Місцеве самоврядування, вересень, 2017/№ 9

  • Співпраця з викривачами корупції: методичні рекомендації, як почути кожного Особа, яка надає допомогу в запобіганні і протидії корупції, має законодавче визначення — викривач. Викривач за наявності обґрунтованого переконання, що інформація є достовірною, повідомляє про порушення вимог Закону України від 14.10.14 р. № 1700-VII «Про запобігання корупції»1 іншою особою. З урахуванням психологічного ставлення до фактів будь-якого викривання, особи, які надають допомогу в запобіганні і протидії корупції, перебувають під захистом держави. Тож як у нормативному полі працювати з повідомленнями викривачів, поговоримо у цій статті.
  • Призначення перших виборів: ЦВК змінила Порядок Впевнені, що та частина наших читачів, яка чекала на призначення перших виборів, уже знає, що в серпні Центральною виборчою комісією1 було видано дві важливі постанови: постанову від 16.08.17 р. № 160 «Про внесення змін до постанови Центральної виборчої комісії від 12 лютого 2016 року № 32»2 (якою внесено зміни до Порядку призначення перших виборів депутатів сільських, селищних, міських рад об’єднаних територіальних громад та відповідних сільських, селищних, міських голів3) та постанову від 18.08.17 р. № 164 «Про перші вибори депутатів сільських, селищних, міських рад об’єднаних територіальних громад і відповідних сільських, селищних, міських голів 29 жовтня 2017 року» 4, якою призначено перші вибори у 202 об’єднаних територіальних громадах5 (у тому числі утворених на території суміжних адміністративно-територіальних одиницях.
  • Землі на території громади: механізми отримання інформації ОМС «Хто володіє інформацією, той володіє світом» (Вінстон Черчілль)
    Інформація у сучасному світі — це стратегічний ресурс для будь-якого суб’єкта суспільних відносин. Отримання актуальної та своєчасної інформації, спотворення інформації чи її викривлення, відмова в надані необхідної інформації — усе це впливає на ефективність здійснення органами місцевого самоврядування1 наданих законом повноважень, у тому числі у сфері земельних відносин. Тож у цій статті розглянемо правові механізми отримання ОМС інформації про земельні ділянки, які розташовані як у межах населеного пункту, так і за його межами, про платників податку на землю, орендної плати за земельні ділянки на території громади. Важливість такої інформації для відповідальних осіб ОМС та для забезпечення потреб громади й годі доводити.
  • Зміни у земельному законодавстві: відповідальний крок на шляху до децентралізації Літо видалось достатньо «законодавчо спекотним»: постановою КМУ від 07.06.17 р. № 413 затверджена Стратегія удосконалення механізму управління у сфері використання та охорони земель сільськогосподарського призначення державної власності та розпорядження ними1, що покликана вирішити нагальну потребу у визначенні ефективної моделі управління у сфері використання та охорони земель сільськогосподарського призначення. Стратегія з перших днів набрання законної сили отримала неоднозначний відгук у суспільстві, яке не вважає її стовідсотковою панацеєю для оздоровлення земельної сфери в країні, оскільки передбачені нею заходи важко балансують між бюджетним благополуччям та соціальним захистом, викликаючи широку хвилю обурення такої соціальної категорії громадян, як учасники антитерористичної операції, своєчасна реалізація першочергових прав яких значно обмежилась. Рятівною склянкою води має стати законопроект № 6605 «Про внесення змін до Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» щодо гарантій забезпечення земельними ділянками ветеранів війни», який 21 червня був зареєстрований у Верховній Раді України. Чи це насправді так — далі в статті.
  • Встановлення ставок податків: робимо з дотриманням законодавства Нагадаємо, що 25.07.17 р. набрала чинності постанова КМУ від 24.05.17 р. № 483 «Про затвердження форм типових рішень про встановлення ставок та пільг із сплати земельного податку та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки»1. Зазначеним документом було затверджено форму типового рішення про встановлення ставок та пільг із сплати земельного податку та форму типового рішення про встановлення ставок та пільг із сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки. А чи є обов’язковим для застосування органами місцевого самоврядування2 вказаний нормативно-правовий акт? Саме з таким запитанням до нашої редакції почали звертатися читачі. Спробуємо на нього відповісти.
  • Затверджуємо ставки та пільги за Типовим рішенням Постановою КМУ від 24.05.17 р. № 4831 затверджені форми типових рішень про встановлення ставок та пільг зі сплати земельного податку та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки. У минулому номері ми обіцяли надати ці форми, аби вони завжди були у вас під рукою. Виконуємо обіцянку.
  • Адміністрування «нерухомого» податку: напрям руху місцевих рад Безперечно, податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки1, — суттєве джерело наповнення місцевих бюджетів. І, у першу чергу, лідерами у сплаті цього податку, є власники майна — юридичні особи. Саме ці платники самостійно обчислюють суму такого податку та подають до фіскальних органів за місцезнаходженням об’єкта/об’єктів оподаткування відповідну декларацію. Не можна оминути увагою й платників — фізичних осіб, яким фіскальні органи за місцем податкової адреси повідомляють про суми нарахованого податку на нерухомість. І все б добре, якби не відсутність повної бази об’єктів обкладення податком на нерухомість. Саме ця причина наразі і є головною перепоною на шляху стабільного наповнення місцевих скарбничок. Як місцевим радам, які більш за усіх зацікавлені у налагоджуванні порядку адміністрування цього податку на своїй території, вирішити проблему, й будемо говорити. Своїм успішним досвідом з підвищення бюджетних надходжень від податку на нерухомість з нами поділилась Чугуївська міська рада Харківської області. Тож як вплинути на адміністрування цього податку власними силами?
  • Запити старост до ОМС на отримання інформації Одним із засобів діяльності старости є можливість отримання інформації, документів та матеріалів, які йому необхідні для здійснення своїх повноважень. Як на практиці реалізовується вказане повноваження, чи означає воно можливість безперешкодного доступу до документації інших осіб та як правильно реагувати на запити старост, спробуємо розібратися нижче.
  • Розміщення ТС: рекомендації Антимонопольного комітету У статті розглянемо рекомендації одного з обласних територіальних відділень Антимонопольного комітету України з питань, пов’язаних з дотриманням органами місцевого самоврядування1 законодавства про захист економічної конкуренції під час оформлення паспорта прив’язки тимчасової споруди від 11.05.17 р.2 На чому ж саме наголошує компетентний орган, далі і поговоримо.
  • Актуальне запитання. Про розмежування компетенцій адміністративної комісії та виконачого комітету Які повноваження в адміністративної комісії при виконавчому комітеті місцевої ради? Якщо постанову виносить виконком, то навіщо потрібна адміністративна комісія?
  • Службові кримінальні порушення: що слід знати та чого уникати Розділ 17 Кримінального кодексу України1 містить цілу низку кримінальних правопорушень у сфері службової діяльності та професійної діяльності, пов’язаної з наданням публічних послуг. З огляду на службу в органах місцевого самоврядування2 суто теоретично більшість працівників ОМС можуть підпадати під поняття спеціального суб’єкта службових кримінальних правопорушень, зазначених у цьому розділі. Свого «ворога» слід знати в обличчя. Тож давайте розбиратись.
  • Суттєві зміни в майновому стані: проблемні питання застосування Як відомо, починаючи з 01.09.16 р. в Україні діє система подання та оприлюднення декларації осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування. Слід підкреслити, що, ажіотаж навколо електронного декларування почав помалу стихати, але разом із тим, у зв’язку із посиленням політики держави у сфері запобігання та протидії корупції актуальним залишається питання суттєвих змін у майновому стані. Тому в цій статті ми постараємось дати відповідь на найбільш проблемні запитання, які постають на практиці.
  • Актуальне запитання. Про необхідність подання декларації після звільнення Особа звільнилась з посади держслужбовця у райдержадміністрації у вересні 2016 року. Під час звільнення вона подала декларацію за неохоплений період з 01.04.16 р. по 10.09.16 р. З 15.09.16 р. ця особа влаштувалася на роботу у виконавчий комітет міської ради. У 2017 році особа подає щорічну декларацію за 2016 рік. Чи повинна вона тепер подавати декларацію як особа, яка припинила діяльність, пов’язану з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування, за 2016 рік?
  • Вкотре поговоримо про запобігання та врегулювання конфлікту інтересів Безпосереднє завдання політики держави щодо запобігання та врегулювання конфлікту інтересів полягає в підтриманні доброчесності та об’єктивності адміністративних рішень зокрема та системи державного управління в цілому. Слід зазначити, що нещодавно ми висвітлювали питання конфлікту інтересів, а саме коли він може виникати та яка відповідальність передбачена законодавством України за порушення вимог щодо запобігання та врегулювання конфлікту інтересів. У цій же статті ми приведемо реальний приклад із судової практики щодо порушення вимог законодавства у частині запобігання та врегулювання конфлікту інтересів посадової особи органу місцевого самоврядування1.
  • Увага! Розголошено персональні дані Стрімка глобалізація та велике бажання висвітлити інформацію про цікаві події у соціальних мережах нерідко виходять боком. Так сталося і з посадовою особою Черкаської міської ради.
  • Внесення ОСББ до Реєстру неприбуткових установ та організацій: У зв’язку з надходженням численних запитів об’єднань співвласників багатоквартирних будинків1 Державна фіскальна служба України у своєму листі від 13.06.17 р. № 15151/7/99-99-12-02-04-17 надала методологічну допомогу щодо внесення ОСББ до Реєстру неприбуткових установ та організацій2, якою керуються контролюючі органи під час вирішення питання про присвоєння статусу неприбутковості.
  • Нові правила надання населенню субсидій на оплату житлово-комунальних послуг З 01.05.17 р. на підставі внесених 26.04.17 р. урядом змін у постанову КМУ від 21.10.95 р. № 848 «Про спрощення порядку надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива»1 в Україні діє оновлена програма житлових субсидій.
  • Утворення ОТГ: поширені помилки Процес добровільного об’єднання територіальних громад активно розпочався в 2015 році з прийняттям Закону України від 05.02.15 р. № 157-VIII «Про добровільне об’єднання територіальних громад»1. І якщо у перший рік утворення об’єднаних територіальних громад2 органи місцевого самоврядування3 мали справу з недосконалою законодавчою базою, що спричиняло велику кількість помилок, то на сьогоднішній день більшість «нестиковок» у законодавстві вже врегульовано. Разом з цим, деякі помилки є поширеними і сьогодні. Деяких з них посадові особи ОМС припускаються в процесі утворення ОТГ, інших — в процесі організації роботи ради ОТГ після проведення виборів. У цій статті ми поговоримо про нюанси добровільного об’єднання територіальних громад. На що необхідно звертати увагу та яких помилок не припуститись?
  • Школа місцевого самоврядування (DESPRO): Центр реформ та розвитку громад Школа місцевого самоврядування була започаткована Швейцарсько-українським проектом «Підтримка децентралізації в Україні» DESPRO у 2014 році. Заснування Школи DESPRO співпало з прийняттям Концепції реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади та з початком реформ з децентралізації. Тому Школа місцевого самоврядування DESPRO у той час була зорієнтована в основному на поширення інформації та поглиблення знань про нову реформу в Україні, нові законодавчі ініціативи з децентралізації, нові виклики та потреби місцевого самоврядування. В 2015 році все змінилося...
  • Практикум для представників ОМС: антикорупційне законодавство та декларування Сьогодні вже нікого не здивуєш тренінгами, навчаннями, практикумами, круглими столами тощо для представників органів місцевого самоврядування. Такі заходи організовуються постійно та орієнтовані на підвищення рівня знань учасників та убезпечення їх від помилок, яких вони можуть припуститися, здійснюючі свої повноваження. Якщо читачі помітили, наше видання також активно долучається до таких зустрічей: як учасники, фахівці або друковане джерело, яке доносить до вас відповідну інформацію.