Теми статей
Обрати теми

Медична інфраструктура в ОТГ: формуємо разом

Бойко Н., виконавчий директор Луганського регіонального відділення Асоціації міст України, Ковшова О., економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»
24.11.17 р. у Луганському регіональному відділенні Асоціації міст України відбувся практикум із застосування законодавства на тему «Медичні послуги в ОТГ. Формування медичної інфраструктури». Зауважимо, що захід проведено в рамках Проекту «Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні» (ПУЛЬС), який реалізує Асоціація міст України за підтримки USAID. Створення в об’єднаних територіальних громадах1 належних умов для надання доступної, своєчасної та якісної первинної медичної допомоги населенню, яке мешкає на території ОТГ, має здійснюватись шляхом формування мережі закладів охорони здоров’я ОТГ та забезпечення їх ефективної діяльності. Як це робити на практиці — і будемо говорити у статті. І, звичайно, у світлі медичної реформи.

1 Далі за текстом — ОТГ.

Види медичної допомоги у розрізі медичної реформи

Кожен громадянин має право на безоплатне отримання у державних та комунальних закладах охорони здоров’я медичної допомоги, до якої належать:

— екстрена медична допомога;

— первинна медична допомога;

— вторинна (спеціалізована) медична допомога, що надається за медичними показаннями у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров’я;

— третинна (високоспеціалізована) медична допомога, що надається за медичними показаннями у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров’я;

— паліативна допомога, що надається за медичними показаннями у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров’я.

Це прямо передбачають Основи законодавства України про охорону здоров’я2, затверджені Верховною Радою України від 19.11.92 р. № 2801-XII (з урахуванням змін, внесених Законом України від 07.07.11 р. № 3611-VI «Про внесення змін до Основ законодавства України про охорону здоров’я щодо удосконалення надання медичної допомоги»). Окремо поряд із цим переліком можна виділити медичну реабілітацію, умови надання якої визначає ст. 355 Основ.

2 Далі за текстом — Основи.

Важливо розуміти, що таке первинна медична допомога (з урахуванням змін, які привніс до Основ Закон України від 19.10.17 р. № 2168-VIII «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення»). Це медична допомога, що передбачає:

1

надання консультацій, проведення діагностики та лікування найбільш поширених хвороб, травм, отруєнь, патологічних, фізіологічних (під час вагітності) станів

2

здійснення профілактичних заходів

3

направлення відповідно до медичних показань пацієнта, який не потребує екстреної медичної допомоги, для надання йому вторинної (спеціалізованої) або третинної (високоспеціалізованої) медичної допомоги

4

надання невідкладної медичної допомоги в разі розладу фізичного чи психічного здоров’я пацієнта, який не потребує екстреної, вторинної (спеціалізованої) або третинної (високоспеціалізованої) медичної допомоги

Первинну медичну допомогу надають лікарі загальної практики — сімейні лікарі, лікарі інших спеціальностей, визначених центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров’я, та інші медичні працівники, які працюють під їх керівництвом.

Формування медичної інфраструктури в ОТГ тісно переплітається з медичною реформою. Варто враховувати, що згідно з реформою пацієнт має право вільно обирати лікаря, а медичний заклад має укладати контракти з державою для так званої подушної оплати медичних послуг за принципом «гроші ходять за пацієнтом». Це говорить про те, що обов’язком ОМС є створення комфортних умов для лікування пацієнтів у медичних закладах, які створюються на їх території.

Національна служба здоров’я України (НСЗУ) — центральний орган виконавчої влади, що реалізовуватиме державну політику у сфері державних фінансових гарантій медичного обслуговування населення. У січні вже буде оголошено конкурс на посаду голови НСЗУ, і до липня НСЗУ буде утворена та розпочне роботу. Простими словами НСЗУ — це національний страховик, який укладатиме договори із закладами охорони здоров’я та закуповуватиме у них послуги з медичного обслуговування населення для забезпечення рівного та якісного медичного захисту громадян України в межах гарантованого державою пакета медичної допомоги шляхом стратегічних закупівель медичних послуг за рахунок коштів державного бюджету. Але, звичайно, будуть і послуги, які не оплачуються державою. При цьому ОМС можуть створювати окремі програми місцевих бюджетів на закупівлю додаткових послуг в інтересах місцевого населення. Також вони як власники закладів мають право виділяти додаткове фінансування, наприклад, на оновлення технічного забезпечення медичних закладів. На думку редакції, зробити це можна за рахунок бюджету розвитку ОТГ.

Зауважимо: медична реформа зовсім не обмежує ОМС, адже за рахунок місцевих бюджетів та в рамках своїх повноважень ОМС можуть брати участь не лише в рамках первинної медичної допомоги, зокрема, шляхом:

— постійної участі у розвитку медичних закладів, що розташовані на їх території;

— підтримки новостворених медичних практик , тобто фізичних осіб — підприємців;

— сприяння впровадження додаткових послуг, розвитку медичної допомоги;

— запровадження програм громадського здоров’я (додаткова діяльність сімейних лікарів, що стосується заходів профілактики, проведення роз’яснювальної роботи з населенням).

У розрізі зазначеного варто згадати зміст ст. 89 Бюджетного кодексу України. Так, видатки, що здійснюють з бюджетів міст обласного значення, районних бюджетів, бюджетів ОТГ, які створюються згідно із законом та перспективним планом формування територій громад, включають, зокрема, видатки на охорону здоров’я:

а) первинну медико-санітарну, амбулаторно-поліклінічну та стаціонарну допомогу (лікарні широкого профілю, спеціалізовані медико-санітарні частини, пологові будинки, поліклініки та амбулаторії, загальні стоматологічні поліклініки, а також дільничні лікарні, медичні амбулаторії, фельдшерсько-акушерські та фельдшерські пункти, центри первинної медичної (медико-санітарної) допомоги);

б) програми медико-санітарної освіти (міські та районні центри здоров’я і заходи із санітарної освіти);

в) інші державні програми медичної та санітарної допомоги (територіальні медичні об’єднання, центри медичної статистики, автопідприємства санітарного транспорту, інші програми і заходи).

Формування медичної інфраструктури ОТГ треба розпочинати з розмежування видатків на охорону здоров’я між районним бюджетом та бюджетом ОТГ. У свою чергу, це обумовлює потребу організаційно-структурного розмежування системи охорони здоров’я району шляхом передачі до ОТГ закладів охорони здоров’я (підрозділів), які надавали медичну допомогу мешканцям відповідних населених пунктів.

Одночасно треба враховувати, що сільська (селищна, міська) рада ОТГ не може безпосередньо здійснювати господарську діяльність з медичної практики. Тому повинен бути створений «свій» заклад охорони здоров’я в ОТГ як окрема юридична особа — центр первинної медико-санітарної допомоги3.

3 Далі за текстом — ЦПМСД.

Водночас при формуванні медичної інфраструктури в ОТГ слід обов’язково враховувати вимоги стратегії громади:

img 1

Нагадаємо: Положення про центр первинної медичної (медико-санітарної) допомоги та положення про його підрозділи затверджені наказом Міністерства охорони здоров’я України від 29.07.16 р. № 801.

ЦПМСД створюють за рішенням ОМС, у тому числі ОТГ (далі — Засновник). ЦПМСД є юридичною особою та підпорядковується Засновнику, а також проходить державну реєстрацію, акредитацію та отримує відповідні ліцензії на провадження господарської діяльності у сфері охорони здоров’я в установленому порядку.

Структурними підрозділами ЦПМСД є:

1) адміністративна частина/управління;

2) господарська частина;

3) лікувально-профілактична служба, що складається з амбулаторій, які є структурними або відокремленими структурними підрозділами ЦПМСД.

У сільській місцевості та в окремих випадках у містах долікарську медичну допомогу можуть надавати ФАП/ФП, які є відокремленими структурними підрозділами амбулаторій (пп. 2 п. 1 розд. V «Організаційна структура» Положення про центр первинної медичної (медико-санітарної) допомоги та положень про його підрозділи).

З метою збільшення доступності первинної медичної допомоги для населення віддалених від місця розташування амбулаторій та ФАП/ФП населених пунктів за ініціативою ОМС, у тому числі ОТГ, керівництва підприємства, установи або організації за погодженням з головним лікарем можуть організовуватись медичні пункти тимчасового базування, які не входять до структури ЦПМСД. Для ЦПМСД, утворених за рішенням ОМС ОТГ, структурний підрозділ, визначений пп. 2 п. 1 розд. V «Організаційна структура» Положення про центр первинної медичної (медико-санітарної) допомоги та положень про його підрозділи, за рішенням ради такої ОТГ може не створюватись. У цьому випадку його функції реалізують відповідні підрозділи виконавчого органу такої ради.

Увага! Завдання та основні напрями діяльності ЦПМСД визначає вже згадуваний наказ Міністерства охорони здоров’я України від 29.07.16 р. № 801 «Про затвердження Положення про центр первинної медичної (медико-санітарної) допомоги та положень про його підрозділи»:

1

організація надання прикріпленому населенню первинної медичної допомоги

2

забезпечення належної доступності та якості первинної медичної допомоги для прикріпленого населення

3

організація взаємодії із закладами охорони здоров’я, що надають вторинну, третинну, екстрену, паліативну медичну допомогу, медичну реабілітацію

4

організація та надання невідкладної медичної допомоги населенню

5

планування розвитку первинної медичної допомоги

6

проведення організаційно-методичної роботи за напрямом первинної медичної допомоги

7

здійснення фінансового та матеріально-технічного забезпечення первинної медичної допомоги

8

забезпечення кадрового укомплектування

9

забезпечення взаємодії між підрозділами ЦПМСД в інтересах удосконалення надання медичної допомоги, збереження та зміцнення здоров’я населення

10

сприяння доступності для населення сільської місцевості стоматологічної та екстреної допомоги, забезпечення лікарськими засобами

Примітка. За рішенням ради ОТГ виконавчі органи рад ОТГ можуть здійснювати:

— фінансове, матеріально-технічне та кадрове забезпечення ЦПМД;

— закупівлю лікарських засобів, виробів медичного призначення, медичного обладнання та інвентарю, інших засобів, необхідних для функціонування ЦПМСД та його підрозділів;

— утримання будівель, споруд і технічних засобів ЦПМСД та його підрозділів у належному стані;

— технічне обслуговування медичного обладнання у підрозділах ЦПМСД;

— контроль за використанням матеріально-технічних ресурсів у підрозділах ЦПМСД;

— облік матеріальних цінностей, у тому числі медичного обладнання та інвентарю;

— планування та організацію проведення ремонтно-будівельних робіт на об’єктах ЦПМСД.

Зауважимо, що у квітні 2017 року стартувала державна програма «Доступні ліки» — програма забезпечення кожного громадянина України необхідними лікарськими засобами, які покращать якість його життя, зможуть запобігти виникненню ускладнень та передчасної смертності. За програмою пацієнти можуть отримати ліки від серцево-судинних захворювань, діабету ІІ типу та бронхіальної астми безкоштовно або з незначною доплатою. Поступово перелік ліків розширюватимуть. Так, 02.01.18 р. Міністерство охорони здоров’я України опублікувало Реєстр граничних оптово-відпускних цін на лікарські засоби для участі в урядовій програмі «Доступні ліки» (дивіться наказ Міністерства охорони здоров’я України від 02.01.18 р. № 2). Подивитись Реєстр у режимі онлайн можна за посиланням http://moz.gov.ua/uploads/0/2882-dn_20180102_2_dod.pdf. До 11.01.18 р. включно фармвиробники та імпортери лікарських засобів мали подати заяви для участі їх торгових препаратів у програмі «Доступні ліки».

Кілька слів скажемо про штатний розпис ЦПМСД. Очолює ЦПМСД головний лікар, який призначається на посаду за рішенням Засновника шляхом укладання контракту. Лiкуючим лiкарем з надання первинної медичної допомоги пацiєнтовi є лiкар загальної практики — сiмейний лiкар центру первинної медичної (медико-санiтарної) допомоги або лiкар загальної практики — сiмейний лiкар, що провадить господарську дiяльнiсть з медичної практики як фiзична особа — пiдприємець та може перебувати у цивiльно-правових вiдносинах iз таким центром.

Увага! Чинним законодавством визначено, що до 2020 року первинну медичну допомогу можуть надавати як лікарі-терапевти дільничні, так і лікарі-педіатри дільничні. У цілому надходженнями ЦПМСД є надходження за принципом капітації (гроші, які виділяє держава за принципом «гроші ходять за пацієнтом»), цільові програми національного та регіонального рівня, програми з бюджету громади, платні послуги, доброчинні внески та/або надходження від донорів.

Для успішного функціонування ЦПМСД експерти рекомендують якомога скоріше підключитись до системи eHealth. Враховуйте, що робота закладів за новою моделлю фінансування в розрізі медичної реформи все одно передбачає обов’язкову наявність комп’ютерної техніки та підключення до мережі Internet. Тому не варто відкладати підключення до eHealth (якщо існує проблема — розпочинайте комп’ютеризацію).

Наразі система eHealth запущена у тестовому режимі та пропонує функціонал для електронної підтримки впровадження реформи фінансування системи охорони здоров’я на первинному рівні. Згідно з наказом Міністерства охорони здоров’я України від 07.09.17 р. № 1060 «Про тестування компонентів електронної системи обміну медичною інформацією, необхідних для запуску нової моделі фінансування на первинному рівні надання медичної допомоги» у запровадженні у тестовому режимі функціонування компонентів електронної системи обміну медичною інформацією беруть участь Міністерство охорони здоров’я України, добровільно і на безоплатній основі — оператори електронних медичних інформаційних систем (за згодою), суб’єкти господарювання, що мають право надавати первинну медичну допомогу (за згодою), лікарі, що надають первинну медичну допомогу (за згодою), та пацієнти (за згодою). Тобто до системи eHealth наразі можуть підключитись приватні та «бюджетні» заклади охорони здоров’я, а також фізичні особи — підприємці, які згідно із законодавством України мають право надавати первинну медичну допомогу. Згодом, коли буде підготовлений функціонал для інших рівнів надання допомоги та сервісів, медичні заклади усіх форм власності та інші установи, які їх надають, зможуть працювати у системі eHealth.

Увага! Хоча й наразі використання системи eHealth є добровільним згідно з вимогами Закону України № 2168-VIII від 19.10.17 р. «Про державні фінансові гарантії надання медичних послуг та лікарських засобів», з 01.08.18 р. інформація, внесена до системи eHealth, буде єдиною підставою для оплати послуг надавачеві медичних послуг. Зауважимо: у зазначеному Законі ч. 5 ст. 3 передбачено, що ОМС в межах своєї компетенції можуть фінансувати місцеві програми розвитку та підтримки комунальних закладів охорони здоров’я, зокрема щодо оновлення матеріально-технічної бази, капітального ремонту, реконструкції, підвищення оплати праці медичних працівників (програми «місцевих стимулів»), а також місцеві програми надання населенню медичних послуг, місцеві програми громадського здоров’я та інші програми у сфері охороні здоров’я.

І ще одна важлива обмовка. На думку КМУ, основне завдання на перше півріччя 2018 року — реорганізувати заклади первинної медичної допомоги з бюджетних установ на комунальні некомерційні підприємства, про що наголошено на Урядовому порталі за посиланням https://www.kmu.gov.ua/ua/news/avtonomizaciya-yak-medzakladi-budut-priyednuvatis-do-reformi:

Автономізація — це обов’язкова умова, оскільки тільки медичні заклади у статусі комунальних некомерційних підприємств зможуть укласти договори з Національною службою здоров’я України та отримувати пряме фінансування за надані послуги з Державного бюджету. Комунальні некомерційні підприємства є неприбутковими, тобто метою їх діяльності є не отримання прибутку, а надання послуг з охорони здоров’я населенню. Як неприбуткові підприємства заклади не будуть платниками податку на прибуток і зможуть самостійно розпоряджатися отриманими коштами. У тому числі вільно встановлювати розмір заробітної плати для медичних та інших працівників.

Як відбуватиметься перехід від субвенції до прямих виплат? Перший квартал 2018 року — час для місцевої влади та медичних закладів первинної ланки на підготовку до впровадження нової моделі фінансування та нових стандартів надання послуг. Депутати Верховної Ради вирішили на перехідний період (2018-2019 роки) залишити обидві системи фінансування — медичну субвенцію і прямі виплати за договорами із НСЗУ. Тому до початку прямих виплат з державного бюджету за договорами із НСЗУ заклади первинної ланки (в тому числі автономізовані) будуть фінансуватися за рахунок медичної субвенції, як і раніше. Заклади, які не автономізуються та не укладуть договори з НСЗУ, будуть до кінця 2018 року фінансуватися за рахунок медичної субвенції. Відповідно заробітні плати лікарів будуть прив’язані до тарифної сітки. Медичні заклади зможуть приєднуватися до реформи тільки групами — тобто одразу весь район, місто або ОТГ. Це зумовлено тим, що субвенція виплачується на бюджет, і, відповідно, може бути скасована повністю для цього бюджету, а не окремого закладу. Отже, для приєднання до реформи всі заклади охорони здоров’я, які фінансуються з бюджету району, міста або ОТГ, мають бути автономізовані, підключені до електронної системи охорони здоров’я і відповідати Табелю оснащення для надання первинної медичної допомоги. Приватні практики первинної допомоги (лікарі-ФОП та приватні заклади) можуть укласти договір та розпочати роботу із НСЗУ в будь-який момент з моменту запуску роботи Служби.

Повернемось до еHealth. Це електронна система, яка допомагає пацієнтам отримувати, а лікарям — надавати якісні медичні послуги. Завдяки цій системі НСЗУ контролюватиме, наскільки ефективно витрачаються виділені на охорону здоров’я державні кошти, і запобігатиме зловживанням. еHealth буде впроваджуватись поступово, протягом кількох років. Перший етап — первинна медична допомога: сімейні лікарі, терапевти та педіатри.

Пацієнти укладатимуть декларації з обраними лікарями, а лікарі реєструватимуть їх у системі. НСЗУ зможе оплачувати лікарю ведення кожного пацієнта. А пацієнт отримає гарантовані державою безоплатні медичні послуги. Так eHealth допоможе реалізувати принцип «гроші ходять за пацієнтом». У майбутньому eHealth дасть можливість швидко отримати свою медичну інформацію, а лікарям — правильно ставити діагноз з урахуванням цілісної картини здоров’я пацієнта. Система замінить паперові медичні карти і довідки, які губляться. Лікарі виписуватимуть електронні рецепти, які неможливо підробити. В Україні система складатиметься з центрального компонента, що відповідатиме за централізоване зберігання та обробку інформації, та медичних інформаційних систем (МІС). Медичні заклади зможуть обирати будь-яку медичну інформаційну систему з-поміж тих, які пройшли перевірку і підключились до центрального компонента eHealth. При цьому комерційні МІСи гарантовано надають базовий пакет електронних сервісів. Із повним переліком МІСів можна ознайомитись на офіційному сайті eHealth — www.ehealth-ukraine.org. Систему еHealth розробляє та впроваджує Проектний офіс, створений громадськими організаціями Transparency International Ukraine та Всеукраїнська мережа ЛЖВ. Систему створюють українські ІТ-фахівці коштом міжнародних донорів — Світового банку, урядів США та Канади, Глобального Фонду та інших. Проектний офіс співпрацює з Міністерством охорони здоров’я на основі Меморандуму. За експлуатацію еHealth буде відповідати створене з цією метою державне підприємство.

Реєстрація в системі eHealth відбувається через програмні рішення приватних медичних інформаційних систем. Всі медичні інформаційні системи, які приєднались до системи eHealth, співпрацюють з центральним державним компонентом, відповідають технічним вимогам та вимогам безпеки, надають однаковий гарантований пакет електронних сервісів та погоджуються надавати його безкоштовно. Перелік медичних інформаційних систем, які вже приєднались до системи eHealth, наведений на офіційному сайті системи.

Медичний заклад реєструється керівником закладу, який є його офіційним підписантом згідно з Єдиним державним реєстром юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань Міністерства юстиції України (https://usr.minjust.gov.ua/ua/freesearch).

Для проходження реєстрації керівнику закладу як офіційному підписанту необхідно мати:

— доступ до комп’ютера та Інтернету;

— дані з офіційних документів закладу (ЄДРПОУ та КВЕДи, акредитація, ліцензія);

— дані документів, що посвідчують особу керівника (паспорт, ІПН);

— електронний цифровий підпис (ЕЦП) як керівника цього закладу (юридичної особи);

— робочу адресу електронної пошти;

— номер телефону, бажано мобільний.

Після вибору програмного рішення від однієї з медичних інформаційних систем розпочинається процес реєстрації закладу, який полягає у заповненні відповідних полів про заклад та керівника.

Наприкінці реєстрації керівник закладу накладає свій електронний цифровий підпис (ЕЦП) як керівника закладу, таким чином підтверджуючи достовірність введених ним даних і зберігаючи їх цілісність. Після цього дані надсилаються у систему eHealth. Введені під час реєстрації дані перевіряються: спочатку відносно даних з накладеного ЕЦП, потім перевіряються на відповідність кодів КВЕД для надання первинної медичної допомоги, після чого перевіряються на достовірність введений код ЄДРПОУ та ім’я керівника як офіційного підписанта. Після успішної перевірки на вказану під час реєстрації адресу електронної пошти керівника надійде лист з повідомленням про успішну реєстрацію закладу та запрошенням підтвердити обліковий запис керівника в системі eHealth. Необхідно буде перейти за посиланням у листі для завершення створення облікового запису. Після створення облікового запису заклад та керівник з’являться в системі eHealth, а трохи згодом і на відповідній мапі закладів на сайті системи.

Увага! Більше інформації з приводу реєстрації можна знайти на сайті eHealth.

Практичні рекомендації щодо алгоритму передачі закладів охорони здоров’я

Надаємо рекомендації щодо алгоритму передачі закладів охорони здоров’я (підрозділів):

1. Без статусу юридичної особи4:

4 Напрацьовані в ході практикуму із застосування законодавства на тему: «Медичні послуги в ОТГ. Формування медичної інфраструктури», який відбувся 24.11.17 р. у Луганському регіональному відділенні Асоціації міст України.

1

Прийняття районною радою рішення про передачу амбулаторій/ФАПів (майнового комплексу) ОТГ

2

Прийняття рішення радою ОТГ про прийняття амбулаторій/ФАПів (майнового комплексу)

3

Прийняття радою ОТГ рішення про створення на базі переданих амбулаторій/ФАПів (відповідного майна) комунального закладу — ЦПМСД як окремої юридичної особи (ЦПМСД ОТГ).

Затвердження статуту ЦПМСД ОТГ.

Призначення керівника ЦПМСД ОТГ.

Закріплення за вказаним ЦПМСД на праві оперативного управління відповідного майна

4

Державна реєстрація нового ЦПМСД ОТГ

5

Затвердження органами ОТГ (в межах наділених повноважень) структури, штатного розпису та кошторису ЦПМСД.

Примітка. Враховуйте штатні нормативи, які містить наказ Міністерства охорони здоров’я України від 23.02.2000 р. № 33. Також можуть бути використані рекомендації, викладені у наказі Міністерства охорони здоров’я України від 21.08.14 р. № 585, яким затверджені Примірні штатні нормативи центру

первинної медичної (медико-санітарної) допомоги та його структурних підрозділів. Посади у штатному розписі закладу охорони здоров’я ОТГ повинні відповідати посадам, зазначеним у «Довіднику кваліфікаційних характеристик професій працівників. Випуск 78. Охорона здоров’я», затвердженому наказом Міністерства охорони здоров’я України від 29.02.02 р. № 117. При підборі кандидатів на зайняття відповідних посад у новоутвореному закладі охорони здоров’я ОТГ враховуйте кваліфікаційні вимоги, які висуваються до цих працівників, що також висвітлено у цьому Довіднику.

6

ЦПМСД району звільняє працівників амбулаторій та ФАПів, що передані ОТГ, на підставі п. 5 ст. 36 КЗпП (у зв’язку з переведенням працівника за його згодою в іншу установу).

Необхідно провести із звільненими працівниками повний розрахунок або перерахувати кошти за невикористані дні відпустки в новоутвореній ЦПМСД ОТГ

7

Новоутворений ЦПМСД ОТГ приймає на роботу працівників колишніх амбулаторій та ФАПів шляхом переводу із ЦПМСД району

8

ЦПМСД району у зв’язку з передачею ОТГ відповідних амбулаторій та ФАПів повинен внести зміни до своєї структури та штатного розпису.

Увага! Якщо амбулаторія мала статус відокремленого підрозділу, необхідно припинити діяльність такого підрозділу у зв’язку із передачею до ОТГ та внести зміни до відомостей про ЦПМСД в Єдиному державному реєстрі в частині припинення діяльності відокремленого підрозділу

9

Отримання ЦПМСД ОТГ ліцензії на здійснення господарської діяльності з медичної практики. Отримання ліцензії на обіг наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів

10

Акредитація ЦПМСД ОТГ

Примітка. Якщо на території новоствореної ОТГ відсутні заклади охорони здоров’я у вигляді юридичної особи, які можуть бути йому передані в процесі розмежування видатків на охорону здоров’я між районним бюджетом та бюджетом ОТГ, то рекомендується таке. З метою недопущення конфліктів, пов’язаних з можливим вивільненням працівників районного ЦПМСД за вимогами п. 1 ст. 40 Кодексу законів про працю України у зв’язку зі скороченням штату працівників, узгодити між керівником районної лікарні та керівником новоутвореного ЦПМСД ОТГ питання про можливість переведення працівників з одного закладу до іншого.

2. Зі статусом юридичної особи:

1 варіант

Відповідний заклад охорони здоров’я — ЦПМСД району завжди має статус юридичної особи.

Районна рада передає ОТГ свої права власника юридичної особи та відповідного майна до ОТГ.

Відбувається лише зміна власника ЦПМСД

2 варіант

Районна рада може спочатку створити як окрему юридичну особу заклад охорони здоров’я — ЦПМСД шляхом виділу (реорганізації) із існуючої ЦПМСД відповідних амбулаторій та ФАПів.

А пізніше передати уже цей заклад як юридичну особу до ОТГ

Примітка. Якщо до ОТГ передається ЦПМСД, який має статус юридичної особи, в такому випадку відбувається лише зміна власника закладу охорони здоров’я. Трудові відносини з працівниками не перериваються, лише в трудових книжках працівників, керуючись п. 2.15 Інструкції про порядок ведення трудових книжок, робиться запис про перейменування закладу охорони здоров’я.

Надамо й кілька корисних рекомендацій:

1

На перехідний період, до моменту створення нового ЦПМСД ОТГ, доцільно делегувати функції з медичного обслуговування населення ОТГ районному ЦПМСД

2

На підставі договору про міжбюджетні трансферти, укладеного між радою ОТГ та районною радою, районний ЦПМСД може продовжувати обслуговувати мешканців ОТГ

3

За таких умов існують необхідність та можливість продовження функціонування відповідних амбулаторій та ФАПів у складі районного ЦПМСД. Відповідно будуть продовжувати свою дію трудові договори з працівниками (допоки не буде створений ЦПМСД ОТГ)

Основні етапи формування мережі закладів охорони здоров’я ОТГ — ЦПМСД

Для новостворених ОТГ з урахуванням викладеного можна окреслити основні етапи формування мережі закладів охорони здоров’я ОТГ — ЦПМСД.

Етап 1

1

Проведення аналізу демографічних показників території обслуговування, потреб прикріпленого населення в первинній медичній допомозі

2

Визначення фактичних потреб у кадрових, фінансових та матеріально-технічних ресурсах для зміцнення системи первинної медичної допомоги

3

Підготовка організаційного проекту та плану реорганізації первинної медичної допомоги

Етап 2

1

Створення ЦПМСД ОТГ як юридичної особи (державна реєстрація, ліцензування, акредитація)

2

Формування оптимальної мережі закладів/підрозділів первинної медичної допомоги (амбулаторії, ФАПи)

Етап 3

1

Завершення формування матеріально-технічної бази ЦПМСД ОТГ (див. наказ Міністерства охорони здоров’я України від 27.12.13 р. № 1150 «Про затвердження Примірного табеля матеріально-технічного оснащення Центру первинної медичної (медико-санітарної) допомоги та його підрозділів»)

2

Впровадження договірних відносин між ЦПМСД ОТГ та головними розпорядниками коштів і з районним закладом охорони здоров’я (тобто укладення угод про співпрацю)

3

Впровадження механізму реалізації права пацієнтів вільно обирати лікаря первинної медичної допомоги та/або змінювати його у порядку, визначеному законодавством (доцільно за допомогою ЗМІ донести до населення зміст та сенс медичної реформи, надати алгоритм дій)

4

Упровадження клінічних протоколів первинної медичної допомоги з визначенням раціонального клінічного маршруту пацієнта для надання медичної допомоги на інших рівнях

5

Запровадження системи індикаторів якості медичних послуг, що надаються на первинному рівні медичної допомоги.

Примітка. Поки не будуть створені ЦПМСД — розробити індикатори майже неможливо, і наразі немає такої системи індикаторів, оскільки не зрозуміло, яке саме медичне обладнання буде використовуватись в діяльності того чи іншого ЦПМСД. Тобто розробка такої системи напряму пов’язана з технічним оснащенням кожного ЦПМСД та має враховувати його особливості діяльності. До розробки таких індикаторів треба користуватись чинними наказами Міністерства охорони здоров’я України:

— № 752 від 28.09.12 р. «Про порядок контролю якості медичної допомоги»;

— № 795 від 11.09.13 р. «Про моніторинг клінічних індикаторів якості медичної допомоги»;

— № 69 від 05.02.16 р. «Положення про медичну раду закладу охорони здоров’я».

При наданні медичної допомоги заклад охорони здоров’я повинен дотримуватись стандартів у сфері охорони здоров’я (медичні стандарти, клінічні протоколи, табелі оснащення, лікарські формуляри, інші норми, правила та нормативи), які затверджені Міністерством охорони здоров’я України, а також впроваджених в установі локальних протоколів та маршрутів пацієнта. Додержання стандартів медичної допомоги (медичних стандартів), клінічних протоколів, табелів матеріально-технічного оснащення є обов’язковим для всіх закладів охорони здоров’я.

6

Забезпечення організації інтегрованої медичної допомоги і вільного доступу пацієнтів за направленням лікаря первинної медичної допомоги до спеціалізованої медичної допомоги шляхом створення єдиного медичного простору в межах адміністративно-територіального району

Корисні поради для ОТГ

Медична реформа — складний процес, який потребує глибинного вивчення та якісного законодавчого підґрунтя. Для ОТГ корисними стануть наступні «медичні» поради:

1

розроблення місцевих/районних комплексних програм розвитку первинної медико-санітарної допомоги на засадах сімейної медицини на період до 2020 року, затверджених рішеннями міських/районних рад

2

сприяння забезпеченню подальшого розвитку мережі закладів охорони здоров’я з надання первинної медичної допомоги та їх матеріально-технічне забезпечення відповідно до затверджених нормативів шляхом сприяння затвердженню та забезпеченню відповідного фінансування місцевих програм з розвитку первинної медичної допомоги

3

врахування під час складання проекту міського/районного бюджету на відповідний рік обсягів видатків на реалізацію завдань та заходів місцевих/районних комплексних програм розвитку первинної медико-санітарної допомоги на засадах сімейної медицини на період до 2020 року у складі бюджетних програм

4

затвердження місцевих бюджетних програм з урахуванням стимулюючих виплат медичним працівникам, що надають первинну медичну допомогу, визначених постановою КМУ від 30.12.13 р. № 977 «Деякі питання оплати праці медичних працівників, що надають первинну медичну допомогу»

5

забезпечення постійного проведення інформаційно-роз’яснювальної роботи щодо необхідності реформування системи охорони здоров’я, зокрема розвитку первинної медичної допомоги у регіоні із широким залученням громадськості, закладів центрів здоров’я, відповідної соціальної реклами у ЗМІ

6

активізація застосування місцевих стимулів та заохочень, спрямованих на підвищення престижності праці медичних працівників первинної медичної допомоги.

Примітка. У першу чергу, це розробка та прийняття Положення про преміювання працівників і найкращим варіантом буде його розробка з урахуванням системи стандартів ISO (стандартів якості).

7

укладання соціальних договорів на підготовку лікарських кадрів на контрактній основі за рахунок місцевих бюджетів з подальшим відпрацюванням молодих спеціалістів на території міста чи району, з яким було укладено контракт

8

посилення співпраці з відповідними міжнародними та громадськими організаціями з питань розвитку первинної медичної допомоги

Наостанок зазначимо, що ОТГ наразі важливо зберегти фінансову самостійність в частині надання медичних послуг в ОТГ та, у першу чергу, створити належні умови для фахівців аби зберегти та покращити медицину у селах та селищах. По-перше, ОМС мають подумати про житло для лікарів (медичних сестер), а по-друге, про можливість їх зацікавити заробітною платою, й, по-третє, створити їм належні умови праці (забезпечити автотранспортом, необхідним медичним обладнанням).

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі