Теми статей
Обрати теми

Фінансування ДНЗ: «гострі» нюанси

Бутова Олена, начальник фінансового управління Чугуївської міської ради Харківської області, Ковшова Олена, заступник головного редактора видань «Місцеве самоврядування» та «Радник старости», аналітик
Приводом для написання статті стало наступне запитання читача: «За рахунок бюджетних коштів нашої селищної ради фінансуються два дошкільних навчальних заклади (ДНЗ), які розташовані на території селищної ради. Згідно з вимогами абз. 5 п. 20 розд. VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України у районному бюджеті затверджувались обсяги міжбюджетних трансфертів, у тому числі й на 2018 рік. Проте розмір даних міжбюджетних трансфертів не змінюється з 2015 року і становить 2922 тис. грн.
Тобто чотири роки поспіль ця цифра не змінюється. Хоча протягом цього періоду витрати селищного бюджету на утримання цих ДНЗ зросли майже в три рази, що пов`язано із зростанням заробітної плати для працівників освіти, зростанням цін на енергоносії, продукти харчування та інше. Незважаючи на те, що під час прийняття районного бюджету щороку затверджується і формула, за якою повинні визначатись й обсяги міжбюджетних трансфертів, така норма Бюджетного кодексу України ігнорується, а трансферт затверджується на рівні попереднього року, хоча розрахунок за формулою значно більший, ніж показник 2015 року. Із урахуванням ситуації, що склалась, виникли наступні запитання:
1. Чи є обов`язковою для застосування норма абз. 5 п. 20 розд. VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України в частині визначення за формулою обсягів міжбюджетних трансфертів та затвердження в бюджеті саме суми, обрахованої за вищезгаданою формулою?
2. Наскільки правомірним є затвердження обсягів міжбюджетних трансфертів на рівні не менше передбачених на 2017 рік, якщо визначена за формулою сума є значно більшою?
3. Якщо сума міжбюджетних трансфертів на утримання ДНЗ, визначена в районному бюджеті, покриває лише 30 % видатків селищного бюджету, то який існує механізм передачі ДНЗ на фінансування з районного бюджету та в які терміни може здійснюватись ця передача?

Про норму абз. 5 п. 20 розд. VI БК

Почнемо з визначень. Міжбюджетні трансферти — кошти, які безоплатно і безповоротно передаються з одного бюджету до іншого (п. 32 ч. 1 ст. 2 Бюджетного кодексу України1). Субвенції — міжбюджетні трансферти для використання на певну мету в порядку, визначеному органом, який прийняв рішення про надання субвенції (п. 48 ч. 1 ст. 2 БК). Тобто в розумінні діючого законодавства субвенцією є кошти, що передаються між бюджетами.

1Далі за текстом — БК.

Тепер наведемо норму, про яку йдеться у запитанні читача, тобто абз. 5 п. 20 розд. VI «Прикінцеві та перехідні положення» БК:

За зверненням сільської, селищної, міської (міста районного значення) ради районна (міська) рада приймає рішення про передачу коштів на здійснення таких видатків сільській, селищній, міській (міста районного значення) раді та у районному (міському) бюджеті затверджує обсяги міжбюджетних трансфертів з районного бюджету бюджетам місцевого самоврядування (з бюджету міста обласного значення бюджетам адміністративно підпорядкованих йому сіл, селищ і міст).

При цьому обсяги зазначених міжбюджетних трансфертів визначаються за формулою, яка затверджується відповідною районною (міською) радою у додатку до рішення про місцевий бюджет, та не можуть бути меншими обсягів таких міжбюджетних трансфертів або видатків районного (міського) бюджету (якщо видатки для зазначених установ здійснювалися з районних (міських) бюджетів) на утримання зазначених установ, передбачених на 2017 рік.

З 2015 року фінансування, зокрема, дошкільної освіти, сільських, селищних та міських палаців і будинків культури, клубів, центрів дозвілля, інших клубних закладів та бібліотек у містах районного значення, селищах та селах віднесено до районних бюджетів. Знайти таку норму можна у ст. 89 БК.

На перехідний період у 2015 році з бюджетів сіл, селищ, міст районного значення було дозволено здійснювати видатки на фінансування закладів, визначених п. 20 розд. VI БК, а саме на утримання дошкільних навчальних закладів2, палаців і будинків культури, клубів, центрів дозвілля, інших клубних закладів та бібліотек.

2 Далі за текстом — ДНЗ.

З метою створення умов для належного формування та виконання бюджетів об’єднаних територіальних громад та забезпечення ефективного функціонування бюджетних установ у всіх населених пунктах районів, включаючи територіальні громади, що не об’єднались, було подовжено дію п. 20 розд. VI БК на 2016 рік.

Увага! Підставою є Закон України від 26.11.2015 № 837-VIII «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо особливостей формування та виконання бюджетів об’єднаних територіальних громад». Відповідно, і у поточному році з бюджетів сіл, селищ, міст районного значення теж можуть здійснюватись такі видатки.

Наголосимо, що ці видатки здійснюють за рахунок міжбюджетних трансфертів з районного бюджету бюджетам місцевого самоврядування.

Отже, з огляду на вимоги БК передбачено два варіанти фінансування таких закладів із:

1

районного бюджету

2

бюджету села, селища, міста районного значення за рахунок міжбюджетних трансфертів з районного бюджету

Окремо треба сказати й про порядок надання субвенцій, що є дуже важливим нюансом.

У своєму листі від 03.04.2017 № 05230-04-2/8718 «Щодо надання субвенцій» Мінфін зазначав, що:

Умови надання субвенцій визначаються відповідним договором сторін, який є невід’ємною частиною відповідних рішень місцевих рад про передачу коштів між місцевими бюджетами.

Рішення про передачу/прийняття бюджетних ресурсів приймається обома місцевими радами та затверджується у відповідних місцевих бюджетах.

Тобто міжбюджетні трансферти, у тому числі субвенції, можуть передаватись від державного бюджету до місцевих та навпаки, а також між місцевими бюджетами різного рівня. Це передбачено бюджетним законодавством.

При цьому існують загальні правила для всіх видів таких міжбюджетних трансфертів — цільове спрямування, порядок використання та перерахування. І про це не треба забувати.

У випадку, що описується у запитанні, укладено договір на передачу субвенції, який є чинним на строк, на який його укладено. А отже обидві ради погодились із усіма умовами, визначеними таким договором. І до цього питання ми ще повернемось. Тепер далі.

Про шляхи вирішення проблеми

У ситуації, що склалась, перш за все необхідно звернути увагу на формулу розрахунку обсягів міжбюджетних трансфертів, яка повинна бути затверджена районною радою.

Якщо обсяг міжбюджетного трансферту не відповідає розрахованому на кожен рік значенню, треба письмово звернутись до районної ради стосовно пояснення причин невиконання рішення, яке, вочевидь, є нормативним актом місцевого значення. Адже рішення про місцевий бюджет є нормативно-правовим актом, що прямо передбачено п. 45 ч. 1 ст. 2 БК.

Рішення про місцевий бюджет — нормативно-правовий акт Верховної Ради Автономної Республіки Крим чи відповідної місцевої ради, виданий в установленому порядку, що затверджує місцевий бюджет та визначає повноваження відповідно Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевої державної адміністрації або виконавчого органу місцевого самоврядування здійснювати виконання місцевого бюджету протягом бюджетного періоду.

Повернемось до вже згадуваного абз. 5 п. 20 розд. VI БК у контексті запитання читача.

По-перше, в ньому йдеться про звернення селищної ради до районної, що свідчить про добровільність такого звернення від селищної ради.

По-друге, у нормі також прописано, що у разі згоди районна рада приймає рішення про передачу коштів на здійснення таких видатків селищній раді і у своєму бюджеті затверджує обсяг міжбюджетного трансферту з районного бюджету селищному.

Тобто районна рада надає відповідь на таке звернення (тобто вирішує це питання) на власний розсуд і у разі згоди має затвердити такий обсяг з урахуванням норм чинного законодавства.

І одразу в абз. 5 п. 20 розд. VI БК надано уточнення, як саме має бути затверджений обсяг таких трансфертів відповідно до норм чинного законодавства: за формулою, що затверджується відповідною районною радою у додатку до рішення про місцевий бюджет.

Але одночасно БК наголошує на нюансі: обсяги таких трансфертів не можуть бути меншими обсягів таких міжбюджетних трансфертів або видатків районного (міського) бюджету (якщо видатки для зазначених установ здійснювалися з районних (міських) бюджетів) на утримання зазначених установ, передбачених на 2017 рік.

Отже, якщо формула порушується, в одному й тому ж рішенні про бюджет є дві суперечливі позиції — формула та обсяг міжбюджетного трансферту, який цій формулі не відповідає.

Районна рада, вочевидь, більш схильна додержуватись тієї норми БК, яка говорить про те, що обсяг видатків не повинен бути меншим за 2017 рік, через те, що брак коштів у районних бюджетах не дозволяє виконати вказані зобов’язання в повному обсязі. Але це лише припущення.

Тому, вважаємо, доцільно отримати від районної ради письмові пояснення з приводу ситуації, що склалась.

Окрім цього, в даному випадку доречно письмово звернутись до обласної ради та одночасно до голови місцевого фінансового органу вищого рівня — обласного департаменту фінансів.

Звичайно, у разі такого звернення селищній раді рекомендуємо змістовно та повно викласти суть питання та підтвердити його відповідними розрахунками та копіями відповідних рішень.

Наголосимо, що відповідно до норм чинного законодавства департаменти фінансів мають право ініціювати зупинення рішення про місцевий бюджет у разі його невідповідності діючому законодавству.

Зокрема, таке право підтверджується відповідним прийнятим Положенням про Департамент фінансів відповідної обласної державної адміністрації, яке затверджується розпорядженням голови відповідної обласної державної адміністрації.

Зауважимо: такі Положення розробляють на підставі постанови КМУ від 20.05.2013 № 348 «Про затвердження Типового положення про структурний підрозділ з питань фінансів обласної, Київської та Севастопольської міської, районної, районної у мм. Києві та Севастополі державної адміністрації»3.

3 Далі за текстом — Типове положення.

У п. 4 розділу «Структурний підрозділ з питань фінансів обласної, Київської та Севастопольської міської держадміністрації» Типового положення зазначено, що структурний підрозділ з питань фінансів обласної, Київської та Севастопольської міської держадміністрації відповідно до покладених на нього завдань, зокрема:

<...>18) перевіряє рішення районних та міських (міст обласного значення) рад про затвердження бюджету та внесення змін до нього щодо відповідності бюджетному законодавству; <...>

З іншого боку, селищній раді треба мати на увазі наступне: передача будь-яких міжбюджетних трансфертів, у тому числі й субвенцій, відбувається виключно на підставі укладених договорів між ОМС.

Як правило, такі договори набувають чинності з моменту їх прийняття відповідними радами та підписання уповноваженими представниками обох сторін. При цьому у договорі обов`язково мають бути встановлені, зокрема:

1

предмет договору

2

строк дії договору

3

права та обов`язки сторін

4

вирішення спорів за договором

5

інші умови

Отже, якщо селищна рада у 2018 році отримує субвенцію на ДНЗ (навіть якщо її обсяг є недостатнім для здійснення усіх запланованих кошторисом видатків) — це означає, що на це є письмова згода обох рад. Тобто селищна рада погодилась із умовами договору, який підписала.

Наголосимо: договір вважається укладеним, якщо між сторонами у передбачених законом порядку та формі досягнуто згоди щодо усіх його істотних умов. А істотними є умови, визнані такими за законом чи необхідні для договорів цього виду.

Крім того, наголосимо, що ОМС завжди має право звернутись й до суду, якщо має підстави вважати, що його права чи інтереси порушуються. І так само кожен має право захищати свої інтереси в судовому порядку.

Про передачу ДНЗ до районної ради

Стосовно передачі видатків до районного рівня, то доцільно прийняти рішення селищної ради про передачу об’єктів із комунальної власності територіальної громади до спільної власності територіальних громад району. Але зробити це можна в разі, якщо відповідне рішення про прийняття такої власності (тобто ДНЗ) буде попередньо схвалено районною радою. В такому разі видатки на утримання закладів мають перейти до районного рівня.

Якщо територіальна громада не бажає володіти ДНЗ, тоді варіант передачі є найбільш прийнятним. Але наголосимо, що під час активного створення ОТГ на території районів у найближчому майбутньому може скластись ситуація, коли таку власність знову ж таки доведеться повертати назад у комунальну власність. Тож необхідно ще поміркувати про доцільність такої передачі.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі