Теми статей
Обрати теми

Нові правила надання населенню субсидій на оплату житлово-комунальних послуг

Сербіна А., аналітик Видавничого будинку «Фактор», адвокат
З 01.05.17 р. на підставі внесених 26.04.17 р. урядом змін у постанову КМУ від 21.10.95 р. № 848 «Про спрощення порядку надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива»1 в Україні діє оновлена програма житлових субсидій.

1 Далі за текстом — постанова.

Перепризначення субсидії

На основі вищевказаних змін у травні органи соціального захисту населення провели перепризначення субсидій на наступний рік та розрахували її розміри на літній період, а з жовтня — розрахують на новий опалювальний сезон.

Відтепер повторно подавати документи на оформлення допомоги необхідно буде лише тим, хто орендує житло та у кого відбулися зміни у складі сім’ї (реєстрація/зняття з реєстрації місця проживання), або для отримання субсидії на придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива. Для решти субсидіантів перерахунок проводиться автоматично, без повторного звернення.

Як це відбувається?

Для перепризначення субсидії структурні підрозділи з питань соціального захисту населення збирають необхідну інформацію шляхом направлення запиту, відповідь на який надається протягом п’яти днів.

Які відомості

Хто надає

На підставі чого

доходи осіб з Державного реєстру фізичних осіб — платників податків

Державна фіскальна служба України

Порядок, встановлений Мінсоцполітики та Мінфіном (наказ від 20.04.15 р. № 431/447)

доходи осіб з Державного реєстру загальнообов’язкового

державного соціального страхування

Пенсійний фонд України

Порядок, встановлений Пенсійним фондом України та Мінсоцполітики

Для нарахування субсидії можуть використовуватися відомості про доходи та розміри платежів у вигляді списків, довідок, даних на електронних носіях інформації, одержаних від Державної фіскальної служби, Пенсійного фонду України, центрів зайнятості, фондів соціального страхування, виконавчої служби, житлово-експлуатаційних організацій, житлово-будівельних (житлових) кооперативів, об’єднань співвласників багатоквартирного будинку, організацій, що надають житлово-комунальні послуги та здійснюють нарахування плати за житлово-комунальні послуги за договорами з підприємствами (інформаційно-обчислювальні центри, розрахункові центри, центри нарахування плати за житлово-комунальні послуги тощо).

Протягом десяти днів після отримання зазначеної інформації структурні підрозділи з питань соціального захисту населення приймають рішення про призначення (непризначення) субсидії та інформують про прийняте рішення громадян.

У разі отримання інформації про прострочену понад два місяці заборгованість з оплати послуг субсидія на наступний строк не призначається, про що структурний підрозділ з питань соціального захисту населення інформує особу.

Разом із тим, якщо протягом двох місяців з дати інформування про непризначення субсидії на наступний строк громадянин документально підтвердив сплату заборгованості або укладення договору про її реструктуризацію, субсидія призначається з дати закінчення дії попередньої субсидії, в іншому випадку — з місяця, в якому громадянин документально підтвердив сплату заборгованості або укладення договору. Зазначений строк може бути продовжений на підставі рішення районної, районної у містах Києві і Севастополі держадміністрації, виконавчого органу міської, районної у місті (у разі її створення) ради або комісії, яка ними утворюється, за наявності поважних причин.

Якщо отримати інформацію про доходи, необхідну для проведення автоматичного розрахунку субсидії, неможливо внаслідок помилки, виявленої в персональних даних особи під час обміну інформацією, структурний підрозділ з питань соціального захисту населення повідомляє особу про необхідність виправлення помилки і проводить розрахунок субсидії протягом десяти днів після подання особою оновлених даних та отримання інформації про доходи.

Визначення складу сім’ї

Нагадаю, що субсидія розраховується виходячи з кількості зареєстрованих у житловому приміщенні (будинку) осіб (осіб, які фактично проживають), яким нараховується плата за житлово-комунальні послуги, у тому числі осіб, призваних на строкову військову службу. Кількість зазначених осіб визначається на початок місяця, з якого призначається субсидія.

У разі коли кількість фактично проживаючих зареєстрованих у житловому приміщенні (будинку) осіб є меншою, ніж кількість зареєстрованих у такому приміщенні (будинку) осіб, субсидія розраховується виходячи з кількості зареєстрованих у житловому приміщенні (будинку) осіб, які фактично у ньому проживають, на підставі рішення районної, районної у мм. Києві і Севастополі держадміністрації та виконавчого органу міської, районної у місті (у разі її утворення) ради або утвореної ними комісії.

Під час прийняття рішень у таких випадках враховується наявність документів, що підтверджують тимчасову відсутність осіб з числа зареєстрованих, ними можуть бути:

1

довідки, що підтверджують місце перебування особи на території іншої адміністративно-територіальної одиниці у зв’язку з роботою, лікуванням, навчанням, довготривалим відрядженням, відбуванням покарання

2

довідки про оплату житлово-комунальних послуг в іншому житловому приміщенні (будинку)

3

акти обстеження матеріально-побутових умов домогосподарства селищної, сільської або міської ради

4

акти житлово-експлуатаційних організацій про фактично проживаючих осіб

5

договори оренди житла в іншому місці

У разі відсутності документів, що підтверджують тимчасову відсутність осіб з числа зареєстрованих, рішення приймається на підставі актів обстеження матеріально-побутових умов домогосподарства.

На підставі рішення районної, районної у мм. Києві і Севастополі держадміністрації та виконавчого органу міської, районної у місті (у разі її утворення) ради або утвореної ними комісії підприємства — виробники/виконавці житлово-комунальних послуг не нараховують плату за послуги на осіб, які зареєстровані, але фактично не проживають у житловому приміщенні (будинку).

В окремих випадках на підставі рішення місцевого органу влади або утвореної ними комісії та акта обстеження матеріально-побутових умов домогосподарства субсидія може призначатися особі, яка не зареєстрована, але фактично проживає у житловому приміщенні (будинку) на підставі договору найму (оренди) житла, якщо їй нараховується плата за житлово-комунальні послуги, або індивідуальним забудовникам, будинки яких не прийняті в експлуатацію.

Право власності на призначення субсидії не впливає. Тобто, за призначенням житлової субсидії може звернутися особа (не власник), яка зареєстрована у будинку (квартирі) і на яку відкрито, в тому числі, особові рахунки, або особа, яка не зареєстрована у будинку (квартирі), при наявності договору найму (оренди) житла і на яку переведено особові рахунки із сплати житлово-комунальних послуг.

Субсидія є безповоротною, і її отримання не пов’язане і не тягне за собою зміни форми власності житла.

Згідно з абз. 5 п. 14 постанови для орендарів житлового приміщення (будинку) субсидія для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг призначається за наявності договору найму (оренди) з місяця звернення до дати закінчення опалювального сезону, але не більше ніж на 12 місяців та до кінця місяця, в якому закінчується строк дії договору найму (оренди). На наступний строк субсидія призначається за особистим зверненням орендаря.

Важливою зміною також є абз. 8 п. 14 постанови, відповідно до якого є можливість призначення субсидії за зареєстрованим місцем перебування особи.

У разі реєстрації місця перебування особи субсидія для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг призначається з місяця звернення на строк, що не перевищує шести місяців з дати реєстрації місця перебування. На наступний строк субсидія призначається за особистим зверненням громадянина після продовження строку реєстрації місця перебування.

Визначення розміру доходу

Новим правилом є те, що субсидія для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг призначається виходячи із середньомісячного сукупного доходу фактично проживаючих осіб, за чотири квартали, що передують місяцю, з якого призначається субсидія, а субсидія на придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива — виходячи з розміру доходу за попередній календарний рік.

Під час здійснення розрахунку субсидії для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг на наступний період у травні для домогосподарств, які отримували субсидію у попередньому періоді, враховувалися доходи за період з квітня попереднього року по березень поточного року включно.

Наступні дуже важливі зміни — визначення розміру доходів працездатних осіб, які отримують середньомісячний дохід у розмірі меншому, ніж прожитковий мінімум.

Відтепер, якщо в особи, яка досягла 18-річного віку станом на початок періоду, за який враховуються доходи для призначення субсидії, середньомісячний сукупний дохід менший від прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб станом на кінець періоду, за який враховуються доходи, або в якої відсутні доходи, але вона навчалася за денною формою навчання у загальноосвітньому, професійно-технічному, вищому навчальному закладі, для розрахунку субсидії середньомісячний дохід такої особи визначається на рівні одного прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб станом на кінець періоду, за який враховуються доходи для призначення субсидії.

Якщо в особи, яка досягла 18-річного віку станом на початок періоду, за який враховуються доходи для призначення субсидії, середньомісячний сукупний дохід менший від прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб станом на кінець періоду, за який враховуються доходи, але яка протягом зазначеного періоду отримувала хоча б один із таких видів доходу: пенсію, стипендію, допомогу при народженні (усиновленні) дитини, допомогу по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку, допомогу інвалідам з дитинства та дітям-інвалідам, допомогу по догляду за інвалідом I та II групи внаслідок психічного розладу, допомогу особам, які не мають права на пенсію, та інвалідам, допомогу по безробіттю, або особа не досягла 18-річного віку станом на кінець періоду, за який враховуються доходи, то у розрахунок субсидії включаються фактичні розміри отриманих такою особою доходів. Районні, районні у містах Києві і Севастополі держадміністрації, виконавчі органи міських, районних у містах (у разі їх створення) рад або утворені ними комісії можуть приймати рішення щодо врахування фактичних розмірів доходів для інших категорій громадян під час призначення субсидії.

Якщо в особи, яка досягла 18-річного віку станом на початок періоду, за який враховуються доходи для призначення субсидії, відсутні доходи, для розрахунку субсидії середньомісячний дохід такої особи визначається на рівні двох розмірів прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб станом на кінець періоду, за який враховуються доходи для призначення субсидії.

Важливо зазначити, що в окремих випадках за рішенням районних, районних у містах Києві і Севастополі держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх створення) рад або комісій, які ними утворюються, для осіб, які проживають у сім’ях, що опинилися у складних життєвих обставинах, у розрахунок субсидії може включатися середньомісячний сукупний дохід на рівні одного прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб станом на кінець періоду, за який враховуються доходи.

Для фізичних осіб — підприємців, які обрали спрощену систему оподаткування та є платниками єдиного податку першої групи, незалежно від отриманих (не отриманих) доходів до сукупного доходу за кожний місяць враховується дохід на рівні двох розмірів прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб станом на кінець періоду, за який враховуються доходи, для фізичних осіб — підприємців, які обрали спрощену систему оподаткування та є платниками єдиного податку другої групи, — трьох розмірів прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб, для фізичних осіб — підприємців, які обрали спрощену систему оподаткування та є платниками єдиного податку третьої групи, — чотирьох розмірів прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб.

При цьому не враховується дохід, отриманий самозайнятою особою, та дохід від підприємницької діяльності, інформацію про які подано ДФС на запит структурного підрозділу з питань соціального захисту населення. Система оподаткування та група платника єдиного податку для спрощеної системи оподаткування визначається на початок місяця, з якого призначається субсидія.

Для осіб, які протягом періоду, за який враховуються доходи для призначення субсидії, перебували на строковій військовій службі, середньомісячний сукупний дохід незалежно від отриманих (не отриманих) такими особами доходів визначається на рівні половини розміру прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб станом на кінець періоду, за який враховуються доходи.

У разі коли на час звернення за призначенням субсидії особа є непрацюючим пенсіонером, який декларує відсутність в останньому місяці періоду, за який враховуються доходи, інших доходів, крім пенсії, до її середньомісячного сукупного доходу враховується розмір пенсії за такий місяць. Під час призначення субсидії на наступний період такій особі не враховуються її доходи у вигляді заробітної плати та доходи від підприємницької діяльності, якщо вона була непрацюючим пенсіонером на кінець періоду, за який враховуються доходи.

Змінено соціальну норму

Після отримання платіжних документів деякі громадяни не могли зрозуміти причини для зміни розміру призначеної субсидії, адже в їхньому майновому стані нічого не змінилось (наприклад, пенсіонери, які проживають самостійно). Причина цьому — зміна соціальної норми для непрацездатних осіб.

Відтепер, соціальна норма для пенсіонерів, інвалідів, інших людей, які не працюють з об’єктивних причин, за якою їм рахуватиметься розмір допомоги, збільшується з 49 кв. м до 75 кв. м.

Строки опалювального періоду

Якщо раніше субсидія на опалювальний сезон призначалася з 1 жовтня до 30 квітня і перераховувалася відповідно до рішення органів місцевого самоврядування або органів виконавчої влади про дату початку та закінчення опалювального сезону, то у 2017-2018 рр. для користувачів централізованого опалення залишається прив’язка до відповідних рішень органів місцевого самоврядування або органів виконавчої влади, а для тих, у кого індивідуальне опалення, субсидія нараховується на період з 15 жовтня до 15 квітня.

Додаткові обов’язки субсидіантів

Перелік обов’язків осіб, яким призначено субсидію для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива, збільшено. Відтепер, громадянин, якому призначено субсидію, зобов’язаний протягом місяця поінформувати структурний підрозділ з питань соціального захисту населення про зміни:

1

складу зареєстрованих у житловому приміщенні (будинку) осіб, про осіб, які фактично проживають

2

соціального статусу членів сім’ї: хтось звільнився або влаштувався на роботу, став пенсіонером

3

переліку отримуваних житлово-комунальних послуг, умов їх надання, підприємств — виробників/виконавців житлово-комунальних послуг

4

купівлю товарів або оплату послуг, вартість яких перевищує 50 тис. грн.

Інформування здійснюється шляхом подання відповідних документів. У разі зміни складу зареєстрованих у житловому приміщенні (будинку) осіб подаються також нові заява і декларація.

Нагадаю, що заяву заповнює особа, на яку відкрито особовий рахунок по сплаті житлово-комунальних послуг за місцем реєстрації (або особа, яка фактично сплачує вартість одержуваних послуг). Особи, які орендують житло, додають до заяви договір найму (оренди) житла. Крім заяви та декларації, заборонено вимагати від громадян інші документи, довідки тощо. У правому верхньому куті має бути зазначена назва місцевого управління соціального захисту населення, до якого подається заява.

Декларацію заповнює особа, на яку відкрито особовий рахунок по сплаті житлово-комунальних послуг за місцем реєстрації (або особа, яка фактично сплачує вартість одержуваних послуг). У правому верхньому куті зазначається назва місцевого управління соціального захисту населення, до якого подається декларація.

У розд. І декларації у позиції 1 вказуються: прізвище, ім’я, по батькові особи, на яку відкрито особовий рахунок по сплаті житлово-комунальних послуг за місцем реєстрації (або особи, яка фактично сплачує вартість одержуваних послуг). У позиції 2 необхідно зазначити: загальну площу житлового приміщення (кв. метрів); кількість поверхів у будинку; підкреслити тип будинку: індивідуальний чи багатоквартирний. У позиції 3 вказуються відомості про всіх осіб, зареєстрованих у житловому приміщенні (або фактично проживаючих – для осіб, які орендують житло і вказані у договорі оренди, або для індивідуальних забудовників, будинки яких не прийняті в експлуатацію), яким нараховується плата за житлово-комунальні послуги із зазначенням: прізвища, ім’я, по батькові, дати народження, ідентифікаційного номера (за наявності) осіб. У графі «Примітки» можливо зазначити, що конкретна особа не проживає і їй не нараховується плата за житлово-комунальні послуги.

У розд. II декларації заповнюються відомості про всі види доходів осіб, зареєстрованих у житловому приміщенні (або фактично проживаючих, зазначених у договорі оренди).

У розд. ІІІ декларації вказується інформація про особу, яка здійснила одноразову купівлю майна або оплату послуг протягом 12 місяців перед зверненням за призначенням субсидії на суму, яка на час купівлі (оплати) перевищує 50 тис. грн., із зазначенням виду, вартості, дати здійснення купівлі (оплати) майна або послуг. Відомості, зазначені у декларації, засвідчуються підписом особи, а також зазначається дата заповнення декларації.

Доходи вказуються тільки без урахування податку з доходів фізичних осіб.

Громадяни, яким призначено субсидію для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, зобов’язані щомісяця сплачувати вартість фактично спожитої послуги з урахуванням розміру призначеної субсидії (крім випадків нарахування плати за послугу з централізованого опалення за відсутності засобів обліку теплової енергії з урахуванням фактичної температури зовнішнього повітря, коли одержувач субсидії повинен щомісяця сплачувати за централізоване опалення обов’язкову частку платежу).

Про невикористану суму субсидії

В Україні дуже багато родин, які використовують значно менше за виділені державою соціальні нормативи на таку сім’ю. В результаті за рік на рахунках таких субсидіантів накопичується чимала сума невикористаної допомоги.

Сума субсидії, яку структурними підрозділами з питань соціального захисту населення було переказано на рахунки підприємств — виробників/виконавців житлово-комунальних послуг для оплати їх вартості в розмірі соціальних нормативів і яка не використана домогосподарством внаслідок економного споживання послуг, зараховується підприємством — виробником/виконавцем як оплата послуг, у тому числі обов’язкової частки платежу домогосподарства, на наступні розрахункові періоди. Підприємство — виробник/виконавець послуги зобов’язане зазначати суму переплати за послугу у платіжних документах одержувачам субсидії.

Після закінчення опалювального сезону невикористана сума субсидії для відшкодування витрат на оплату послуги з централізованого опалення (теплопостачання), постачання холодної та гарячої води і водовідведення, послуг з газо- та електропостачання для індивідуального опалення (в разі використання природного газу/електричної енергії для індивідуального опалення) повертається підприємством — виробником/виконавцем такої послуги до бюджету в повному обсязі на підставі акта розрахунку загального обсягу невикористаних сум субсидії.

Частина невикористаної суми субсидії для відшкодування витрат на оплату послуг з газо-, електропостачання для індивідуального опалення, що в еквіваленті не перевищує вартості (станом на 1 травня нового неопалювального сезону) 100 куб. метрів природного газу або вартості 150 кВт·г електричної енергії (в разі використання природного газу/електричної енергії для індивідуального опалення), перераховується на особовий рахунок одержувача субсидії в банківській установі або виплачується через відділення поштового зв’язку ПАТ «Укрпошта» на підставі списків таких осіб, які подаються до 1 червня поточного року підприємствами — виробниками/виконавцями послуг з газо-, електропостачання в паперовому та електронному вигляді структурному підрозділу з питань соціального захисту населення та в яких зазначається сума невикористаної субсидії.

Перерахування частини невикористаної субсидії на особовий рахунок одержувача субсидії в банківській установі або виплата її через відділення поштового зв’язку ПАТ «Укрпошта» здійснюється структурним підрозділом з питань соціального захисту населення на підставі особистої заяви одержувача, поданої до 1 вересня поточного року. Структурний підрозділ з питань соціального захисту населення повідомляє одержувачу субсидії про необхідність подання такої заяви.

Відкриття рахунку в банку, як і вибір самої уповноваженої банківської установи, через які проводяться виплати соціальних допомог та пенсій, або у відділеннях Укрпошти має здійснюватись субсидіантом самостійно. На момент подачі заяви рахунок в банку повинен бути уже відкритим. Розрахунок та повернення до бюджету невикористаних сум субсидії для відшкодування витрат на оплату послуги з централізованого опалення (теплопостачання), постачання холодної та гарячої води і водовідведення та послуг з газо-, електропостачання для індивідуального опалення здійснюються у порядку, встановленому КМУ.

Сума субсидії, перерахованої (виплаченої) надміру внаслідок свідомого подання громадянином документів з недостовірними відомостями або неповідомлення громадянином про зміни, повертається за вимогою органу, що призначив субсидію, або безпосередньо отримувачем, або шляхом зняття відповідних сум з особових рахунків отримувачів субсидії на підприємствах — виробниках/виконавцях житлово-комунальних послуг.

Пам’ятайте: сума субсидії, перерахованої (виплаченої) надміру внаслідок подання громадянином документів з недостовірними відомостями, повертається ним у подвійному розмірі.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі