Теми статей
Обрати теми

Встановлення ставок податків: робимо з дотриманням законодавства

Брусенцова Я., директор Департаменту видань для публічно-правової сфери, головний редактор газети «Місцеве самоврядування», юрист
Нагадаємо, що 25.07.17 р. набрала чинності постанова КМУ від 24.05.17 р. № 483 «Про затвердження форм типових рішень про встановлення ставок та пільг із сплати земельного податку та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки»1. Зазначеним документом було затверджено форму типового рішення про встановлення ставок та пільг із сплати земельного податку та форму типового рішення про встановлення ставок та пільг із сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки. А чи є обов’язковим для застосування органами місцевого самоврядування2 вказаний нормативно-правовий акт? Саме з таким запитанням до нашої редакції почали звертатися читачі. Спробуємо на нього відповісти.

1 Далі за текстом — постанова № 483.

2 Далі за текстом — ОМС.

Про правове підґрунтя

Одразу звернемо вашу увагу на преамбулу постанови № 483, у якій зазначається, що її прийнято відповідно до пп. 72.1.2.4 пп. 72.1.2 п. 72.1 ст. 72, абз. 4 пп. 266.4.2 п. 266.4 ст. 266, абз. 2 та 3 п. 284.1 ст. 284 Податкового кодексу України3.

3 Далі за текстом — ПК.

Тепер нагадаємо зміст кожної з наведених норм. Так, у пп. 72.1.2.4 пп. 72.1.2 п. 72.1 ст. 72 ПК зазначається, що для інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності контролюючого органу використовується інформація, що надійшла від органів виконавчої влади, ОМС та Національного банку України, зокрема інформація про встановлені ОМС ставки місцевих податків, зборів та надані такими органами податкові пільги.

У свою чергу, абз. 4 пп. 266.4.2 п. 266.4 ст. 266 ПК встановлено, що ОМС до 25 грудня року, що передує звітному, подають відповідному контролюючому органу за місцезнаходженням об’єкта житлової та/або нежитлової нерухомості рішення щодо ставок та наданих пільг юридичним та/або фізичним особам зі сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за формою, затвердженою КМУ.

Аналогічні вимоги встановлені абз. 2 п. 284.1 ст. 284 ПК. Так, у ньому передбачається, що ОМС до 25 грудня року, що передує звітному, подають відповідному контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки рішення щодо ставок земельного податку та наданих пільг зі сплати земельного податку юридичним та/або фізичним особам за формою, затвердженою КМУ.

Так, якщо уважно проаналізувати кожну з них, з їх змісту не вбачається прямого обов’язку для ОМС саме приймати рішення про встановлення місцевих податків та зборів, а також пільг зі сплати податків за встановленою формою.

У той же час зазначені вище вимоги ПК встановлюють вимоги щодо подачі ОМС рішень про встановлені податки та пільги за формою, затвердженою КМУ, а такі форми затверджені саме постановою № 483.

Отже, можна дійти висновку, що все ж таки ОМС з метою дотримання абз. 4 пп. 266.4.2 п. 266.4 ст. 266 ПК та абз. 2 п. 284.1 ст. 284 ПК повинні будуть застосовувати ті типові рішення, які були затверджені постановою № 483 (ср. ).

Цікаву позицію з цього приводу висловила Державна регуляторна служба України, яка зазначила, що ОМС можуть приймати рішення про встановлення ставок та пільг із сплати земельного податку та рішення про встановлення ставок та пільг із сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за будь-якою формою, проте інформацію щодо них зобов’язані подавати до ДФС виключно за формою, встановленою постановою № 483. З нею можна ознайомитись за посиланням: http://www.drs.gov.ua/regulatory_policy/pozytsiya-derzhavnoyi-regulyatornoyi-sluzhby-ukrayiny-shhodo-zastosuvannya-postanovy-kabinetu-ministriv-ukrayiny-vid-24-05-2017-483-pro-zatverdzhennya-form-typovyh-rishen-pro-vstanovlennya-stavok-ta-p/

Якщо розуміти буквально висловлену позицію, то її можна зрозуміти так, що ОМС самостійно для себе визначає, у якій формі ним буде прийнято рішення про встановлені податки та пільги, а потім з метою дотримання відповідних норм ПК просто може перенести зміст прийнятого ним рішення у ту форму, яка затверджена постановою № 483 з метою подання його вже у такій формі до контролюючого органу. Змушені не погодитись із такою думкою, оскільки, використовуючи такий механізм «перенесення», може постати питання щодо юридичної сили того рішення, яке буде подане до зазначеного органу.

Тому все ж таки вже на етапі прийняття вами рішень про встановлення податків та зборів рекомендуємо застосовувати саме ті форми, які були затверджені постановою № 483.

Трохи поговоримо про процедуру офіційного оприлюднення рішень ОМС про встановлення місцевих податків і зборів, оскільки в самих типових формах рішень, затверджених постановою № 483, також є зазначення про це.

Так, зокрема, пунктами 2 форми типового рішення про встановлення ставок та пільг із сплати земельного податку та форми типового рішення про встановлення ставок та пільг із сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, передбачено, що зазначені рішення оприлюднюються в засобах масової інформації або в інший можливий спосіб.

Як бачимо, у наведеному пункті не конкретизовано засоби масової інформації (а вони в нас поки що є такими, що засновані ОМС, або ж органами державної влади, ну і, звісно ж, приватні), у яких може бути оприлюднене рішення ради. І його зміст можна зрозуміти так, що достатньо розмістити відповідне рішення в будь-якому засобі масової інформації, або й взагалі обрати інший можливий спосіб (та хоч й інформаційний стенд), але тут є одне «але».

Нагадаємо (ви про це, ми впевнені, і так знаєте), що відповідно до вимог ст. 1 Закону України від 11.09.03 р. № 1160-IV «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності»4 рішення про встановлення місцевих податків і зборів мають ознаки регуляторних актів та потребують реалізації процедур, передбачених цим Законом.

4 Далі за текстом — Закон № 1160.

До чого це ми ведемо? До того, що не треба сприймати пункти 2 форм типових рішень, затверджених постановою № 483, буквально. Пам’ятайте про те, що порядок та способи офіційного оприлюднення регуляторних актів визначено у ст. 12 Закону 1160. Зокрема, у ній зазначається, що регуляторні акти, прийняті органами та посадовими особами місцевого самоврядування, офіційно оприлюднюються в друкованих засобах масової інформації відповідних рад, а у разі їх відсутності — у місцевих друкованих засобах масової інформації, визначених цими органами та посадовими особами, не пізніш як у десятиденний строк після їх прийняття та підписання.

У підтвердження того, що необхідно дотримуватися саме означених вище порядку та процедури оприлюднення регуляторних актів ОМС, нагадуємо також про зміст ч. 12 ст. 59 Закону України від 21.05.97 р. № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні». У цій частині зазначається, що акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування, які відповідно до закону є регуляторними актами, розробляються, розглядаються, приймаються та оприлюднюються у порядку, встановленому Законом № 1160.

Також, оприлюднюючи рішення ОМС, необхідно враховувати положення ст. 22 Закону України від 23.09.97 р. № 539/97-ВР «Про порядок висвітлення діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування в Україні засобами масової інформації». У ній передбачається, що рішення ОМС публікуються в офіційних виданнях (відомостях, бюлетенях, збірниках, інформаційних листках тощо) та друкованих засобах масової інформації відповідних ОМС. Недержавні друковані засоби масової інформації мають право оприлюднювати офіційні документи органів державної влади та ОМС відповідно до законодавства України і на засадах, передбачених укладеною угодою між цими органами та редакціями друкованих засобів масової інформації.

Отже, ОМС за бажанням можуть додатково оприлюднити рішення про встановлення місцевих податків і зборів у будь-який інший спосіб (наприклад, у мережі Інтернет).

Наприкінці невеличке нагадування для вас. Нині триває процес реформування державних та комунальних засобів масової інформації, який розпочався з набранням чинності Законом України від 24.12.15 р. № 917-VIII «Про реформування державних і комунальних друкованих засобів масової інформації». Він полягає у «виведенні» із засновників засобів масової інформації ОМС та органів державної влади. Отже, можна говорити про те, що невдовзі не залишиться друкованих засобів інформації ОМС, а тому постане запитання щодо розміщення рішень ОМС у місцевих друкованих засобах масової інформації на договірних засадах.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі