Теми статей
Обрати теми

Організація роботи ради ОТГ після проведення перших виборів

Трипольська М., регіональний консультант Асоціації міст України в Запорізькій області, голова Запорізького відділення ВГО «Асоціація адвокатів України», к. ю. н., доцент
Важливим етапом діяльності об’єднаної територіальної громади1 є організація роботи ради ОТГ після проведення перших виборів. Саме на цьому етапі виникає велика кількість помилок, які не завжди можна виправити в рамках чинного законодавства. Особливої уваги потребує питання проведення першої сесії ради ОТГ, адже від якості її підготовки залежить ефективність подальшого функціонування ради ОТГ. Проблемні моменти виникають і під час проведення процедури реорганізації шляхом приєднання. Помилки, яких припускаються ради ОТГ на перших етапах після проведення виборів, у цілому мають типовий характер. У цій статті ми поговоримо про нюанси організації роботи ради ОТГ після проведення перших виборів. А саме, що необхідно врахувати при підготовці та проведенні першої сесії, вирішенні кадрових питань, проведенні процедури реорганізації та як уникнути помилок?

1 Далі за текстом — ОТГ.

Найменування ради

Найбільш розповсюдженим у ОМС і фундаментальним є питання, яке саме найменування буде мати представницький ОМС ОТГ. Це питання врегульоване п. 3 ст. 8 Закону України від 05.02.15 р. № 157-VIII «Про добровільне об’єднання територіальних громад»2. Так, найменування представницького ОМС ОТГ як юридичної особи складається з частини, яка є похідною від власного найменування населеного пункту, визначеного її адміністративним центром, у формі прикметника та відповідного загального найменування представницького ОМС (сільська, селищна, міська рада). Це означає, що найменування представницького ОМС ОТГ є похідним від найменування юридичної особи ради її адміністративного центру і фактично залишається незмінним. Важливим є те, що формулювання «об’єднана територіальна громада» в найменуванні представницького ОМС (ради ОТГ) як юридичної особи не використовується.

2 Далі за текстом — Закон № 157.

Підготовка та проведення першої сесії ради ОТГ

Після проведення перших виборів депутатів сільських, селищних, міських рад ОТГ і відповідних сільських, селищних, міських голів постає питання підготовки та проведення першої сесії новообраної сільської, селищної, міської ради ОТГ.

Відповідно до ст. 46 Закону України від 21.05.97 р. № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування»3 перша сесія новообраної сільської, селищної, міської ради скликається відповідною територіальною виборчою комісією4 не пізніш як через два тижні після реєстрації новообраних депутатів ради в кількості, яка забезпечує повноважність складу ради. При цьому рада вважається повноважною за умови обрання не менш як двох третин депутатів від загального складу ради. Перше пленарне засідання першої сесії відкриває голова зазначеної ТВК, який інформує раду про підсумки виборів депутатів, а також про підсумки виборів відповідно сільського, селищного, міського голови. З моменту визнання повноважень депутатів ради нового скликання та новообраного сільського, селищного, міського голови головує на пленарних засіданнях ради першої сесії новообраний голова.

3 Далі за текстом — Закон № 280.

4 Далі за текстом — ТВК.

У разі якщо на час проведення першої сесії відповідний сільський, селищний, міський голова не обраний, про що на сесії ради інформує голова ТВК, рада обирає тимчасову президію з числа депутатів ради в кількості трьох — п’яти осіб. Члени тимчасової президії почергово головують на пленарних засіданнях ради до обрання секретаря ради. З часу обрання секретаря ради він головує на пленарних засіданнях ради.

Порядок обчислення сесій новообраних рад ОТГ зазвичай не викликає питань. Моніторинг же рішень, які викладені на офіційних сайтах сільських, селищних, міських рад ОТГ, дозволяє дійти висновку, що найбільше непорозумінь викликає порядок обчислення скликань рад ОТГ. Так, ради ОТГ, вибори до яких відбулися в 2016-2017 роках, у своїх рішеннях використовують різні номери скликань: перше, сьоме, восьме (ми вже на це звертали увагу в одному з попередніх номерів нашого видання5).

5 Див. «Місцеве самоврядування», № 9 за вересень 2017 р., на с. 71.

Знову нагадаємо (враховуючи, що 29.10.17 р. відбулися перші вибори, а на 24.12.17 р. призначено також перші вибори), що відповідно до ст. 1 Закону України від 24.06.04 р. № 1866-IV «Про порядок обчислення скликань представницьких органів місцевого самоврядування (рад)» скликання всіх представницьких ОМС (рад) мають єдиний порядок обчислення. Відлік скликань представницьких ОМС (рад) розпочинається зі скликання, обраного на виборах 1990 року, яке є першим скликанням. Таким чином, у сільських, селищних, міських радах ОТГ, перші вибори до яких відбулися у 2016 та 2017 роках, наразі 7 скликання. Використання іншого порядку обчислення скликань є порушенням чинного законодавства.

Сільські, селищні, міські ради ОТГ, які застосували невірний порядок обчислень скликань (перше або восьме), в подальшому по-різному вирішують цю проблему.

Увага! Найбільш розповсюдженим та вірним є приведення у відповідність до законодавства порядку обчислення скликання ОМС шляхом прийняття відповідного рішення, в якому змінюється порядок скликання на сьомий з першої сесії відповідної ради ОТГ.

Сільським, селищним, міським радам ОТГ, перші вибори до яких ще відбудуться, власне допоки не буде призначено чергові місцеві вибори, також слід пам’ятати про те, що номер скликання залишиться незмінним — сьомим, а сесії будуть мати новий облік — з першої.

Для підготовки першої сесії доцільно утворити роботу групу з числа зареєстрованих ТВК депутатів новообраної ради ОТГ. Для цього проводяться збори депутатів ради ОТГ, які затверджують склад робочої групи та перелік завдань, які вона має виконати. Основним завданням робочої групи є формування порядку денного першого пленарного засідання першої сесії ради ОТГ.

Специфіка проведення першої сесії ради ОТГ полягає в переліку питань, які рекомендовано включити до її порядку денного, адже саме на першій сесії, окрім загальних, важливо прийняти такі ключові рішення: про утворення старостинських округів, призначення в. о. старост, затвердження структури та штатного розпису ради, припинення юридичних осіб сільських, селищних рад шляхом приєднання до сільської, селищної, міської ради (в якій розташовано адміністративний центр ОТГ) тощо. Розглянемо детально, чому саме на першій сесії важливо прийняти вищезазначені рішення.

В чому полягає необхідність утворення старостинських округів?

Відповідно до ст. 141 Закону № 280 староста обирається жителями села, селища, розташованого на території відповідного старостинського округу. Тобто повноваження старости поширюються на відповідний старостинський округ. Фактично, на даному етапі, межі старостинського округу збігаються з межами території юрисдикції рад тих громад, які об’єдналися. В подальшому, коли рада ОТГ буде призначати вибори старост, межі старостинських округів можуть бути змінені. Таким чином, на першій сесії ради ОТГ доцільно прийняти рішення про утворення старостинських округів, межі яких збігаються з межами території юрисдикції рад тих громад, які об’єдналися.

Чому в. о. старост доцільно призначити саме на першій сесії?

Відповідно до ч. 1 ст. 42 Закону № 280 повноваження сільського, селищного, міського голови закінчуються в день відкриття першої сесії відповідної сільської, селищної, міської ради. Згідно з п. 3 розд. IV «Прикінцеві положення» Закону № 157 обов’язки старости до обрання на перших виборах старости виконує особа, яка здійснювала повноваження сільського, селищного голови відповідної територіальної громади до об’єднання. Таким чином, голова територіальної громади, що об’єдналася і не є адміністративним центром ОТГ, якщо він не обраний головою ОТГ, в день відкриття першої сесії ради ОТГ припиняє повноваження. У випадку, якщо на першій сесії його буде призначено в. о. старости, вже наступного дня він зможе приступити до виконання повноважень старости без розриву стажу служби в ОМС.

Також слід зазначити, що важливим документом, який регламентує правовий статус старости, є Положення про старосту, яке має бути розроблено відповідно до Конституції України, законів № 280, № 157, від 07.06.01 р. № 2493-III «Про службу в органах місцевого самоврядування», від 14.07.15 р. № 595-VIII «Про місцеві вибори» та затверджене виключно на пленарному засіданні ради ОТГ. На різних інтернет-ресурсах розміщені примірні положення про старосту. Звертаємо увагу на те, що розробляти це положення необхідно з урахуванням тих змін щодо правового статусу старости, які були внесені до Закону № 280 09.02.17 р. Бажано затверджувати це Положення на першій сесії, проте, цілком допустимим є його затвердження і на пленарних засіданнях наступних сесій. Головне в цьому питанні — якість документа.

Чому структуру та штатний розпис ради ОТГ доцільно затвердити саме на першій сесії?

Відповідно до п. 5 ч. 1 ст. 26 Закону № 280 виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання, як затвердження за пропозицією сільського, селищного, міського голови структури виконавчих органів ради, загальної чисельності апарату ради та її виконавчих органів.

Зазвичай, на першій сесії рада ОТГ призначає в. о. старости, затверджує заступників сільського, селищного, міського голови. При цьому досить часто питання структури та штатного розпису ради ОТГ до моменту проведення першої сесії не є опрацьованими і їх затвердження відбувається пізніше — на наступних сесіях. Виникає ситуація, коли посади, на які відбулося призначення, не передбачені ані в структурі, ані в штатному розписі відповідної ради. Виплата заробітної плати призначеним в. о. старости та заступникам, посади яких не передбачені в структурі та штатному розписі, є неправомірною. Тому рекомендується робити призначення в. о. старост, затвердження заступників сільського, селищного, міського голови одночасно із затвердженням структури та штатного розпису ради ОТГ.

Також слід звертати увагу на те, що посади старост мають бути внесені до структури ради ОТГ. Досить розповсюдженою є ситуація, коли старост залишають в структурі сільських, селищних рад, які знаходяться в стані припинення, що не є вірним.

Якою має бути структура ради ОТГ? Слід зазначити, що на це питання немає універсальної відповіді, адже формування структури має враховувати особливості кожної ОТГ, починаючи від чисельності населення, закінчуючи пріоритетними напрямами розвитку. При формуванні структури ради ОТГ, на нашу думку, доцільно використовувати та враховувати досвід інших ОТГ, схожих за основними показниками.

Чому рішення про припинення юридичних осіб сільських, селищних рад, що об’єдналися, необхідно прийняти саме на першій сесії?

Повноваження сільських, селищних, міських рад, сільських, селищних, міських голів, обраних територіальними громадами, що об’єдналися, завершуються в день набуття повноважень сільською, селищною, міською радою, обраною ОТГ. Фактично це відбувається в день відкриття першої сесії новообраної ради ОТГ. Це означає, що ці ради ще існують як юридичні особи, але повноваження їх завершені (відсутній голова, депутатський корпус, вже не можуть використовуватися печатки). Частиною 4 ст. 8 Закону № 157 передбачено реорганізацію юридичних осіб сільських, селищних рад територіальних громад, що об’єдналися та розміщені поза адміністративним центром ОТГ, шляхом приєднання до юридичної особи — сільської, селищної, міської ради, розміщеної в адміністративному центрі ОТГ. Важливим є те, що відбувається припинення та реорганізація лише сільських, селищних рад територіальних громад, які розміщені поза адміністративним центром ОТГ. Щодо сільської, селищної ради, яка розміщена в адміністративному центрі ОТГ, то відносно неї вносяться зміни відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань. Як юридична особа вона не припиняється.

Хоча законом не регламентований строк, протягом якого процедура реорганізації має бути завершена та мають бути припинені як юридичні особи сільські, селищні ради територіальних громад, що об’єдналися та розміщені поза адміністративним центром ОТГ, новообрана рада ОТГ має бути зацікавлена у максимально швидкому та ефективному її завершенні. Так, наприклад, розпочинати попередження працівників про майбутнє вивільнення можна лише після прийняття рішення про припинення юридичних осіб сільських, селищних рад шляхом реорганізації (приєднання) до юридичної особи ради ОТГ. Робота комісій з реорганізації, які проводять інвентаризацію майна та складають передавальні акти, також розпочинається після прийняття вищезазначеного рішення. Тому рекомендується рішення про припинення юридичних осіб сільських, селищних рад шляхом реорганізації (приєднання) до юридичної особи ради ОТГ приймати саме на першій сесії.

Хто підписує протоколи сесій сільської, селищної, міської ради, прийняті нею рішення?

В деяких радах ОТГ рішення першої сесії підписані головою відповідної ТВК. При цьому в Законі № 280 чітко визначено, що прийняті радою рішення підписуються особисто сільським, селищним, міським головою, у разі їх відсутності — відповідно секретарем сільської, селищної, міської ради.

Необхідно пам’ятати, що не пізніш як на другій сесії затверджується регламент роботи відповідної ради, а також положення про постійні комісії ради. До прийняття регламенту ради ОТГ діє регламент ради адміністративного центру ОТГ.

Особливості проведення реорганізації шляхом приєднання. Звільнення під час реорганізації. Інвентаризація майна. Припинення юридичних осіб сільських, селищних рад, що об’єдналися.

Нагадаємо, що частково ці питання нами були висвітлено в одному з попередніх номерів нашого видання6. Знову ж таки зауважимо, що процедура реорганізації шляхом приєднання юридичних осіб ОМС має спрощений характер, проте містить ряд нюансів, на які треба звертати увагу. При формуванні структури та штатного розпису ради ОТГ слід враховувати, кого з працівників можна перевести із сільських, селищних рад територіальних громад, що об’єдналися, до ради ОТГ. При цьому необхідно пам’ятати, що за згодою сторін переведення на рівнозначну чи нижчу посаду відбувається без конкурсного відбору.

6 Див. «Місцеве самоврядування», № 9 за вересень 2017 р., на с. 71.

Якщо йдеться про звільнення, необхідно правильно попередити працівників про майбутнє вивільнення. Видати розпорядження про попередження необхідно у строк не пізніше ніж за 2 місяці до передбачуваного вивільнення (тобто, Кодекс законів про працю України7 дозволяє попереджати раніше і забороняє скорочувати цей строк). Проте, якщо звільнення відбудеться пізніше 2 місяців — це не буде порушенням. Законодавцем визначена лише мінімальна межа строку попередження.

7 Далі за текстом — КЗпП.

Слід правильно формулювати підставу для розірвання трудового договору. Відповідно до п. 1 ст. 40 КЗпП дозволяється розірвання трудового договору з ініціативи власника або уповноваженого ним органу за наявності змін в організації виробництва і праці, у тому числі ліквідації, реорганізації, банкрутства або перепрофілювання підприємства, установи, організації, скорочення чисельності або штату працівників. Разом з цим, згідно з ч. 3 ст. 36 КЗпП у разі реорганізації підприємства (злиття, приєднання, поділу, виділення, перетворення) дія трудового договору працівника продовжується. Припинення трудового договору з ініціативи власника або уповноваженого ним органу можливе лише у разі скорочення чисельності або штату працівників (п. 1 ст. 40 КпАП).

Отже, п. 1 ст. 40 КЗпП реорганізацію визначено як окрему підставу розірвання трудового договору з ініціативи власника або уповноваженого ним органу. Однак ч. 3 ст. 36 КЗпП уточнено, що при реорганізації припинення трудового договору з ініціативи власника чи уповноваженого ним органу можливе лише у разі скорочення чисельності або штату працівників. Таким чином, якщо при реорганізації не відбуватиметься скорочення чисельності або штату працівників, сам факт проведення реорганізації (злиття, приєднання, поділу, виділення, перетворення) не може бути підставою для розірвання трудового договору з ініціативи власника або уповноваженого ним органу.

Протягом всього часу реорганізації в сільських, селищних радах, що об’єдналися, працюють комісії з реорганізації. Кількість цих комісій та їх персональний склад визначається в рішенні про припинення юридичних осіб сільських, селищних рад шляхом реорганізації (приєднання) до юридичної особи ради ОТГ. Завданням цих комісій є проведення інвентаризації майна та зобов’язань, складання передавальних актів. Комісія з реорганізації не має таких широких повноважень, як ліквідаційна комісія. Так, голова комісії не має права підпису на фінансових документах, не має права вирішувати кадрові питання.

Інвентаризацію майна та зобов’язань з метою їх передачі в подальшому правонаступнику (раді ОТГ) слід проводити лише в ОМС, що припиняються. Слід зазначити, що в процесі реорганізації сільських, селищних рад, що об’єдналися, здійснюється суцільна інвентаризація. Тобто така перевірка має охоплювати всі без винятку зобов’язання та активи відповідної ради незалежно від їх місцезнаходження, у тому числі предмети, які передані у прокат, оренду або перебувають на реконструкції, модернізації, консервації, у ремонті, запасі або резерві незалежно від технічного стану.

Особливості державної реєстрації припинення юридичної особи сільської, селищної ради, що об’єдналася, полягають в тому, що вона проводиться без попереднього повідомлення реєстратора про рішення про припинення (реорганізацію) місцевих рад територіальних громад, що об’єдналися, і здійснюється лише після проведення процедури реорганізації.

Трапляються ситуації, коли заява до реєстратора подається до завершення процедури реорганізації та складання передавальних актів. Припинення юридичної особи сільської, селищної ради, що об’єдналася, до переведення або звільнення працівників, проведення інвентаризації, складання передавальних актів є порушенням чинного законодавства.

Власне, ми навели вам основні рекомендації, дотримуючись яких, ви не припуститися помилок та не вчините порушення діючого законодавства. Бажаємо вам успіхів!

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі