Теми статей
Обрати теми

Звернення: від старост та до старост

Мороз О., юрист-аналітик Видавничого будинку «Фактор»
У цій статті ми розглянемо повноваження старости щодо роботи зі зверненням громадян з двох боків. З однієї сторони, староста, будучи лідером своєї громади, повинен реагувати на прохання, бажання та скарги жителів населеного пункту, а з другої — йому самому потрібно звертатись до органів державної влади, ОМС чи інших юридичних осіб для здійснення своїх повноважень. Тому ми проаналізуємо відповідне законодавство та розглянемо права та обов’язки старости зі зверненням громадян.

Звернення до старост

У цьому розділі статті ми будемо говорити про звернення громадян до старости та відповідно його повноваження, які у зв’язку із цим виникають.

Слід відразу відмітити, що відповідно до ст. 40 Конституції України усі мають право направляти індивідуальні чи колективні письмові звернення або особисто звертатися до органів державної влади, ОМС та посадових і службових осіб цих органів, що зобов’язані розглянути звернення і дати обґрунтовану відповідь у встановлений законом строк. Крім того, всі питання звернення громадян регулює Закон України з однойменною назвою «Про звернення громадян» від 02.10.96 р. № 393/96-ВР1, в якому встановлені чіткі правила для форми звернень громадян та правила їх подачі.

1 Далі за текстом — Закон № 393.

Варто додати, що Закон № 393 забезпечує громадянам можливість брати участь в управлінні державними і громадськими справами, для впливу на роботу органів державної влади, ОМС, підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, з метою відстоювання своїх прав та законних інтересів у разі їх порушення.Таким чином, звернення громадян має багатофункціональний характер та можна виділити таке його значення:

1

забезпечення права громадян України на участь в управлінні громадськими та державними справами

2

зворотній зв’язок з боку громадян на діяльність ОМС

3

форма захисту прав і свобод громадянина

4

забезпечення прозорості діяльності ОМС

Далі перейдемо до визначення поняття «звернення громадян» та до того, які види передбачає Закон № 393.

Під зверненнями громадян слід розуміти викладені в письмовій або усній формі пропозиції (зауваження), заяви (клопотання) і скарги.

Окремо наведемо характеристики кожного виду звернень, що розглядаються у сфері місцевого самоврядування та безпосередньо старостами.

Пропозиція (зауваження)

звернення громадян, де висловлюються порада, рекомендація щодо діяльності органів державної влади і місцевого самоврядування, депутатів усіх рівнів, посадових осіб, а також висловлюються думки щодо врегулювання суспільних відносин та умов життя громадян, вдосконалення правової основи державного і громадського життя, соціально-культурної та інших сфер діяльності держави і суспільства

Заява (клопотання)

звернення громадян із проханням про сприяння реалізації закріплених Конституцією та чинним законодавством їх прав та інтересів або повідомлення про порушення чинного законодавства чи недоліки в діяльності підприємств, установ, організацій незалежно від форм власності, народних депутатів України, депутатів місцевих рад, посадових осіб, а також висловлення думки щодо поліпшення їх діяльності. Клопотання — письмове звернення з проханням про визнання за особою відповідного статусу, прав чи свобод тощо

Скарга

звернення з вимогою про поновлення прав і захист законних інтересів громадян, порушених діями (бездіяльністю), рішеннями державних органів, ОМС, підприємств, установ, організацій, об’єднань громадян, посадових осіб

Усі вищенаведені звернення можуть бути письмовими або усними.

Усне звернення

1) викладається громадянином на особистому прийомі;

2) за допомогою засобів телефонного зв’язку через визначені контактні центри, телефонні «гарячі лінії» та записується (реєструється) посадовою особою

Письмове звернення

1) надсилається поштою;

2) передається громадянином до відповідного органу, установи особисто чи через уповноважену ним особу;

3) може бути надіслане з використанням мережі Інтернет, засобів електронного зв’язку (електронне звернення)

Оформлення звернення. Варто звернути увагу на те, що оформлення звернення має значення для подальшого його розгляду, оскільки ви, старости, як представники ОМС, можете повернути звернення, оформлене не належним чином, заявникові. Отже, нижче в таблиці ми розглянемо вимоги закону щодо оформлення звернення, які необхідно вам пам’ятати при їх розгляді.

Вимоги до адресування

Звернення адресується органам державної влади і місцевого самоврядування, підприємствам, установам, організаціям незалежно від форм власності, об’єднанням громадян або посадовим особам, до повноважень яких належить вирішення порушених у зверненнях питань

Вимоги до форми звернення

Звернення обов’язково повинно містити:

1) прізвище ім’я, по батькові (важливо мати на увазі, що у випадку електронного звернення у графі «ім’я» необхідно, щоб написано було прізвище, ім’я та по батькові, оскільки ст. 28 Цивільного кодексу України вказує на поняття «ім’я» , яке складається із прізвища, власного імені та по батькові. Тому, якщо одне із складових вказано не буде, — це пряма підстава для повернення такого звернення заявникові;

2) місце проживання громадянина;

3) суть порушеного питання, пропозиції, зауваження, прохання чи скарги;

4) письмове звернення підписується заявником і ставиться дата;

5) в електронному зверненні вказується e-mail заявника або інші засоби зв’язку з ним

Вимоги до мови звернення

Громадяни мають право звертатись українською чи іншою мовою, прийнятною для сторін

Звернення, оформлене без дотримання вимог, повертається заявникові з відповідним роз’ясненням не пізніше ніж через 10 днів від дня його надходження.

Отже, виходячи із вищенаведеного, можемо визначити випадки, коли звернення не розглядається:

— письмові звернення без зазначення місця проживання, не підписані автором (авторами), а також такі, з яких неможливо встановити авторство, визнаються анонімними і розгляду не підлягають;

— повторні звернення одним і тим же органом від одного й того ж громадянина з одного і того ж питання, якщо перше вже вирішене по суті;

— звернення осіб, визнаних судом недієздатними;

— звернення, для яких встановлений Законом № 393 строк подання. Наприклад, скарга на рішення, що вже оскаржувалось може бути подана протягом 1-го року з моменту його прийняття, але не пізніше 1-го місяця з часу ознайомлення громадянином з прийнятим рішенням.

Увага! Рішення про припинення розгляду такого звернення приймає керівник органу, про що повідомляється особі, яка подала звернення.

Як бачите, ми визначились із випадками, коли звернення не розглядається уповноваженими органами та особами, тепер перелічимо випадки, за наявності яких уповноважені органи чи особи зобов’язані розглядати звернення громадян:

1

Звернення оформлені належним чином, подані у встановленому порядку, підлягають обов’язковому прийняттю та розгляду

2

Забороняється відмова в прийнятті та розгляді звернення з посиланням на політичні погляди, партійну належність, стать, вік, віросповідання, національність громадянина, незнання мови звернення

3

У випадку, якщо питання, порушені в одержаному зверненні, не віднесені до компетенції цього органу чи особи, то в такому разі повертати звернення не потрібно, а в термін не більше 5 днів пересилається ним за належністю уповноваженому на те органу чи особі, про що повідомляється громадянину, який подав звернення

Слід тепер проаналізувати, яким же чином ОМС та їх посадові особи розглядають звернення:

Пропозиція (зауваження)

Зобов’язані розглянути та повідомити громадянина про результати розгляду

Заява (клопотання)

1. Зобов’язані об’єктивно і вчасно розглядати їх, перевіряти викладені в них факти, приймати рішення відповідно до чинного законодавства і забезпечувати їх виконання, повідомляти громадян про наслідки розгляду заяв (клопотань).

2. Відповідь за результатами розгляду заяв (клопотань) в обов’язковому порядку надається тим органом, який отримав ці заяви і до компетенції якого входить вирішення порушених у заявах (клопотаннях) питань, за підписом керівника або особи, яка виконує його обов’язки.

3. Рішення про відмову в задоволенні вимог, викладених у заяві (клопотанні), доводиться до відома громадянина в письмовій формі з посиланням на Закон і викладенням мотивів відмови, а також із роз’ясненням порядку оскарження прийнятого рішення

Скарга

1. Скарга подається у порядку підлеглості вищому органу або посадовій особі, що не позбавляє громадянина права звернутися до суду відповідно до чинного законодавства, а в разі відсутності такого органу або незгоди громадянина з прийнятим за скаргою рішенням — безпосередньо до суду.

2. Громадянин може подати скаргу особисто або через уповноважену на це іншу особу. Скарга в інтересах неповнолітніх і недієздатних осіб подається їх законними представниками.

3. До скарги додаються наявні у громадянина рішення або копії рішень, які приймалися за його зверненням раніше, а також інші документи, необхідні для розгляду скарги, які після її розгляду повертаються громадянину

4. Скарги на рішення:

— загальних зборів членів колективних сільськогосподарських підприємств;

— акціонерних товариств;

— юридичних осіб, створених на основі колективної власності;

— вищих державних органів —

вирішуються в судовому порядку

Увага! Будь-які звернення Героїв Радянського Союзу, Героїв Соціалістичної Праці, інвалідів Великої Вітчизняної війни розглядаються першими керівниками державних органів, ОМС, підприємств, установ і організацій особисто.

Не зайвим буде зазначити права, які мають громадяни під час розгляду заяви або скарги. Так, відповідно до ст. 18 Закону № 393 громадяни мають право:

1

особисто викласти аргументи особі, що перевіряла заяву чи скаргу, та брати участь у перевірці поданої скарги чи заяви

2

знайомитися з матеріалами перевірки

3

подавати додаткові матеріали або наполягати на їх запиті органом, який розглядає заяву чи скаргу

4

бути присутніми при розгляді заяви чи скарги

5

користуватися послугами адвоката або представника трудового колективу, організації, яка здійснює правозахисну функцію, оформивши це уповноваження у встановленому законом порядку

6

одержати письмову відповідь про результати розгляду заяви чи скарги

7

висловлювати усно або письмово вимогу щодо дотримання таємниці розгляду заяви чи скарги

8

вимагати відшкодування збитків, якщо вони стали результатом порушень встановленого порядку розгляду звернень

Одночасно відповідно до ст. 19 Закону № 393 органи державної влади та ОМС, підприємства, установи, організації, незалежно від форм власності, об’єднання громадян, засоби масової інформації, їх керівники та інші посадові особи в межах своїх повноважень зобов’язані:

1

об’єктивно, всебічно і вчасно перевіряти заяви чи скарги

2

у разі прийняття рішення про обмеження доступу громадянина до відповідної інформації при розгляді заяви чи скарги скласти про це мотивований документ

3

на прохання громадянина запрошувати його на засідання відповідного органу, що розглядає його заяву чи скаргу

4

скасовувати або змінювати оскаржувані рішення у випадках, передбачених законодавством України, якщо вони не відповідають закону або іншим нормативним актам

5

невідкладно вживати заходів до припинення неправомірних дій, виявляти, усувати причини та умови, які сприяли порушенням

6

забезпечувати поновлення порушених прав, реальне виконання прийнятих у зв’язку із заявою чи скаргою рішень

7

письмово повідомляти громадянина про результати перевірки заяви чи скарги і суть прийнятого рішення

8

вживати заходів щодо відшкодування у встановленому законом порядку матеріальних збитків, якщо їх було завдано громадянину в результаті ущемлення його прав чи законних інтересів

9

вирішувати питання про відповідальність осіб, з вини яких було допущено порушення, а також на прохання громадянина не пізніш як у місячний термін довести прийняте рішення до відома ОМС, трудового колективу чи об’єднання громадян за місцем проживання громадянина

10

у разі визнання заяви чи скарги необґрунтованою роз’яснити порядок оскарження прийнятого за нею рішення

11

особисто організовувати та перевіряти стан розгляду заяв чи скарг громадян, вживати заходів до усунення причин, що їх породжують

Увага! Заборонено розголошувати відомості, які містяться у зверненнях щодо особистого життя громадян без їх згоди чи відомостей, що становлять державну або іншу таємницю, яка охороняється законом, та іншу інформацію, якщо це ущемлює права і законні інтереси громадян. Саме про це зазначено у ст. 10 Закону № 393.

Одночасно із всім вищенаведеним одним із основних аспектів звернень громадян є терміни їх розгляду. Так, Закон № 393 встановлює такі терміни:

до 5 днів

У випадку, якщо звернення подано не до компетентного органу чи особи, староста повинен надіслати два листи:

перший — супровідний лист до компетентного органу чи особи із доданим до нього зверненням громадянина;

другий — лист до автора звернення із повідомленням про пересилання звернення компетентному органу чи особі

до 10 днів

У разі якщо звернення не містить даних, необхідних для прийняття обґрунтованого рішення органом чи посадовою особою (тобто якщо у зверненні подана неповна інформація щодо описаної ситуації), воно повертається громадянину із відповідним роз’ясненням

до 15 днів

Закон № 393 встановлює цей строк звернень, які не потребують додаткового вивчення

до 30 днів

Цей термін є загальним для розгляду звернення громадян

до 45 днів

Якщо в місячний термін вирішити порушені у зверненні питання неможливо, керівник відповідного органу, підприємства, установи, організації або його заступник встановлюють необхідний термін для його розгляду, про що повідомляється особі, яка подала звернення. Він не може перевищувати 45 днів

Тепер декілька слів про відповідальність ОМС та їх посадових осіб, які прийняли неправомірне рішення щодо звернення громадян. Так, відповідні органи чи особи відшкодовують громадянину:

— завдані матеріальні збитки, пов’язані з поданням і розглядом скарги;

— обґрунтовані витрати, понесені у зв’язку з виїздом для розгляду скарги на вимогу відповідного органу;

— втрачений за цей час заробіток.

Громадянину на його вимогу і в порядку, встановленому чинним законодавством, можуть бути відшкодовані моральні збитки, завдані неправомірними діями або рішеннями органу чи посадової особи при розгляді скарги.

Насамкінець, говорячи про звернення, нагадаємо про Інструкцію з діловодства за зверненнями громадян в органах державної влади та місцевого самоврядування, об’єднаннях громадян на підприємствах, в установах, організаціях незалежно від форм власності, в засобах масової інформації, затверджену постановою КМУ від 14.04.97 р. № 348 (ср. ). Зазначимо, що діловодство за зверненням громадян ведеться окремо від усіх інших видів діловодства і покладається на спеціально призначених для цього посадових осіб чи підрозділ службового апарату.

Звернення від старост

Отже, ми визначились із обов’язками старости у роботі із зверненнями громадян. Таким чином, помалу ми добрались і до прав старости в цьому аспекті.

Увага! Староста як посадова особа ОМС не може подавати звернення в порядку звернення громадян для виконання своїх повноважень, оскільки відповідно до ст. 1 Закону № 393 суб’єктом звернень можуть бути лише громадяни України без прив’язки до службового становища, посади тощо. Разом із тим задля отримання необхідної інформації староста може звернутись із пропозицією, заявою чи скаргою як пересічний громадянин своєї держави до спеціально уповноважених органів чи посадових осіб, про яких ми згадували в першому розділі статті. А ось у випадку, якщо ми говоримо про подання інформаційних запитів, староста має більше коло прав порівняно із зверненнями, оскільки таке повноваження закріплено ст. 541 Закону України від 21.05.97 р. № 280/97 «Про місцеве самоврядування в Україні». Але це тема для окремої статті, яку ми розглянемо в наступному номері нашого видання.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі