Теми статей
Обрати теми

Виявлено правопорушення: дії НАЗК

Мороз О., юрист-аналітик Видавничого будинку «Фактор»
У цій статті ми розглянемо повноваження Національного агентства з питань запобігання корупції1 на складання адміністративного протоколу у випадку виявлення корупційного чи пов’язаного з корупцією правопорушення. Більше того, ми дамо відповідь на таке актуальне питання: як у часі співвідноситься адміністративне провадження із службовим розслідуванням? Про це та інше будемо говорити далі.

1 Далі за текстом — НАЗК, Національне агентство.

Дії НАЗК у разі виявлення корупційного чи пов’язаного з корупцією правопорушення

Перш за все хочемо нагадати: НАЗК є центральним органом виконавчої влади зі спеціальним статусом, який забезпечує формування та реалізує державну атикорупційну політику відповідно до ч. 1 ст. 4 Закону України від 14.10.14 р. № 1700-VII «Про запобігання корупції»2.

2 Далі за текстом — Закон № 1700.

При реалізації антикорупційної політики НАЗК здійснює такі основні функції:

1

здійснення моніторингу та контролю за використанням актів законодавства з питань етичної поведінки

2

запобігання та врегулювання конфлікту інтересів у діяльності осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, та прирівняних до них осіб

3

контроль та перевірка декларацій осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування

4

проведення моніторингу способу життя осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування

5

державний контроль за дотриманням встановлених законом обмежень щодо фінансування політичних партій

6

контроль за законним та цільовим використанням політичними партіями коштів, виділених з державного бюджету на фінансування їхньої статутної діяльності, своєчасністю подання звітів партій про майно, доходи, витрати і зобов’язання фінансового характеру

Звертаємо вашу увагу на те, що Національне агентство у разі виявлення корупційного або пов’язаного з корупцією правопорушення може діяти трьома способами залежно від виявленого ним корупційного чи пов’язаного з корупцією правопорушення:

1

НАЗК самостійно складає адміністративний протокол та направляє його до суду

2

НАЗК вносить припис відповідно до Закону № 1700

3

у разі виявлення ознак корупційного чи пов’язаного з корупцією правопорушення, яке не належить до його підслідності, — направляє обґрунтований висновок спеціально уповноваженим суб’єктам у сфері протидії корупції (Національній поліції, Національному антикорупційному бюро3, органам прокуратури, Державному бюро розслідувань4, про повноваження у сфері протидії корупції яких ми писали у попередніх номерах нашого видання)

3 Далі за текстом — НАБУ.

4 Далі за текстом — ДБР.

А тепер давайте кожен із вищезазначених пунктів розглянемо детально.

1. Національне агентство складає адміністративні протоколи та направляє до суду відповідно до ст. 255 Кодексу України про адміністративні правопорушення5 виключно про такі корупційні та пов’язані із корупцією правопорушення:

5 Далі за текстом — КпАП.

ст. 1724 КпАП

Порушення обмежень щодо сумісництва та суміщення з іншими видами діяльності

ст. 1725 КпАП

Порушення встановлених законом обмежень щодо одержання подарунків

ст. 1726 КпАП

Порушення вимог фінансового контролю

ст. 1727 КпАП

Порушення вимог щодо запобігання та врегулювання конфлікту інтересів

ст. 1728 КпАП

Незаконне використання інформації, що стала відома особі у зв’язку з виконанням службових повноважень

ст. 1729 КпАП

Невжиття заходів щодо протидії корупції

6 Далі за текстом — КК.

2. НАЗК вносить припис, який є обов’язковим для виконання у разі порушення вимог Закону № 1700, щодо:

1

етичної поведінки

2

запобігання та врегулювання конфлікту інтересів у діяльності осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, та прирівняних до них осіб

3

іншого порушення Закону № 1700 та Закону України від 05.04.01 р. № 2365-III «Про політичні партії в Україні», якщо вчинені політичною партією дії (чи бездіяльність) не тягнуть за собою іншого виду відповідальності

3. Національне агентство направляє обґрунтований висновок до спеціально уповноважених суб’єктів у сфері протидії корупції, таких як: Національна поліція, органи прокуратури, ДБР та НАБУ, підслідність яких визначена ст. 216 Кримінального процесуального кодексу України.

Наприклад, до таких корупційних злочинів відповідно до Кримінального кодексу України6 можна віднести:

— декларування недостовірної інформації (ст. 3661 КК);

— прийняття пропозиції, обіцянки або одержання неправомірної вигоди службовою особою (ст. 368 КК).

Отже, виходячи із вищевказаного, бачимо, які дії НАЗК має право вчиняти при виявленні корупційного чи пов’язаного з корупцією правопорушення.

Далі поговоримо про одну із вказаних функцій — складання протоколу про адміністративне правопорушення за вчинення корупційного чи пов’язаного з корупцією правопорушення, передбаченого ст. 1724 – 1729 КпАП. Також звернемо вашу увагу на те, яким чином співвідносяться у часі адміністративне провадження із службовим розслідуванням, метою якого у цьому випадку є виявлення причин та умов, що призвели до вчинення правопорушення.

Адміністративне провадження та проведення службового розслідування: коли здійснюються?

Слід нагадати, що службове розслідування є внутрішнім розслідуванням, за результатами якого особу, щодо якої проводилось службове розслідування, може бути притягнуто до дисциплінарної відповідальності.

Порядок проведення службового розслідування наразі затверджено постановою КМУ від 13.06.2000 р. № 950 «Про затвердження Порядку проведення службового розслідування стосовно осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, та осіб, які для цілей Закону України «Про запобігання корупції» прирівнюються до осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування.

Звертаємо вашу увагу, на які категорії осіб поширюється службове розслідування, говорячи про місцеве самоврядування, а саме на:

1

депутатів місцевих рад, сільських, селищних, міських голів

2

посадових осіб місцевого самоврядування

Важливо сказати, що метою проведення службового розслідування в аспекті вчинення корупційного чи пов’язаного з корупцією правопорушення є виявлення причин та умов, що призвели до вчинення корупційного чи пов’язаного з корупцією правопорушення або невиконання вимог Закону № 1700 в інший спосіб. Нагадаємо, що службове розслідування призначається за:

— поданням спеціально уповноваженого суб’єкта у сфері протидії корупції;

— приписом НАЗК;

— рішенням керівника органу, підприємства, установи, організації, в якій працює особа, стосовно якої пропонується проведення службового розслідування, а у разі його відсутності — особи, яка виконує його обов’язки.

У зв’язку із вказаним виникає запитання: коли НАЗК надсилає подання чи припис про проведення службового розслідування: до чи після адміністративного провадження? Далі про це і поговоримо.

Отже, насамперед зазначимо, що факт вчинення особою адміністративного корупційного чи пов’язаного із корупцією правопорушення фіксується в протоколі про адміністративне правопорушення, який складає Національне агентство.

Відповідно до ст. 221 КпАП судді районних, районних у місті, міських чи міськрайонних судів розглядають справи про адміністративні правопорушення, зокрема, і корупційні чи пов’язані з корупцією правопорушення.

Таким чином, органом, який вирішує питання про притягнення особи до адміністративної відповідальності, є суд.

У зв’язку з цим можна зробити висновок, більше того, позиція НАЗК з цього приводу теж є аналогічною, що службове розслідування стосовно особи щодо виявлення причин та умов, що сприяли вчиненню ним корупційного або пов’язаного з корупцією правопорушення, може проводитися після набрання законної сили рішенням суду про притягнення такого суб’єкта до адміністративної відповідальності за вказані вище правопорушення.

Таким чином, службове розслідування проводиться лише після набрання законної сили рішенням суду про притягнення особи до адміністративної відповідальності за корупційні чи пов’язані із корупцією правопорушення. Підкреслимо, що за результатами службового розслідування складається акт, який подається на розгляд керівника органу. Керівник же, у свою чергу, приймає рішення протягом 10 днів щодо:

— непритягнення до дисциплінарної відповідальності;

— притягнення особи до дисциплінарної відповідальності у вигляді догани чи звільнення.

Ще раз нагадуємо: службове розслідування не проводиться щодо виборних осіб — депутатів місцевих рад, сільських, селищних, міських голів, оскільки в такої особи немає керівника. У випадку, коли депутат місцевої ради працює за правилами трудового законодавства на конкретній посаді, наприклад, заступника голови ради, то службове розслідування буде проводитись за рішенням керівника органу — голови відповідної ради.

Отже, у цій статті ми визначили, які дії здійснює НАЗК у разі виявлення корупційного чи пов’язаного із корупцією правопорушення, більше того, з’ясували, як співвідносяться у часі адміністративне провадження та службове розслідування. Насамкінець зазначимо, що знання закону убезпечить вас від неправомірних дій чи рішень уповноважених органів, тому впевнені, що цей матеріал стане вам у нагоді, а у разі додаткових запитань – надсилайте їх до нашої редакції.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі