Дедалі частіше новостворені об’єднані територіальні громади (далі — ОТГ) в Україні зіштовхуються із практичними проблемами у сфері правового врегулювання трудової діяльності та соціальних гарантій тощо.
І звичайно, для вирішення поставленого питання звернутись треба до Закону України від 21.05.97 р. № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні», яким визначені функції органів місцевого самоврядування, та до рекомендованої умовної мінімальної структури виконавчих органів ОТГ.
Нагадаємо, що відповідно до умовної мінімальної структури виконавчих органів ОТГ до штатного розпису ОТГ входять:
1) голова територіальної громади;
2) 2-3 заступники голови територіальної громади;
3) секретар ради територіальної громади;
4) фінансове управління;
5) відділ комунальної власності та земельних відносин;
6) відділ бухгалтерського обліку та звітності;
7) сектор з юридичних питань;
8) відділ житлово-комунального господарства, благоустрою, охорони навколишнього природного середовища та інфраструктури;
9) відділ економічного розвитку, торгівлі та інвестицій;
10) відділ містобудування, архітектури та капітального будівництва;
11) загальний відділ;
12) сектор організаційно-кадрової роботи;
13) центр надання адміністративних послуг;
14) сектор з питань надзвичайних ситуацій та цивільного захисту населення і територій;
15) архівний відділ;
16) відділ освіти, молоді та спорту;
17) відділ культури, туризму та з питань діяльності засобів масової інформації;
18) служба у справах дітей, центр сім’ї та молоді, центр обліку бездомних осіб;
19) відділ охорони здоров’я;
20) старости територіальної громади у складі виконавчого комітету.
Досить багато роботодавців не вірно зазначають посади ІТ-працівників, зокрема, такої посади, як «ІТ-фахівець» чинним законодавством не передбачено. Судячи із запитання, мова йде про посаду «Адміністратор системи», яку часто вказують як «Системний адміністратор» чи «ІТ-фахівець» і що суперечить положенням чинного законодавства України в частині визначення та зазначення найменування посади працівника у трудовій книжці. Адже, наприклад, посади «Системний адміністратор» та «ІТ-фахівець» відсутні у переліку посад відповідно до змісту Класифікатора професій ДК 003:2010. Документ затверджено наказом Держспоживстандарту України від 28.07.10 р. № 327.
Записи про найменування роботи, професії або посади, на яку прийнято працівника, виконуються для робітників та службовців відповідно до найменування професій та посад, зазначених у Класифікаторі професій. Саме про це йдеться у п. 2.14 Інструкції про ведення трудових книжок працівників, затвердженої спільним наказом Мінпраці, Мінюсту і Мінсоцзахисту від 29.07.93 р. № 58 (ср. ). І порушувати цю вимогу не можна.
Крім того, відповідно до положень розд. 3 Класифікатора професій «Основні положення» на підприємствах, в установах та організаціях записи про роботу вносять в установленому порядку до трудових книжок працівників відповідно до професійних назв робіт, зазначених у додатках А і Б до Класифікатора професій. А Класифікатор професій має у своєму переліку лише посаду «Адміністратор системи» (код КП 2131.2).
Тож, ураховуючи запропоновану штатну структуру органів ради ОТГ, рекомендуємо включити посаду «Адміністратор системи» до «Загального відділу» ради ОТГ, де в посадовій інструкції та кваліфікаційних вимогах до вказаної посади передбачити для неї відповідні вимоги. Які?
Наголосимо: адміністратор системи належить до професійної групи «Професіонали», код професії за Класифікатором професій ДК 003:2010. З огляду на це рекомендуємо передбачити наступні завдання та посадові обов’язки «Адміністратора системи»:
1) консультування голови ради ОТГ з питань застосування засобів обчислювальної техніки та комп’ютерних інформаційних технологій;
2) здійснення інсталяції настройки і оптимізації системного програмного забезпечення і освоєння прикладних програмних засобів;
3) розробка і впровадження прикладних програм;
4) здійснення підключення і заміни зовнішніх пристроїв проведення тестування засобів обчислювальної техніки;
5) забезпечення ведення комп’ютерних баз даних;
6) проведення комп’ютерних антивірусних заходів;
7) участь в адмініструванні локальної обчислювальної мережі;
8) організація супроводу процесу укладання договорів із сторонніми організаціями, що надають послуги з комунікаційного програмного і апаратного оснащення ради ОТГ;
9) забезпечення обміну інформації локальної мережі із зовнішніми організаціями по телекомунікаційних каналах;
10) проведення тестування і ремонту пристроїв засобів обчислювальної техніки кабельних ліній локальної мережі;
11) усування наслідків аварійних ситуацій, пов’язані з пошкодженням програмного забезпечення та баз даних;
12) організація перевірки і навчання працівників апарату ради ОТГ основам роботи із спеціальними комп’ютерними програмами та роботі з прикладними програмними засобами;
13) забезпечення технічного супроводу вживаних локальних мереж програмного забезпечення;
14) виконання профілактичної роботи з підтримки працездатності засобів обчислювальної техніки;
15) організація ремонту засобів обчислювальної техніки із залученням спеціалізованих установ;
16) здійснення системного аналізу ринку апаратних засобів програмного забезпечення;
17) підготовка пропозицій про придбання, розробку або обмін програмного забезпечення;
18) здійснення своєчасного повідомлення голови ради ОТГ про плани модернізації апаратного та програмного забезпечення;
19) складання звітів про виконану роботу.
Із вищенаведеного вбачається, що фактично посада «Адміністратор системи» передбачає виконання роботи ІТ-фахівця (системного адміністратора).
Робота «Адміністратора системи» є досить складною, вимагає наявності спеціальних знань (у сфері комунікації, програмування тощо), а тому є необхідність забезпечення належного рівня оплати праці такого працівника.
Відомо, що питання преміювання, надання матеріальної допомоги, надбавки, які отримують працівники ради ОТГ, визначають у положенні про преміювання, що затверджене відповідним рішенням місцевої ради (у тому числі й ОТГ).
Тож якщо посада «Адміністратор системи» буде включена до штату працівників «Загального відділу» ради ОТГ (про що ми говорили вище), а положення про преміювання буде затверджене рішенням відповідного ОТГ, то й на працівника «Адміністратор системи» будуть поширюватись ті ж самі умови та порядок преміювання, надання матеріальної допомоги, надбавки, які отримують й інші працівники ради ОТГ.