Теми статей
Обрати теми

Чи можна розголошувати під час виборів персональні дані кандидатів?

Сербіна А., аналітик Видавничого будинку «Фактор», адвокат
З огляду на активний процес децентралізації, наслідком якого є утворення об’єднаних територіальних громад, у нашій країні перші вибори стали вже розповсюдженим явищем. Країна постійно перебуває у виборчому процесі. Разом із тим питання правомірності розголошення персональних даних кандидатів і досі є актуальним. Члени виборчих комісій мають розумітися на питаннях правомірності розміщення даних про кандидатів. Пропоную для ознайомлення конкретну судову справу, яка надає відповіді на поставлені запитання.

Суть справи

З метою реєстрації кандидатом на посаду селищного голови відповідно до вимог Закону України від 14.07.15 р. № 595-VIII «Про місцеві вибори»1 майбутня кандидат подала до відповідної територіальної виборчої комісії2 ряд документів, у тому числі копію першої та другої сторінок паспорту, автобіографію та декларацію про майно, доходи, витрати і зобов’язання фінансового характеру.

1 Далі за текстом — Закон № 595.

2 Далі за текстом — ТВК.

У випуску Вінницької регіональної газети «Подільська зоря» від 31.03.16 р. № 14 було оприлюднено її фотокартку та автобіографію як кандидата на посаду Вороновицького селищного голови, які були надані до Вороновицької селищної виборчої комісії. Оприлюднена автобіографія кандидата, окрім іншого, містить інформацію про її паспортні дані.

Кандидат вважала, що оприлюднення інформації відбулось у порушення вимог чинного законодавства, оскільки кандидат відповідно до вимог Закону № 595 подавала автобіографію та заяву від 22.03.16 р. до Вороновицької селищної виборчої комісії, у якій надавала згоду на поширення її біографічних відомостей, а на поширення іншої інформації, зокрема інформації про її паспортні дані, вона згоди не надавала.

З метою захисту своїх порушених прав кандидат звернулась до Секретаріату Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини із заявою про складення протоколу про адміністративне правопорушення.

Ретельно з’ясувавши ситуацію, спеціалістом відділу розгляду скарг Управління з питань захисту персональних даних Секретаріату Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини було складено протокол про адміністративне правопорушення від 10.10.16 р.

У протоколі зазначено, що сукупність відомостей про кандидата, що зазначені в автобіографії, відповідно до Закону України від 01.06.10 р. № 2297-VI «Про захист персональних даних»3 є персональними даними, відтак на них поширюються загальні вимоги щодо обробки персональних даних, визначені в цьому Законі.

3 Далі за текстом — Закон № 2297.

Протоколом визначено, що в діях голови ТВК убачаються порушення вимог ч.ч. 5, 6 ст. 6, ст. ст. 10, 11, 14, 24 Закону № 2297 та ст. ст. 41, 49 Закону № 595, а саме — допущення головою ТВК поширення персональних даних кандидата на посаду селищного голови шляхом оприлюднення її паспортних даних, які містяться в автобіографії заявниці, чим голова ТВК як посадова особа володільця персональних даних — Вороновицької селищної виборчої комісії Вінницького району Вінницької області не забезпечила належний рівень захисту персональних даних, що призвело до незаконного доступу третіх осіб до персональних даних кандидата, чим 31.03.16 р. у смт. Вороновиця, Вінницька обл. вчинила адміністративне правопорушення, передбачене ч. 4 ст. 18839 Кодексу України про адміністративні правопорушення4.

4 Далі за текстом — КпАП.

Недотримання встановленого законодавством про захист персональних даних порядку захисту персональних даних, що призвело до незаконного доступу до них, або порушення прав суб’єкта персональних даних тягне за собою накладення штрафу на громадян від 1700 грн. до 8500 грн. і на посадових осіб, громадян — суб’єктів підприємницької діяльності — від 5100 грн. до 17000 грн.

Далі протокол було передано до суду для розгляду питання про притягнення/непритягнення до адміністративної відповідальності голови ТВК.

У судовому засіданні голова ТВК свою вину у скоєному правопорушенні не визнавала, суду показала, що автобіографічні дані, що подані до Вороновицької селищної виборчої комісії як кандидатом на посаду селищного голови, написані власноруч кандидатом. У заяві з проханням зареєструвати її кандидатом на посаду селищного голови є згода на оприлюднення її автобіографічних даних.

Усі автобіографії, дослівно зберігаючи мову оригіналу, не викидаючи з них жодного слова, жодної фрази, було перенесено на електронні носії, додано фотографії і передано в редакцію газети. Вважає, що вона не мала права коригувати надану кандидатом автобіографію. Чому кандидат вписала в автобіографію свої паспортні дані, їй невідомо.

Потерпіла ж вважала, що перед публікацією наданої інформації Вороновицькою селищною виборчою комісією потрібно було поцікавитись, чи надана згода суб’єктом персональних даних на опублікування для загалу персональних даних. Також зазначила, що голова ТВК не вимагала від неї зазначення в автобіографії будь-яких особливих умов, у тому числі і зазначення паспортних даних. Цю автобіографію вона склала особисто за типовим бланком, який вже заповнювала раніше, оскільки займала керівні посади. Автобіографію було прийнято 23.03.16 р. разом із написаною нею власноруч заявою про реєстрацію її кандидатом на посаду селищного голови та дачу згоди на оприлюднення біографічних відомостей.

Обгрунтування рішення суду

Відповідно до положень ч.1 ст. 9 КпАП адміністративним правопорушенням (проступком) визнається протиправна, винна (умисна або необережна) дія чи бездіяльність, яка посягає на громадський порядок, власність, права і свободи громадян, на встановлений порядок управління і за яку законом передбачено адміністративну відповідальність.

Диспозиція ч. 4 ст.18839 КпАП передбачає адміністративну відповідальність посадових осіб, громадян — суб’єктів підприємницької діяльності за недотримання встановленого законодавством про захист персональних даних порядку захисту персональних даних, що призвело до незаконного доступу до них або до порушення прав суб’єкта персональних даних.

Статтею 1 Закону № 2297 передбачено, що цей Закон регулює правові відносини, пов’язані із захистом і обробкою персональних даних, і спрямований на захист основоположних прав і свобод людини і громадянина, зокрема права на невтручання в особисте життя, у зв’язку з обробкою персональних даних.

Дія Закону поширюється на діяльність з обробки персональних даних, яка здійснюється повністю або частково із застосуванням автоматизованих засобів, а також на обробку персональних даних, що містяться у картотеці чи призначені до внесення до картотеки, із застосуванням неавтоматизованих засобів.

У ст. 2 Закону № 2297 міститься поняття персональних даних.

Персональні дані це відомості чи сукупність відомостей про фізичну особу, яка ідентифікована або може бути конкретно ідентифікована.

Відповідно до положень, викладених в ч.ч. 1, 3 ст. 40 Закону № 595, вбачається, що відповідна ТВК реєструє кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости, висунутого місцевою організацією партії, за умови подання до комісії таких документів:

1

заяви про реєстрацію кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости, підписаної керівником місцевої організації партії та засвідченої печаткою місцевої організації партії або організації відповідної партії вищого рівня

2

копії рішення вищого керівного органу партії про участь її місцевих організацій у відповідних місцевих виборах, засвідченої підписом керівника та печаткою партії

3

рішення зборів (конференції) місцевої організації партії про висування кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости від цієї місцевої організації партії, яке повинне бути підписане керівником місцевої організації партії та засвідчене печаткою місцевої організації партії або відповідної організації партії вищого рівня, а у разі висування місцевою організацією партії кандидата на посаду міського голови — також погоджене центральним керівним органом партії, що засвідчується підписом керівника та печаткою цієї партії (із зазначенням найменування центрального керівного органу партії, номера та дати прийняття відповідного рішення, яке не додається)

4

заяви особи про згоду балотуватися кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови, старости від цієї місцевої організації партії та про згоду на оприлюднення біографічних відомостей у зв’язку з участю у місцевих виборах

5

автобіографії кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости, що обов’язково повинна містити: прізвище, власне ім’я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць, рік і місце народження, відомості про громадянство, освіту, трудову діяльність, посаду, місце роботи (заняття), громадську роботу (у тому числі на виборних посадах), партійність, склад сім’ї, місце проживання, контактний телефон, наявність чи відсутність представницького мандата та судимості за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, злочину проти виборчих прав громадян чи корупційного злочину

6

декларації про майно, доходи, витрати і зобов’язання фінансового характеру кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости відповідно до ст. 45 цього Закону

7

чотирьох фотографій кандидата розміром 4 x 6 сантиметрів

8

документа про внесення грошової застави (у випадках, передбачених ст. 44 цього Закону)

До зазначених у цій частині документів додається ксерокопія першої та другої сторінок паспорта громадянина України та сторінок, де зазначаються відомості про місце проживання відповідно до Закону України від 11.12.03 р. № 1382-IV «Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні» (ксерокопія тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости, висунутого відповідною місцевою організацією партії.

Відповідна ТВК реєструє кандидата на посаду сільського, селищного, міського голови, старости, висунутого шляхом самовисування, за умови особистого пред’явлення ним документа, передбаченого ч. 2 ст. 3 Закону № 595, та подання ним документів, передбачених п.п. 6 — 9 ч. 1 цієї статті, а також особисто підписаних ним заяви про самовисування кандидатом на посаду відповідно сільського, селищного, міського голови, старости та про згоду на оприлюднення біографічних відомостей у зв’язку з участю у місцевих виборах.

Суд зауважив, що ст. 2 Закону № 2297 не конкретизує чіткого переліку відомостей про фізичну особу, які є персональними даними, а лише вказує, що це відомості чи сукупність відомостей про фізичну особу, яка ідентифікована або може бути конкретно ідентифікована. Отже, в цьому випадку (у частині справи, що розглядається) суд вважає, що буде помилковим розмежовування паспортних даних фізичної особи як персональних даних, а біографічних відомостей — як неперсональних даних. На думку суду, біографічні відомості про фізичну особу є персональними даними, оскільки за цими відомостями можливо конкретно ідентифікувати фізичну особу.

Таким чином, оскільки кандидат на посаду селищного голови виконала умови ст. 40 Закону № 595, подавши визначені в цій статті документи, серед яких власноруч складена автобіографія із зазначенням її персональних даних, у тому числі і паспортних даних, та надала письмову згоду на оприлюднення біографічних відомостей у зв’язку з її участю у місцевих виборах, без письмового застереження на опублікування якихось конкретних даних, що міститься у її автобіографії, тому суд вважає, що в діях голови ТВК відсутній склад адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 4 ст. 18839 КпАП.

Рішення суду

28.12.16 р. Вінницький районний суд Вінницької області в адміністративній справі № 128/3958/16-п постановив: провадження у справі про притягнення голови ТВК до адміністративної відповідальності за ч. 4 ст. 18839 КпАП — закрити за відсутністю в її діях події і складу адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 4 ст. 18839 КпАП, на підставі п.1 ч.1 ст. 247 КпАП.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі