Хроніки одного палацу

В обраному У обране
Друк
Місцеве самоврядування Березень, 2018/№ 3
Нові часи створюють нові виклики. Сьогодні для місцевих рад реформа децентралізації — це перш за все нові можливості. Втім, скористатися цими можливостями — справа нелегка, вона потребує кропіткої роботи та використання нових підходів. Якими можуть бути такі підходи — читайте у нашому матеріалі.

Багато українських населених пунктів мають резерви для активізації власного розвитку зсередини громади. Життя віддаленої громади — це, часто-густо, незадовільна інфраструктура, високий рівень безробіття та відсутність можливостей для розвитку людського потенціалу. Саме через це сьогодні у фокусі опинилася концепція креативної економіки — напрямку розвитку територій через творчі продукти, що потенційно стають об’єктами, які можна купувати і продавати. Культурний ресурс створює «додану вартість» громади, нові робочі місця у сфері надання послуг, а також сприяє формуванню бренду території та підвищує її туристичну привабливість. За словами Прем’єр-міністра України Володимира Гройсмана, створення умов для культурно-економічного розвитку з метою перетворення малих міст у самодостатні, розвинуті адміністративні одиниці шляхом збільшення потенціалу власного культурного ресурсу — одна з актуальних можливостей реформи децентралізації.

Вже більше століття у віддалених місцевостях Богодухівського району Харківської області вражає своєю вишуканістю шедевр палацово-паркового мистецтва — Шарівська садиба. Весь комплекс — це мальовничі парки, сади, водойми, а також «родзинка» садиби — Шарівський палац, збудований у неоготичному стилі. Садибу було засновано ще у ХІХ столітті, а на початку ХХ століття комплекс отримав завершений архітектурно-композиційний вигляд завдяки тодішньому власнику, німецькому цукровому магнату Леопольду Кьонігу. У радянські часи садиба стала використовуватися як санаторій для хворих на туберкульоз. За всі роки Радянського Союзу комплекс ніяким чином не реставрувався та не підтримувався, що поступово приводило до його занепаду.

Позбавити комплекс «санаторного» минулого вдалося лише зараз. На території садиби було проведено повну дезінфекцію, і наразі місце є повністю безпечним для перебування. Кожні вихідні у теплі часи садиба приваблює сотні туристів своєю унікальною красою та історією, втім останні роки комплекс був просто продезінфікованими занедбаними будівлями та парками, без будь-якого системного підходу до розвитку його потенціалу. Та нещодавно Шарівська садиба отримала шанс на нове життя, коли долею комплексу почала опікуватися Харківська обласна рада.

На сьогодні за відсутності науково-проектної документації неможливо розпочати відновлювальні роботи будівель на території комплексу, які були зведені ще у різні часи з 1808 по 1910 роки, та ще й до того декілька з них мають різні статуси. Тому першочергово Харківською обласною радою ініціюється оформлення проектної документації. На минулій сесії Харківська обласна рада схвалила Програму економічного та соціального розвитку області на наступний рік, де передбачено розробку історико-архітектурного опорного плану селища Шарівка та виготовлення облікової документації для занесення палацово-паркового комплексу «Садиба» до Державного реєстру нерухомих пам’яток України. В іншій обласній програмі, спрямованій на ефективне використання майна спільної власності територіальних громад області, також передбачається розробка науково-проектної документації на попередні роботи, зокрема на оцінку технічного стану, визначення першочергових протиаварійних робіт та підготовку проектно-кошторисної документації, також на початок виконання цих робіт.

Підготовча робота з проведення реставрації комплексу також вже на цьому етапі включає переговори із потенційними проектувальниками та інвесторами. Так, голова Харківської обласної ради Сергій Чернов зустрівся з представниками німецького Архітектурного бюро «ММ+Н» на чолі з його керівником паном Йоргом Мьозером, з метою обговорення перспектив реставрації та подальшого розвитку палацово-паркового комплексу «Садиба» у селі Шарівка. «На українському ринку ми вже два роки, й рік тому дізналися про Шарівський палац. Зрозуміли, що завдяки залученню приватних інвестицій до цього проекту можна сприяти розвитку області. На нашу думку, реставрація культурних пам’яток — у першу чергу це важливий елемент туризму, що сприяє економічному розвитку регіону», — сказав керівник Архітектурного бюро «ММ+Н» Йорг Мьозер.

Але це далеко не все. В очікуванні оформлення належних документів була розпочата масштабна культурна кампанія зі створення нової парадигми для Шарівки. Так народився союз Харківської обласної ради із громадською організацією «Асоціація дизайнерів-графіків «4-й блок». До проекту також активно долучилися представники Харківської обласної державної адміністрації, зокрема Департамент містобудування та архітектури ХОДА на чолі з Михайлом Рабіновичем. Сторони об’єдналися навколо спільної ідеї створення у садибі креативно-рекреаційного простору нової якості.

Унікальну можливість для презентації ідеї відродження комплексу Харківська обласна рада та ГО «Асоціація дизайнерів-графіків «4-й блок» отримали в рамках проекту Міністерства культури України «Малі міста — великі враження». У рамках вказаного проекту шляхом проведення відкритого конкурсу було відібрано об’єднані територіальні громади або малі міста для впровадження пілотних культурних стартапів (ексклюзивних культурних подій), що пов’язані з культурною спадщиною, реалізація яких сприятиме подальшому культурно-економічному розвитку територій. Основною умовою конкурсу стало те, що пілотний культурний стартап не мав передбачати проведення реставраційних робіт, а має фокусуватися на наповненні об’єктів культурної спадщини ідейним змістом.

У рамках конкурсу ГО «Асоціація дизайнерів-графіків «4-й блок» спільно з партнерами — Харківською обласною радою, Шарівською селищною радою, Богодухівською міською радою, КП Харківської обласної ради «Знахідка» та КЗ «Харківський організаційно-методичний центр туризму» — презентували проект під назвою «Культурний хакатон». Унікальність проекту полягає в інноваційному підході до збереження пам’ятки архітектури з метою її гармонійної інтеграції в сучасне культурне середовище, а також у пристосуванні нових інтелектуальних технологій для збереження культурної спадщини.

Проект передбачає формування бази креативних стартапів для їх реалізації на території Шарівського замку, а також проведення паралельних культурних заходів для промоції палацово-паркового комплексу як території інтелектуального туризму. Серед іншого, до культурної програми були включені прес-тури, театралізовані перфоманси, виставки плакатів, навчальні заходи та навіть кулінарний конкурс. Такі активності зможуть допомогти усвідомити унікальність території та сформувати поняття «об’єкт гордості». Організатори проекту сподіваються на створення в перспективі під брендом Шарівки нових туристичних продуктів — культурних та розважальних подій, екскурсійних турів, брендованої сувенірної продукції. Також, поміж іншого, передбачається облаштування туристичного інформаційного пункту, створення умов для проживання та харчування туристів, забезпечення налагодження зручної інфраструктури та інтернет-зв’язку. «Ми твердо переконані, що просто відреставрувати замок без будь-якого інтелектуального наповнення не має сенсу — з роками комплекс знов прийде у занепад. Унікальність ідеї проекту в тому, щоб на історичне місце накласти ультрасучасні тенденції, пов’язані з культурою та інноваційними технологіями. Таким чином, зробити це місце модним, популярним, точкою тяжіння для людей», — відзначають представники ГО «Асоціація дизайнерів-графіків «4-й блок» на спільному обговоренні проекту із головою Харківської обласної ради Сергієм Черновим.

Не в останню чергу організатори проекту зацікавлені й у сприянні залучення місцевого населення до підприємництва на території комплексу. Ідея проекту в тому, що саме місцеве населення має стати цінним капіталом у розвитку потенціалу цього унікального об’єкту.

За результатами конкурсу проект «Культурний хакатон» став одним із 8 фіналістів. Це передбачає надання проекту фінансової підтримки у розмірі не менш ніж 500 тис. грн. для реалізації проекту, а також методичну допомогу від Міністерства культури України у доопрацюванні ексклюзивної ідеї та у супроводі проекту під час його реалізації, в тому числі маркетинговому.

Шарівка зачаровує усіх, хто до неї наближується. Шарівка стає точкою зіткнення інвестицій, громадської активності та людської філантропії. Завдяки садибі Харківська область зокрема та Україна взагалі мають перспективу повторити гучний досвід французького палацу Шато Мот-Шанден’є, коли 6,5 тисячі інтернет-користувачів із 45 країн світу передали близько 500 тисяч євро на викуп та реставрацію будівлі.

Далі буде.

Оформи передплату та читай все Передплатити журнал

Схоже, що ви використовуєте блокувальник реклами :(

Щоб користуватися всіма функціями сайту, додайте нас у винятку!

Як відключити