядку № 171 спеціальна перевірка не проводиться щодо: претендентів, які перебувають на посадах у державних органах, органах влади АР Крим, органах місцевого самоврядування, що припиняються, та призначаються в порядку переведення на роботу до інших органів, до яких переходять повноваження та функції органів, що припиняються.

У цьому випадку також спецперевірка не проводиться щодо кандидата, який вже раніше її пройшов.

Про це, до речі, є окреме досить детальне роз’яснення Мін’юсту від 18.06.15 р. «Щодо особливостей застосування антикорупційного законодавства в частині проведення спеціальної перевірки».

До чи після та як? (особливості спецперевірки в ОМС)

За загальним правилом спецперевірка проводиться ДО моменту призначення особи на посаду.

Організація проведення спеціальної перевірки покладається на керівника (заступника керівника) ОМС або апарату ОМС, на зайняття посади в якому претендує особа. Ці функції можна покласти на якийсь профільний структурний підрозділ вашого ОМС.

Спецперевірка проводиться за письмовою згодою претендента. Форма згоди є додатком до Порядку № 171 (ср. ). Подавати цю згоду треба одразу із заявою про призначення на посаду.

Якщо претендент призначається на посаду за конкурсом, то згоду на спецперевірку він подає протягом 3-х (увага — календарних) днів з дати одержання повідомлення про результати конкурсу.

Разом зі згодою претендент на посаду подає перелік документів, обсяг яких визначений п. 8 Порядку № 171.

Також претендент на посаду заповнює на сайті НАЗК декларацію особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування (по-простому — е-декларацію). З 1 січня цього року жодних паперових носіїв для подання «антикорупційної» не передбачено.

ОМС може перевірити факт подання претендентом декларації, безкоштовно роздрукувавши її з сайту НАЗК, там буде вказаний і час подання декларації і у зв’язку із претендуванням на яку посаду людина її подала.

Якщо претендент на посаду згоду на проведення спецперевірки та додатки до неї не подає, питання про його призначення на відповідну посаду не розглядається.

Не пізніше наступного дня після одержання згоди претендента на проведення спецперевірки, відповідний підрозділ (уповноважена особа) ОМС надсилають до дев’яти державних органів4 запит на проведення перевірки. Форму запиту також затверджено додатком до Порядку № 171. Пунктом 10 Порядку № 171 визначено, які копії документів та у якій кількості ви подаєте до кожного з «перевіряючих» органів разом із запитом. Запити подаються до територіальних підрозділів відповідних органів, і лише якщо у них терпідрозділів немає — то до центрального органу.

4 Перелік цих органів та випадки, коли до них треба подавати запит, визначені п. 9 Порядку № 171.

Запит підписує керівник ОМС, на посаду в якому претендує кандидат. Якщо керівник відсутній — то підписує особа, яка виконує його обов’язки чи один із заступників, на якого покладені відповідні функції.

Після одержання результатів спецперевірки (якщо усе гаразд із поданими кандидатом відомостями), особу можна призначати на посаду.

Однак із загального правила проведення спецперевірки для певних категорій посад є виключення. Вони передбачені п. 21 Порядку № 171. Зокрема, спеціальна перевірка стосовно претендентів на посади в ОМС, призначення (обрання) чи затвердження на які здійснюється місцевою радою, проводиться після їх призначення (обрання) чи затвердження на відповідні посади.

Нагадаю, що відповідно до ч. 1 ст. 10 Закону № 2493 у нас призначаються (обираються або затверджуються) радою на посаду:

1

голови та заступників голови районної, районної у місті, обласної ради, заступника міського голови — секретаря Київської міської ради, секретаря сільської, селищної, міської ради, голови постійної комісії з питань бюджету обласної, Київської та Севастопольської міських рад

2

заступників сільського, селищного, міського голови з питань діяльності виконавчих органів ради, керуючого справами (секретаря) виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті ради

Тож перелічені вище посадовці протягом трьох робочих днів з дня призначення (обрання) чи затвердження на посаду подають до ОМС усі документи, необхідні для здійснення спецперевірки.

Якщо у встановлений строк вони відповідну згоду із додатками не подають, або перевірка виявить обставини, які є підставою для відмови у призначенні (обранні) чи затвердженні на посаду, їхні повноваження достроково припиняються (для тих, хто призначається з числа депутатів — без припинення повноважень депутата відповідної ради). У Порядку № 171 сказано, що така особа звільняється з посади без прийняття рішення відповідною радою.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі