Теми статей
Обрати теми

Запити: до старост і «від старост»

Мороз О., юрист-аналітик Видавничого будинку «Фактор»
У цій статті ми будемо говорити про запити, які як надходять до старост, так і можуть подаватися самими старостами. З одного боку, досить часто особи звертаються до ОМС із запитами в порядку доступу до публічної інформації. У зв’язку з цим, староста як посадова особа ОМС повинен знати свої повноваження у цій частині. З іншого боку, Закон України від 21.05.97 р. № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні»1 наділив старосту правом самостійно звертатись із запитами для здійснення своїх повноважень. Отже, в першому розділі статті ми розглянемо запити, які надходять до старост в порядку доступу до публічної інформації, а в другому — запити, які староста сам має право подавати в порядку виконання власних повноважень.

1 Далі за текстом — Закон № 280.

Запити до старост

Відразу зазначимо, що основними законами, які регулюють правила подання інформаційних запитів, є:

Закон України від 02.10.92 р. № 2657-XII «Про інформацію»2;

2 Далі за текстом — Закон № 2657.

Закон України від 13.01.11 р. № 2939-VI «Про доступ до публічної інформації»3.

3 Далі за текстом — Закон № 2939.

Публічна інформація — це відображена та задокументована будь-якими засобами та на будь-яких носіях інформація, що була отримана або створена в процесі виконання суб’єктами владних повноважень своїх обов’язків, передбачених чинним законодавством, або яка знаходиться у володінні суб’єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених Законом № 2939.

Важливо відмітити, що Закон № 2939 визначає суб’єктів у сфері доступу до публічної інформації, до яких відносяться:

1) запитувачі інформації — фізичні, юридичні особи, об’єднання громадян без статусу юридичної особи, крім суб’єктів владних повноважень;

2) розпорядники інформації — суб’єкти владних повноважень; юридичні особи, що фінансуються з державного, місцевих бюджетів; особи, якщо вони виконують делеговані повноваження суб’єктів владних повноважень згідно із законом чи договором; суб’єкти господарювання, які займають домінуюче становище на ринку або наділені спеціальними чи виключними правами, або є природними монополіями.

Зауважимо, що чітко прописаного повноваження старости з надання інформації немає, але виходячи із правового аналізу норм Закону № 2939, можна зробити висновок, що староста, виконуючи делеговані повноваження суб’єктів владних повноважень згідно із законом, є розпорядником інформації лише стосовно інформації, пов’язаної з виконанням його обов’язків.

Слід зазначити, що доступ до інформації особи можуть отримати двома способами:

1

пасивним

інформація систематично та оперативно оприлюднюється:

— в офіційних друкованих виданнях;

— на офіційних веб-сайтах в мережі Інтернет;

— на єдиному веб-порталі з відкритих даних;

— на інформаційних стендах;

— в будь-який інший спосіб

2

активним

особи самі роблять запити на інформацію, яка їх цікавить відповідно до Закону № 2939

Староста, будучи розпорядником інформації, пов’язаної із виконанням його обов’язків, зобов’язаний:

1

оприлюднювати інформацію, передбачену Законом № 2939

2

систематично вести облік документів, що знаходяться в його володінні

3

вести облік запитів на інформацію

4

визначати спеціальні місця для роботи запитувачів з документами чи їх копіями, а також надавати право запитувачам робити виписки з них, фотографувати, копіювати, сканувати їх, записувати на будь-які носії інформації тощо

5

надавати та оприлюднювати достовірну, точну та повну інформацію, а також у разі потреби перевіряти правильність та об’єктивність наданої інформації та оновлювати оприлюднену інформацію

Отже, запити на інформацію — це прохання особи до розпорядника інформації надати публічну інформацію, що знаходиться у його володінні. Коротко в таблиці ми наведемо правила оформлення запитів на інформацію:

1

Запитувач має право звернутися до розпорядника інформації із запитом на інформацію незалежно від того, стосується ця інформація його особисто чи ні, без пояснення причини подання запиту

2

Запит на інформацію може бути індивідуальним або колективним. Запити можуть подаватися в усній, письмовій чи іншій формі (поштою, факсом, телефоном, електронною поштою) на вибір запитувача

3

Письмовий запит подається в довільній формі

4

Запит на інформацію має містити:

1) ім’я (найменування) запитувача, поштову адресу або адресу електронної пошти, а також номер засобу зв’язку, якщо такий є;

2) загальний опис інформації або вид, назву, реквізити чи зміст документа, щодо якого зроблено запит, якщо запитувачу це відомо;

3) підпис і дату за умови подання запиту в письмовій формі

Перейдемо до розгляду строків надання публічної інформації, які передбачені ст. 20 Закону № 2939:

До 48 годин

Запит на інформацію стосується інформації, необхідної для захисту життя чи свободи особи, щодо стану довкілля, якості харчових продуктів і предметів побуту, аварій, катастроф, небезпечних природних явищ та інших надзвичайних подій, що сталися або можуть статись і загрожують безпеці громадян

До 5 днів

Загальний строк надання інформації за запитом

До 20 днів

Запит стосується надання великого обсягу інформації або потребує пошуку інформації серед значної кількості даних

Розпорядник інформації має право відмовити в задоволенні запиту в таких випадках:

— він не володіє і не зобов’язаний відповідно до його компетенції, передбаченої законодавством, володіти інформацією, щодо якої зроблено запит;

— інформація, що запитується, належить до категорії інформації з обмеженим доступом;

— особа, яка подала запит на інформацію, не оплатила фактичні витрати, пов’язані з копіюванням або друком;

— не дотримано вимог до запиту на інформацію, які ми приводили вище в таблиці.

Відповідь розпорядника інформації про те, що інформація може бути одержана запитувачем із загальнодоступних джерел, або відповідь не по суті запиту вважається неправомірною відмовою в наданні інформації.

Рішення, дії чи бездіяльність розпорядників інформації можуть бути оскаржені до керівника розпорядника, вищого органу або суду.

Відповідальність за порушення законодавства про доступ до публічної інформації несуть особи, винні у вчиненні таких порушень:

1) ненадання відповіді на запит;

2) ненадання інформації на запит;

3) безпідставна відмова у задоволенні запиту на інформацію;

4) неоприлюднення інформації відповідно до ст. 15 Закону № 2939;

5) надання або оприлюднення недостовірної, неточної або неповної інформації;

6) несвоєчасне надання інформації;

7) необґрунтоване віднесення інформації до інформації з обмеженим доступом;

8) нездійснення реєстрації документів;

9) навмисне приховування або знищення інформації чи документів.

Як бачите, повноваження старости щодо надання відповіді на запити не є такими страхітливими, як на перший погляд може здаватись, оскільки інформація повинна стосуватись його обов’язків, не більше. Головне тут — визначити, яка інформація є відкритою, а яка — з обмеженим доступом, про що ми далі й поговоримо.

Запити «від старост»

Ми вже визначились із наданням відповіді старостами на інформаційні запити в порядку доступу до публічної інформації. Тепер проаналізуємо право старости самому подавати запити у зв’язку з виконанням своїх повноважень. Нагадаємо, що одним із засобів діяльності старости є можливість отримання інформації, документів та матеріалів, які йому необхідні для здійснення своїх повноважень.

Таким чином, відповідно до п. 11 ст. 541 Закону № 280 староста має право на отримання запитів від:

— виконавчих органів сільської, селищної, міської ради;

— підприємств комунальної форми власності;

— установ комунальної форми власності;

— організацій комунальної форми власності;

— посадових осіб вищевказаних юридичних осіб.

У цьому зв’язку необхідно згадати і про об’єкт запиту. Враховуючи п. 11 ст. 541 Закону № 280, ним можуть бути:

1

інформація

будь-які відомості та/або дані, які можуть бути збережені на матеріальних носіях або відображені в електронному вигляді (ч. 1 ст. 1 Закону № 2657)

2

документи

матеріальний носій, який містить інформацію, основними функціями якого є її збереження та передавання у часті та просторі (ч. 1 ст. 1 Закону № 2657)

3

матеріали

законодавче визначення відсутнє, але з аналізу відповідного законодавства робимо висновок, що це носії, на яких може бути збережена інформація

Майте на увазі, що відповідно до Закону № 280 не будь-які документи та інформація може бути запитуватись старостою, а лише ті, які необхідні йому для здійснення ним своїх повноважень, тому в запиті потрібно обґрунтувати, яка інформація потрібна та у зв’язку зі здійсненням яких саме повноважень.

Разом із цим, повноваження старости не обмежуються лише ст. 541 Закону № 280, оскільки останній пункт вказує нам на те, що на старосту можуть покладатись й інші повноваження. Тому в цьому випадку слід брати до уваги Положення про старосту, в якому викладені всі його повноваження, наділені відповідною радою чи виконавчим комітетом.

Міркуючи далі в цьому напрямі, зазначимо, якщо староста є членом виконавчого комітету відповідно до ч. 5 ст. 141 Закону № 280, то він може надсилати запити, спрямовані на реалізацію повноважень виконкому. При цьому він має право отримувати інформацію, яка є відкритою. Порядок доступу до інформації поділяється на:

— відкриту інформацію (будь-яка інформація є відкритою, крім тієї, що віднесена Законом № 2657 до інформації з обмеженим доступом);

— інформацію з обмеженим доступом, яка в свою чергу є: конфіденційною, таємною і службовою.

Відповідно до ч. 4 ст. 21 Закону № 2657 до інформації з обмеженим доступом не можуть бути віднесені такі відомості:

1

про стан довкілля, якість харчових продуктів і предметів побуту

2

про аварії, катастрофи, небезпечні природні явища та інші надзвичайні ситуації, що сталися або можуть статися і загрожують безпеці людей

3

про стан здоров’я населення, його життєвий рівень, включаючи харчування, одяг, житло, медичне обслуговування та соціальне забезпечення, а також про соціально-демографічні показники, стан правопорядку, освіти і культури населення

4

про факти порушення прав і свобод людини, включаючи інформацію, що міститься в архівних документах колишніх радянських органів державної безпеки, пов’язаних з політичними репресіями,

Голодомором 1932-1933 років в Україні та іншими злочинами, вчиненими представниками комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів

5

про незаконні дії органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їх посадових та службових осіб

6

щодо діяльності державних та комунальних унітарних підприємств, господарських товариств, у статутному капіталі яких більше 50 відсотків акцій (часток) належать державі або

територіальній громаді, а також господарських товариств, 50 і більше відсотків акцій (часток) яких належать господарському товариству, частка держави або територіальної громади в якому

становить 100 відсотків, що підлягають обов’язковому оприлюдненню відповідно до закону

7

інші відомості, доступ до яких не може бути обмежено відповідно до законів та міжнародних договорів України, згода на обов’язковість яких надана Верховною Радою України

У зв’язку із вищевикладеним, підкреслимо, що до цієї інформації староста без перешкод може отримати доступ. Якщо ж йдеться про інформацію з обмеженим доступом, то відповідно до ч. 2 ст. 21 Закону № 2657 розголошувати її можна у двох випадках:

— коли особа дала свою згоду на розголошення такої інформації, якщо це її стосується;

— в інших випадках, визначених законом.

Наостанок додамо, що коли ви будете запитувати інформацію, потрібну для виконання ваших повноважень, у запиті обов’язково слід вказати, з якою метою ви бажаєте отримати ту чи іншу інформацію, якими нормами законодавства керуєтесь, та зазначити те, що така інформація не є інформацією з обмеженим доступом. У випадку, якщо вам необхідна інформація стосовно діагнозу конкретної особи, яка є інформацією з обмеженим доступом, то до запиту необхідно додати згоду особи, якої така інформація стосується.

Таким чином, якщо ви надасте якнайбільше аргументів для отримання конкретної інформації та їх законодавчого підкріплення, то тим більше у вас буде шансів її отримати.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі