Місцеве самоврядування, квітень, 2018/№ 4

  • Всеукраїнська нормативна грошова оцінка: використання її результатів Нагадаємо, що загальнонаціональна (всеукраїнська) нормативна грошова оцінка земель сільськогосподарського призначення1, що проводиться одночасно на всій території України, запроваджується відповідно до п. 11 розд. «Прикінцеві положення» Закону України від 07.12.2017 № 2246-VIII «Про Державний бюджет України на 2018 рік»2. Яким чином це має працювати і на які результати слід очікувати, й поговоримо у нашому матеріалі.
  • Фінансування ДНЗ: «гострі» нюанси Приводом для написання статті стало наступне запитання читача: «За рахунок бюджетних коштів нашої селищної ради фінансуються два дошкільних навчальних заклади (ДНЗ), які розташовані на території селищної ради. Згідно з вимогами абз. 5 п. 20 розд. VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України у районному бюджеті затверджувались обсяги міжбюджетних трансфертів, у тому числі й на 2018 рік. Проте розмір даних міжбюджетних трансфертів не змінюється з 2015 року і становить 2922 тис. грн.
    Тобто чотири роки поспіль ця цифра не змінюється. Хоча протягом цього періоду витрати селищного бюджету на утримання цих ДНЗ зросли майже в три рази, що пов`язано із зростанням заробітної плати для працівників освіти, зростанням цін на енергоносії, продукти харчування та інше. Незважаючи на те, що під час прийняття районного бюджету щороку затверджується і формула, за якою повинні визначатись й обсяги міжбюджетних трансфертів, така норма Бюджетного кодексу України ігнорується, а трансферт затверджується на рівні попереднього року, хоча розрахунок за формулою значно більший, ніж показник 2015 року. Із урахуванням ситуації, що склалась, виникли наступні запитання:
    1. Чи є обов`язковою для застосування норма абз. 5 п. 20 розд. VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України в частині визначення за формулою обсягів міжбюджетних трансфертів та затвердження в бюджеті саме суми, обрахованої за вищезгаданою формулою?
    2. Наскільки правомірним є затвердження обсягів міжбюджетних трансфертів на рівні не менше передбачених на 2017 рік, якщо визначена за формулою сума є значно більшою?
    3. Якщо сума міжбюджетних трансфертів на утримання ДНЗ, визначена в районному бюджеті, покриває лише 30 % видатків селищного бюджету, то який існує механізм передачі ДНЗ на фінансування з районного бюджету та в які терміни може здійснюватись ця передача?
  • Здійснення «очисних» видатків: чи можливо? Приводом для написання статті стало наступне запитання читача: «З ініціативи жителів села відбулось слухання з питання екологічного стану озер. За рахунок коштів сільського бюджету було замовлено та виготовлено проектно-кошторисну документацію «По капітальному ремонту розчищення протоки каналу «Т» для поліпшення водообміну озер». Канал знаходиться на балансі державного підприємства. Розроблену документацію передано для проходження державної експертизи. Коштів у виконавців проекту на проходження експертизи немає.
    Державне підприємство зі свого спеціального рахунка здатне оплатити вартість експертизи. Питання передачі права замовника державному підприємству постало з метою прискорення отримання висновку експертизи та необхідності розпочати процес реалізації проекту, оскільки передача субвенції з бюджету до бюджету для оплати робіт з отримання висновку експертизи займає дуже тривалий час. У зв`язку із ситуацією, що склалася, виникли наступні запитання:
    1. Чи можливо передати права замовника робочого проекту капітального ремонту каналу з розчищення протоки каналу «Т» від місцевої (сільської) ради балансоутримувачу — державному підприємству? Чи будуть такі дії відповідати вимогам чинного законодавства?
    2. Чи існує інший варіант виходу із ситуації, що склалася?»
  • Про порядок зарахування акцизу з пального 07.03.2018 набрала чинності постанова КМУ від 28.02.2018 № 116, якою затверджено Порядок зарахування у 2018 році частини акцизного податку з виробленого в Україні та ввезеного на митну територію України пального до загального фонду місцевих бюджетів1. Звичайно, перерахування частини акцизного податку місцевим бюджетам забезпечить їх збалансування та сприятиме своєчасному фінансуванню запланованих видатків. Адже в цьому році бюджети місцевого самоврядування ще не отримували надходжень від акцизу. Тож давайте ознайомимось із вимогами Порядку .
  • Актуальне запитання. Про забезпечення населення питною водою На території сільської ради немає комунального підприємства, яке б займалось питанням водопостачання населення сіл, що входять до складу сільської ради. Балансоутримувачем водомережі (водопроводу, водонапірних башт, скважин) є сільська рада. Чи може вона за рахунок коштів місцевого бюджету утримувати водопостачання населення усіх сіл: оплачувати рахунки за використану електроенергію для подачі води та послуги за лабораторне дослідження питної води, а також проводити ремонт водомережі, виплачувати заробітну плату оператору водомережі, який здійснює її обслуговування? Чи можна це зробити та чи не буде це порушенням вимог чинного законодавства?
  • Актуальне запитання. Про сплату єдиного податку та податку з доходів фізичних осіб фермерським господарством Фермерське господарство знаходиться на території громади, розташованої на території суміжного району. Сталося так, що ця територія увійшла до складу об’єднаної територіальної громади (ОТГ). Куди тепер треба подавати податкову звітність та який порядок сплати (перерахування) податку на доходи фізичних осіб під час нарахування (виплати) доходів у вигляді орендної плати за земельні ділянки сільськогосподарського призначення та єдиного податку суб’єктом господарювання, який є фермерським господарством?
  • Актуальне запитання. Про сплату екологічного податку комунальним підприємством За договором наше комунальне підприємство, яке надає послуги зі збирання та вивезення відходів, передає відходи суб`єкту господарювання, який здійснює їх утилізацію. Чи є у такому разі це підприємство платником екологічного податку, якщо воно не має власного об`єкту для розміщення відходів?
  • Актуальне запитання. Про строк дії дозволу на спеціальне водокористування Чи є якісь роз`яснення з приводу строку дії дозволів на спеціальне водокористування з огляду на зміни, які відбулись у сфері водокористування? Якщо, наприклад, дозвіл видано у 2015 році, чи необхідно у 2018 році отримувати новий дозвіл первинному водокористувачу з огляду на нову умову сплати рентної плати такими водокористувачами?
  • Актуальне запитання. Про зарахування штрафних санкцій за прострочення виконання зобов’язань за договором У договорі на надання платних послуг передбачені штрафні санкції за прострочення виконання зобов’язань відповідно до його положень. На який рахунок у такому разі бюджетна установа має зараховувати такі штрафні санкції за невиконання іншою стороною умов такого договору та які саме санкції треба у такому разі вважати власними надходженнями установи?
  • Актуальне запитання. Про сплату орендної плати Рада надала земельну ділянку, що перебуває у комунальній власності, суб’єкту господарювання в оренду на підставі укладеного договору оренди. За згодою сторін договір у наступному місяці буде розірвано. Датою розірвання договору буде 15 травня, тобто середина місяця. До якої дати суб’єкт господарювання у такому разі має сплачувати орендну плату?
  • Актуальне запитання. Про використання КЕКВ для лісовпорядних робіт Який КЕКВ треба застосовувати при здійсненні видатків на проведення лісовпорядних робіт?
  • Класифікатор звернень громадян: ураховуємо зміни Поштовхом до написання статті стало внесення урядом постановою від 21.02.2018 № 94 «Про внесення змін до Класифікатора звернень громадян»1 змін до постанови КМУ від 24.09.2008 № 858 «Про затвердження Класифікатора звернень громадян»2. Розглянемо цей документ та проаналізуємо зміни, які відбулись, оскільки на сучасному етапі становлення громадянського суспільства в Україні актуального значення набуває розвиток інституту звернень громадян, який є основним каналом зв’язків громадянина з представниками влади.
  • Суспільно корисні роботи — новий вид адміністративного стягнення Підставою для написання цього матеріалу слугувало прохання одного з наших читачів. Так, зокрема, ваш колега просив надати інформацію щодо оплачуваних робіт, вид яких визначає ОМС для осіб, які вчинили таке адміністративне правопорушення, як несплата аліментів, а саме, хто має нараховувати плату за виконану ними роботу, з якого бюджету та на якій підставі. Йдеться, зокрема, про суспільно корисні роботи як новий вид адміністративного стягнення, яке введено було Законом України від 07.12.2017 № 2234-VII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення захисту права дитини на належне утримання шляхом вдосконалення порядку примусового стягнення заборгованості зі сплати аліментів»1. Отже, відповідаємо.
  • Взяти до уваги: про паркування та повноваження ОМС 28.03.2018 Президент України підписав Закон України від 21.12.2017 № 2262-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реформування сфери паркування транспортних засобів»1. Документ набирає чинності лише через 180 днів із дня його опублікування, тобто з 27.09.2018 — Закон № 2262 опубліковано у газеті «Голос України» від 31.03.2018 № 61. Але ОМС необхідно вже зараз ознайомитись із його вимогами, аби бути готовими вчасно виконати його норми з паркування.
  • Особливості реєстрації права власності спадкодавця за заявою спадкоємця До редакції звернулась державний реєстратор прав на нерухоме майно одного з ОМС щодо застосування п. 66 Порядку про державну реєстрацію прав на нерухоме майно та їх обтяжень1, затвердженого постановою КМУ від 25.12.2015 № 1127 «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень». Якщо більш детально, то питання стосувалося видів правовстановлюючих документів на нерухоме майно, які можуть бути надані спадкоємцем для здійснення реєстрації прав, які за життя належали спадкодавцю, але не були ним зареєстровані, відповідно до п. 14 ст. 27 Закону України від 01.07.2004 № 1952-IV «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень»2.
  • І знов про персональні дані ОМС, їх посадові особи постійно працюють із персональними даними. З огляду на наявні вимоги законодавства щодо захисту таких даних та поки що непоодинокими випадками допущень порушень у цій сфері пропоную зупинитись на важливих моментах та оглянути наявні нормативні вимоги щодо правильної роботи з персональними даними.
  • Про адміністративну відповідальність за неповну інформацію на запит адвоката Одним із суб’єктів звернення із запитами про надання інформації є адвокати, які з метою надання професійної правничої (правової) допомоги своїм клієнтам бажають отримати ту чи іншу інформацію, що стосується їх клієнта, або отримати копії певних документів, які мають значення для повного та об’єктивного розгляду судової справи. З огляду на те, що відповідь не завжди задовольняє потреби запитувача, іноді і сам ОМС може стати учасником судового провадження. Пропоную ознайомитись із конкретним судовим рішенням у справі № 372/2593/17 та наявними законодавчими вимогами.
  • Коли складення адмінпротоколу не відповідає вимогам закону? Зазначимо, що на практиці часто трапляються такі випадки, коли адміністративні протоколи складає орган, який не вправі це робити. Чому так відбувається та що з цим робити, будемо розбиратись далі. Більше того, в цій статті ми поговоримо про те, в яких випадках складення адміністративного протоколу за несвоєчасне подання е-декларації про майновий стан суб’єкта декларування правоохоронними органами не відповідає вимогам закону.
  • Висновок Верховного Суду: рішення виконкому не є правовстановчим документом Приводом для написання статті стало ухвалення Верховним Судом1 висновку щодо рішення виконкому, яке само по собі не є правовстановчим документом, а лише створює юридичну підставу для реєстрації майна. Для цього ми розглянемо та проаналізуємо справу, яка пройшла усі судові інстанції, та насамкінець крапку у ній поставив ВС своїм висновком від 31.01.2018 № 911/1563/17. Отже, давайте розбиратись.
  • Самовільне використання землі: чергова позиція суду Станом на сьогодні є непоодинокими випадки використання земельних ділянок без здійснення державної реєстрації речових прав на них. Особливо цими питаннями переймаються ОМС, які недоотримують кошти до місцевих бюджетів. У цьому матеріалі ми надамо вам можливість ознайомитися з однією судовою справою про те, як одна міська рада намагалася повернути у власність територіальної громади земельну ділянку. Слід також уточнити, що на спірній земельній ділянці попередньо було зведено торговельний комплекс.
  • Актуальне запитання. Про застосування механізму суміщення посад У селищній раді стала вакантною посада начальника відділу. На цю посаду було оголошено конкурс, але документи ніхто не подав. Посада залишається вакантною. Чи можна покласти обов’язки за вакантною посадою начальника відділу на іншого працівника органу місцевого самоврядування, якщо посада заступника структурою відділу не передбачена? Чи у такому випадку слід застосувати механізм суміщення посад?
  • Актуальне запитання. Про присвоєння рангу після переведення з державної служби на службу в органах місцевого самоврядування Який ранг присвоїти особі, що переводиться з посади державної служби категорії «В», де їй було присвоєно 9 ранг держслужбовця, в орган місцевого самоврядування на посаду 7 категорії, в межах якої передбачені 13-15 ранги, за умов, що класифікації категорій та рангів посад на держслужбі і на службі в органах місцевогго самоврядування не співпадають?
  • Особливості звільнення працівника в період тимчасової непрацездатності В ОМС склалася така ситуація. На період перебування головного бухгалтера у відпустці для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку на цю посаду було прийнято іншу працівницю за трудовим договором, укладеним до повернення на роботу основної працівниці з відпустки. Основна працівниця вирішила перервати відпустку для догляду за дитиною та вийти на роботу, в той час як новоприйнята знаходилась у відпустці в зв’язку з вагітністю та пологами. Як правильно діяти ОМС задля дотримання трудових прав обох працівниць — читайте у нашому матеріалі.
  • Про умови надання відпустки для догляду за дитиною до досягнення нею шестирічного віку Лист Державної служби України з питань праці від 11.12.2017 № 5605/4/4.7-ЗВ-17
  • Щодо встановлення доплати за ведення військового обліку Витяг із листа Мінсоцполітики від 09.02.2018 № 227/0/101-18/281
  • Дуже короткий вступ до проектного менеджменту Для XXI сторіччя проектно орієнтований менеджмент стає основним принципом управління діяльністю будь-якої структури. Діяльність органів державної влади та місцевого самоврядування в цьому випадку не є винятком. Питання розробки проектів стане в нагоді ОМС як при написанні проектних пропозицій на певні грантові конкурси, так і в організації власної діяльності.
  • Найцінніший ресурс громади: Історія успіху Молодіжної ради при Харківському міському голові Ми не будемо довго тримати інтригу та одразу дамо відповідь, що ж таке «найцінніший ресурс» громади. Молодь — ось ваш найцінніший ресурс. Власне, про неї і йтиметься в нашому матеріалі.
  • Конкурс «Місцеве самоврядування — це ми!» Цим матеріалом ми продовжуємо публікацію творів молоді в рамках циклу «Очима дитини». Цього разу у фокусі — твір Діани Крипило з 11 класу, яка досить докладно розглянула перспективи реформування системи органів місцевого самоврядування в Україні та надала їм свою авторську оцінку. Дівчина здійснила аналіз реформи децентралізації в Україні на рівні фахового юриста. В той же час такий доступний формат викладення матеріалу дозволяє використовувати його як короткий опис реформи для пересічних громадян.
?

За допомогою цієї функції ви зможете швидко перейти до номеру, що вас цікавить