Теми статей
Обрати теми

Бюджет-2018: що в імені твоєму?

Ковшова О., економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»
Як завжди, новий рік почався з прийняття головного фінансового документа країни та новорічних «подарунків» у бюджетне та податкове законодавство. З 01.01.18 р. почав діяти Закон України від 07.12.17 р. № 2246-VIII «Про Державний бюджет України на 2018 рік»1, а також набрали чинності зміни до Бюджетного2 та Податкового кодексів3 України. Про те, чого чекати цього року, й будемо говорити у статті.

1 Набрав чинності 01.01.18 р. з дати, визначеної в документі («Голос України», 30.12.17 р., № 249-250), далі за текстом — Закон № 2246.

2 Далі за текстом — БК.

3 Далі за текстом — ПК.

Доходи та видатки

Звичайно, почнемо з основних вимог Закону № 2246, яким визначені:

Доходи Державного бюджету України:

Млрд грн.

Видатки Державного бюджету України:

Млрд грн.

917,9

991,7

доходи загального фонду Державного бюджету України

842,9

видатки загального фонду Державного бюджету України

908,5

доходи спеціального фонду Державного бюджету України

75,0

видатки спеціального фонду Державного бюджету України

83,2

Примітка. Граничний обсяг дефіциту Державного бюджету України у сумі 80,6 млрд грн. та оборотний залишок бюджетних коштів у розмірі до 2 % видатків загального фонду Державного бюджету України, визначених ст. 1 Закону № 2246.

Основними пріоритетами документа, як і в минулому році, стали витрати на зростання національної економіки та підвищення доходів населення, а також обороноздатності країни (у порівнянні з минулим роком загальний ресурс на оборону та безпеку країни збільшено майже на 26 млрд грн. з урахуванням посилення соціального захисту військовослужбовців через збільшення витрат на оплату праці, будівництво і придбання житла тощо). Крім того, документом передбачена значна підтримка аграрного сектора, дорожньої інфраструктури (зокрема будівництво доріг), освіти, науки, медицини та культури.

На соціальних стандартах зупинятись не будемо, однак звернемо увагу на дуже цікаву норму, яка вперше з’явилась у головному кошторисі країни — можливість підвищення розміру мінімальної заробітної плати. Так, у 2018 році його визначили на рівні 4200 гривень на місяць з другого кварталу 2018 року за результатами моніторингу виконання Державного бюджету України. Така норма закріплена п. 19 Прикінцевих положень Закону № 2246 (ср. ). Якщо таке підвищення відбудеться, місцеві бюджети автоматично зможуть збільшити свої надходження від податку на доходи фізичних осіб, який складає більшу частину доходів місцевого бюджету. Звичайно, якщо це відбудеться, таке підвищення надасть більше можливостей для створення нових лікарень, дитячих садків, будівництва доріг.

Доходи місцевих бюджетів

З цього року місцеві бюджети отримають надходження з рентної плати за користування надрами для видобування нафти, природного газу та газового конденсату. Таку новацію приніс Закон України від 20.12.16 р. № 1793-VIII «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо зарахування рентної плати за користування надрами для видобування нафти, природного газу та газового конденсату», який доповнив відповідні ст. 64, 66 та 69 БК. Зарахування рентної плати до місцевих бюджетів здійснюватимуть у таких розмірах:

3 % — до бюджетів міст обласного значення, об’єднаних територіальних громад;

2 % — до обласних бюджетів;

2 % — до районного бюджету;

1 % — до сільських, селищних, міських міст районного значення бюджетів.

Крім того, до місцевих бюджетів зараховуватимуть:

100 % єдиного податку, який сплачують платники четвертої групи (сільгоспвиробники);

— частину розміру плати за видачу ліцензії на провадження господарської діяльності з випуску та проведення лотерей, яка сплачується ліцензіатами до бюджетів місцевого самоврядування за місцем розташування відповідного пункту розповсюдження державної лотереї. Зауважимо, що порядок ліцензування буде визначатись постановою КМУ.

Наголосимо, у Законі № 2246 передбачена, зокрема:

субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на погашення різниці між фактичною вартістю теплової енергії, послуг з централізованого опалення, постачання гарячої води, централізованого водопостачання та водовідведення, постачання холодної води та водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем), що вироблялися, транспортувалися та постачалися населенню, бюджетним установам і організаціям та/або іншим підприємствам теплопостачання, централізованого питного водопостачання та водовідведення, які надають такі послуги, та тарифами, що затверджувалися та/або погоджувалися органами державної влади чи місцевого самоврядування (за рахунок джерел, визначених п.п. 8 та 9 ст. 11 Закону № 2246)

Розподіл цієї субвенції буде здійснюватись відповідно до постанови КМУ від 18.05.17 р. № 332 «Про затвердження Порядку та умов надання у 2017 році субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на погашення різниці між фактичною вартістю теплової енергії, послуг з централізованого опалення, постачання гарячої води, централізованого водопостачання та водовідведення, постачання холодної води та водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем), що вироблялися, транспортувалися та постачалися населенню та/або іншим підприємствам теплопостачання, централізованого питного водопостачання та водовідведення, які надають населенню такі послуги, та тарифами, що затверджувалися та/або погоджувалися органами державної влади чи місцевого самоврядування». Зазначимо, що прийняття цього документа було передбачено Законом України від 03.11.16 р. № 1730-VIII «Про заходи, спрямовані на врегулювання заборгованості теплопостачальних та теплогенеруючих організацій та підприємств централізованого водопостачання і водовідведення за спожиті енергоносії»4.

Примітка. Закон № 1730 спрямований на вирішення проблеми погашення заборгованості з різниці між фактичною вартістю послуг з тепло- та водопостачання і затвердженими тарифами.

субвенція з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій

У ст. 26 Закону № 2246 визначено, що Мінфін для підготовки пропозицій щодо розподілу цієї субвенції має утворити комісію, до складу якої входять члени Комітету Верховної Ради України з питань бюджету за рішенням цього комітету (чисельністю не менше 50 % складу такої комісії). На підставі рішення такої комісії Мінфін має подати КМУ для затвердження пропозиції щодо розподілу субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій

4 Набрав чинності 30.11.16 р. з дня, наступного за днем опублікування («Голос України», 29.11.16 р., № 227), далі за текстом — Закон № 1730.

Фінансова підтримка місцевих бюджетів буде відбуватись і за рахунок субвенції на формування інфраструктури ОТГ та субвенції на розвиток медицини у сільській місцевості. Окрім того, Закон № 2246 передбачає додаткову дотацію на здійснення переданих з державного бюджету видатків з утримання закладів освіти та охорони здоров’я. Умови її надання визначені ст. 1036 БК.

Щодо освітньої субвенції, яка надається місцевим бюджетам згідно із Законом № 2246. У цьому році вона розподіляється за новою «освітньою» формулою. Така формула враховує багато важливих показників, зокрема, показник розрахункової наповнюваності класів. З тим, що саме було закладено у формулу, можна ознайомитись на сайті Нової української школи за посиланням http://nus.org.ua/questions/yak-rozpodilyatymetsya-osvitnya-subventsiya-na-2018-rik. Нагадаємо: нова формула розподілу освітньої субвенції затверджена постановою КМУ від 27.12.17 р. № 1088.

Зауважимо й дещо про видатки місцевих бюджетів. У 2018 році продовжує діяти п. 20 розд. VI «Прикінцеві та перехідні положення» БК. Норма дозволяє здійснювати видатки на утримання дошкільних та клубних закладів з бюджетів сіл, селищ, міст районного значення.

Дорожнє господарство

З 2018 року в складі спеціального фонду державного бюджету створено Державний дорожній фонд відповідно до вимог законів України № 2264, від 17.11.16 р. № 1762-VIII «Про внесення змін до Закону України «Про джерела фінансування дорожнього господарства України» щодо удосконалення механізму фінансування дорожньої галузі», від 17.11.16 р. № 1763-VIII «Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо удосконалення механізму фінансового забезпечення дорожньої галузі». Саме завдяки Державному дорожньому фонду планується здійснити масштабний ремонт і будівництво доріг.

У цілому розвиток дорожньої інфраструктури залишається серед пріоритетів бюджетного фінансування у 2018 р., адже на дороги з державного бюджету виділяють субвенцію на фінансове забезпечення будівництва, реконструкції, ремонту і утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення, вулиць і доріг комунальної власності у населених пунктах. Субвенція зараховується до місцевих бюджетів відповідно до додатку 7 Закону № 2264.

Зауважимо: джерела формування державного дорожнього фонду визначає ст. 242 Бюджетного кодексу України. Його кошти спрямовують на:

1

фінансове забезпечення будівництва, реконструкції, ремонту та утримання автомобільних доріг загального користування державного значення та інших заходів, визначених п.1 ч. 4 ст. 3 Закону України 18.09.91 р. № 1562-XII «Про джерела фінансування дорожнього господарства України»

2

фінансове забезпечення будівництва, реконструкції, ремонту і утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення, вулиць і доріг комунальної власності у населених пунктах (у вигляді субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам)

3

виконання боргових зобов’язань за запозиченнями, отриманими державою або під державні гарантії, на розвиток мережі та утримання автомобільних доріг загального користування

4

фінансове забезпечення заходів із забезпечення безпеки дорожнього руху відповідно до державних програм

Прикінцеві положення

Розглянемо найголовніше з того, що зазначено у Прикінцевих положеннях Закону № 2246.

1. Загальнонаціональна (всеукраїнська) нормативна грошова оцінка земель сільськогосподарського призначення5. Така оцінка передбачена п. 11 Прикінцевих положень Закону № 2246 та проводиться одночасно на всій території країни за рахунок коштів Державного бюджету України та за рішенням і в порядку, затвердженому КМУ.

5 Далі за текстом — оцінка.

Зауважимо: дуже дивно бачити встановлені у Законі № 2246 положення, що стосуються земельних та податкових відносин, адже ст. 40 Бюджетного кодексу України чітко визначає предмет регулювання закону про Державний бюджет України. І такі положення визначаються зовсім не нормами Закону № 2246. Одночасно у ч. 4. ст. 153 Закону України від 10.02.10 р. № 1861-VI «Про Регламент Верховної Ради України» міститься вимога про те, що проект закону про Державний бюджет України на наступний рік не може містити положень про зупинення дії чи внесення змін до законів.

Наголосимо на основних нормах, які висуває Закон № 2246 до оцінки, які, ще раз повторимо, викладені у п. 11 Прикінцевих положень Закону № 2246:

Установити, що у 2018 році за рішенням та в порядку, затвердженому КМУ, проводиться загальнонаціональна (всеукраїнська) нормативна грошова оцінка земель сільськогосподарського призначення — оцінка земель сільськогосподарського призначення, яка проводиться одночасно на всій території країни. Проведення загальнонаціональної (всеукраїнської) нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення здійснюється за рахунок коштів Державного бюджету України.

Технічна документація із загальнонаціональної (всеукраїнської) нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення затверджується центральним органом виконавчої влади, що формує державну політику у сфері земельних відносин.

У разі якщо технічна документація із загальнонаціональної (всеукраїнської) нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення не затверджена центральним органом виконавчої влади, що формує державну політику у сфері земельних відносин, протягом трьох місяців, вона вважається затвердженою.

Технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок у місячний строк з дня її надходження розглядається відповідною сільською, селищною, міською радою, яка приймає рішення про її затвердження або відмову у затвердженні. Підставою відмови у затвердженні технічної документації може бути лише її невідповідність вимогам законодавства.

У разі якщо у місячний строк з дня надходження технічної документації з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок відповідна сільська, селищна, міська рада не прийняла рішення про затвердження або відмову у затвердженні технічної документації, технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок вважається затвердженою.

Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок застосовується у строки, встановлені відповідно до п. 271.2 ст. 271 Податкового кодексу України з урахуванням вимог цієї статті щодо затвердження нормативної грошової оцінки земельної ділянки без прийняття рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

2. Субсидії. У другому півріччі 2018 року КМУ доручено не лише розробити, але й затвердити механізм запровадження з 01.01.19 р. надання субсидій населенню на оплату житлово-комунальних послуг у грошовій формі на рівні кінцевого споживача. Це передбачено п. 24 Прикінцевих положень Закону № 2246. Метою цих змін є перехід на прозорі та своєчасні розрахунки «живими» коштами за субсидіями між державою та виконавцями послуг. Монетизація субсидій буде передбачати низку нововведень у розрахунках за субсидіями, зокрема розрахунок буде відбуватись через Державну казначейську службу України з додержанням чітких строків проведення розрахунків за субсидіями.

Таким чином буде відбуватись прозоре нарахування субсидій за фактичний обсяг споживання послуг. Зауважимо: такий підхід до реформування існуючої системи субсидій є вимогою не лише Міжнародного валютного фонду, але й Світового банку.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі