Теми статей
Обрати теми

Адвокатський запит: спочатку перевіряємо, а потім відповідаємо

Кравченко Тетяна, аналітик ТОВ «ФАКТОР-МЕДІА», адвокат
ОМС доволі часто стикаються із тим, що називають адвокатським запитом. Адвокатом може запрошуватись різна інформація: щодо зареєстрованих осіб у будинках, квартирах, щодо реєстрації земельних ділянок, будинків за даними погосподарських книг, щодо вчинених нотаріальних дій посадовими особами ОМС, про факти звернення до ОМС тощо. ОМС, у свою чергу, зобов’язані надати адвокату запитувану інформацію або копії документів, але тільки за умови відповідності запиту діючому законодавству. Як проаналізувати запит на відповідність — розберемо у цій статті.

Вимоги щодо форми та змісту запиту

Нагадаємо, що адвокатський запит — це письмове звернення адвоката до органу державної влади, органу місцевого самоврядування, їх посадових та службових осіб, підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності та підпорядкування, громадських об’єднань про надання інформації, копій документів, необхідних адвокату для надання правової допомоги клієнту.

З огляду на вимоги до форми та змісту адвокатського запиту, які встановлені ст. 24 Закону України від 05.07.2012 № 5076-VI «Про адвокатуру та адвокатську діяльність»1, та загальних норм щодо оформлення документів з діловодства, адвокатський запит повинен відповідати наступним критеріям.

1 Далі за текстом — Закон № 5076.

Запит складається у письмовій формі. Оформлений може бути як на спеціальному бланку, так і на звичайному аркуші паперу; написаний як від руки, так і виконаний шляхом електронних печатних засобів.

Запит повинен містити:

1

вихідні реквізити (реєстраційний номер в журналі реєстрації адвокатських запитів/журналі обліку вихідної кореспонденції, за умови його ведення адвокатом/адвокатським бюро; дату реєстрація запиту/його підписання)

2

прізвище, ім’я, по батькові керівника органу (підприємства, установи, організації), якому адресовано адвокатський запит

3

прізвище, ім’я, по батькові адвоката, його поштову адресу

4

вказівку на інформацію чи копії документів, які запитуються адвокатом

5

вказівку на спосіб передання такої інформації, копій документів

6

перелік документів, які додаються до адвокатського запиту

7

підпис адвоката

Увага! Зазначення у преамбулі запиту найменування документа «Адвокатський запит» та посилання на норми чинного законодавства, відповідно до яких направляється запит, не є обов’язковими, але, як правило, використовуються адвокатами.

Зазначення у запиті відомостей щодо прізвища, ім’я та по батькові особи, в чиїх інтересах діє адвокат, обґрунтування необхідності отримання інформації або копій документів законом не вимагається, що безперечно пов’язано із обов’язком щодо збереження адвокатської таємниці. Але такі відомості підлягають обов’язковому зазначенню в ордері як додатку.

Перевірка повноважень адвоката

Відповідно до ч. 1 ст. 24 Закону № 5076 до адвокатського запиту повинні бути додані посвідчені адвокатом копії свідоцтва про право на заняття адвокатською діяльністю, ордера або доручення органу (установи), уповноваженого законом на надання безоплатної правової допомоги.

З огляду на це, відповідальна особа ОМС повинна пересвідчитись, що особа, яка направила запит, має право на здійснення адвокатської діяльності.

Для цього необхідно перевірити, чи відповідає додана до запиту копія свідоцтва про право на здійснення адвокатської діяльності встановленому законом зразку.

Зразок свідоцтва про право на заняття адвокатською діяльністю затверджений рішенням Ради адвокатів України від 17.12.2013 р. № 272 і переглянути його можливо у вільному доступі на сайті Національної асоціації адвокатів України.

Потрібно мати на увазі, що дійсними є свідоцтва про право на заняття адвокатською діяльністю, видані адвокатам раніше Кваліфікаційно-дисциплінарними комісіями адвокатури відповідного регіону.

Увага! Підтвердженням правомочностей адвоката на вчинення дій в інтересах клієнта є ордер.

Тому далі перевіряємо, чи відповідає додана до запиту копія ордеру встановленому законом зразку.

Відповідно до пп. 3, 5, 15 Положення про ордер на надання правової допомоги та порядок ведення реєстру ордерів, затвердженого рішенням Ради адвокатів України від 17.12.2012 № 362, ордер має єдину типову форму, яка затверджується Радою адвокатів України.

2 Далі за текстом — Положення № 36.

Згідно з Положенням № 36 ордер має містити наступні реквізити:

1

серію, порядковий номер ордера

2

прізвище, ім’я, по батькові або найменування особи, якій надається правова допомога

3

посилання на договір про надання правової допомоги/доручення органу (установи), уповноважених законом на надання безоплатної правової допомоги, номер (у випадку наявності) та дату цього документа

4

назву органу, у якому надається правова допомога адвокатом із зазначенням, у випадку необхідності, виду адвокатської діяльності, відповідно до ст. 19 Закону № 5076

5

прізвище, ім’я, по батькові адвоката, який надає правову допомогу на підставі ордера, номер та дату його свідоцтва про право на зайняття адвокатською діяльністю, найменування органу, який його видав (Кваліфікаційно-дисциплінарною комісією адвокатів відповідного регіону, з 01.01.2013 Радою адвокатів відповідного регіону); номер посвідчення адвоката України, ким та коли воно видане

6

ким ордер виданий (назву організаційної форми): адвокатом, який здійснює адвокатську діяльність індивідуально (із зазначенням адреси робочого місця); адвокатським бюро, адвокатським об’єднанням (повне найменування адвокатського бюро/адвокатського об’єднання та його місцезнаходження)

7

адресу робочого місця адвоката, якщо вона відрізняється від адреси місцезнаходження адвокатського бюро/адвокатського об’єднання, яке видає ордер

8

дату видачі ордера

9

підпис адвоката, який видав ордер, у разі здійснення ним індивідуальної діяльності (у графі «Адвокат»)

10

підпис адвоката, який надає правову допомогу, якщо ордер виданий адвокатським бюро, адвокатським об’єднанням (у графі «Адвокат»)

11

підпис керівника адвокатського бюро/адвокатського об’єднання, відтиск печатки адвокатського бюро/адвокатського об’єднання у випадку, якщо ордер видається адвокатським бюро/адвокатським об’єднанням

Ордер, що видається адвокатом, який здійснює свою діяльність індивідуально, повинен бути підписаний адвокатом та посвідчений печаткою адвоката (за її наявності).

Ордер, що видається адвокатським бюро або адвокатським об’єднанням, повинен бути підписаний адвокатом, який надає правову допомогу на підставі цього ордера, та керівником адвокатського бюро, адвокатського об’єднання і скріплений печаткою юридичної особи.

При перевірці ордеру необхідно звертати увагу на наявність його копій з обох сторін — титульної та зворотної. Це необхідно для перевірки відсутності обмежень у правомочностях адвоката, які можуть бути встановлені угодою про надання правової допомоги, про що повинно бути зазначено саме на звороті ордеру.

Відмітка про посвідчення копії ордера адвоката має складатися зі слів «Згідно з оригіналом», особистого підпису адвоката (або керівника адвокатського об’єднання/адвокатського бюро, у випадку якщо ордер видається адвокатським об’єднанням/адвокатським бюро), який засвідчує копію, його ініціалів та прізвища, а також дати засвідчення копії (рішення Ради адвокатів України № 162 від 04.08.2017).

Відповідь по суті запиту

Відповідальна особа ОМС повинна перевірити, чи може бути надана адвокату інформація або копії запрошуваних документів, чи не відноситься така інформація до інформації з обмеженим доступом або чи не призведе до розголошення персональних даних.

Відповідно до ст. 5 Закону України від 02.10.1992 № 2657-XII «Про інформацію» кожен має право на інформацію, що передбачає можливість вільного одержання, використання, поширення, зберігання та захисту інформації, необхідної для реалізації своїх прав, свобод і законних інтересів.

Таким чином, громадянин має право на отримання в ОМС інформації, яка безпосередньо стосується його прав та свобод.

Нагадаємо, що інформацією з обмеженим доступом є конфіденційна, таємна та службова інформація.

Конфіденційною є інформація про фізичну особу, а також інформація, доступ до якої обмежено фізичною або юридичною особою, крім суб’єктів владних повноважень. Конфіденційна інформація може поширюватися за бажанням (згодою) відповідної особи у визначеному нею порядку відповідно до передбачених нею умов, а також в інших випадках, визначених законом.

Не може бути обмежений доступ до інформації:

1

про стан довкілля, якість харчових продуктів і предметів побуту

2

про аварії, катастрофи, небезпечні природні явища та інші надзвичайні ситуації, що сталися або можуть статися і загрожують безпеці людей

3

про стан здоров’я населення, його життєвий рівень, включаючи харчування, одяг, житло, медичне обслуговування та соціальне забезпечення, а також про соціально-демографічні показники, стан правопорядку, освіти і культури населення

4

про факти порушення прав і свобод людини, включаючи інформацію, що міститься в архівних документах колишніх радянських органів державної безпеки, пов’язаних з політичними репресіями,

Голодомором 1932-1933 років в Україні та іншими злочинами, вчиненими представниками комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів

5

про незаконні дії органів державної влади, ОМС, їх посадових та службових осіб

6

щодо діяльності державних та комунальних унітарних підприємств, господарських товариств, у статутному капіталі яких більше 50 відсотків акцій (часток) належать державі або територіальній громаді, а також господарських товариств, 50 і більше відсотків акцій (часток) яких належать господарському товариству, частка держави або територіальної громади в якому становить 100 відсотків, що підлягають обов’язковому оприлюдненню відповідно до закону

7

інших відомостей, доступ до яких не може бути обмежено відповідно до законів та міжнародних договорів України, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України

8

про розпорядження бюджетними коштами, володіння, користування чи розпорядження державним, комунальним майном, у тому числі до копій відповідних документів, умови отримання цих коштів чи майна, прізвища, імена, по батькові фізичних осіб та найменування юридичних осіб, які отримали ці кошти або майно

9

відомостей, зазначених у декларації особи, уповноваженої на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, поданій відповідно до Закону України від 14.10.2014 № 1700-VII «Про запобігання корупції», крім відомостей, зазначених в абз. 4 ч. 1 ст. 47 Закону України від 13.01.2011 № 2939-VI «Про доступ до публічної інформації»

Слід пам’ятати, що діючим законодавством заборонено розповсюдження персональних даних про особу без її згоди.

Увага! Відносно адвокатських запитів правила щодо обмеження доступу до персональних даних застосовуються тільки у тому випадку, якщо адвокат діє в інтересах однієї особи (клієнта), а запитує інформацію відносно іншої особи.

У тому ж випадку, якщо адвокат, діючи в інтересах клієнта, запитує інформацію відносно його особи, на запит повинна бути надана позитивна відповідь.

З огляду на роз’яснення Конституційного Суду України у справі № 2-рп/2012 про те, що «інформацією про особисте та сімейне життя особи є будь-які відомості та/або дані про відносини немайнового та майнового характеру, обставини, події, стосунки тощо, пов’язані з особою та членами її сім’ї, за винятком передбаченої законами інформації, що стосується здійснення особою, яка займає посаду, пов’язану з виконанням функцій держави або органів місцевого самоврядування, посадових або службових повноважень», ОМС повинен у разі необхідності таку інформацію надати.

При розгляді адвокатського запиту необхідно дотримуватись встановленого для цього 5-денного терміну (п’яти робочих днів із дня отримання запиту).

У разі якщо адвокатський запит стосується надання значного обсягу інформації або потребує пошуку інформації серед значної кількості даних, строк розгляду адвокатського запиту може бути продовжено до 20 (двадцяти) робочих днів із обґрунтуванням причин такого продовження, про що ОМС повинен письмово повідомити адвоката не пізніше 5 (п’яти) робочих днів із дня отримання адвокатського запиту.

За неповідомлення адвоката про продовження строку для підготовки інформації, передбачена адміністративна відповідальність за ст. 2123 Кодексу України про адміністративні правопорушення.

Увага! У разі, якщо задоволення адвокатського запиту передбачає виготовлення копій документів обсягом більш як десять сторінок, адвокат зобов’язаний відшкодувати фактичні витрати на копіювання та друк.

Розмір витрат на копіювання та друк затверджені постановою КМУ від 13.07.2011 № 740 «Про затвердження граничних норм витрат на копіювання або друк документів, що надається за запитом на інформацію».

У такому випадку ОМС повинен повідомити адвокату необхідні реквізити для здійснення оплати фактичних витрат.

У разі коли ОМС не володіє інформацією, яку запитує адвокат; запитувана інформація належить до категорії з обмеженим доступом або містить персональні дані; запит не містить інформації, передбаченої ст. 24 Закону № 5076, у наданні запитуваної інформації або копій документів може бути відмовлено.

Відповідь на запит направляється ОМС у спосіб, вказаний адвокатом у запиті (поштою або видається на руки за пред’явленням посвідчення адвоката).

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі