Теми статей
Обрати теми

Послуги соціальної підтримки: в умовах децентралізації влади

Радіч О., начальник відділу організаційно-правової роботи Харківського обласного центру соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді
Наша держава перебуває на шляху реформ та змін, не все можна назвати реформами і не у всіх галузях нашого з вами життя, але існують все ж таки сфери, в яких дійсно відбувається реформування. Спробуємо проаналізувати сучасний стан проведення реформ в окремій галузі та визначити можливі моделі результатів проведеного реформування у найбільш незрозумілій, але все ж таки такій необхідній соціальній сфері.

Однією із головних реформ держави є реформа децентралізації, яка була розпочата в 2014 році, складовою якої є реформа місцевого самоврядування (з передачею значних повноважень та бюджетів від державних органів ОМС). Мету реформи децентралізації всі ми з вами вже знаємо, бо досить активно проводилось соціальне інформування — більше повноважень надати тим органам, що ближче до людей, де такі повноваження можна реалізовувати найбільш успішно. На сьогодні в Україні активно проходить утворення об’єднаних територіальних громад1. Крім іншого, визначається територіальна основа ОМС та виконавчої влади. Створюються умови для трьохрівневої системи адміністративно-територіального устрою в Україні як в цілому, так і у кожній області окремо.

1 Далі за текстом — ОТГ.

Реформування у соціальній сфері

Один з етапів реформування у соціальній сфері передбачає розмежування повноважень між ОМС різних рівнів. Найбільш важливі для людей повноваження передаються на найближчий до людей рівень влади. Слід зазначити, що саме передаються, а не вже повноцінно передано, бо все, що стосується надання соціальних послуг, ще залишається на стадії передавання повноважень.

Міністерство соціальної політики України разом із структурними підрозділами з питань соціального захисту населення обласних, Київської міської державних адміністрацій і територіальними центрами соціального обслуговування (надання соціальних послуг) на спільному семінарі-нараді ще у березні 2016 року опрацювало питання організації надання соціальних послуг в ОТГ в умовах децентралізації влади. За результатами цієї наради було напрацьовано два варіанти організації надання соціальних послуг в ОТГ, що пропонуються для врахування у подальшій роботі.

Так, для виконання власних повноважень у сфері надання соціальних послуг у структурі ОМС ОТГ пропонується утворити відповідний структурний підрозділ (відділ/сектор), до повноважень якого належить надання соціальних послуг або покласти повноваження на відповідальних працівників виконавчого органу (фахівця із соціальної роботи)2.

2 Далі за текстом — відповідний підрозділ / відповідальна особа.

Основними завданнями відповідного підрозділу / відповідальної особи доцільно визначити, зокрема, розгляд заяв осіб, які опинилися у складних життєвих обставинах, про отримання соціальних послуг і підготовку проекту рішення про надання соціальних послуг або відмову в їх наданні.

Передбачається, що безпосереднє надання соціальних послуг забезпечуватимуть надавачі соціальних послуг, зокрема: фахівці із соціальної роботи, соціальні працівники, спеціалісти, до повноважень яких належить надання соціальних послуг, центри надання адмінпослуг, в яких функціонує відділення служби у справах сім’ї, дітей та молоді або працюють фахівці із надання соціальних послуг, територіальні центри соціального обслуговування (надання соціальних послуг), центри соціальних послуг, недержавні організації, що надають соціальні послуги, фізичні особи — підприємці.

Реальна картина передачі повноважень в сфері надання соціальних послуг

Що ж відбувається на даний час конкретно в ОТГ? Опрацьовуючи це питання, ми можемо стверджувати, що вже почали функціонувати оновлені ОМС у багатьох ОТГ, а на території більшості об’єднаних громад перші вибори вже проведено, але ще не створено відповідні органи. Тобто в цілому на території, наприклад, Харківської області можна сказати, що вже визначена територіальна основа у 12 ОТГ.

Розмежувати повноваження між ОМС різних рівнів і між ОМС та органами виконавчої влади щодо надання соціальних послуг, з одного боку, здається, легко, а з іншого виходить, що не кожна громада повною мірою розуміє необхідність запровадження посади працівника з надання соціальних послуг. На сьогодні у п’ятьох ОТГ Харківської області дійсно передано основні повноваження місцевих держадміністрацій ОМС. Виконавчій владі залишено тільки право контролю. Стосовно питання визначення, скільки ресурсів треба на рівні кожної громади, можна зауважити, що на даний час існує декілька варіантів. Так, потрібно повністю оновити бюджетну систему. Громади повинні мати власні бюджети, можливість об’єднувати зусилля і фінанси. Тоді у них з’являться ресурси для вирішення нагальних питань і розвитку. Визначити, скільки ресурсів треба на кожному рівні.

У громадах, в яких вже відбулись перші вибори та створено структуру ОМС, вже введено до штатного розпису відділ або сектор, до повноважень якого належить надання соціальних послуг. Кожна громада, а краще сказати — люди, які спільно проживають на одній території села, селища, міста, особисто мають вирішувати, чи необхідно їм створювати відділ (сектор) з питань соціального захисту населення, чи достатньо буде ввести посаду одного фахівця, який буде відповідати за питання надання соціальних послуг. Роблять вони, звісно, це через представницькі органи (ради).

На сьогодні у трьох ОТГ Харківської області вже створено відділи, до повноважень яких належить надання соціальних послуг, що мають різну кількість штатних одиниць (в деяких ОТГ — це 4 посади, а в деяких це 1 посада). Ці відділи мають різну назву: відділ з питань сім’ї, дітей та молоді, відділ у справах дітей, відділ праці та соціального захисту тощо. Кожна рада самостійно визначається зі структурою, кількістю посад та назвою сектору або відділу, працівники якого будуть вирішувати ці нелегкі, але дуже необхідні для суспільства питання — надання соціальних послуг.

Обов’язковим і необхідним є завдання зробити ОМС підзвітними перед членами територіальної громади (виборцями), а в деяких питаннях і перед державою. Тоді люди почнуть розуміти, що від їхнього голосування залежить, чи добре працюватиме для них місцева влада. А отже, від самих мешканців залежить якість їх життя.

Соціальний захист гарантований Конституцією

Якість життя обумовлена у тому числі якісним показником надання соціальних послуг фахівцями із соціальної роботи. Основними завданнями надавачів соціальних послуг мають бути:

1

визначення індивідуальних потреб отримувача соціальних послуг (оцінка потреб)

2

складання індивідуального плану надання соціальних послуг

3

укладання договору між надавачем та отримувачем соціальних послуг

4

забезпечення якісного надання соціальних послуг відповідно до державних стандартів соціальних послуг

5

внутрішній моніторинг та оцінка якості надання соціальних послуг

Запропоновані моделі надання соціальних послуг розроблено з урахуванням норм законів України від 19.06.03 р. № 966-IV «Про соціальні послуги»3, від 05.02.15 р. № 157-VIII «Про добровільне об’єднання територіальних громад», від 17.06.14 р. № 1508-VII «Про співробітництво територіальних громад»4.

3 Далі за текстом — Закон № 966.

4 Далі за текстом — Закон № 1508.

Відповідно до ст. 46 Конституції України передбачено право громадян на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з не залежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом, зокрема, через створення мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними. Це стосується категорії людей, які проживають на території конкретної громади. Створення ж відповідних закладів залежить від кількості такого населення, яке потребує допомоги щодо забезпечення безперервного надання соціальних послуг з питань денного догляду. Відповідно вирішення питання збереження мережі територіальних центрів соціального обслуговування ставиться у залежність від багатьох чинників. В той же час у разі вирішення питання створення вказаних закладів (їх збереження) необхідно пам’ятати про можливості, які дає Закон № 1508.

Але існує інша категорія населення, які мають дітей, але так склалося, що потрапили у складні життєві обставини. Законом України від 21.05.97 р. № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено, зокрема, такі власні повноваження ОМС у сфері соціального захисту населення, як надання соціальних послуг. Міністерством соціальної політики України вже затверджено 18 державних стандартів з надання різних соціальних послуг, основні з них це:

— соціальний супровід сімей (осіб), які перебувають у складних життєвих обставинах;

— соціальна адаптація;

— консультування;

— представництво інтересів;

— соціальна інтеграція випускників інтернатних закладів (установ);

— соціальна послуга кризового та екстреного втручання, соціальна послуга посередництва (медіації);

— соціальний супровід сімей, у яких виховуються діти-сироти і діти, позбавлені батьківського піклування;

— соціальна послуга профілактики.

Законом № 966, зокрема, визначено, що соціальні послуги надаються організаціями, підприємствами, установами відповідно до державних стандартів надання соціальних послуг. Так, під час організації роботи з надання соціальних послуг в ОТГ необхідно враховувати, що працівники, які будуть працювати у відділах виконавчих органів з надання соціальних послуг, повинні відповідати всім кваліфікаційним вимогам фахівців із соціальної роботи. Ще краще, якщо вони матимуть досвід роботи у цій сфері, бо саме від їх професіоналізму та кількості залежить питання якості обслуговування та надання соціальних послуг.

Існує другий варіант або, як прийнято на даний час розглядати всі сфери життєдіяльності та взаємодії у суспільстві і владі: друга модель надання соціальних послуг — коли громада не передбачає надавача соціальних послуг у штаті виконавчих органів.

Опис алгоритму роботи в ОТГ, у якій немає надавача соціальних послуг, також було запропоновано Міністерством соціальної політики України разом із громадськими організаціями, працю, вміння та навички яких не можна не враховувати, коли не вистачає державного ресурсу.

Так, наприклад в ОТГ-1 немає надавача соціальних послуг, а в ОТГ-2 є надавач соціальних послуг. Відповідний підрозділ /відповідальна особа ОТГ-1 забезпечує надання соціальних послуг шляхом:

1

проведення соціального замовлення соціальних послуг

2

співробітництва відповідно до Закону № 1508:

— делегування одному із суб’єктів співробітництва іншими суб’єктами співробітництва виконання одного чи кількох завдань з переданням йому відповідних ресурсів;

— реалізації спеціальних проектів, що передбачає координацію діяльності суб’єктів співробітництва та акумулювання ними на визначений період ресурсів із метою спільного проведення відповідних заходів;

— спільного фінансування (утримання) суб’єктами співробітництва підприємств, установ та організацій комунальної форми власності — інфраструктурних об’єктів;

— утворення суб’єктами співробітництва спільних комунальних підприємств, установ та організацій — спільних інфраструктурних об’єктів;

— утворення суб’єктами співробітництва спільного органу управління для спільного виконання визначених законом повноважень

Особи, які опинились у складних життєвих обставинах і потребують сторонньої допомоги, згідно із законом звертаються із заявою до відповідного підрозділу / відповідальної особи ОТГ-1 за місцем свого проживання. Відповідний підрозділ / відповідальна особа ОТГ-1 розглядає заяву, надсилає необхідні запити до відповідних органів, установ, закладів:

— до закладу охорони здоров’я за місцем проживання громадянина — для одержання медичного висновку про його здатність до самообслуговування та потребу в постійній сторонній допомозі5;

5 Далі за текстом — медичний висновок.

— до відповідних підприємства, установи, організації, що надають послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, або виконавчого органу сільської (селищної) ради за місцем реєстрації громадянина — для отримання довідки про склад сім’ї або про зареєстрованих у житловому приміщенні /будинку осіб;

— до територіального органу ДФС — для отримання довідки про доходи громадянина (у разі потреби).

На підставі відповідей на зазначені запити відповідний підрозділ / відповідальна особа ОТГ-1 приймає рішення про надання соціальних послуг і надсилає його разом із заявою, медичним висновком, довідкою про склад сім’ї, довідкою про доходи громадянина та іншими необхідними документами відповідному підрозділу / відповідальній особі ОТГ-2, з якою укладено договір про співробітництво територіальних громад.

Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 27.08.14 р. № 233 затверджено Примірні форми договорів про співробітництво територіальних громад.

Алгоритм дій ОТГ, в якій є надавач соціальних послуг

А тепер більш детально про алгоритм роботи в ОТГ, у якій все ж таки прийнято рішення та є надавач соціальних послуг.

Особи, які опинились у складних життєвих обставинах і потребують сторонньої допомоги, відповідно до закону звертаються із заявою до відповідного підрозділу / відповідальної особи ОТГ. Відповідний підрозділ / відповідальна особа розглядає заяву та надсилає необхідні запити:

— до відповідних органів, установ, закладів, зокрема до закладу охорони здоров’я за місцем проживання громадянина, для одержання медичного висновку;

— до відповідних підприємства, установи, організації, що надають послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, або виконавчого органу сільської (селищної) ради за місцем реєстрації громадянина — для отримання довідки про склад сім’ї або зареєстрованих у житловому приміщенні / будинку осіб;

— до територіального органу ДФС — для отримання довідки про доходи громадянина (у разі потреби).

На підставі відповідей на зазначені запити відповідний підрозділ / відповідальна особа приймає рішення про надання соціальних послуг і надсилає його разом із заявою, медичним висновком, довідкою про склад сім’ї, довідкою про доходи громадянина та іншими необхідними документами надавачеві соціальних послуг.

А тепер на прикладах.

У сільській раді функціонує відділ з надання соціальних послуг, в якому працює фахівець із соціальної роботи, відповідно до посадової інструкції та функціональних обов’язків такий фахівець:

1) виявляє сім’ї, дітей та молодь, які перебувають у складних життєвих обставинах та потребують надання їм соціальних послуг;

2) організовує своєчасну допомогу сім’ям, дітям та молоді шляхом взаємодії із структурними підрозділами виконавчого апарату сільської ради та районної державної адміністрації, навчальними та дошкільними закладами, закладами та відділеннями охорони здоров’я, внутрішніх справ, громадських об’єднань, фондів тощо;

3) здійснює соціальний супровід сімей, дітей та молоді, які перебувають у складних життєвих обставинах і потребують сторонньої допомоги, після набуття відповідних повноважень;

4) забезпечує координацію та взаємодію сім’ї, яка перебуває у складних життєвих обставинах, кожного з її членів із суб’єктами соціальної роботи до повного вирішення їх проблем, надання їм послуги з інформування та консультування;

5) здійснює соціальну роботу із сім’ями, які опинилися у складних життєвих обставинах та в яких:

— батьки ухиляються від виконання батьківських обов’язків чи виконують їх неналежним чином, що зумовлено проблемами стану здоров’я (залежностей) тощо;

— батьки не мають можливості забезпечити належного утримання, виховання та догляду за дитиною, у тому числі в яких батьки є безробітними;

— сім’ями або одинокими матерями, які мають ризик відмовитися забрати дитину з пологового відділення або іншого медичного закладу;

— сім’ями, в яких виховуються діти-сироти та діти, позбавлені батьківського піклування або тимчасово влаштовані діти, які залишилися без піклування батьків або осіб, що їх замінюють;

— триває процес розлучення батьків, вирішення спорів між батьками щодо місця проживання дітей та способів і участі батьків, які розлучилися, у вихованні дітей;

— батьки є трудовими мігрантами та з сім’ями, діти в яких виховуються в інтернатних закладах;

— одна дитина або декілька дітей вилучені за рішенням суду без позбавлення батьків батьківських прав та сім’ї, в яких батьки позбавлені батьківських прав відносно своїх дітей і існують юридичні підстави ініціювати поновлення батьків у правах;

— батьки або один із них чи діти або одна із них мають інвалідність;

— проживають діти до встановлення ВІЛ-статусу, один із членів сім’ї має позитивний ВІЛ-статус або один із членів сім’ї страждає на хворобу, зумовлену ВІЛ;

— вчиняється насильство або існує реальна загроза його вчинення;

— проживають особи, в тому числі діти, які постраждали від торгівлі людьми;

— проживають особи (у тому числі діти), що звільнені з установ виконання покарань, засуджені без позбавлення волі, перебувають під слідством чи на обліку як правопорушники;

— діти вчасно не приступили до навчання тощо.

Але це ще не все.

Дивимось далі, відповідно до своїх завдань фахівець:

1) виявляє сім’ї, які потребують соціальної підтримки з боку держави;

2) проводить оцінку потреб дитини, сім’ї та молодої особи, обстеження матеріально-побутових умов сім’ї, визначає планування та методи соціальної роботи;

3) здійснює у разі потреби соціальний супровід (після покладення на фахівця відповідних повноважень) та надання соціальних послуг, зокрема:

— забезпечує надання необхідних соціальних послуг особам, які зазнали жорстокості та насильства, постраждали від торгівлі людьми;

— забезпечує соціальну підтримку ВІЛ-інфікованих дітей, молоді та членів їх сімей;

— здійснює заходи із соціального патронату осіб, які відбували покарання у вигляді обмеження волі або позбавлення волі на певний строк, у тому числі за повідомленням установ виконання покарань;

— здійснює соціальну та психологічну адаптацію дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, осіб з їх числа з метою підготовки до самостійного життя;

— інформує сім’ї, дітей та молодь про можливість отримання інших видів соціальної допомоги і послуг;

— проводить у сім’ях, серед дітей та молоді за місцем проживання інформаційно-просвітницьку роботу, спрямовану на формування стандартів позитивної поведінки, здорового способу життя, шляхом розповсюдження соціальної реклами і проведення консультацій;

— перенаправляє членів сімей, які перебувають у складних життєвих обставинах та потребують соціальних послуг чи різних видів допомоги, до відповідних закладів, установ та організацій (різних форм власності та господарювання);

— готує питання на розгляд Комісії з питань захисту прав дітей (у разі порушення прав дитини);

— здійснює заходи, розповсюджує інформаційні матеріали з питань пропагування сімейних форм виховання та соціального захисту населення.

А зараз, увага, запитання: чи в змозі один фахівець наблизити соціальні послуги до людей? Напевно, що «ні».

Необхідно пояснювати керівникам об’єднаних громад, що в умовах децентралізації саме на ОТГ покладено вирішення значної частки соціальних питань, зокрема питання освіти, охорони здоров’я, соціального захисту тощо. За законом новостворені територіальні громади отримали широкі повноваження, спрямовані на реалізацію безпосередньо соціальної функції, але існує низка проблемних питань, що перешкоджають громадам ефективно виконувати свої повноваження. Соціальні послуги надаються відповідно до державних стандартів, а тому для виконання власних повноважень у сфері надання соціальних послуг у структурі ОМС потрібно створити відповідний структурний підрозділ або ж покласти ці повноваження на фахівця із соціальної роботи. Найважливіше — максимально наблизити адміністративні послуги до людини. Тому дуже ретельно необхідно ставитись до планування структури та штату ОМС для забезпечення повноважень у сфері соціального захисту населення, форми організації надання соціальних послуг та переліку пріоритетних соціальних послуг в громаді, пам’ятати, що завдання ОТГ — дійти до кожної людини, не залишити її без уваги, своєчасно допомогти.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі