Теми статей
Обрати теми

Заходи з благоустрою: інформуємо населення

Мороз О., юрист-аналітик Видавничого будинку «Фактор»
Благоустрій — це візитна картка кожного населеного пункту. Варто зауважити, що стан вулично-дорожньої мережі, освітлення, озеленення та чистота села, селища чи міста — це в першу чергу оцінка діяльності як місцевої влади, так і громадськості. Більше того, це показник рівня участі місцевої громади у вирішенні проблем та перспектив розвитку сфери благоустрою населеного пункту. Тому важливою умовою участі громадськості у сфері благоустрою населеного пункту є своєчасне інформування населення про заходи, які будуть проводитись на відповідній території. Власне про інформування та те, яким чином воно здійснюється, ми і поговоримо в нашій статті.

Про благоустрій

Відразу слід обмовитись, що відповідно до Закону України від 06.09.05 р. № 2807-IV «Про благоустрій населених пунктів»1 благоустрій населених пунктів — це комплекс робіт з інженерного захисту, розчищення, осушення та озеленення території, а також соціально-економічних, організаційно-правових та екологічних заходів з покращення мікроклімату, санітарного очищення, зниження рівня шуму та ін., що здійснюються на території населеного пункту з метою її раціонального використання, належного утримання та охорони, створення умов щодо захисту і відновлення сприятливого для життєдіяльності людини довкілля.

1 Далі за текстом — Закон № 2807.

Крім того, ст. 2 Закону № 2807 визначено, що благоустрій населених пунктів передбачає:

1

розроблення і здійснення ефективних і комплексних заходів з утримання територій населених пунктів у належному стані, їх санітарного очищення, збереження об’єктів загального користування, а також природних ландшафтів, інших природних комплексів та об’єктів

2

організацію належного утримання та раціонального використання територій, будівель, інженерних споруд та об’єктів рекреаційного, природоохоронного, оздоровчого, історико-культурного та іншого призначення

3

створення умов для реалізації прав та виконання обов’язків суб’єктами у сфері благоустрою населених пунктів

Оскільки темою цієї статті є інформування населення про заходи у сфері благоустрою, тож необхідно визначитись із такими поняттями, як заходи з благоустрою населених пунктів.

Заходи з благоустрою населених пунктів — роботи щодо відновлення, належного утримання та раціонального використання територій, охорони та організації упорядкування об’єктів благоустрою з урахуванням особливостей їх використання.

(ст. 1 Закону № 2807)

Як бачите, складовою заходів з благоустрою населених пунктів є належне утримання території. Слід зазначити, що відповідно до ст. 1 Закону № 2807 під утриманням в належному стані території слід розуміти використання її за призначенням відповідно до генерального плану населеного пункту, іншої містобудівної документації, правил благоустрою території населеного пункту, а також санітарне очищення території, її озеленення, збереження та відновлення об’єктів благоустрою.

У цьому аспекті доречно буде зазначити, що на території кожного населеного пункту діють відповідні правила благоустрою населеного пункту.

Це локальний документ, який розробляється на місцевому рівні та затверджується на сесії місцевої ради.

Нагадаємо, що встановлення правил з питань благоустрою території населеного пункту належить до виключної компетенції ради (п. 44 ч. 1 ст. 26 Закону України від 21.05.97 р. № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні»2).

2 Далі за текстом – Закон № 280.

Виключні повноваження ради в частині затвердження правил благоустрою територій населених пунктів закріплено в п. 2 ч. 1 ст. 10 Закону № 2807.

Нагадаємо: відповідно до ч. 2 ст. 34 зазначеного Закону правила благоустрою територій населених пунктів повинні включати:

— загальні вимоги до здійснення благоустрою та утримання об’єктів;

— порядок здійснення благоустрою та утримання територій об’єктів;

— порядок здійснення благоустрою та утримання прибудинкової території;

— вимоги до впорядкування територій підприємств, установ, організацій у сфері благоустрою населених пунктів;

— вимоги до утримання зелених насаджень на територіях загального користування;

— вимоги до поводження з побутовими відходами та прибирання території населеного пункту;

— визначення меж утримання територій, прилеглих до територій підприємств, установ, організацій;

— порядок розміщення та утримання малих архітектурних форм, утримання тимчасових споруд торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності;

— обмеження при використанні об’єктів благоустрою.

Разом із цим, як правило, для територій відповідних населених пунктів затверджується План заходів з благоустрою населених пунктів3. Зазначимо: на законодавчому рівні не визначено суб’єкта, який має такий План розробляти та затверджувати.

Практика буває різною: Плани затверджуються рішеннями місцевих рад, розпорядженнями сільських, селищних голів тощо.

На нашу ж думку, затвердження Плану має здійснюватись рішенням виконавчого комітету. Оскільки саме до його повноважень відповідно до ст. 30 Закону № 280 віднесено організацію благоустрою, то за логікою відповідного законодавства до них сміливо можна віднести й розроблення та затвердження Плану.

Частіше за все такий План складається на певний період часу, наприклад, на рік. При цьому в ньому містяться заходи з благоустрою територій населеного пункту із конкретним переліком та обсягом робіт, які необхідно виконати.

Одночасно із цим у Плані зазначається, яким чином та де відбувається інформування населення про стан благоустрою територій населеного пункту.

3Далі за текстом – План.

Слід також додати, що задля мотивування громадськості взяти участь у поліпшенні благоустрою свого населеного пункту в Плані може передбачатись інформація про конкурси на кращу вулицю, двір чи сквер.

Отже, в цій частині статті ми коротенько розглянули основні моменти, які стосуються правил благоустрою територій населених пунктів.

Тепер повернемося до питання інформування населення про стан благоустрою та проаналізуємо законодавство, яке врегульовує ці питання.

Про інформування

Перш за все слід згадати про загальні норми, які регулюють питання інформації та інформування громадян.

Так, ч. 1 ст. 5 Закону України від 02.10.92 р. № 2657-XII «Про інформацію»4 визначено, що кожен має право на інформацію, що, в свою чергу, передбачає можливість вільного одержання, використання, поширення, зберігання та захисту інформації, необхідної для реалізації своїх прав, свобод і законних інтересів.

4 Далі за текстом – Закон № 2657.

Обов’язком суб’єктів владних повноважень є інформувати громадськість та засоби масової інформації5 про свою діяльність і прийняті рішення, що закріплено в абз. 3 ч. 1 ст. 6 Закону № 2657. Зазначимо: крім Закону № 2657, питання висвітлення інформації органів державної влади та органів місцевого самоврядування6 регулює Закон України від 23.09.97 р. № 539/97-ВР «Про порядок висвітлення діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування в Україні»7. В ст. 1 відповідного законодавчого акта визначено, що висвітлення діяльності органів державної влади та ОМС ЗМІ в Україні — це одержання, збирання, створення, поширення, використання і зберігання інформації про діяльність органів державної влади та ОМС, задоволення інформаційних потреб громадян, юридичних осіб про роботу цих органів.

5 Далі за текстом — ЗМІ.

6 Далі за текстом — ОМС.

7 Далі за текстом — Закон № 539.

У цій частині необхідно проаналізувати, що ж можуть висвітлювати органи державної влади та ОМС в межах коштів, передбачених державним чи місцевим бюджетом в ЗМІ.

Так, відповідно до абз. 3 ст. 5 Закону № 539 органи державної влади та ОМС формують замовлення ЗМІ на:

1

створення спеціальних звітів і репортажів про важливі події, що відбуваються в державі, про діяльність органів державної влади та ОМС

2

проведення прямих теле- і радіотрансляцій про їх діяльність

3

організацію систематичних (проблемних, тематичних) теле- і радіопередач та сторінок (рубрик) у друкованих засобах масової інформації

4

створення та поширення інформації, авторських матеріалів про діяльність органів державної влади та ОМС роз’яснювального характеру

5

запис і зберігання відео- і аудіоматеріалів про висвітлення діяльності органів державної влади та ОМС

Слід додати, що згідно зі ст. 21 Закону № 539 діяльність місцевих органів державної влади та ОМС висвітлюється в друкованих ЗМІ регіональної та місцевої сфери та розповсюджується на умовах, визначених у договорах між цими органами і редакціями зазначеними у друкованих ЗМІ.

Таким чином, виходячи із вищезазначеного, слід звернути вашу увагу на те, що інформування населення про заходи з благоустрою територій населеного пункту органами державної влади та ОМС за загальним правилом здійснюється за допомогою друкованих ЗМІ. Крім цього, додатковими способами інформування населення можуть бути:

— розміщення оголошення на офіційному сайті сільської, селищної чи міської ради про заходи, які будуть проводитись у сфері благоустрою;

— розміщення письмового оголошення в населеному пункті в публічних місцях чи на спеціально облаштованих дошках оголошення.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі