Теми статей
Обрати теми

Відкликання депутата місцевої ради: як захиститися?

Сербіна А., головний редактор Cпецвипуску «Юридичні практики», адвокат
Наразі вже непоодинокими є випадки ініціювання процедури відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою. Цей виклик депутату є перевіркою, яка може мати негативні наслідки у вигляді припинення депутатської діяльності. З огляду на те, що законодавством встановлені чималі процедурні вимоги, саме тут і криється тактичне питання захисту депутата.

Що нам каже Закон?

Відповідно до ст. 5 Конституції України носієм суверенітету і єдиним джерелом влади в Україні є народ. Народ здійснює владу безпосередньо і через органи державної влади та ОМС.

Процедура відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою врегульована розділом V Закону України від 11.07.02 р. № 93-IV «Про статус депутата місцевих рад»1.

1 Далі за текстом — Закон № 93.

Згідно із ч. 1 ст. 2 Закону № 93 депутат сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради є представником інтересів територіальної громади села, селища, міста чи їх громад.

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 5 Закону № 93 повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково за наявності встановлених законодавством підстав, засвідчених офіційними документами, без прийняття рішення відповідної ради у разі його відкликання виборцями у встановленому цим Законом порядку.

Згідно з диспозицією ст. 37 Закону № 93 підставами для відкликання виборцями обраного ними депутата місцевої ради можуть бути:

1

порушення депутатом місцевої ради положень Конституції і законів України, що встановлено судом

2

пропуск депутатом місцевої ради протягом року більше половини пленарних засідань ради або засідань постійної комісії, невиконання ним без поважних причин, передбачених ст. 10 цього Закону, обов’язків депутата місцевої ради у виборчому окрузі

3

невідповідність практичної діяльності депутата місцевої ради основним принципам і положенням його передвиборної програми, невиконання депутатом місцевої ради передбачених ст. 16 цього Закону зобов’язань звітувати перед виборцями та проводити зустрічі з ними

Водночас згідно із ч. 2 ст. 10 Закону № 93 депутат місцевої ради, який не виправдав довір’я виборців, може бути в будь-який час відкликаний ними у встановленому цим Законом порядку.

Отже, крок перший: подивитися на підставу для відкликання: це має бути одна з чотирьох, що зазначена вище.

Відповідно до частин 1 — 3 ст. 38 Закону № 93 право вносити пропозицію про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (не раніше ніж через рік з моменту набуття таких повноважень) мають громадяни України, які відповідно до закону про місцеві вибори є виборцями відповідного виборчого округу.

Крок другий: звіритися, чи можливо розпочати процедуру за строками. Винятком із цього правила є припинення повноважень депутата, який не виправдав довір’я виборців, яке може бути розпочато у будь-який час.

Рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою приймається на зборах виборців у кількості не менше:

Тип ради

Кількість осіб

для відкликання депутата сільської, селищної ради

не менше 30 осіб

для відкликання депутата міської ради міста районного значення

не менше 100 осіб

для відкликання депутата міської ради міста обласного значення та районної у місті ради

не менше 300 осіб

для відкликання депутата районної ради

не менше 150 осіб

для відкликання депутата обласної, Київської, Севастопольської міської ради

не менше 400 осіб

Крок третій: перевірити кількість виборців, які були присутні на зборах.

Право голосу на виборах депутатів сільської, селищної, міської ради мають громадяни України, які досягли на день їх проведення вісімнадцяти років та належать до відповідної територіальної громади та проживають у межах відповідного виборчого округу.

Не мають права голосу громадяни, яких визнано судом недієздатними.

Не пізніш як за два дні до дня проведення зборів виборців, на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, про дату, місце та час їх проведення повідомляються регіональні та/або місцеві засоби масової інформації. Представникам засобів масової інформації гарантується безперешкодний доступ на збори виборців, на яких розглядається питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.

Крок четвертий: з’ясувати, чи повідомлялися ЗМІ про час та місце проведення зборів з окресленням питань, що на них виноситься, якщо так — коли це було зроблено.

У разі прийняття на зборах виборців рішення щодо внесення пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою на цих зборах утворюється ініціативна група для збирання підписів виборців відповідного виборчого округу на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, до складу якої можуть бути включені виборці відповідного округу, та затверджується її персональний склад.

Кількість членів ініціативної групи у разі відкликання депутата має становити:

Тип ради

Кількість осіб

сільської, селищної, міської (міста районного значення) ради

не менше 10 осіб

районної, міської (міста обласного значення), районної в місті ради

не менше 50 осіб

обласної, Київської, Севастопольської міської ради

не менше 100 осіб

Крок п’ятий: перевірити рішення про створення ініціативної групи (як оформлено, хто приймав та коли — має бути прийнято на зборах), з’ясувати її персональний склад, пересвідчитися, що мінімальна кількість осіб дотримана та всі вони є виборцями відповідного округу.

Згідно з ч. 4 ст. 38 Закону № 93 у протоколі зборів виборців, на яких розглядається питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, зазначають:

1

зміст звернення виборців про відкликання депутата місцевої ради

2

зміст обговорення

3

прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради

4

персональний склад ініціативної групи

5

відомості про особу, визначену бути офіційним представником ініціативної групи

6

встановлену форму підписного листа для збирання підписів на підтримку ініціативи про відкликання депутата місцевої ради, зразок якого є додатком до протоколу зборів виборців

Протокол підписується головуючим на зборах та секретарем зборів.

Крок шостий: ретельно вивчаємо протокол на дотримання усіх вимог.

Додатком до протоколу зборів також є перелік їх учасників, у якому зазначаються:

1

прізвище, власне ім’я (усі власні імена) та по батькові (за наявності)

2

число, місяць і рік народження

3

відомості про громадянство

4

серія та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України)

5

адреса місця проживання

6

засоби зв’язку (контактний телефон)

7

підпис кожного учасника зборів

До протоколу зборів, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, додаються письмові заяви про згоду кожної особи, включеної до ініціативної групи, на входження до її складу, а також письмова заява про згоду визначеної особи бути офіційним представником ініціативної групи. Участь особи, яка пропонується до складу ініціативної групи, в зборах виборців необов’язкова, за умови подання нею власноручно написаної заяви про згоду бути членом ініціативної групи. Ця заява, а також заява про згоду особи бути офіційним представником ініціативної групи мають обов’язково містити:

1

прізвище, власне ім’я (усі власні імена) та по батькові (за наявності)

2

число, місяць і рік народження

3

відомості про громадянство

4

відомості про серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України)

5

адресу місця проживання

6

місце роботи, посаду

7

засоби зв’язку (контактний телефон)

До такої заяви додаються ксерокопії першої та другої сторінок паспорта громадянина України та сторінок, де зазначаються відомості про місце проживання відповідно до Закону України від 11.12.03 р. № 1382-IV «Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні» (ксерокопії тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України) кожної запропонованої особи.

Крок сьомий: працюємо із додатками до протоколу (зразок підписного листа, перелік учасників, письмові заяви про згоду на входження до складу ініціативної групи та про згоду бути офіційним представником, ксерокопії необхідних сторінок паспорту).

Важливо зазначити, що бути офіційним представником ініціативної групи, входити до її складу не можуть посадові та службові особи органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим та ОМС, військовослужбовці, судді, працівники судів та правоохоронних органів.

Крок восьмий: окремо звертаємо увагу на місце проведення зборів, оскільки чинним законодавством забороняється проводити збори виборців щодо відкликання депутата місцевої ради в органах державної влади, ОМС, у місцях видачі заробітної плати, пенсій, допомоги, стипендій, інших соціальних виплат, надання благодійної допомоги.

Згідно зі ст. 39 Закону № 93 у триденний строк після дня проведення зборів виборців, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, особа, визначена офіційним представником ініціативної групи, повідомляє відповідну територіальну виборчу комісію про факт проведення зборів. До повідомлення додається витяг із протоколу зборів, в якому зазначається зміст звернення виборців про відкликання депутата місцевої ради, зміст обговорення, прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради, персональний склад ініціативної групи. Голова, а у разі його відсутності — заступник голови, а у разі відсутності голови та його заступника — секретар територіальної виборчої комісії на наступний день з дня одержання повідомлення щодо проведення зборів виборців, на яких було прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, інформує депутата, відповідні місцеву організацію партії, партію (у разі якщо депутат був обраний шляхом висування його місцевою організацією партії) та місцеву раду.

Отже, наступним кроком дев’ятим буде перевірка дотримання строків та форми повідомлення відповідної територіальної виборчої комісії про прийняте рішення та дотримання самою комісією строків повідомлення зацікавлених осіб про внесення ініціативи про відкликання депутата.

Увага! Передбачається, що ініціативна група має право виготовляти будь-яку кількість підписних листів з дотриманням встановленої форми підписного листа.

Згідно зі ст. 40 Закону № 93 на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, обраного в одномандатному виборчому окрузі, має бути зібрано підписи у кількості, що є більшою половини кількості виборців, які взяли участь у голосуванні на відповідних місцевих виборах в одномандатному виборчому окрузі, у якому був обраний депутат.

На підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, обраного у багатомандатному виборчому окрузі, має бути зібрана така кількість підписів у відповідному багатомандатному виборчому окрузі, що є більшою виборчої квоти, яка була визначена у відповідному багатомандатному виборчому окрузі під час проведення виборів депутатів місцевої ради згідно із законом про місцеві вибори, але не менша, ніж кількість голосів, поданих за відповідну місцеву організацію партії у відповідному територіальному виборчому окрузі на місцевих виборах, за результатами яких він був обраний депутатом.

Таким чином, крок десятий: попрацювати із підписами, перевірити їх кількість, визначити, чи достатня кількість підписів зібрана.

З дня, наступного за днем повідомлення територіальної виборчої комісії про створення ініціативної групи, починається збір підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, який проводиться у строки:

Кого відкликають

Строк збору підписів

у разі відкликання депутата сільської, селищної, міської (міста районного значення) ради

десять днів

у разі відкликання депутата районної, міської (міста обласного значення), районної в місті ради

двадцять днів

у разі відкликання депутата обласної, Київської, Севастопольської міської ради

тридцять днів

Отже, крок одинадцятий — перевіряємо строки збору підписів.

Наступний крок дванадцятий працюємо із підписними листами. Згідно з ч. 3 ст. 40 Закону № 93 форма підписного листа для збирання підписів виборців на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою встановлюється зборами виборців.

Підписний лист повинен містити:

1

дату проведення зборів щодо відкликання депутата

2

порядковий номер підписного листа

3

зазначення адміністративно-територіальної одиниці, де збираються підписи (повну назву села, селища, міста (територіальної громади), у якому проводиться збір підписів, а також району, області або Автономної Республіки Крим, до складу яких вона входить)

4

назву місцевої ради, до складу якої обрано депутата

5

прізвище, власне ім’я (усі власні імена) та по батькові (за наявності) депутата

6

дату набуття депутатом повноважень

7

відомості про суб’єкта висування депутата (відповідна місцева організація партії чи шляхом самовисування), членом якої депутатської фракції (групи) чи позафракційним є депутат

8

відомості про члена ініціативної групи, який збирає підписи (прізвище, власне ім’я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), місце роботи і адресу місця проживання)

9

дані про виборців, які підтримали пропозицію про відкликання депутата місцевої ради: порядковий номер виборця у підписному листі, прізвище, власне ім’я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, дату підписання, а також особистий підпис виборця

Виборець, який підтримує вимогу щодо відкликання депутата, власноручно на підписному листі зазначає своє прізвище, власне ім’я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, ставить на підписному листі дату підписання та свій підпис.

Забороняється збирати підписи в органах державної влади, органах влади Автономної Республіки Крим, ОМС, на підприємствах, в установах та організаціях (крім партійних організацій), у місцях видачі заробітної плати, пенсій, допомоги, стипендій, інших соціальних виплат, надання благодійної допомоги.

Участь посадових осіб органів державної влади, ОМС у збиранні підписів виборців на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради забороняється.

Увага! Забороняється платити коштами, товарами або послугами за підписи на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, а також перешкоджати виборцю у підтримці цієї пропозиції.

Відповідно до положень ст. 41 Закону № 93 після завершення збирання підписів, але не пізніше дня закінчення строку збору підписів, передбаченого ч. 2 ст. 40 цього Закону, заповнені підписні листи збираються офіційним представником ініціативної групи, прошиваються та скріплюються підписами офіційного представника та не менше трьох членів ініціативної групи із зазначенням кількості зібраних підписів та не пізніш як на другий день разом з протоколом зборів виборців, що утворили відповідну ініціативну групу, передаються до відповідної територіальної виборчої комісії.

Голова, а у разі його відсутності — заступник голови, а у разі відсутності голови та його заступника — секретар територіальної виборчої комісії не пізніше наступного дня з дня отримання підписних листів та протоколу зборів виборців скликає засідання комісії для організації перевірки отриманих матеріалів.

На цьому засіданні територіальна виборча комісія перевіряє дотримання вимог статей 38 — 40 цього Закону при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, правильність оформлення підписних листів, кількість підписів, що встановлена ч. 1 ст. 40 цього Закону, а також із залученням органів ведення Державного реєстру виборців здійснює перевірку достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, та із залученням правоохоронних органів — вибіркову перевірку їхніх підписів (не менше 10 відсотків від загальної кількості) у такі строки:

Кого відкликають

Строк перевірки

у разі відкликання депутата сільської, селищної, міської (міста районного значення) ради

десять днів з дня отримання матеріалів

у разі відкликання депутата районної, міської (міста обласного значення), районної в місті ради

двадцять днів з дня отримання матеріалів

у разі відкликання депутата обласної, Київської, Севастопольської міської ради

тридцять днів з дня отримання матеріалів

Частинами 3 та 4 ст. 41 Закону № 93 визначені обставини, які унеможливлюють врахування як підписів окремих виборців, так і підписних листів у цілому. Так, не враховуються окремі підписи виборців у таких випадках:

1

у разі відсутності у підписному листі всіх або окремих відомостей про виборця, який підтримує своїм підписом відкликання депутата місцевої ради, передбачених формою підписного листа, а також виявлення недостовірних відомостей про виборця

2

записи та підписи, вчинені замість виборця іншою особою

3

вчинені особою, яка не є виборцем відповідного багатомандатного, одномандатного виборчого округу або на день вчинення підпису не мала права голосу

4

якщо підписи вчинені виборцем декілька разів

5

якщо підпис вчинено виборцем з порушенням встановленого цим Законом строку

При встановленні на підставі підписних листів кількості виборців, які підтримали відкликання депутата місцевої ради, не враховуються підписні листи:

1

якщо підписи виборців зібрані особою, яка не є членом відповідної ініціативної групи та/або на день збору підписів не мала права голосу

2

у яких відсутні відомості або які містять недостовірні відомості про особу, яка збирала підписи виборців

3

у яких підписи громадян України зібрані у місцях, визначених ч. 5 ст. 40 цього Закону

4

які не відповідають установленій формі

Увага! Передбачена у ст. 41 Закону № 93 процедура перевірки територіальною виборчою комісією достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, із залученням органів ведення Державного реєстру виборців та правоохоронних органів направлена на недопущення фальсифікації підписів у підписних листах.

Про необхідність проведення такої перевірки із залученням органів ведення Державного реєстру виборців, а також про існуючу правову невизначеність відносно способу здійснення такої перевірки, вказується у постанові Центральної виборчої комісії України від 26.01.17 р. № 13.

За результатами перевірки територіальна виборча комісія узагальнює підсумки збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата місцевої ради, про що складається відповідний протокол.

Отже, наступний крок тринадцятий: перевіряємо протокол відповідної територіальної виборчої комісії, дивимося, чи була зроблена перевірка відомостей, що містяться у підписних листах, аналізуємо висновки комісії.

Увага! Територіальна виборча комісія є постійно діючим колегіальним органом, що в межах своїх повноважень забезпечує організацію та проведення місцевих виборів (ч. 3 ст. 20 Закону України від 14.07.15 р. № 595-VIII «Про місцеві вибори»2). Основною формою роботи виборчої комісії є засідання, яке скликається головою виборчої комісії, у разі його відсутності — заступником голови, а в разі відсутності голови та його заступника — секретарем комісії.

2 Далі за текстом — Закон № 595.

Засідання виборчої комісії є повноважним за умови присутності на ньому більше половини членів комісії від складу цієї комісії (ч. 4 ст. 27 закону № 595). Засідання виборчої комісії веде голова комісії або його заступник. У разі їх відсутності на засіданні комісії або невиконання ними цієї функції комісія визначає зі свого складу головуючого на засіданні. На засіданні виборчої комісії ведеться протокол засідання, який веде секретар комісії. За відсутності секретаря комісії чи в разі невиконання ним своїх повноважень на засіданні комісія обирає зі свого складу секретаря засідання, який виконує обов’язки секретаря комісії на відповідному засіданні та при оформленні документів засідання. Протокол засідання комісії підписується головуючим на засіданні та секретарем комісії (чи секретарем засідання).

З питань поточної діяльності комісія може приймати протокольні рішення, зміст яких заноситься до протоколу виборчої комісії та не оформлюється окремим документом. Виборча комісія складає акти та протоколи. Протокол комісії встановлює підсумки певних дій, виконаних комісією, та підписується всіма присутніми на засіданні членами виборчої комісії, підписи яких скріплюються печаткою виборчої комісії.

Рішення виборчої комісії приймається відкритим голосуванням більшістю голосів від складу комісії й набирає чинності з моменту його прийняття. Окремо ч. 15 ст. 27 Закону № 595 визначені вимоги до рішення комісії. Порядок організації роботи та ведення діловодства у виборчих комісіях з місцевих виборів встановлений постановою Центральної виборчої комісії від 05.09.15 р. № 228. Якщо при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою дотримано вимоги ст. 38 — 40 Закону № 93, оформлення підписних листів та кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, відповідають вимогам цього Закону, територіальна виборча комісія приймає рішення про відкликання депутата за народною ініціативою (у разі якщо депутат був обраний шляхом самовисування) або про звернення до вищого керівного органу партії, місцева організація якої висувала відповідного депутата, щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою (ч. 5 ст. 41 Закону № 93). Якщо при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою не дотримано вимоги статей 38 — 40 Закону № 93 та/або оформлення підписних листів або кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, не відповідає вимогам цього Закону та/або ініціативна група у встановлені цим Законом строки не подала до територіальної виборчої комісії підписні листи та протокол зборів виборців або подала їх після спливу встановлених строків, відповідна територіальна виборча комісія приймає рішення про припинення ініціативи щодо відкликання депутата місцевої ради (ч. 6 ст. 41 Закону № 93). Вищий керівний орган партії відповідно до статуту партії розглядає звернення територіальної виборчої комісії щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою та приймає рішення про відкликання такого депутата за народною ініціативою або про відмову в задоволенні цієї ініціативи. Рішення вищого керівного органу партії, прийняте відповідно до її статуту, передається до відповідної територіальної виборчої комісії, яка інформує про зміст рішення ініціативну групу. На підставі рішення вищого керівного органу партії про відкликання депутата, обраного шляхом висування місцевою організацією партії, за народною ініціативою, а у випадку якщо депутат був обраний шляхом самовисування, — на підставі свого рішення відповідна територіальна виборча комісія не пізніш як на п’ятий день з дня отримання/прийняття відповідного рішення зобов’язана у порядку, передбаченому законом про місцеві вибори, визнати обраним депутатом наступного за черговістю кандидата у депутати від місцевої організації партії або призначити проміжні вибори депутата у відповідному одномандатному виборчому окрузі.

Крок чотирнадцятий: перевірка правомірності прийнятих рішень, дотримання строків та правил прийняття рішень.

Права та можливості депутата

Статтею 48 Закону № 93 визначені гарантії прав депутата місцевої ради при розгляді питання про його відкликання. Так, депутат місцевої ради має право бути присутнім під час розгляду вищим керівним органом партії звернення територіальної виборчої комісії щодо його відкликання за народною ініціативою та при прийнятті відповідного рішення, а також на засіданнях територіальної виборчої комісії при розгляді нею питань, що стосуються його відкликання. Депутат місцевої ради має право давати пояснення щодо суті питань стосовно його діяльності, робити відповідні заяви на засіданнях ради та її органів, зборах виборців, зборах (конференціях) об’єднань громадян. У встановленому законодавством порядку депутат місцевої ради може використовувати для роз’яснення своєї позиції засоби масової інформації. Нагадаємо про гарантоване Конституцією України право на професійну правничу допомогу. Депутат має право звернутися до місцевої ради з усною або письмовою заявою з приводу обставин, що стали підставою для порушення питання про його відкликання. Найдієвіший спосіб захисту своїх прав — звернення до суду із адміністративною позовною заявою про визнання рішення комісії протиправним та скасування його. Як приклад захисту своїх прав депутатом пропонуємо для ознайомлення адміністративну справу № 317/524/17 (ср. ). Так, Запорізький районний суд Запорізької області розглядав позов депутата, який просив визнати протиправним та скасувати протокольне рішення про припинення його депутатської дільності. Рішенням від 12.07.17 р. на підставі дослідження усіх процедурних питань суд вирішив відмовити позивачу у задоволенні його позову. Не погодившись із рішенням суду, останній подав апеляційну скаргу. Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд більш уважно розглядав усі процедурні питання, внаслідок чого виявив грубе порушення вимог законодавства, а саме: порядок прийняття та оформлення рішення територіальної виборчої комісії за наслідком перевірки поданих документів на підтримку народної ініціативи про відкликання депутата місцевої ради. Суд звернув увагу: рішення про припинення повноважень депутата оформлене протокольним рішенням, що не відповідає вимогам законодавства. Органи державної влади та ОМС, їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України (ст. 19 Конституції України). Протокольні рішення приймаються з питань поточної діяльності комісії, зміст яких заноситься до протоколу виборчої комісії та не оформлюється окремим документом. Колегія суддів дійшла висновку, що відповідна сільська територіальна виборча комісія Запорізького району Запорізької області при прийнятті протокольного рішення про припинення депутатської діяльності депутата сільської ради ОСОБА_1 округ № 6 діяла не на підставі та не у спосіб, що передбачені чинним законодавством. Й зазначила: вказані вище порушення відповідачем вимог діючого законодавства є самостійною і достатньою підставою для скасування протокольного рішення територіальної виборчої комісії і виключає подальшу перевірку судом додержання законодавства при проведенні процедури відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою по суті, оскільки останнє вже не може впливати на правове вирішення спору. 21.09.17 р. апеляційний суд вирішив постанову суду першої інстанції скасувати та виніс нове рішення, яким визнав протиправним та скасував протокольне рішення територіальної виборчої комісії в частині припинення депутатської діяльності депутата. У цьому конкретному випадку суд зміг захистити права депутата. Згідно зі ст. 46 Закону № 93 рішення, дії або бездіяльність виборчої комісії, окремих осіб, які входять до її складу, можуть бути оскаржені в порядку, встановленому законом про місцеві вибори. Отже, шляхом захисту є й подання скарги до Центральної виборчої комісії, але її повноваження будуть розповсюджуватися лише на перевірку дотримання визначеного ст. 27 Закону № 595 порядку організації роботи територіальної виборчої комісії під час проведення засідань, передбачених Законом, перевірка самої процедури відкликання депутата може вирішуватись тільки судом.

Виграна судова справа не є запорукою подальшого «тихого життя» депутата, оскільки питання про відкликання може бути порушено повторно у порядку, встановленому Законом № 93, у будь-який час, що може означати необхідність захищатись не один раз.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі