Теми статей
Обрати теми

Відмова у видачі дозволу може стати приводом для позапланової перевірки

Сербіна А., головний редактор спецвипуску «Юридичні практики», адвокат
Праву осіб на отримання документів дозвільного характеру кореспондує обов’язок уповноваженого органу розглянути отримані заяви про їх видачу та прийняти правомірне рішення за наслідками такого розгляду. Будь-яке рішення, дія чи бездіяльність органу, який мав розглянути заяву, можуть бути оскаржені до суду у порядку, встановленому чинним законодавством. У цій же статті піде мова про нестандартне вирішення ситуації з відмовою в отриманні документів дозвільного характеру.

Особа, яка не отримала позитивного рішення за наслідками розгляду її заяви про видачу документів дозвільного характеру (дозволу на розміщення зовнішньої реклами), звернулась із скаргою до Державної регуляторної служби України1 на неправомірні (на її думку) дії.

1 Далі за текстом — ДРС України.

ДРС України є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується КМУ, який реалізує державну регуляторну політику та політику у сфері нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, є спеціально уповноваженим органом з питань ліцензування та дозвільної системи у сфері господарської діяльності і координує дії з питань спрощення регуляторної бази та дерегуляції господарської діяльності.

Згідно з пп. 33 п. 4 Положення про Державну регуляторну службу України, затвердженого постановою КМУ від 20.08.2014 № 371, ДРС України здійснює в межах повноважень, передбачених законом, контроль за дотриманням вимог законодавства з питань видачі документів дозвільного характеру та методичне забезпечення діяльності дозвільних органів і державних адміністраторів.

За наслідками розгляду скарги наказом ДРС України від 15.05.2017 № 55 було призначено проведення позапланової перевірки, в ході якої вивчались регуляторні акти ОМС, прийняті з метою врегулювання відносин під час видачі документів дозвільного характеру, регламент роботи виконавчого комітету ради, накази про розподіл обов’язків та інші документи локального характеру на предмет відповідності вимогам чинного законодавства щодо порядку отримання дозволів на розміщення зовнішньої реклами.

Загальні відомості

Законом України від 19.05.2011 № 3392-VI «Про Перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності» дозвіл на розміщення зовнішньої реклами віднесений до документів дозвільного характеру.

Правові та організаційні засади функціонування дозвільної системи у сфері господарської діяльності, порядок діяльності дозвільних органів, уповноважених видавати документи дозвільного характеру, визначаються Законом України 06.09.2005 № 2806-IV «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності»2.

2 Далі за текстом — Закон № 2806.

Статтею 1 Закону № 2806 визначено, що дозвільними органами є суб’єкти надання адміністративних послуг, їх посадові особи, уповноважені відповідно до закону видавати документи дозвільного характеру.

Абзацами 2 та 3 ч. 1 ст. 4 Закону № 2806, серед іншого, зазначено, що виключно законами, які регулюють відносини, пов’язані з одержанням документів дозвільного характеру, визначено необхідність одержання документів дозвільного характеру та їх види, дозвільний орган, уповноважений видавати документ дозвільного характеру.

Частиною 1 ст. 16 Закону України від 03.07.1996 № 270/96-ВР «Про рекламу»3 передбачено, що розміщення зовнішньої реклами у населених пунктах здійснюється на підставі дозволів, що надаються виконавчими органами сільських, селищних, міських рад, в порядку, встановленому цими органами на підставі типових правил, що затверджуються Кабінетом Міністрів України. Типові правила розміщення зовнішньої реклами затверджені постановою КМУ від 29.12.2003 № 20674.

3 Далі за текстом — Закон № 270.

4 Далі за текстом — Типові правила.

Відповідно до п. 2 Типових правил виконавчим органом ради є виконавчий комітет сільської (сільський голова), селищної, міської ради, Київська та Севастопольська міськдержадміністрації.

Відповідно до п. 13 абз. «а» ч. 1 ст. 30 Закону України від 21.05.1997 № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні»5 до власних (самоврядних) повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад в галузі житлово-комунального господарства, побутового, торговельного обслуговування, громадського харчування, транспорту і зв’язку належить надання дозволу в порядку, встановленому законодавством, на розміщення реклами.

5 Далі за текстом — Закон № 280.

Виконавчі органи рад — органи, які відповідно до Конституції України та Закону № 280 створюються сільськими, селищними, міськими, районними в містах (у разі їх створення) радами для здійснення виконавчих функцій і повноважень місцевого самоврядування у межах, визначених Законом № 280 та іншими законами.

Далі нормативним обґрунтуванням будуть слугувати нормативно-правові акти того чи іншого ОМС. В контексті згаданої перевірки, яка стосувалась діяльності виконавчого комітету Ірпінської міської ради, доречно згадати Порядок розміщення зовнішньої реклами в м. Ірпінь, який затверджено рішенням Ірпінської міської ради від 15.09.2016 № 1275-21-VII, відповідно до якого визначено виконавчий орган ради — виконавчий комітет Ірпінської міської ради.

Статтею 41 Закону № 2806 передбачено, що строк видачі документів дозвільного характеру становить десять робочих днів, якщо інше не встановлено законом.

Оскільки Законом № 270 не встановлений інший строк видачі дозволу на розміщення реклами, то строк видачі дозволу на розміщення реклами складає десять робочих днів.

Крім того, ч. 14 ст. 41 Закону № 2806 визначено, що прийняття від суб’єкта господарювання або уповноваженої ним особи заяви про одержання (переоформлення, анулювання) документа дозвільного характеру здійснюється адміністратором у центрі надання адміністративних послуг.

Документи, які вивчались під час перевірки

При проведенні перевірки підлягали вивченню:

1

Порядок розміщення зовнішньої реклами в м. Ірпінь, затверджений рішенням Ірпінської міської ради від 15.09.2016 № 1275-21-VII

2

Регламент роботи виконавчого комітету Ірпінської міської ради, затверджений рішенням виконавчого комітету Ірпінської міської ради від 30.11.2010 № 228

3

Розподіл функціональних обов’язків між посадовими особами ОМС: міським головою та першим заступником міського голови, заступником міського голови та керуючим справами виконавчого комітету Ірпінської міської ради, затверджений рішенням виконавчого комітету Ірпінської міської ради від 22.12.2015 № 293

4

Положення про відділ містобудування та архітектури Ірпінської міської ради, затверджене Ірпінським міським головою від 24.01.2013

5

Заява про надання дозволу на розміщення зовнішньої реклами ФОП Д. від 14.03.2017 та документи, додані до неї; лист відділу містобудування та архітектури Ірпінської міської ради № 178 від 26.04.2017; витяг із протоколу рішення постійної депутатської комісії Ірпінської міської ради з питань архітектури та капітального будівництва від 19.04.2017

На підставі аналізу наявних у суб’єкта перевірки документів були виявлені порушення вимог чинного законодавства.

Результати перевірки

В ході перевірки було встановлено таке:

Порядок розміщення зовнішньої реклами в м. Ірпінь затверджено рішенням Ірпінської міської ради від 15.09.2016 № 1275-21-VII, в якому зазначено, що виконавчий орган ради — виконавчий комітет Ірпінської міської ради, робочий орган — відділ містобудування та архітектури Ірпінської міської ради Київської області.

Проте, відповідно до Положення про відділ містобудування та архітектури Ірпінської міської ради, затвердженого Ірпінським міським головою від 24.01.2013, у відділі містобудування та архітектури Ірпінської міської ради (структурний підрозділ міської ради) не встановлені повноваження на розгляд заяв про надання дозволів на розміщення зовнішньої реклами.

ФОП Д. звернувся із заявою про надання дозволу на розміщення зовнішньої реклами до відділу містобудування та архітектури Ірпінської міської ради (вх. № 10-06/74 від 14.03.2017).

Відділ містобудування та архітектури Ірпінської міської ради з метою розгляду вищезазначеної заяви звернувся до постійної депутатської комісії Ірпінської міської ради з питань архітектури та капітального будівництва.

На підставі рішення постійної депутатської комісії Ірпінської міської ради з питань архітектури та капітального будівництва від 19.04.2017 відділ містобудування та архітектури Ірпінської міської ради надав відповідь про відмову у видачі дозволу на розміщення зовнішньої реклами ФОП Д. від 26.04.2017 № 178.

Враховуючи зазначене, комісією встановлено, що ФОП Д. було надано заяву про надання дозволу на розміщення зовнішньої реклами від 14.03.2017 не до Центру надання адміністративних послуг, а до відділу містобудування та архітектури Ірпінської міської ради, який не уповноважений приймати заяви про видачу дозволів на розміщення зовнішньої реклами та на видачу дозволу на розміщення зовнішньої реклами.

Оскільки відділ містобудування та архітектури Ірпінської міської ради, постійна депутатська комісія Ірпінської міської ради з питань архітектури та капітального будівництва не уповноважені законодавством надавати дозвіл на розміщення зовнішньої реклами, таке рішення про відмову у наданні дозволу на розміщення зовнішньої реклами ФОП Д. від 26.04.2017 № 178 є юридично нікчемним, яке не створює юридичних наслідків з моменту його ухвалення.

Разом з цим в ході перевірки з’ясовано, що Порядок розміщення зовнішньої реклами в м. Ірпінь, затверджений рішенням Ірпінської міської ради від 15.09.2016 № 1275-21-VII, не відповідає вимогам ст. 16 Закону № 270, відповідно до якої встановлено, що порядок надання дозволу на розміщення зовнішньої реклами у населених пунктах встановлюється виконавчими органами сільських, селищних, міських рад.

Припис

За результатами перевірки виконавчому комітету Ірпінської міської ради було надіслано припис, який є обов’язковим до виконання, про усунення порушень законодавства з питань видачі документів дозвільного характеру.

Керівництву виконавчого комітету Ірпінської міської ради було приписано таке:

1

Привести діяльність виконавчого комітету Ірпінської міської ради у відповідність до вимог Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності», Закону України «Про рекламу»

2

Вжити заходів для безумовного виконання положень п. 14 ст. 41 Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» в частині прийняття документів дозвільного характеру виключно через Центр надання адміністративних послуг

3

Встановити Порядок надання дозволу на розміщення зовнішньої реклами відповідно до Закону України «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності», Закону України «Про рекламу»

Отже, як бачимо, подана скарга ФОП Д. не вирішила його проблеми щодо відмови в отриманні дозволу на розміщення зовнішньої реклами (а лише визнала отриману ним відмову нікчемною, що означає, що останньому доведеться наново звертатися за отриманням документів дозвільного характеру, але тепер вже до Центру надання адміністративних послуг). Разом із тим, наслідки розгляду скарги для ОМС є серйозними, оскільки ДРС України виявила невідповідність регуляторного акта вимогам чинного законодавства, внаслідок чого діяльність виконавчого комітету була піддана серйозній критиці.

Під час прийняття регуляторних актів слід ретельно дотримуватись вимог Закону України від 11.09.2003 № 1160-IV «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності» щодо підготовки аналізу регуляторного впливу, планування діяльності з підготовки проектів регуляторних актів, оприлюднення проектів регуляторних актів, відстеження результативності регуляторних актів, їхнього перегляду, систематизації та недопущення прийняття регуляторних актів, які є непослідовними або не узгоджуються чи дублюють інші діючі регуляторні акти (у тому числі закони).

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі