Теми статей
Обрати теми

Актуальне запитання. Про розміщення реклами на транспорті

Ковшова О., економіст-аналітик Видавничого будинку «Фактор»
Наше місто у цьому році запровадило бюджет участі. До нашої ради вже зараз масово звертаються активні громадяни (майбутні автори проектів) із запитанням щодо того, чи можна використовувати для донесення до громадськості (після схвалення проекту Координаційною радою на відповідність затвердженому Положенню про бюджет участі) рекламу на транспорті? Чи потрібен дозвіл органу місцевого самоврядування на розміщення реклами на транспорті?

Бюджет участі — демократичний процес, який надає можливість кожному мешканцю брати участь в розподілі коштів місцевого бюджету через створення проектів для покращення міста та/або голосування за них. І дуже добре, що ваше місто долучилось до цього процесу. Спершу наголосимо, що дозвіл ОМС з приводу розміщення реклами на транспорті не потрібен. І в першу чергу керуватись необхідно Законом України від 03.07.1996 № 270/96-ВР «Про рекламу» (далі — Закон № 270/96).

Нагадаємо: реклама на транспорті — реклама, що розміщується на території підприємств транспорту загального користування, метрополітену, зовнішній та внутрішній поверхнях транспортних засобів та споруд підприємств транспорту загального користування й метрополітену. Зокрема, відповідно до ст. 18 Закону № 270/96 розміщення реклами на транспорті:

погоджується лише з власниками об’єктів транспорту або уповноваженими ними органами (особами). При погодженні розміщення реклами на транспорті втручання у форму та зміст реклами забороняється;

— повинно відповідати вимогам безпеки та правил дорожнього руху.

Крім того, за умови розміщення реклами на транспорті з дотриманням вимог безпеки і правил дорожнього руху заборонено вимагати від власників транспортних засобів отримання дозволів, погоджень, інших документів щодо розміщення реклами. Звертаємо увагу, у своїй ухвалі Вищий адміністративний суд України від 14.12.2017 у справі за № К/800/31728/17 роз’яснив, що реклама на транспорті — окремий вид реклами та відрізняється від інших, зокрема зовнішньої реклами, у тому числі щодо порядку розповсюдження. Отже, дозвіл ОМС не потрібен на розміщення реклами на транспорті, а місцеві правила розміщення зовнішньої реклами в населених пунктах на неї не поширюються.

Тепер щодо можливості використання реклами на транспорті авторами для презентації проектів, які відібрані для участі у голосуванні Координаційною радою. Треба сказати, що керуватись треба прийнятим ОМС Положенням про бюджет участі (бюджет громадських ініціатив, громадський бюджет). Як правило, автори проектів мають самі презентувати, тобто рекламувати свої проекти серед громади, аби знайти якомога більше тих, хто буде голосувати за їх проект у термін, визначений Положенням про бюджет участі. Єдиною умовою, яку зазвичай прописують у Положенні про бюджет участі, є те, що автори проектів публічно мають представити свої проекти.

На нашу думку, з одного боку, автор проекту дійсно може рекламувати свій проект за допомогою будь-якої реклами (наприклад, за допомогою листівок чи флаєрів, соціальних мереж, через проведення зустрічей із громадою тощо), яку має змогу фізично та матеріально організувати, у тому числі й за допомогою такого засобу, як реклама на транспорті. Але зауважимо, що це задоволення не з дешевих, а отже, не кожному по кишені.

З іншого боку, використання саме такого виду реклами, так само як, наприклад, реклами на телебаченні, може звести сенс бюджету участі нанівець. Оскільки така реклама через її високу вартість ставить під сумнів чесність такого демократичного процесу. Адже не кожен автор проекту може самостійно оплатити такі послуги або знайти тих, хто захоче фінансово допомогти (наприклад, за рахунок спонсорської допомоги). Тож може так статись, що громада буде голосувати лише за ті проекти, які будуть найбільш «гучними» та постійно, як то кажуть, перед очима.

Вважаємо, що у Положенні про бюджет участі треба чітко окреслити дозволені способи презентації автором свого проекту в громаді, аби створити рівні умови для усіх авторів проектів, які пройшли відбір та представлені до голосування.

Для прикладу наведемо досвід європейських країн. У багатьох з них місцева влада допомагає авторам проектів так званою соціальною рекламою. Наприклад, за сприяння місцевої ради, зокрема, у громадському транспорті дозволено розміщувати інформацію про проекти за заздалегідь визначеною процедурою на безоплатній основі, аби кожен мешканець міг ознайомитись із тим чи іншим проектом самостійно. Звичайно, для автора це не може бути основною частиною презентації громаді свого проекту. Він має користуватись й іншими засобами привернення уваги громадян до свого проекту, аби у день голосування вони вже визначили проект, за який будуть голосувати, та дійсно за нього проголосували.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі