Теми статей
Обрати теми

Класифікатор звернень громадян: ураховуємо зміни

Мороз Оксана, юрист-аналітик «Видавничого будинку Фактор»
Поштовхом до написання статті стало внесення урядом постановою від 21.02.2018 № 94 «Про внесення змін до Класифікатора звернень громадян»1 змін до постанови КМУ від 24.09.2008 № 858 «Про затвердження Класифікатора звернень громадян»2. Розглянемо цей документ та проаналізуємо зміни, які відбулись, оскільки на сучасному етапі становлення громадянського суспільства в Україні актуального значення набуває розвиток інституту звернень громадян, який є основним каналом зв’язків громадянина з представниками влади.

1 Далі за текстом — постанова № 94.

2 Далі за текстом — постанова № 858.

Коротко про головне

Зазначимо, що Класифікатор звернень громадян було прийнято з метою здійснення в подальшому узагальнення всіх звернень громадян, які надходять до того чи іншого органу влади, та як наслідок складання аналітичної довідки.

Постанова № 858 зобов’язує органи виконавчої влади забезпечити застосування Класифікатора й щокварталу інформувати КМУ про стан роботи зі зверненнями громадян і порушені в них питання.

У той же час ОМС було рекомендовано застосовувати Класифікатор у діяльності, пов’язаній із розглядом звернень громадян.

Нагадаємо: за результатами розгляду звернень громадян періодично має створюватися аналітична довідка відповідно до вимог Указу Президента України від 07.02.2008 № 109/2008 «Про першочергові заходи щодо забезпечення реалізації та гарантування конституційного права на звернення до органів державної влади та органів місцевого самоврядування». Вона являє собою узагальнення роботи, проведеної у сфері звернень громадян щодо кількісних показників, питань, які піднімалися у зверненнях, та здійснення порівняння відомостей із попереднім роком. Окрім того, доцільним є розробити форми аналітичних документів (таблиць, матриць, графіків) для якісного і кількісного вивчення звернень громадян.

На їх основі ОМС проводять аналіз причин, які призвели до появи, наприклад, скарг громадян. Чимале значення має соціальна інформація, що міститься у зверненнях громадян, для визначення пріоритетів діяльності ОМС.

Разом із тим для уніфікації роботи з узагальнення й аналізу звернень громадян в установах застосовується Класифікатор звернень громадян. Усі звернення класифікують та індексують за такими характеристиками:

1

за формою надходження

2

за ознакою надходження

3

за видами

4

за статтю авторів звернення

5

за суб’єктом

6

за типом

7

за категоріями авторів звернення

8

за соціальним станом авторів звернення

9

за результатами розгляду

На підставі Класифікатора складається перелік основних питань, порушуваних у зверненнях громадян, із зазначенням індексів, наприклад: 030 — транспорт і зв’язок, 060 — соціальний захист, 100 — житлова політика, 200 — діяльність місцевих органів виконавчої влади тощо.

Для проведення аналізу розгляду звернень за певний період необхідно мати такі відомості:

— загальна кількість звернень, що надійшли, за змістом;

— кількість порушень прав громадян і законодавства;

— кількість звернень, які слід було направити на розгляд підвідомчим установам, прямим обов’язком яких є вирішення цього питання;

— кількість звернень, спричинених непоінформованістю громадян про чинне законодавство, формальним, бюрократичним ставленням до задоволення законних вимог громадян тощо;

— кількість звернень, за якими неправильні рішення підвідомчих установ були скасовані вищими органами.

Важливо підкреслити, що в аналітичних довідках часто-густо система роботи з листами громадян умовно поділяється на комплексний і тематичний аналіз звернень. Кожний із цих видів аналізу має свою мету і завдання. У той же час вони доповнюють один одного.

Зазначимо, що це умовний поділ аналізу звернень, проте він дозволяє краще систематизувати дані по зверненнях громадян. Далі ми детальніше їх розглянемо.

Комплексний аналіз звернень громадян ведеться за багатьма напрямками, кожен з яких відбиває одну з важливих сторін суспільного життя. Наприклад, порушення законодавства про працю, якість роботи підприємств комунального, побутового, медичного обслуговування, поліпшення житлових умов, бюрократизм тощо.

При комплексному аналізі звернень, окрім змісту листів, варто враховувати:

1

ознаку надходження звернення (первинне, повторне, дублетне, неодноразове, масове)

2

характеристику суб’єкта звернення (колективне , індивідуальне, анонімне звернення)

3

категорію авторів звернення (людина з інвалідністю, учасник війни, особа, що потерпіла від Чорнобильської катастрофи, тощо)

4

соціальний стан авторів звернення (робітник, селянин, військовослужбовець тощо)

5

роботи якого структурного підрозділу чи підвідомчої установи, конкретного керівника чи посадової особи стосується звернення

Аналітична довідка щодо роботи зі зверненнями громадян може складатись у вигляді статистичного звіту, зведення, доповіді, доповідної записки, інформаційного листа.

За результатами аналізу й узагальнення роботи за зверненнями громадян керівники установ можуть видавати розпорядчі документи з метою усунення наявних недоліків, покарання винних, вжиття заходів щодо вдосконалення роботи установи.

Цінність комплексного аналізу звернень полягає в тому, що він допомагає керівникові зосереджувати увагу на актуальних проблемах, вивчати їх та успішно розв’язувати.

Особливо ефективним у роботі за зверненнями громадян є поєднання комплексного і тематичного аналізу.

Комплексний аналіз звернень відбиває загальний характер отриманої кореспонденції, свідчить про її збільшення або зменшення за тими чи іншими напрямками, а тематичний аналіз — це інструмент більш вузького, але й більш глибокого дослідження.

Тематичний аналіз звернень громадян. Методика здійснення тематичного аналізу звернень залежить від характеру проблеми, її масштабності.

Якщо комплексний аналіз ведеться лише на підставі їх змісту, то тематичний аналіз потребує вивчення питання на місці, перевірки, уточнення тих чи інших деталей, збору додаткового матеріалу. Обидва зазначені види аналізу є взаємозалежними. Тематичний аналіз найчастіше ґрунтується на основі результатів комплексного аналізу. Предметом його є, як правило, найгостріші на цей момент проблеми. Тематичний аналіз звернень дозволяє виявити не лише негативні явища, але й їх причини.

За підсумками узагальнення звернень громадян складають довідки, доповідні записки, доповіді. Результати узагальнення можуть стати також предметом усної доповіді керівництву, темою виступу керівника на зборах колективу, нараді, колегії, інформації для установи вищого рівня.

Ураховуємо зміни

Відповідно до постанови № 94 відбулись такі зміни:

1) доповнилась категорія авторів звернення «ветераном військової служби»;

2) доповнилась категорія соціального стану авторів звернень: «пенсіонер з числа військовослужбовців»,«журналіст».

До ветеранів військової служби відносять осіб, на яких поширюється дія Закону України від 24.03.1998 № 203/98-ВР «Про статус ветеранів військової служби, ветеранів органів внутрішніх справ, ветеранів Національної поліції і деяких інших осіб та їх соціальний захист». До пенсіонерів із числа військовослужбовців — осіб, на яких поширюється дія Закону України від 09.04.1992 № 2262-XII «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб».

3) розширився та змінився перелік основних питань, що піднімаються у зверненнях громадян, тому нижче в таблиці ми проаналізуємо зміни, які відбулись, та порівняємо їх із минулою редакцією:

Індекс

Поточна редакція постанови № 858

Індекс

Попередня редакція постанови № 858

060

Соціальна політика. Соціальний захист населення

060

Соціальний захист

080

Охорона праці та промислова безпека

070

Праця і заробітна плата

140

Сімейна та гендерна політика. Захист прав дітей

130

Сім’я, діти, молодь, гендерна рівність, фізична культура і спорт

150

Молодь. Фізична культура і спорт

240

Діяльність підприємств та установ

240

Інше

270

Інше

Отже, як бачите, змін, які були внесені постановою № 94, не так вже й багато, але ці зміни є важливими для аналізу та систематизації звернень громадян, що, у свою чергу, дозволяє оперативно на них реагувати та вирішувати питання, порушені у зверненнях громадян.

Наостанок...

Слід зазначити, що організація роботи зі зверненнями громадян є одним із пріоритетних напрямів діяльності всіх без винятку органів державної влади та місцевого самоврядування в Україні. Ефективність і спроможність держави також залежать від правильного функціонування адміністративно-правових механізмів реалізації й захисту прав громадян, від чіткого й ефективного реагування влади на звернення громадян.

Крім того, забезпечення всебічного розгляду звернень громадян, порушених у них проблем, оперативне їх вирішення, задоволення законних прав та інтересів громадян на сучасному етапі є одним із пріоритетних завдань державного управління, фактором гарантування суспільно-політичної та економічної стабільності в державі.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі