Теми статей
Обрати теми

Порядок обрання старост: сьогодні та на перспективу

Войт М., начальник навчально-методичного відділу Хмельницького центру перепідготовки та підвищення кваліфікації працівників органів державної влади, органів місцевого самоврядування, державних підприємств, установ і організацій
Станом на сьогодні складається різна практика запровадження інституту старост після об’єднання територіальних громад1: в одних регіонах призначаються перші вибори старост, в інших продовжують діяти виконуючі обов’язки старост. Чому так відбувається та який порядок обрання старост, і поговоримо в цьому матеріалі.

1 Далі за текстом — ОТГ.

Староста є виборною посадовою особою місцевого самоврядування, яка обирається жителями села, селища (сіл, селищ), розташованого на території відповідного старостинського округу, на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування в порядку, визначеному законом, і здійснює свої повноваження на постійній основі (ч. 2 ст. 14-1 Закону України від 21.05.1997 № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні»).

Слід зауважити: у законодавстві не передбачено, що в обов’язковому порядку місцеві ради об’єднаних територіальних громад повинні вводити посаду старости. Тож на практиці села чи селища можуть бути без старости. Окрім цього, законодавством не встановлено строк, протягом якого місцева рада об’єднаної територіальної громади має призначити вибори і обрати старост.

За законодавчими нормами поки що не передбачено виділення коштів із Державного бюджету на перші вибори старост. Витрати на підготовку і проведення перших виборів старост мають здійснюватися територіальними виборчими комісіями за рахунок коштів відповідних місцевих бюджетів. Тому часто місцеві ради об’єднаних територіальних громад відтерміновують обрання старост до чергових місцевих виборів, аргументуючи своє рішення відсутністю коштів у місцевому бюджеті (хоча справжні причини можуть бути й інші).

Важливою особливістю функціонування інституту старост є й те, що у розд. IV «Прикінцеві положення» Закону України від 05.02.2015 № 157-VIII «Про добровільне об’єднання територіальних громад»2 передбачено, що в селах, селищах, в яких знаходилися органи місцевого самоврядування територіальних громад, що об’єдналися, обов’язки старости до обрання на перших виборах старости виконує особа, яка здійснювала повноваження сільського, селищного голови відповідної територіальної ради до об’єднання.

2 Далі за текстом — Закон № 157.

Загальний алгоритм становлення інституту старост на рівні окремих громад наступний:

1) після утворення об’єднаної громади спершу обираються місцева рада та голова ОТГ;

2) рада формує структуру ради та її виконавчих органів, до складу якої вводить старост у громаді;

3) місцева рада розробляє і затверджує Положення про старосту, а сільські/селищні голови громад, що об’єдналися (за виключенням адміністративного центру), набувають статусу в. о. старост із відповідними повноваженнями;

4) місцева рада об’єднаної громади своїм рішенням «формує» старостинські округи, у яких обиратимуться старости, та призначає перші вибори старост;

5) проводяться перші вибори старост.

Правове підґрунтя проведення виборів старости

Проведення виборів старости урегульовано Законом України від 14.07.2015 № 595-VIII «Про місцеві вибори»3. Відповідно до ч. 7 ст. 2 вказаного Закону «Вибори старости проводяться за мажоритарною системою відносної більшості в єдиному одномандатному виборчому окрузі, до якого входить територія одного або декількох населених пунктів (сіл, селищ), визначених сільською, селищною, міською радою об’єднаної територіальної громади з метою забезпечення представництва інтересів жителів такого населеного пункту (населених пунктів) старостою (далі — старостинський округ)».

3 Далі за текстом — Закон № 595.

Це означає, що кожен виборець має лише один голос, який подає за найбільш бажаного для себе кандидата; а переможцем виборів стає той кандидат, який набирає більше голосів, ніж його конкуренти. Метою таких виборів є забезпечення представництва інтересів жителів такого населеного пункту (населених пунктів) старостою. Зазначена виборча система є оптимальною для обрання старост в Україні. Вона найпростіша в застосуванні, підрахунку голосів і встановленні результатів та забезпечує чіткий зв’язок старости з округом та його мешканцями. До того ж, ця система зрозуміла і звична для українських виборців, адже на місцевих виборах у нашій державі вона використовувалася найбільше.

Право голосу на виборах старости мають громадяни України, які мають право голосу відповідно до ст. 70 Конституції України, належать до відповідної об’єднаної сільської, селищної, міської територіальної громади та проживають на території відповідного села, селища (сіл, селищ) в межах відповідного старостинського округу.

Отже, активне виборче право на виборах старост (як і на всіх місцевих виборах в Україні) обмежується чотирма виборчими цензами: віковим, цензом громадянства, цензом дієздатності та цензом осілості.

Останній вимагає від громадянина проживати на території громади (населеного пункту), де проходять вибори, аби мати змогу проголосувати на них. При цьому жодного мінімального терміну такого проживання законодавство не встановлює.

Щодо пасивного виборчого права, то особливих вимог, щоб бути обраним старостою, у законодавстві не прописано (як і депутатом місцевої ради та сільським, селищним, міським головою).

Щодо основних положень про вибори старост можна зазначити:

— староста може бути обраний лише у селах або селищах, які визначає у своєму рішенні рада об’єднаної територіальної громади, яка сформована відповідно до Закону № 157. Такі села (селища) є складовими старостинського округу, який, знову ж таки, утворюється відповідно до рішення сесії місцевої ради;

— строк повноважень старости залежить від того, в межах якого виду місцевих виборів його було обрано (перші вибори чи чергові);

— старостою може бути обраний громадянин України, який має право голосу відповідно до статті 70 Конституції України, тобто на день виборів досяг 18 років;

— на осіб, які бажають обійняти посаду старости, не поширюється обмеження граничного віку, оскільки це виборна посада (тобто, старостою може бути особа старша 65 років);

— старостою не може бути обраний громадянин України, який має судимість за вчинення тяжкого або особливо тяжкого злочину, злочину проти виборчих прав громадян чи корупційного злочину, якщо ця судимість не погашена або не знята в установленому законом порядку.

Для кандидатів на посаду старости не передбачено наявності якоїсь спеціальної освіти або проходження підготовки за напрямком державного чи муніципального управління, наявності практичного досвіду роботи на державній службі або на службі в органах місцевого самоврядування.

Закон не встановлює обмежень щодо максимального віку кандидатів на посаду старости. Тобто, старостою може бути обрано і громадянина, який досяг граничного віку перебування на державній службі або ж на службі в органах місцевого самоврядування (65 років) на посадах, прийняття на які здійснюється за призначенням за результатами конкурсу або в інший визначений законом спосіб.

Не застосовується до кандидата на посаду старости і вимога цензу осілості. Тобто, для того, аби проголосувати на виборах старости, треба належати до відповідної об’єднаної територіальної громади та мати зареєстроване місце проживання на території села або селища, від якого староста обирається, а для того, щоби претендувати на цю посаду, такої вимоги немає.

Види виборів старости

За своїм видом вибори старост можуть бути черговими, позачерговими, першими та повторними.

Чергові вибори старост. Відповідно до ст. 14 Закону № 595 чергові вибори (в тому числі і старост) проводяться одночасно з іншими місцевими виборами на всій території України в останню неділю жовтня п’ятого року повноважень рад, голів, старост, обраних на попередніх чергових місцевих виборах. Рішення про проведення чергових виборів депутатів обласних, районних, міських, районних у містах, сільських, селищних рад, сільських, селищних, міських голів, старост приймається Верховною Радою України.

Позачергові місцеві вибори старост. В разі дострокового припинення повноважень старости позачергові вибори старости призначаються радою відповідної об’єднаної територіальної громади.

Повторні вибори старост. Призначаються відповідною територіальною виборчою комісією в порядку, встановленому Законом № 595. Рішення про призначення повторних виборів старости приймається територіальною виборчою комісією не пізніш як у десятиденний строк з дня прийняття рішення про визнання відповідних виборів такими, що не відбулися, чи в разі визнання особи, обраної старостою, такою, яка відмовилася від мандата.

Призначення перших виборів старости та висування кандидатів

Враховуючи, що інститут старост запроваджений в Україні нещодавно, особливого значення набувають перші вибори старост, які призначаються відповідною радою об’єднаної територіальної громади.

Саме тому ці вибори було неможливо провести одночасно з черговими місцевими виборами 25 жовтня 2015 року, адже спершу необхідно було обрати ради об’єднаних громад, і лише потім ці ради могли призначити вибори старост.

Що стосується виборів старост, то на практиці місцева рада об’єднаної територіальної громади у своєму рішенні визначає старостинські округи, де запроваджується посада старости.

Офіційне оголошення шляхом прийняття рішення про початок виборчого процесу перших місцевих виборів старости здійснюється відповідною територіальною виборчою комісією протягом п’яти днів з дня прийняття рішення про призначення перших виборів старости.

Висування кандидатів у старости розпочинається за 34 дні до дня голосування.

Право висування кандидатів на посади старост, як зазначалося вище, реалізується виборцями у відповідних єдиних одномандатних виборчих округах:

— через місцеві організації партій;

— шляхом самовисування.

При цьому партійна приналежність кандидатів не має жодного значення: місцеві організації партій мають право висувати безпартійних кандидатів, так само як і члени політичних партій можуть номінуватися шляхом самовисування.

Кандидат на посаду старости реєструється відповідною територіальною виборчою комісією в разі дотримання умов, передбачених ст. 40 Закону № 595 (ср. ). Подання документів до відповідної територіальної виборчої комісії для реєстрації кандидатів на посаду закінчується за 24 дні до дня голосування.

Офіційно зареєстровані кандидати на посаду старости мають право проводити передвиборну агітацію за рахунок і в межах коштів власних виборчих фондів. Виборчий фонд кандидата на посаду старости формується за рахунок його власних коштів, добровільних внесків фізичних осіб, а також за рахунок коштів відповідної місцевої організації партії (тільки для кандидатів, висунутих партіями).

Голосування та результати виборів

Процедури голосування і підрахунку голосів на виборах старост нічим принципово не відрізняються від аналогічних процедур на багатьох інших виборах в Україні, зокрема на виборах сільських і селищних рад та сільських, селищних і міських голів.

Після того, як голосування відбулося та встановлені його підсумки, сільська/селищна/міська територіальна виборча комісія на підставі протоколу (протоколів) про підсумки голосування в єдиному одномандатному виборчому окрузі по виборах старости встановлює результати виборів у цьому виборчому окрузі.

Комісія на своєму засіданні не пізніш як на п’ятий день з дня голосування має прийняти одне з рішень:

— про визнання старости обраним;

— про проведення повторного голосування;

— про визнання виборів старости такими, що не відбулися.

Для визначення переможця виборів використовується правило простої (відносної) більшості, однак лише тоді, коли вибори проходили на альтернативній основі.

Водночас ст. 48 Закону № 595 допускає голосування по одному кандидату. Зроблено це з огляду на те, що вибори старост проходять у невеликих округах, де з високою імовірністю можуть не знайтися два претенденти на відповідну посаду.

Якщо ж один кандидат, по якому проводяться вибори, такої більшості не набирає, тоді вибори визнаються такими, що не відбулися, і призначаються повторні вибори.

Так само, вибори старост визнаються такими, що не відбулися, якщо у відповідному виборчому окрузі після закінчення строку реєстрації кандидатів не зареєструвався жоден кандидат.

Крім того, з огляду на невелику кількість виборців в округах із виборів старост, зростає імовірність того, що два чи більше кандидатів-лідерів можуть набрати однакову кількість голосів, через що визначити переможця буде неможливо.

У таких випадках законодавство передбачає проведення повторного голосування, до участі в якому допускаються лише ті кандидати, які набрали відповідну однакову кількість голосів.

Водночас закон не містить для таких випадків жодних механізмів автоматичного визначення переможця, які використовуються в деяких зарубіжних країнах, як-то жеребкування або ж визнання обраним старшого за віком чи більш досвідченішого кандидата.

Офіційне оприлюднення результатів місцевих виборів відбувається не пізніш як на п’ятий день з дня встановлення результатів виборів.

Територіальна виборча комісія оприлюднює їх шляхом опублікування у відповідних місцевих друкованих засобах масової інформації.

У повідомленні про результати виборів та обраного старосту зазначаються прізвище, власне ім’я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць, рік народження, відомості про освіту, партійність, посаду, місце роботи (заняття), місце проживання та назву місцевої організації партії, від якої обрано відповідного сільського, селищного, міського голову, старосту (або позначка «Висунутий шляхом самовисування»).

Особа, обрана старостою, для її реєстрації, у разі наявності іншого представницького мандата, зобов’язана подати до територіальної виборчої комісії протягом 20 днів з дня офіційного оприлюднення результатів місцевих виборів копію зареєстрованої заяви про припинення дії іншого представницького мандата.

Одночасно з копією заяви про припинення дії іншого представницького мандата подається і документ про звільнення з роботи (посади), несумісної з даною посадою.

У п’ятиденний строк з дня отримання зазначених документів територіальна виборча комісія приймає рішення про реєстрацію старости.

Власне, на цьому і завершується «довгий» шлях набуття статусу старости.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі