Теми статей
Обрати теми

Землі на території громади: механізми отримання інформації ОМС

Даугуль В., експерт у галузі земельних правовідносин, радник президента Асоціації органів місцевого самоврядування Харківської області
«Хто володіє інформацією, той володіє світом» (Вінстон Черчілль)
Інформація у сучасному світі — це стратегічний ресурс для будь-якого суб’єкта суспільних відносин. Отримання актуальної та своєчасної інформації, спотворення інформації чи її викривлення, відмова в надані необхідної інформації — усе це впливає на ефективність здійснення органами місцевого самоврядування1 наданих законом повноважень, у тому числі у сфері земельних відносин. Тож у цій статті розглянемо правові механізми отримання ОМС інформації про земельні ділянки, які розташовані як у межах населеного пункту, так і за його межами, про платників податку на землю, орендної плати за земельні ділянки на території громади. Важливість такої інформації для відповідальних осіб ОМС та для забезпечення потреб громади й годі доводити.
img 1

1 Далі за текстом — ОМС.

Правові механізми отримання інформації

Дійсно, у діяльності місцевих рад постійно виникають такі питання, як-то: до кого звертатись за інформацією про власників або користувачів земельних ділянок на території громади, чи є така інформація відкритою або це закрита інформація, а у разі відмови у наданні такої інформації, куди звертатися далі, невже немає механізмів впливу на посадових осіб органів державної влади, які не надають таку інформацію, інші актуальні питання в цій сфері. Отже, почнемо...

Одразу зазначимо, що більшість інформації про земельні ділянки, яка так буває необхідна ОМС, міститься в Державному земельному кадастрі2. Як же її отримати та якщо так, то які можна при цьому використовувати правові механізми? Негайно відповідаємо: отримати можна і є для цього цілком законні інструменти.

2 Далі за текстом — ДЗК.

Для зручності сприйняття інформації правові механізми отримання та користування ОМС (їх посадовими особами) відомостями ДЗК узагальнено в таблиці:

№ з/п

Шляхи (правові форми) отримання інформації

Правова підстава

Примітка

1

Отримання ОМС відомостей і документів ДЗК для здійснення повноважень, визначених законом, щодо земель та земельних ділянок, розташованих на відповідній території, у тому числі отримання засвідчених копій документів ДЗК та витягів з них

Стаття 38 Закону України від 07.07.11 р. № 3613-VI «Про Державний земельний кадастр»3, пп. 167, 1671, 168, 173, 174, 182, 185, 186 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою КМУ від 17.10.12 р.4 № 1051

Безоплатно

2

Пошук, перегляд, копіювання та роздрукування відомостей, оприлюднених на офіційному веб-сайті Держгеокадастру

Стаття 36, ч. 10 ст. 38 Закону № 3613, пп. 195 — 197 Порядку ведення ДЗК

Безоплатно

3

Надання доступу до ДЗК у режимі читання

Частина 1 ст. 38 Закону

№ 3613, пп. 187 — 194 Порядку ведення ДЗК

Безоплатно

4

Безпосереднього доступу та користування відомостями ДЗК державними реєстраторами речових прав на нерухоме майно під час проведення державної реєстрації речових прав на земельні ділянки

Частина 2 ст. 30 Закону № 3613, п. 163 Порядку ведення ДЗК

5

Отримання органами державної влади, ОМС інформації під час державної реєстрації відповідних земельних ділянок

Частина 3 ст. 38 Закону № 3613, пп. 163 і 197 Порядку ведення ДЗК

Безоплатно

6

Отримання органами державної влади, ОМС узагальнених відомостей про кількість та якість земель, зокрема, отримання ОМС довідки з ДЗК, що містять узагальнену інформацію про землі (території), а також надання органам державної влади, ОМС інформації під час державної реєстрації земельних ділянок, а також узагальнених відомостей про кількість та якість земель, а до 2015 року — копій звітів державної статистичної звітності з кількісного обліку земель

Стаття 33 Закону

№ 3613, пп. 179, 180, 197 Порядку ведення ДЗК

Безоплатно

3 Далі за текстом — Закон № 3613.

4 Далі за текстом — Порядок ведення ДЗК.

Тож відповідно до ст. 1 Закону № 3613 ДЗК становить єдину державну геоінформаційну систему відомостей про землі, розташовані в межах державного кордону України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну та якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами.

Згідно зі ст. 2 цього ж Закону ДЗК ведеться з метою інформаційного забезпечення органів державної влади та ОМС, фізичних та юридичних осіб при:

1

регулюванні земельних відносин

2

управлінні земельними ресурсами

3

організації раціонального використання та охорони земель

4

здійсненні землеустрою

5

проведенні оцінки землі

6

формуванні та веденні містобудівного кадастру, кадастрів інших природних ресурсів

7

справлянні плати за землю

Водночас внесення відомостей до ДЗК та користування такими відомостями здійснюється виключно на підставі та відповідно до Закону № 3613.

Звертаємо увагу, що ч. 5 ст. 5 усе того ж Закону № 3613 заборонено вимагати для внесення відомостей до ДЗК та користування такими відомостями надання документів та здійснення дій, прямо не передбачених цим Законом.

Основною фігурою, яка, власне, й надає таку інформацію з ДЗК, є відповідні державні кадастрові реєстратори центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин відповідно до ст. 9 Закону № 3613.

Відомості ДЗК: використовуємо всі можливості

Нагадаємо: ч. 1 ст. 38 Закону № 3613 передбачено, що відомості з ДЗК надаються державними кадастровими реєстраторами у формі:

1

витягів з ДЗК про об’єкт ДЗК

2

довідок, що містять узагальнену інформацію про землі (території), за формою, встановленою Порядком ведення ДЗК

3

викопіювань з картографічної основи ДЗК, кадастрової карти (плану)

4

копій документів, що створюються під час ведення ДЗК

Водночас слід відзначити, що надання відомостей з ДЗК у визначених ч. 1 ст. 38 цього Закону випадках (із змінами, внесеними Законом України від 10.12.15 р. № 888-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розширення повноважень органів місцевого самоврядування та оптимізації надання адміністративних послуг»5, які набрали чинності з 01.03.16 р.), може здійснюватися також:

5 Далі за текстом — Закон № 888.

адміністраторами центрів надання адміністративних послуг

у порядку, встановленому Законом України від 06.09.12 р. № 5203-VI «Про адміністративні послуги»6

або

уповноваженими посадовими особами виконавчих органів місцевого самоврядування

які успішно пройшли стажування у сфері земельних відносин та відповідають кваліфікаційним вимогам, зазначеним у ч. 3 ст. 38 Закону № 3613

Примітка. Державним кадастровим реєстратором може бути громадянин України, який має вищу землевпорядну або юридичну освіту та стаж землевпорядної або юридичної роботи не менш як два роки.

6 Далі за текстом — Закон № 5203.

Нагадаємо, що Законом № 888 було доповнено пункт «б» ч. 1 ст. 33 Закону України від 21.05.97 р. № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні», відповідно до якого до делегованих повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад було віднесено надання відомостей з ДЗК відповідно до закону.

Отже, для реалізації зазначених вище повноважень місцева державна адміністрація, сільська, селищна, міська рада визначають можливість здійснення ними повноважень з надання відомостей з ДЗК з урахуванням можливості організаційного та технічного забезпечення їх реалізації.

Стажування особи у сфері земельних відносин проводиться безоплатно державним кадастровим реєстратором строком не більше одного місяця. За результатами успішного стажування особі державним кадастровим реєстратором видається відповідна довідка.

Не потребує проходження стажування особа, яка перед призначенням на посаду адміністратора центру надання адміністративних послуг чи на посаду у виконавчий орган місцевого самоврядування працювала державним кадастровим реєстратором протягом останніх двох років.

(абз. 4 ч. 1 ст. 9 Закону № 3613)

Постановою КМУ від 21.03.16 р. № 205 «Деякі питання ведення Державного земельного кадастру» затверджено Порядок проведення стажування у сфері земельних відносин7. Так, відповідно до п. 3 Порядку стажування (яким було продубльовано вимоги ч. 3 ст. 38 Закону № 3613) стажування можуть проходити особи, які відповідають таким кваліфікаційним вимогам:

7 Далі за текстом — Порядок стажування.

1

є громадянами України

2

мають вищу землевпорядну або юридичну освіту

3

стаж землевпорядної або юридичної роботи становить не менш як два роки

Пунктом 4 Порядку стажування було уточнено, що стажування проводиться безоплатно з відривом від основної роботи протягом одного дня.

Увага! За особами, направленими на стажування, зберігається місце роботи (посада) та їм здійснюються виплати, передбачені законодавством за основним місцем роботи.

Стажування проводиться державними кадастровими реєстраторами територіальних органів Держгеокадастру в АР Крим, областях, мм. Києві та Севастополі8.

8 Далі за текстом — територіальні органи Держгеокадастру.

Місцева держадміністрація, виконавчий орган сільської, селищної, міської ради на підставі письмових заяв осіб про направлення на стажування формує перелік претендентів на проходження стажування, який надсилає до відповідного територіального органу Держгеокадастру.

До переліку претендентів на проходження стажування додаються копії письмових заяв осіб та документів, які підтверджують їх відповідність кваліфікаційним вимогам, зазначеним у п. 3 цього Порядку, а саме: копії документа, що посвідчує особу, трудової книжки, документів про вищу землевпорядну або юридичну освіту.

Територіальний орган Держгеокадастру протягом трьох робочих днів з дня отримання переліків претендентів на проходження стажування та доданих до них документів проводить перевірку щодо відповідності осіб кваліфікаційним вимогам, зазначеним у пункті 3 цього Порядку, призначає з числа державних кадастрових реєстраторів керівників стажування та визначає дату проходження стажування, про що повідомляє відповідній місцевій держадміністрації, виконавчому органу сільської, селищної, міської ради.

Зарахування на стажування з визначенням дати його проходження та зміна порядку проходження стажування оформлюються наказом керівника територіального органу Держгеокадастру, де проводиться стажування.

Після закінчення стажування особа складає залік, під час якого виконує тестові та практичне завдання, та їй видається довідка про результати стажування, у якій зазначається оцінка виконання нею завдань, передбачених типовим індивідуальним планом стажування (задовільна або незадовільна). Задовільна оцінка виконання особою завдань, передбачених типовим індивідуальним планом стажування, є підставою вважати її такою, що успішно пройшла стажування. Довідка про результати стажування подається особою за основним місцем роботи та долучається до її особової справи.

Йдемо далі та безпосередньо поговоримо про можливості отримання інформації з ДЗК.

Можливість 1. Нагадаємо, що відповідно до ст. 33 Закону № 3613 облік земель у ДЗК здійснюється за кількістю та якістю земель і земельних угідь. Облік кількості земель та якості земельних угідь ведеться щодо власників і користувачів земельних ділянок. Облік кількості земель відображає дані, що характеризують земельні ділянки за площею, складом земельних угідь відповідно до затвердженої класифікації, розподілом земель за власниками (користувачами). Облік якості земельних угідь відображає дані, що характеризують землі за природними і набутими властивостями, впливають на їх продуктивність та економічну цінність, а також за ступенем техногенного забруднення ґрунтів.

Відомості щодо кількості та якості земель узагальнюються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин. Узагальнена інформація про кількість та якість земель безоплатно надається органам державної влади та ОМС відповідно до Порядку ведення ДЗК.

Можливість 2. Також користування відомостями з ДЗК може здійснюватись у формі надання доступу до нього в режимі читання. Доступ до ДЗК у режимі читання надається органам державної влади, ОМС, органам і підрозділам Служби безпеки України, що здійснюють контррозвідувальну діяльність та боротьбу з тероризмом, банкам та особам, які в установленому законом порядку включені до Державного реєстру сертифікованих інженерів-землевпорядників, Державного реєстру оцінювачів з експертної грошової оцінки земельних ділянок та Державного реєстру сертифікованих інженерів-геодезистів, у порядку, встановленому КМУ (пп. 187 — 194 Порядку ведення ДЗК).

Увага! Доступ до ДЗК у режимі читання надається сільським, селищним, міським радам у межах території адміністративно-територіальної одиниці — району.

Можливість 3. Тепер поговоримо про витяги з ДЗК (одна із форм надання відомостей з ДЗК), які ОМС може як отримувати, так і видавати через уповноважених посадових осіб виконавчих органів місцевого самоврядування (адміністраторів центрів надання адміністративних послуг).

Отже, передбачається, що витяг з ДЗК про земельну ділянку може бути виданий будь-яким державним кадастровим реєстратором, адміністратором центру надання адміністративних послуг, уповноваженою посадовою особою виконавчого органу місцевого самоврядування.

Відомості ДЗК за загальними правилами надаються на платній основі, крім випадків, визначених Законом № 3613. Так, зокрема, передбачається, що для здійснення повноважень, визначених законом, органи державної влади та ОМС користуються відомостями і документами ДЗК щодо земель та земельних ділянок, розташованих на відповідній території, на безоплатній основі.

Як бачите, це також один із інструментів отримання інформації з ДЗК.

Можливість 4. Державний кадастровий реєстратор, який здійснює ведення ДЗК, одночасно з державною реєстрацією земельної ділянки надає відповідному ОМС, місцевій державній адміністрації інформацію про:

1

державну реєстрацію земельної ділянки (дату державної реєстрації, орган, що здійснив таку реєстрацію)

2

кадастровий номер, площу, місце розташування земельної ділянки

3

кадастровий план зареєстрованої земельної ділянки в електронній (цифровій) формі

У цьому контексті слід зазначити і про зворотній процес. Так, відповідно до ч. 12 ст. 21 Закону № 3613 органи державної влади (крім Верховної Ради України) та ОМС у строк не пізніше п’яти робочих днів після прийняття рішень про затвердження документації із землеустрою і технічної документації з оцінки земель, яка згідно з цією статтею є підставою для внесення відомостей до ДЗК, надають центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, відповідно до їх компетенції засвідчені копії вказаних рішень для внесення відповідної інформації до ДЗК. Відповідно до п. 76 Порядку ведення ДЗК державний кадастровий реєстратор протягом двох робочих днів з моменту отримання засвідчених копій рішень органів державної влади чи ОМС вносить до ДЗК відповідні відомості.

Загальні правила отримання відомостей з ДЗК

Слід зазначити, що на отримання відомостей ДЗК про земельну ділянку мають право:

1

фізичні та юридичні особи, за умови їх ідентифікації з використанням електронного цифрового підпису чи іншого альтернативного засобу ідентифікації особи

2

органи державної влади та ОМС для реалізації своїх повноважень, визначених законом

Для отримання відомостей ДЗК заявник або уповноважена ним особа подає державному кадастровому реєстратору або іншій особі, яка відповідно до ч. 1 ст. 38 Закону № 3613 надає відомості з ДЗК:

1

заяву за формою, встановленою Порядком ведення ДЗК

2

документ про оплату послуг за надання витягу з ДЗК (крім випадків, визначених Законом № 3613 в день надходження повідомлення та не пізніше наступного дня повідомляє про це заінтересованих осіб)

3

документ, який підтверджує повноваження діяти від імені заявника (у разі подання заяви уповноваженою особою заявника)

У разі подання заяви органом державної влади, ОМС у заяві зазначають підстави надання відповідної інформації з посиланням на норму закону, яка передбачає право відповідного органу запитувати таку інформацію, а також реквізити справи, у зв’язку з якою виникла потреба в отриманні інформації. Такі заяви розглядаються в позачерговому порядку.

Державний кадастровий реєстратор або інша особа, яка відповідно до ч. 1 ст. 38 Закону № 3613 надає відомості з ДЗК, протягом десяти робочих днів з дати реєстрації заяви (у разі подання заяви про надання витягу з ДЗК про земельну ділянку — у день надходження заяви) надає заявнику документ, передбачений усе тією ж ч. 1 вказаної статті, або надає мотивовану відмову у наданні такого документа.

Звертаємо увагу, що для отримання відомостей з ДЗК про земельну ділянку особи та відповідні органи можуть подати заяву в електронній формі через Єдиний державний портал адміністративних послуг, у тому числі через інтегровану з ним інформаційну систему центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

У разі подання заяви в електронній формі оплата послуг за надання відомостей з ДЗК здійснюється із застосуванням електронних платіжних засобів відповідно до Закону України від 05.04.01 р. № 2346-III «Про платіжні системи та переказ коштів в Україні».

Видача відомостей з ДЗК про земельну ділянку або мотивованої відмови у наданні таких відомостей за бажанням заявника здійснюється державним кадастровим реєстратором, адміністратором центру надання адміністративних послуг, уповноваженою посадовою особою виконавчого органу місцевого самоврядування або направленням зазначеними особами поштою цінним листом з описом вкладення та повідомленням про вручення.

У разі подання заяви в електронній формі за власним електронним цифровим підписом (печаткою) заявника відомості з ДЗК про земельну ділянку або мотивована відмова у наданні таких відомостей за бажанням заявника видаються також у формі електронного документа засобами телекомунікаційного зв’язку.

Незалежно від місця, форми та способу надання відомостей ДЗК додаткові кошти, крім установленої згідно із законом плати за надання відповідних адміністративних послуг, не стягуються.

Слід звернути увагу, що право на отримання засвідчених копій документів ДЗК та витягів з них мають:

щодо документації, на підставі якої внесені відомості до Поземельної книги на земельну ділянку

особи, яким належить речове право на цю земельну ділянку

щодо інших документів (крім документів, що містять державну таємницю)

фізичні та юридичні особи

Органи державної влади, ОМС мають право на отримання засвідчених копій усіх документів ДЗК та витягів з них, якщо це пов’язано із здійсненням ними повноважень, установлених законом.

Слід також нагадати про плату за надання адміністративних послуг при наданні відомостей з ДЗК. Так, відповідно до ч. 4 ст. 11 Закону № 5203 плата за надання адміністративної послуги (адміністративний збір) зараховується до державного або відповідного місцевого бюджету, крім випадків, установлених законом.

Згідно зі ст. 64 Бюджетного кодексу України до доходів загального фонду бюджетів міст республіканського АР Крим та обласного значення, міст Києва та Севастополя, районних бюджетів, бюджетів об’єднаних територіальних громад (що створюються згідно із законом та перспективним планом формування територій громад об’єднаних територіальних громад) належать, зокрема:

— плата за надання інших адміністративних послуг, що справляється за місцем надання послуг;

— адміністративний збір за державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, що здійснюється виконавчими органами міських рад міст республіканського АР Крим та обласного значення, районними, районними у містах Києві та Севастополі державними адміністраціями, виконавчими органами рад об’єднаних територіальних громад (що створюються згідно із законом та перспективним планом формування територій громад), який зараховується до місцевих бюджетів за місцем надання послуг.

Відтак плата за адміністративні послуги, що повністю опрацьовуються в об’єднаних територіальних громадах, залишається в бюджеті цих громад.

Відповідно до ч. 3 ст. 38 Закону № 3613 за надання відомостей з ДЗК справляється адміністративний збір:

а)

за витяг з ДЗК про:

земельну ділянку

0,05 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб9

обмеження у використанні земель

0,055 розміру ПМП

землі в межах адміністративно-територіальних одиниць

0,06 розміру ПМП

б)

за довідку, що містить узагальнену інформацію про землі (території

0,06 розміру ПМП

в)

за викопіювання з картографічної основи ДЗК, кадастрової карти (плану)

0,03 розміру ПМП

г)

за копію документа, що створюється під час ведення ДЗК

0,03 розміру ПМП

ґ)

за пошук, перегляд, копіювання та роздрукування відомостей з ДЗК про:

земельні угіддя (за 1 дециметр квадратний плану масштабу 1:2000 — 1:5000 території населених пунктів та масштабу 1:5000 — 1:10000 за межами населених пунктів)

0,065 розміру ПМП

частини земельної ділянки, на яку поширюється дія земельного сервітуту, договору суборенди земельної ділянки,

0,07 розміру ПМП

координати поворотних точок меж об’єктів кадастру (за один аркуш формату А4 (до 30 точок меж об’єктів)

0,065 розміру ПМП

бонітування ґрунтів (за 1 дециметр квадратний плану масштабу 1:5000 — 1:10000 за межами населених пунктів)

0,1 розміру ПМП

д)

за виправлення технічної помилки у відомостях ДЗК не з вини органу, що здійснює його ведення

0,13 розміру ПМП

9 Далі за текстом — ПМП.

Увага! Адміністративний збір справляється у відповідному розмірі від ПМП, установленого законом на 1 січня календарного року, в якому надається відповідна адміністративна послуга (станом на 2017 рік — 1600 грн.)

Відомості ДЗК та відповідальність

Статтею 39 Закону № 3613 передбачено, що виконавці робіт із землеустрою та землеоціночних робіт, посадові особи, які здійснюють формування та/або внесення до ДЗК відомостей про об’єкти ДЗК, державні кадастрові реєстратори за порушення законодавства у сфері ДЗК несуть дисциплінарну, цивільно-правову, адміністративну або кримінальну відповідальність у порядку, встановленому законом.

У свою чергу, ст. 532 Кодексу України про адміністративні правопорушення10 визначено, що перекручення даних державного земельного кадастру, а також приховування інформації про стан земель, розміри, кількість земельних ділянок, наявність земель запасу або резервного фонду тягнуть за собою накладення штрафу на посадових осіб — від 5 до 20 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян11 (від 85 до 340 грн.)

10 Далі за текстом — КпАП.

11 Далі за текстом — нмдг.

Крім іншого, ст. 536 КпАП передбачено, що порушення встановлених законом строків внесення відомостей до ДЗК, надання таких відомостей, вимагання не передбачених законом документів для внесення відомостей до ДЗК та для надання таких відомостей тягнуть за собою накладення штрафу на державних кадастрових реєстраторів від 20 до 50 нмдг (від 340 до 850 грн.). Ті самі діяння, вчинені особою, яку протягом року було піддано адміністративному стягненню за одне з правопорушень, передбачених частиною першою цієї статті, тягнуть за собою накладення штрафу від 50 до 200 нмдг.

Запам’ятайте ці статті та уникайте вчинення наведених у них порушень.

Наостанок...

Підсумовуючи наведене вище, хочеться дати маленьку пораду посадовим особам місцевого самоврядування.

Хочете навести порядок на території громади, отримати максимум надходжень до бюджету громади від ефективного використання земельних ресурсів (навіть за межами населеного пункту), не чекайте поки держава нарешті відмовиться від повноважень щодо розпорядження землями державної власності, перш за все за межами населених пунктів, в особі органів виконавчої влади (ст. 122 Земельного кодексу України) і надасть такі повноваження місцевим радам. Уже сьогодні ви можете максимально використовувати наявні повноваження, надані сьогодні місцевим радам у галузі земельних відносин, у тому числі щодо отримання інформації з ДЗК та користування його відомостями.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі