Теми статей
Обрати теми

Особливості складання проекту місцевого бюджету

Ковшова О., економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»
Вже час не лише говорити, але й вести активну роботу зі складання проектів місцевих бюджетів. Наразі сформовані показники державного бюджету на плановий рік, в тому числі й у частині міжбюджетних відносин, та визначені особливості складання розрахунків до проектів місцевих бюджетів. У своєму листі від 01.08.17 р. № 05110-14-21/207011 Мінфін зазначив особливості складання проектів місцевих бюджетів, які варто врахувати органам місцевого самоврядування під час їх складання на наступний бюджетний рік. Чого чекати та що врахувати?
img 1

1 Далі за текстом — Лист.

Про основні напрями бюджетної політики

Кожного року Мінфін доводить до нас особливості складання розрахунків проектів місцевих бюджетів. І в цьому році Мінфін довів показники на 2018 рік. Тобто компетентний орган сумлінно виконує приписи ч. 1 ст. 75 Бюджетного кодексу України.

Зауважимо, що основними документами, які були покладені в основу формування показників бюджету на 2018 рік, є: схвалений Урядом проект Основних напрямів бюджетної політики2, що охопили середньостроковий період – 2018–2020 роки, Стратегія реформування системи управління державними фінансами на 2017–2020 роки3 та Основні макропоказники економічного і соціального розвитку на 2018–2020 роки.

2 Затверджені розпорядженням КМУ від 14.06.17 р. № 411-р., далі — Основні напрями.

3 Затверджена розпорядженням КМУ від 08.02.17 р. № 142-р.

Схвалений урядом проект Основних напрямів, що охопили середньостроковий період — 2018–2020 роки, подано на розгляд Верховної Ради України (реєстр. № 6591 від 15.06.17 р.). Це перший крок у реалізації бюджетної реформи, передбаченої Стратегією реформування системи управління державними фінансами на 2017–2020 роки та Угодою про Коаліцію депутатських фракцій «Європейська Україна» від 27.11.14 р.

До Основних напрямів включено завдання бюджетної політики, стратегічні цілі держави, визначені відповідно до програмних (стратегічних) документів економічного і соціального розвитку. У проекті вперше визначено сукупні граничні розміри видатків бюджету та граничні розміри видатків головних розпорядників коштів державного бюджету на кожен з років середньострокового періоду, в межах яких буде проводитись діяльність, спрямована на досягнення таких цілей, у відповідні роки.

Увага! Головну роль у впровадженні бюджетної реформи відведено саме головним розпорядникам бюджетних коштів. Пріоритетами нової системи бюджетного планування постали досягнення стратегічних цілей та підвищення якості послуг, що надаються суспільству за рахунок бюджетних коштів (державних послуг).

Пріоритетом державної бюджетної політики на середньострокову перспективу в частині регулювання міжбюджетних відносин є забезпечення самостійності місцевих бюджетів, зміцнення їх фінансової спроможності, підвищення прозорості та ефективності управління бюджетними коштами на місцевому рівні.

З метою підвищення передбачуваності і послідовності бюджетної політики, у тому числі на місцевому рівні, Основними напрямами передбачено запровадження середньострокового бюджетного планування. Перехід до планування місцевих бюджетів на середньостроковий період буде здійснюватись після:

— внесення відповідних змін до бюджетного законодавства;

— затвердження та доведення до місцевих органів влади методичних рекомендацій щодо складення місцевих бюджетів на середньострокову перспективу, узгоджених з методологією середньострокового планування державного бюджету4.

4 Розробка таких методичних рекомендацій передбачена Планом заходів з реалізації Стратегії реформування системи управління державними фінансами на 2017 – 2020 роки, затвердженим розпорядженням КМУ від 24.05.17 р. № 415-р.

Складання проектів місцевих бюджетів на 2018 рік та прогнозів місцевих бюджетів на наступні за плановим два бюджетних періоди має здійснюватись на підставі діючих положень бюджетно-податкового законодавства, а також з урахуванням засад та принципів формування бюджетів, які закладені в проекті Основних напрямів.

При плануванні дохідної частини місцевого бюджету на 2018 рік та прогнозу на 2019 та 2020 роки доцільно керуватись:

1) основними макропоказниками економічного і соціального розвитку України на 2018 – 2020 роки, схваленими постановою КМУ від 31.05.17 р. № 411 (за сценарієм 1).

Прогноз за сценарієм 1 передбачає активне впровадження економічних і соціальних реформ, визначених у Середньостроковому плані пріоритетних дій уряду до 2020 року, затвердженому розпорядженням КМУ від 03.04.17 р. № 275-р.

За сценарієм 1 прогнозний показник номінального ВВП є більш консервативним, ніж за двома іншими сценаріям. Прогнозні макроекономічні орієнтири цього сценарію за інформацією Міністерства економічного розвитку і торгівлі України є близькими до прогнозу Міжнародного валютного фонду:

Назва показника

2018 рік

2019 рік

2020 рік

Показники за сценарієм 1

Валовий внутрішній продукт номінальний, млрд гривень

3247,7

3611

3981,3

Валовий внутрішній продукт реальний, темпи зростання, відсотків

103

103,6

104

Індекс споживчих цін (грудень до грудня попереднього року), відсотків

107

105,9

105

Показники за сценарієм 1

Індекс цін виробників (грудень до грудня попереднього року), відсотків

109

107,2

106

Фонд оплати праці найманих працівників і грошового забезпечення військовослужбовців, млрд гривень

972,3

1074,4

1185,9

2) нормами чинних Бюджетного5 та Податкового6 кодексів України при обчисленні податків та зборів, враховуючи при цьому нормативи їх зарахування до відповідних місцевих бюджетів та індексацію ставок окремих з них;

5 Далі за текстом — БК.

6 Далі за текстом — ПК.

3) змінами до законодавства:

1

з 01.01.18 р. зарахування до місцевих бюджетів 5 % рентної плати за користування надрами для видобування нафти, природного газу та газового конденсату (крім рентної плати за користування надрами в межах континентального шельфу та/або виключної (морської) економічної зони України), з яких до:

— обласних бюджетів — 2 %;

— до бюджетів міст обласного значення, об’єднаних територіальних громад та районів — 3 % (з яких 2 % зараховується до районного бюджету, 1 % — до сільських, селищних та міських бюджетів у складі району)

2

збереження протягом 2018–2019 років норми щодо зарахування 13,44 % акцизного податку з пального до місцевих бюджетів.

Примітка. З 2020 року 100 % акцизного податку з пального відповідно до норм БК планується зараховувати до спеціального фонду державного бюджету.

3

100 % зарахування єдиного податку до місцевих бюджетів, що сплачують платники єдиного податку четвертої групи (тобто сільгосптоваровиробники)

Під час складання проекту місцевого бюджету на 2018 рік в частині видатків та кредитування враховуйте п. 18 розд. VI «Прикінцеві та перехідні положення» БК. У ньому мова йде про застосування програмно-цільового методу у бюджетному процесі на рівні місцевих бюджетів, які мають взаємовідносини з державним бюджетом.

При розрахунках показників видатків та наданні кредитів треба враховувати основні прогнозні макропоказники економічного і соціального розвитку за сценарієм 1 та підвищення розмірів державних соціальних стандартів:

Показники

2018 рік

2019 рік

2020 рік

Розмір мінімальної заробітної плати:

— з 1 січня року (гривні)

3723

4173

4425

— ріст до попереднього року (відсоток)

16,4

12,1

6

Розмір посадового окладу працівника 1-го тарифного розряду Єдиної тарифної сітки:

— з 1 січня року (гривні)

1762

1921

2073

— ріст до попереднього року (відсоток)

10,1

9

7,9

У 2018 – 2020 роках прожитковий мінімум та рівень його забезпечення підвищуватимуться темпами, що на 2 відсоткових пункти перевищують показник прогнозного індексу споживчих цін на 2018 – 2020 роки. Зростання розмірів прожиткового мінімуму буде відбуватись з 1 липня та 1 грудня відповідного року.

Прожитковий мінімум становитиме:

Показники

2018 рік

2019 рік

2020 рік

У розрахунку на місяць:

— з 1 січня року (гривні)

1700

1853

1999

— з 1 липня року (гривні)

1777

1925

2069

— з 1 грудня року (гривні)

1853

1999

2139

Для основних соціальних і демографічних груп населення:

дітей віком до 6 років:

а) з 1 січня року (гривні)

1492

1626

1754

б) з 1 липня року (гривні)

1559

1689

1815

в) з 1 грудня року (гривні)

1626

1754

1877

дітей віком від 6 до 18 років:

а) з 1 січня року (гривні)

1860

2027

2187

б) з 1 липня року (гривні)

1944

2106

2264

в) з 1 грудня року (гривні)

2027

2187

2340

працездатних осіб:

а) з 1 січня року (гривні)

1762

1921

2073

б) з 1 липня року (гривні)

1841

1996

2146

в) з 1 грудня року (гривні)

1921

2073

2218

— осіб, які втратили працездатність:

а) з 1 січня року (гривні)

1373

1497

1615

б) з 1 липня року (гривні)

1435

1555

1672

в) з 1 грудня року (гривні)

1497

1615

1728

Для розрахунку потреби в коштах на оплату комунальних послуг та енергоносіїв (КЕКВ 2270) у 2018 – 2020 роках пропонується до обсягу коштів, які передбачені у бюджеті поточного року зі змінами, застосовувати коефіцієнт в середньому 1,1 з урахуванням такого:

КЕКВ

Назва

2018 рік

2019 рік

2020 рік

2271*

Оплата теплопостачання

1,09

1,072

1,06

2272

Оплата водопостачання та водовідведення

1,09

1,072

1,06

2273

Оплата електроенергії

1,1

1,07

1,055

2274

Оплата природного газу

1,09

1,072

1,06

2275

Оплата інших енергоносіїв

1,09

1,072

1,06

* Визначено розрахунково виходячи з індексу зростання ціни на природний газ (за умови газової складової на рівні 70 %) та індексу цін виробників.

Що ще врахувати у проектах місцевих бюджетів

При складанні проектів місцевих бюджетів у першочерговому порядку необхідно враховувати потребу в коштах на оплату праці працівників бюджетних установ відповідно до умов оплати праці та розміру мінімальної заробітної плати, а також на проведення розрахунків за електричну та теплову енергію, водопостачання, водовідведення, природний газ та послуги зв’язку, які споживаються бюджетними установами.

Увага! При розрахунку обсягу видатків необхідно враховувати надання місцевим бюджетам з державного бюджету основних трансфертів, передбачених ст. 97 БК, та окремих, врахованих на рівні 2017 року в граничних показниках, видатків головних розпорядників коштів загального фонду державного бюджету.

Такі показники можна знайти у листі Мінфіну від 18.07.17 р. № 04110-09-9/19298), а саме:

1) додаткові дотації на фінансування переданих з державного бюджету видатків з утримання закладів освіти та охорони здоров’я, компенсацію втрат доходів місцевих бюджетів внаслідок наданих державою податкових пільг зі сплати земельного податку суб’єктам космічної діяльності та літакобудування, а також забезпечення утримання соціальної інфраструктури міста Славутич;

2) субвенції на:

— виконання заходів щодо радіаційного та соціального захисту населення міста Жовті Води;

— придбання витратних матеріалів для закладів охорони здоров’я та лікарських засобів для інгаляційної анестезії;

— придбання медикаментів та виробів медичного призначення для забезпечення швидкої медичної допомоги;

— відшкодування вартості лікарських засобів для лікування окремих захворювань;

— надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами;

— виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для сімей загиблих осіб, визначених абз. 5 – 8 п. 1 ст. 10, а також для осіб з інвалідністю I - II групи, визначених пп. 11 – 14 ч. 2 ст. 7 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», та осіб, які втратили функціональні можливості нижніх кінцівок, інвалідність яких настала внаслідок поранення, контузії, каліцтва або захворювання, одержаних під час безпосередньої участі в антитерористичній операції, та потребують поліпшення житлових умов;

— формування інфраструктури об’єднаних територіальних громад;

— на проведення виборів депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів.

При складанні проектів місцевих бюджетів враховуйте:

1

обсяг освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам у 2018 – 2020 роках буде визначатися на основі нової формули, яка враховуватиме нормативну наповнюваність класів, що дасть змогу запровадити стимулюючий механізм під час проведення оптимізації мережі загальноосвітніх навчальних закладів.

Загальний обсяг освітньої субвенції на 2018 рік обраховано виходячи з розрахункової кількості ставок педагогічних працівників, визначеної, зокрема, на підставі навчального навантаження та нормативної наповнюваності класів, а також середньої заробітної плати вчителя в умовах 2018 року

2

відповідно до змін, які внесені Законом України від 28.12.14 р. № 79-VIII «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо реформи міжбюджетних відносин» до БК (п. 40 та 43), видатки на оплату послуг з підготовки фахівців у вищих навчальних закладах I - II рівнів акредитації державної власності з 01.01.18 р. будуть здійснюватись з обласних бюджетів

3

з метою наближення умов проживання та виховання дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, до сімейних, Мінсоцполітики передбачена «Субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на виплату державної соціальної допомоги на дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, грошового забезпечення батькам-вихователям і прийомним батькам за надання соціальних послуг у дитячих будинках сімейного типу та прийомних сім’ях за принципом «гроші ходять за дитиною», оплату послуг із здійснення патронату над дитиною та виплату соціальної допомоги на утримання дитини в сім’ї патронатного вихователя»

4

розмір одноразової грошової допомоги дітям-сиротам і дітям, позбавленим батьківського піклування, що перебували під опікою (піклуванням) або на повному державному утриманні, при працевлаштуванні їх після закінчення навчального закладу становитиме 6 прожиткових мінімумів

5

розмір щорічної допомоги для придбання навчальної літератури в 2018 – 2020 роках становитиме З соціальні стипендії особам з числа дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, учням та студентам, які в період навчання у віці від 18 до 23 років залишились без батьків до завершення навчання

6

підвищення розмірів мінімальної заробітної плати слід врахувати при розрахунку обсягу одноразової адресної грошової допомоги випускникам вищих навчальних закладів, які здобули освіту за напрямами і спеціальностями педагогічного профілю та уклали на строк не менш як три роки договір про роботу у загальноосвітніх та професійно-технічних навчальних закладах, визначених органами управління освітою відповідно до постанови КМУ від 26.09.06 р. № 1361 «Про надання одноразової адресної грошової допомоги деяким категоріям випускників вищих навчальних закладів», та випускникам вищих навчальних закладів, які здобули освіту за напрямами і спеціальностями медичного та фармацевтичного профілю та уклали на строк не менш як три роки договір про роботу в закладах охорони здоров’я, що розташовані в сільській місцевості та селищах міського типу, а також про роботу в інших закладах охорони здоров’я на посадах лікарів загальної практики (сімейних лікарів), дільничних лікарів-педіатрів і лікарів-терапевтів відповідно до постанови КМУ від 11.05.11 р. № 524 «Питання оплати праці працівників установ, закладів та організацій окремих галузей бюджетної сфери»

7

розподіл обсягу медичної субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам у 2018 – 2020 роках здійснюватиметься відповідно до Формули розподілу обсягу медичної субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам, затвердженої постановою КМУ від 19.08.15 р. № 618 «Про затвердження формули розподілу обсягу медичної субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам».

Примітка. Формула розподілу обсягу медичної субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам може бути змінена у разі прийняття ВРУ законопроектів щодо реалізації реформи фінансування системи охорони здоров’я

8

для забезпечення належного утримання бюджетних установ та спрощення процесу передачі їх у власність об’єднаних територіальних громад після їх утворення передбачається продовження дії п. 20 розд. VI «Прикінцеві та перехідні положення» БК щодо надання права здійснювати утримання дошкільних навчальних закладів та закладів культури з бюджетів сіл, селищ, міст районного значення

Зауважимо, що у Листі Мінфін окремо виділив процес складання проектів на 2018 рік районного бюджету та бюджету об’єднаної територіальної громади, яка створюється у 2017 році на території цього району згідно із Законом України від 05.02.15 р. № 157-VIII «Про добровільне об’єднання територіальних громад» та перспективним планом формування територій громад. Їм рекомендовано при складанні свого проекту враховувати особливості формування таких громад на плановий бюджетний період, визначені ч. 4 ст. 67 БК.

Від редакції наголосимо, що з 01.01.18. р. вступають в дію закони України від 17.11.16 р. № 1763-VIII «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо удосконалення механізму фінансового забезпечення дорожньої галузі» та від 17.11.16 р. № 1762-VIII «Про внесення змін до Закону України «Про джерела фінансування дорожнього господарства України» щодо удосконалення механізму фінансування дорожньої галузі». Зазначеними нормативно-правовими актами передбачено, що у складі спеціального фонду державного бюджету створюється Державний дорожній фонд.

Джерелами формування цього фонду визначено:

— акцизний податок з вироблених в Україні та ввезених на митну територію України пального і транспортних засобів (у 2018 р. — 50 %, у 2019 р. — 75 %, з 2020 р. — 100 %);

— ввізне мито на нафтопродукти і транспортні засоби та шини до них (у 2018 р. — 50 %, у 2019 р. — 75 %, з 2020 р. — 100 %);

— плату за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні;

— кошти спеціального фонду Державного бюджету України, отримані шляхом залучення державою кредитів (позик) від банків, іноземних держав і міжнародних фінансових організацій, на розвиток мережі та утримання автомобільних доріг загального користування;

— плату за проїзд платними автомобільними дорогами загального користування державного значення;

— інші надходження, передбачені Державним бюджетом України.

Увага! 35 % коштів фонду спрямовуватимуть на фінансове забезпечення будівництва, реконструкції, ремонту і утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення, вулиць і доріг комунальної власності у населених пунктах (у вигляді субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам) та виконання боргових зобов’язань за запозиченнями, залученими державою або під державні гарантії на розвиток мережі автомобільних доріг загального користування місцевого значення.

На що звертає увагу Мінфін

У Листі компетентний орган зазначив, що протягом 2018 – 2020 років держава продовжуватиме надавати підтримку для фінансування інвестиційних програм та проектів регіонального розвитку за рахунок Державного фонду регіонального розвитку. З цією метою в граничних обсягах видатків Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України враховано відповідні кошти.

Окрім цього, у рамках реалізації Концепції реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні продовжується процес добровільного об’єднання територіальних громад...

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі