Теми статей
Обрати теми

Розміщення ТС: рекомендації Антимонопольного комітету

Брусенцова Я., директор Департаменту видань для публічно-правової сфери, головний редактор газети «Місцеве самоврядування», юрист
У статті розглянемо рекомендації одного з обласних територіальних відділень Антимонопольного комітету України з питань, пов’язаних з дотриманням органами місцевого самоврядування1 законодавства про захист економічної конкуренції під час оформлення паспорта прив’язки тимчасової споруди від 11.05.17 р.2 На чому ж саме наголошує компетентний орган, далі і поговоримо.

1 Далі за текстом — ОМС.

2 Рекомендації Антимонопольного комітету розміщені за посиланням http://www.amc.gov.ua/amku/control/kid/uk/publish/printable_article/82876; jsessionid=565353C45D00C678710DA6F161872BB0.app1, далі за текстом — Рекомендації.

Докладно про дослідження

Отже, обласним територіальним відділенням Антимонопольного комітету України за дорученням Антимонопольного комітету України було проведено дослідження регіонального ринку реалізації товарів, надання послуг і виконання робіт у тимчасових спорудах3 з питань, пов’язаних з дотриманням ОМС законодавства про захист економічної конкуренції під час оформлення паспорта прив’язки ТС, яким було охоплено територію однієї міської ради. Нагадаємо, що паспорт прив’язки є підставою для розміщення замовником ТС для здійснення підприємницької діяльності.

3 Далі за текстом — ТС.

Слід зазначити, що відповідно до ч. 4 ст. 28 Закону України від 17.02.11 р. № 3038-VI «Про регулювання містобудівної діяльності» розміщення ТС для провадження підприємницької діяльності здійснюється в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування.

На виконання зазначеної норми закону, наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21.10.11 р. № 244 було затверджено Порядок розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності4.

4 Далі за текстом — Порядок № 244.

Пунктом 1.1 Порядку № 244 визначено, що механізм розміщення ТС для провадження підприємницької діяльності визначається цим порядком. У свою чергу п. 2.1 вказаного документа встановлено, що підставою для розміщення ТС є паспорт прив’язки ТС. Але отриманню паспорта прив’язки передує низка дій з боку суб’єкта, який має намір розмістити ТС (замовника).

Пунктом 2.2 розд. II Порядку № 244 передбачено, що замовник, який має намір встановити ТС, звертається до відповідного виконавчого органу сільської, селищної, міської ради, районної державної адміністрації із відповідною заявою у довільній формі про можливість розміщення ТС. До такої заяви додаються: графічні матеріали із зазначенням бажаного місця розташування ТС, виконані замовником у довільній формі на топографо-геодезичній основі М 1:500 кресленнями контурів ТС з прив’язкою до місцевості; реквізити замовника (найменування, П. І. Б., адреса, контактна інформація).

Цей перелік документів є вичерпним.

Відповідно до п. 2.4 розд. II Порядку № 244 відповідність намірів щодо місця розташування ТС комплексній схемі розміщення ТС (у разі її наявності), будівельним нормам визначає відповідний орган з питань містобудування та архітектури, який утворено у складі виконавчого органу відповідної сільської, селищної, міської ради, районної державної адміністрації, протягом десяти робочих днів з дня подання зазначеної заяви.

У разі відсутності у складі відповідного виконавчого органу сільської, селищної, міської ради органу з питань містобудування та архітектури відповідність намірів щодо місця розташування ТС на території сільської, селищної, міської ради визначає орган з питань містобудування та архітектури відповідної районної державної адміністрації за територіальною належністю. У такому випадку строк розгляду заяви становить п’ятнадцять робочих днів.

Повертаючись до досліджень, які були проведені обласним територіальним відділенням Антимонопольного комітету України, слід зазначити, що на території міста, в якому вони проводилися, відповідним органом з питань містобудування та архітектури, який має розглядати питання, пов’язані з оформленням паспорта прив’язки ТС, що є підставою для розміщення замовником ТС для здійснення підприємницької діяльності, є саме відділ архітектури та містобудування апарату виконавчого комітету міської ради5.

5 Далі за текстом — Відділ.

Так от, за наданою міською радою інформацією було встановлено, що розміщення ТС для провадження на території міста підприємницької діяльності здійснюється відповідно до «Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території міста Х», затвердженого рішенням міської ради, яке було прийняте в 2012 році.

Тобто, міською радою розроблений та затверджений вищезазначеним рішенням власний «Порядок розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території міста Х», деякі положення якого, як показав аналіз, не відповідають вимогам Порядку № 244.

Зокрема, обласним територіальним відділенням Антимонопольного комітету було зазначено, що п. 2.6 Порядку № 244 врегульовано питання щодо переліку документів, які замовник повинен надати до заяви при зверненні до органу з питань містобудування та архітектури для оформлення паспорта прив’язки ТС6.

6 Далі за текстом — такі документи подаються, коли замовник отримав позитивну відповідь про відповідність намірів щодо місця розташування ТС.

Так, передбачається, що для оформлення паспорта прив’язки замовник звертається до органу з питань містобудування та архітектури із додатковою заявою щодо оформлення паспорта прив’язки ТС, до якої додає:

1

схему розміщення ТС

2

ескізи фасадів ТС у кольорі М 1:50 (для стаціонарних ТС), які виготовляє суб’єкт господарювання, що має ліцензію на виконання проектних робіт, або архітектор, який має відповідний кваліфікаційний сертифікат

3

схему благоустрою прилеглої території, складену замовником або суб’єктом підприємницької діяльності, який має відповідну ліцензію, архітектор, який має відповідний кваліфікаційний сертифікат, відповідно до Закону України «Про благоустрій населених пунктів України»

4

технічні умови щодо інженерного забезпечення (за наявності), отримані замовником у балансоутримувача відповідних інженерних мереж

Проте, Порядком розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території міста Х, затвердженим рішенням міської ради, вищезазначений перелік документів було доповнено ще однією вимогою, відповідно до якої замовник повинен надати договір користування місцем (на розміщення ТС за наявністю), що перебуває в комунальній (державній) власності. Обласне територіальне відділення Антимонопольного комітету України звернуло увагу на те, що подання такого документа не передбачено п. 2.6 Порядку № 244, і зазначенням його у локальному документі місцевої ради для замовників було створено додаткові бар’єри для оформлення паспорта прив’язки ТС.

Для отримання відповідних роз’яснень та конкретизації деяких положень Порядку № 244 Антимонопольний комітет України з відповідним листом звернувся до Міністерства регіонального розвитку,будівництва та житлово-комунального господарства України7.

7 Далі за текстом — Мінрегіонбуд.

У свою чергу Мінрегіонбудом було надано відповідь (листом від 12.04.17 р. № 7/14-3939) про те, що Порядок розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, затверджений наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21.10.11 р. № 244, є обов’язковим для виконання центральними органами виконавчої влади, їх територіальними органами, місцевими державними адміністраціями, органами влади АР Крим, ОМС, підприємствами, установами і організаціями всіх форм власності та громадянами. Крім іншого, у згаданому листі зазначалося, що чинним законодавством не передбачено розроблення та затвердження альтернативних порядків розміщення ТС для провадження підприємницької діяльності.

Висновки за результатами дослідження

Враховуючи означене вище, в Рекомендаціях було вказано на те, що дії Відділу (як виконавчого органу міської ради, уповноваженого розглядати відповідно до чинного законодавства питання, пов’язані з оформленням паспорта прив’язки ТС) містять ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції, передбаченого п. 3 ст. 50, ч. 1 ст. 15 Закону України від 11.01.01 р. № 2210-III «Про захист економічної конкуренції»8, у вигляді антиконкурентних дій ОМС, які можуть призвести до викривлення конкуренції. Під діями Відділу, як розумієте, мається на увазі витребування у замовника переліку документів, які останній повинен надати до заяви для оформлення паспорта прив’язки ТС у тому складі, який не передбачено п. 2.6 Порядку № 244.

8 Далі за текстом — Закон № 2210.

Антиконкурентними діями органів влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю є прийняття будь-яких актів (рішень, наказів, розпоряджень, постанов тощо), надання письмових чи усних вказівок, укладення угод або будь-які інші дії чи бездіяльність органів влади, органів місцевого самоврядування, органів адміністративно-господарського управління та контролю (колегіального органу чи посадової особи), які призвели або можуть призвести до недопущення, усунення, обмеження чи спотворення конкуренції.

(ч. 1 ст. 15 Закону № 2210)

У свою чергу обласним територіальним відділенням Антимонопольного комітету України було зазначено про те, що вчиненню порушення законодавства про захист економічної конкуренції Відділом (як виконавчим органом міської ради, уповноваженим відповідно до чинного законодавства розглядати питання, пов’язані з оформленням паспорта прив’язки ТС) сприяє прийнятий міською радою Порядок розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території міста Х, затверджений рішенням міської ради.

Відтак, міською радою з прийняттям власного «Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території міста Х», затвердженого рішенням міської ради, для відділу архітектури та містобудування апарату виконавчого комітету міської ради — виконавчого органу міської ради, уповноваженого розглядати питання, пов’язані з оформленням паспорта прив’язки ТС, — створені умови для вчинення останнім порушення законодавства про захист економічної конкуренції.

Безпосередньо рекомендації...

Тепер перейдемо безпосередньо до рекомендацій, які були наданні міській раді за результатами дослідження. Вони складалися з двох частин:

1. Припинити дії, які містять ознаки порушення законодавства про захист економічної конкуренції, усунути причини виникнення цих порушень і умов, що їм сприяють, шляхом скасування рішення міської ради «Про затвердження Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на території міста Х».

2. При розгляді питань, пов’язаних з оформленням паспорта прив’язки тимчасової споруди, керуватись «Порядком розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності», затвердженим наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21.10.11 р. № 244.

В Рекомендаціях було наголошено на тому, що вони є обов’язковими до розгляду.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі