Теми статей
Обрати теми

Актуальне запитання. Про надання міжбюджетного трансферту

Ковшова Олена, заступник головного редактора видань «Місцеве самоврядування» та «Радник старости», аналітик
У нашому районі була утворена ОТГ, до складу якої увійшло 17 місцевих рад (2/3 району). За рішенням районної ради до власності ОТГ було передано ряд установ та закладів, що належали до спільної власності територіальних громад району. У районній комунальній власності залишились установи, діяльність яких поширюється і на територію ОТГ. З метою вирішення питання належного функціонування установ та закладів керівництвом району та ОТГ було обговорено можливість їх спільного утримання. Рішеннями міської (ОТГ) та районної рад щодо бюджетів було передбачено міжбюджетні трансферти у вигляді іншої субвенції з районного до міського та з міського до районного бюджетів для спільного утримання (фінансування) зазначених бюджетних установ. Між районною та міською радами укладено Договір про міжбюджетні трансферти. Він передбачає чіткі позиції щодо умов і обсягів співфінансування, визначає розмір помісячних виплат кожної із сторін. ОТГ не у повному обсязі виконуються умови договору. Наразі заборгованість ОТГ по співфінансуванню деяких закладів складає 4 млн грн. Це викликає соціальну напругу в закладах бюджетної сфери. Кошторис районного бюджету, наприклад, по утриманню бібліотечної системи, вичерпано до грудня. Неодноразові зустрічі, листування з керівництвом ОТГ результатів не дали. Які можливі шляхи вирішення даного питання?

Міжбюджетні трансферти — це кошти, які безоплатно і безповоротно передаються з одного бюджету до іншого (ст. 2 Бюджетного кодексу України, далі — БК). Вони можуть передаватись й між місцевими бюджетами різного рівня. У своєму листі Державна казначейська служба України від 16.01.2017 № 16-09/47-945 зазначала, що місцева рада може передати кошти на здійснення окремих видатків місцевих бюджетів іншій місцевій раді у вигляді міжбюджетного трансферту до відповідного місцевого бюджету (ч. 1 ст. 93 БК). Питання прийняття рішень щодо передачі коштів з відповідного місцевого бюджету приймається виключно на пленарних засіданнях міської ради (пп. 27 п. 1 ст. 26 Закону України від 21.05.1997 № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні», далі — Закон № 280). Тобто місцева рада добровільно приймає таке рішення. Перелік міжбюджетних трансфертів, які можуть передбачатись у місцевих бюджетах, визначено ст. 101 БК, ч. 2 якої передбачено, що умови надання субвенцій, зазначених у цій статті, визначаються договором сторін, якщо інше не встановлено БК. Міжбюджетний трансферт передається відповідно до укладеного між сторонами договору про надання міжбюджетного трансферту, в якому має визначатись предмет договору, термін дії договору, права, обов’язки та відповідальність сторін (зокрема, за невиконання умов договору). Як правило, сторони несуть відповідальність за невиконання або неналежне виконання умов цього договору згідно з чинним законодавством. У випадку виникнення спорів між сторонами, що стосуються виконання зобов’язань цього договору, сторони вживають заходів щодо їх врегулювання шляхом консультацій та переговорів. Якщо сторони не дійшли згоди зі спірних питань шляхом переговорів, такий спір підлягає вирішенню в судовому порядку згідно з чинним законодавством України. Тобто передача коштів між місцевими бюджетами здійснюється у вигляді міжбюджетних трансфертів за наявності відповідних рішень місцевих рад та укладених договорів. Договір набирає чинності з моменту його підписання сторонами або з дати, зазначеної в тексті договору. Статтею 7 БК та ст. 61 Закону № 280 ОМС надано право самостійно визначати напрями використання бюджетних коштів відповідно до законодавства України. Крім того, у ОМС завжди є право захищати свої права у судовому порядку. У той же час п. 1 ч. 2 ст. 11 Цивільного кодексу України (далі — ЦК) передбачено, що однією із підстав виникнення цивільних прав та обов’язків є договори та інші правочини. Відповідно до ст. 509 ЦК, ст. 173 Господарського кодексу України зобов’язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов’язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов’язку. Згідно з вимогами ст. 525, 615 ЦК одностороння відмова від виконання зобов’язання та одностороння зміна умов договору не допускаються. За приписом ст. 526 ЦК зобов’язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог — відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі