Теми статей
Обрати теми

Адміністративні комісії: повноваження та діяльність

Брусенцова Я., директор Департаменту видань для публічно-правової сфери, головний редактор газети «Місцеве самоврядування», юрист
До нашої редакції почали надходити запитання, які стосуються повноважень та діяльності адміністративних комісій при виконавчих комітетах сільських, селищних та міських рад1. Свого часу на сторінках нашого видання було приділено багато уваги цим колегіальним органам. Але, знову ж таки, як виявилося, настав час повернутися до цієї теми. На нашу думку, поява інтересу до адмінкомісій пов’язана з тим, що органи місцевого самоврядування по-іншому почали бачити роль цих комісій. В нашій статті ми нагадаємо нашим читачам основні моменти, які стосуються діяльності адміністративних комісій та повноважень, які покладені на них на законодавчому рівні.
img 1

1 Далі за текстом — адмінкомісія.

Трохи про загальне

Для початку нагадаємо, що в ст. 213 Кодексу України про адміністративні правопорушення2 наведений перелік органів (посадових осіб), уповноважених розглядати справи про адміністративні правопорушення. Так, передбачається, що справи про адміністративні правопорушення розглядаються:

2 Далі за текстом — КпАП.

1

адмінкомісіями

2

виконавчими комітетами сільських, селищних, міських рад та їх посадовими особами, уповноваженими на те КпАП

3

районними, районними у місті, міськими чи міськрайонними судами (суддями), а у випадках, передбачених КпАП, місцевими адміністративними та господарськими судами, апеляційними судами, вищими спеціалізованими судами та Верховним Судом України

4

органами Національної поліції, органами державних інспекцій та іншими органами (посадовими особами), уповноваженими на те КпАП

Слід зазначити, що найбільш широкі компетенції в сфері застосування адміністративних стягнень мають саме адмінкомісії. Нагадаємо, що відповідно до пп. 4 п. «б» ч. 1 ст. 38 Закону України від 21.05.97 р. № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні»3 прийняття рішення щодо утворення адмінкомісії віднесено до повноважень виконавчих комітетів відповідно сільської, селищної, міської ради. Тобто місцева рада не має приймати відповідних рішень.

3 Далі за текстом — Закон № 280.

Що слід враховувати виконавчому комітеті на етапі утворення цього колегіального органу? Склад адмінкомісії, який має відповідати вимогам ст. 215 КпАП, якою визначено, що комісія утворюється в складі голови, заступника голови, відповідального секретаря, а також членів комісії. При цьому уточнюється, що в адмінкомісіях при виконавчих органах міських рад є посада звільненого відповідального секретаря комісії. Для багатьох залишається незрозумілим кількісний склад адмінкомісії, адже загадана нами стаття не визначає, скільки має бути саме членів такого колегіального органу.

В такій ситуації ми завжди рекомендуємо звернутися за допомогою щонайменше до Положення про адміністративні комісії Української РСР, затвердженого ще Указом Президії Верховної Ради Української РСР від 09.03.88 р. № 5540-XI4.

4 Далі за текстом — Положення.

Так от, в ст. 6 Положення зазначено, що адміністративні комісії діють у складі голови (заступник голови або член виконавчого комітету), заступника голови, відповідального секретаря і не менш як 6 членів комісії. При цьому уточнюється, що число членів комісії встановлюється залежно від обсягу роботи комісії органом, який утворює комісію.

Таким чином, можна говорити про те, що питання кількісного складу колегіального органу залишено на розсуд відповідного виконавчого комітету. Але, знову ж таки, в цій ситуації необхідно враховувати вимоги ст. 216 КпАП, якою передбачено, що адмінкомісії мають право розглядати справи про адміністративні правопорушення при наявності не менш як половини членів їх складу. Отже, «формуючи» склад комісії, необхідно розуміти, що така комісія повинна працювати, а працювати вона зможе лише у тому випадку, якщо на засіданнях буде присутня передбачена законодавством кількість членів комісії. Знову ж таки, зауважуємо, що правомочною комісія є у разі наявності на засіданні не менше половини не від присутніх, а від складу колегіального органу — це важливо.

Тепер щодо так званої підконтрольності адмінкомісій. КпАП не містить чітких норм щодо цього. Водночас у ст. 6 цього Кодексу зазначається, що...

Органи місцевого самоврядування, забезпечуючи відповідно до Конституції України додержання законів, охорону державного і громадського порядку, прав громадян, координують на своїй території роботу всіх державних і громадських органів із запобігання адміністративним правопорушенням, керують діяльністю адміністративних комісій та інших підзвітних їм органів, покликаних вести боротьбу з адміністративними правопорушеннями.

Який же саме орган місцевого самоврядування мається на увазі? На нашу думку, це все ж таки виконавчий комітет, який утворив адмінкомісію. На це вказує і вже згаданий нами раніше пп. 4 п. «б» ч. 1 ст. 38 Закону № 280 (ср. ). Саме за ним законодавцем закріплено повноваження щодо спрямування діяльності адмінкомісій.

Про діяльність адмінкомісій

Порядок діяльності адміністративних комісій встановлюється КпАП та іншими законодавчими актами України. Власне, це і все, що зазначено у КпАП стосовно діяльності адмінкомісії. Більш детальну інформацію щодо організації роботи адмінкомісії можна, знову ж таки, знайти в Положенні.

Так, ст. 9 Положення визначено, що адмінкомісії організують облік розглянутих справ про адміністративні правопорушення та узагальнюють практику розгляду цих справ. Також передбачається, що адмінкомісія, встановивши при розгляді конкретних справ або в результаті узагальнення практики їх розгляду причини та умови, що сприяли вчиненню адміністративних правопорушень, вносить у відповідний державний орган, громадську організацію або службовій особі пропозиції про вжиття заходів щодо усунення цих причин та умов.

Не пізніш як у місячний строк за пропозицією має бути вжито необхідних заходів і про результати повідомлено адмінкомісію, що внесла пропозицію.

Якщо ви звернули увагу, то серед тих органів, які перелічені вище (до яких адмінкоміся може звернутися з відповідними пропозиціями), відсутні органи місцевого самоврядування. Тим не менш, на нашу думку, до органів місцевого самоврядування також можна та необхідно звертатися. Такий висновок побудований на положеннях ст. 6 КпАП, відповідно до якої органи місцевого самоврядування віднесено до тих органів, які мають розробляти та здійснювати заходи, спрямовані на запобігання адміністративним правопорушенням, виявлення й усунення причин та умов, які сприяють їх вчиненню, на виховання громадян у дусі високої свідомості і дисципліни, суворого додержання законів України.

Тепер декілька слів про діловодство в справах, що розглядаються адмінкомісіями. Порядок ведення діловодства визначений в ст. 10 Положення (на жаль, поки що іншого немає). Цією нормою передбачено, що порядок реєстрації та зберігання справ, зразки форм документів, необхідних для роботи адмінкомісій, затверджуються відповідними виконавчими комітетами. Тобто саме виконавчий комітет має розробити та затвердити перелічені документи. Отже, перевірте, чи є вони у вас в наявності. Якщо немає, постає необхідність в їх розробленні, якщо, утворюючи адмінкомісію, ви ставили за мету забезпечення її належної роботи.

В свою чергу ст. 11 Положення уточнено, що справа, що заводиться адміністративною комісією, повинна містити:

1

протокол про адміністративне правопорушення

2

протокол засідання адмінкомісії

3

постанову адмінкомісії

4

дані про сповіщення осіб, які беруть участь у справі, про день і час засідання адмікомісії

5

дані про вручення або надіслання постанови особі, щодо якої її винесено, та потерпілому

6

відмітки про звернення до виконання постанови

7

хід і результати її виконання

8

інші документи у справі

Також є доречним «пройтися» по функціональних обов’язках окремих членів адмінкомісії, зокрема, голови та відповідального секретаря. Не буде дивиною, якщо ми скажемо, що голова адмінкомісії (під час його відсутності — заступник голови) керує роботою комісії та несе відповідальність за виконання покладених на комісію завдань; головує на засіданнях комісії; забезпечує регулярне проведення засідань комісії та визначає коло питань, що підлягають розгляду на черговому засіданні; вживає заходів щодо підвищення рівня правової культури і правової підготовки членів адмінкомісії; підписує протокол і постанову комісії по справі про адміністративне правопорушення. Тобто саме голова є відповідальним за організацію роботи комісії.

Зовсім інші функції у відповідального секретаря адмінкомісії. Саме він має заводити по кожному протоколу про адміністративне правопорушення окрему справу; здійснювати підготовку до розгляду справ про адміністративні правопорушення; вирішувати організаційні питання проведення засідань комісії; вести по справах, що розглядаються комісією, протоколи засідань комісії; разом із головою комісії підписувати протокол і постанову комісії по справі про адміністративне правопорушення; звертати до виконання постанови про накладення адміністративного стягнення і контролювати їх виконання; вести діловодство комісії, облік розглянутих справ про адміністративні правопорушення, забезпечувати схоронність цих справ.

Увага! Статтею 15 Положення передбачено, що адмінкомісія користується штампом і печаткою виконавчого комітету, при якому вона перебуває.

Основне про підвідомчість справ

Слід зазначити, що ст. 214 КпАП визначено, що адмінкомісії вирішують усі справи про адміністративні правопорушення, за винятком віднесених КпАП до відання інших органів (посадових осіб). При цьому перелік відповідних статей КпАП, які передбачають ті чи інші правопорушення, і розгляд яких є підвідомчим саме адмінкомісіям, наведений у ст. 218 КпАП.

Дуже багатьох чомусь бентежить питання щодо розмежування компетенцій в частині розгляду адміністративних справ між виконавчими комітетами місцевих рад та утвореними при них адмінкомісіями. Нагадаємо, що підвідомчі виконавчим комітетам справи перелічені в ст. 218 КпАП. Якщо проаналізувати ст. 218 та ст. 219 КпАП, то можна побачити, що більшість справ, які уповноважені розглядати виконавчі комітети місцевих рад та адмінкомісії, є однаковими. Отже, часто в уповноважених на складення протоколів про адміністративні правопорушення посадових осіб виникають запитання, якому ж органу направляти такі протоколи. На жаль, КпАП не містить щодо цього питання окремих уточнень. На нашу думку, в такій ситуації уповноваженій особі дається право вибору: направити протокол до адмінкомісії чи виконавчого комітету. В той же час необхідно враховувати положення ст. 288 КпАП, яка встановлює порядок оскарження постанови у справі про адміністративне правопорушення. В ній, зокрема, зазначається, що:

— постанову адмінкомісії може бути оскаржено до виконавчого комітету відповідної ради або до районного, районного у місті, міського чи міськрайонного суду, у порядку, визначеному Кодексом адміністративного судочинства України, з особливостями, встановленими КпАП;

— рішення виконавчого комітету сільської, селищної, міської ради може бути оскаржено до відповідної ради або до районного, районного у місті, міського чи міськрайонного суду, у порядку, визначеному Кодексом адміністративного судочинства України, з особливостями, встановленими КпАП.

Враховуючи означене вище, знову ж таки, на нашу думку, доцільно, аби уповноважена особа направляла протокол спочатку до адмінкомісії (якщо розгляд цієї справи є підвідомчим одночасно адмінкомісії та виконавчому комітету), аби надати можливість зацікавленим особам скористатися всіма передбаченими процедурами оскарження.

В наступних номерах ми продовжимо розгляд теми діяльності адмінкомісій та їх повноважень.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі