Теми статей
Обрати теми

Складові успішного проекту

Михальська Валерія, юрисконсульт ТОВ «ФАКТОР-МЕДІА», політолог, фандрайзер і продюсер культурних та соціальних проєктів
Цим матеріалом ми продовжуємо цикл статей, присвячених проектному менеджменту та написанню заявок на грантові конкурси. У цій статті ми приділятимемо увагу першим етапам створення проекту — вступній частині з описом вашої організації як потенційного отримувача гранту та пошуку і дослідженню проблеми, яку покликаний вирішити ваш проект.

Опис діяльності організації

У цій частині проектної пропозиції ви розповідаєте про свою організацію як потенційного отримувача гранту. Для донора, який фінансуватиме ваш проект, важливо розуміти, що ви маєте відповідний досвід у реалізації проектів, подібних тому, який ви пропонуєте, а також що ви спроможні реалізувати запропонований вами проект та оперувати коштами, які потенційно можете отримати.

У цьому розділі особливо звертайте увагу на наступні позиції:

1

Мета діяльності вашої організації

Звичайно, цей розділ є актуальним у тому випадку, якщо заявку подає громадське об’єднання, а не ОМС, адже для такого органу завдання та повноваження зрозумілі та прописані в законі. Повертаючись до мети громадського об’єднання, визначте таку загальну мету, досягненню якої зрозуміло сприятиме проект. Наприклад, якщо ваша організація визначає свою мету як «захист інтересів внутрішньо переміщених осіб», а запропонований вами проект стосується запобіганню корупції в медицині — ви ставите себе в ситуацію, в якій вам потрібно довести, що така корупція впливає саме на ВПО. В іншому ж випадку ви чітко демонструєте, що ваша організація не має підстав та досвіду займатися запропонованою діяльністю

2

Як виникла ідея про створення вашої організації та скільки часу ви існуєте

Знову ж таки — це розділ, актуальний саме для громадських об’єднань. Зверніть увагу, що в певних проектних пропозиціях є обмеження до подання заявок організаціями, які існують менше певного періоду часу (наприклад, заявниками можуть бути тільки організації, які створені більше 2-х років тому). Навіть у випадку, якщо такого обмеження немає, саме строк вашого існування зможе запевнити донора у сталості вашої структури

3

Кадрові ресурси вашої організації

Ваші кадри — це ваша сила. Донор має бути впевненим у тому, що ви здатні реалізувати заявлений вами проект, а можливо це лише в тому випадку, якщо ви маєте надійну та стабільну команду. Втім, будьте відверті у цьому розділі — не треба писати, що у вас є 50 волонтерів-студентів, тільки тому, що вони навчаються на одному курсі із вашою донькою. Це має бути реальна цифра кадрових ресурсів, які ви здатні використовувати постійно

4

Ваш попередній досвід у реалізації проектів

У цьому випадку особливо зверніть увагу на наступне:

1) унікальні продукти, які ви виробляєте (якщо такі є) (ви можете робити найвпізнаваніший в Україні фестиваль опери під відкритим небом, а можете бути єдиною організацією з популяризації коцарства);

2) досвід вашої організації в реалізації проектів, подібних тому проекту, який ви пропонуєте в цій проектній пропозиції (таким чином ви продемонструєте цей важливий елемент, на якому я вкотре наголошую — вашу спроможність)

5

Ваші партнери і спонсори

Ще у прислів’ї було сказано, що один воїн у полі не буде ефективним. Для донора важливий ваш потенціал до кооперації, ваше вміння працювати з іншими. І чим сильніший ваш партнер та його репутація, тим надійніше виглядаєте ви. Наявністю партнерів ви доводити, що з вами хочуть працювати, з вами працювати комфортно

6

Джерела фінансування вашої організації та проекти, на які ви отримували фінансування від інших донорів

Цією позицією ви маєте довести донору, що його кошти будуть «у надійних руках», ви зможете витратити їх за відповідним призначенням, про що свідчить ваш попередній досвід отримання коштів від інших донорів. Інші джерела фінансування зможуть довести, що ви не живете «від гранту до гранту», а спроможні самостійно генерувати продукт та заробляти, що свідчить про вашу сталість. Звертайте увагу на те, що в рамках певних проектних пропозицій може бути додатково передбачене подання фінансових звітів вашої організації, в тому числі аудиторських. Майте на увазі, що ваша фінансова (в тому числі грантова) історія — показник вашої спроможності. Якщо до цього ви оперували максимальним грантом на 50 тисяч гривень, не варто сподіватися, що вам підтримають проект, вартість якого становить 500 тисяч доларів. Робота із грантами — робота поступова. Накопичуючи досвід та партнерство, ви кожного дня стаєте сильнішим

Я вже наголошувала на тому, що цей розділ проектної заявки є більш актуальним для неурядових організацій, адже ОМС та інші муніципальні установи мають специфічні характеристики, визначені законодавством (мета, процедура створення, кадрові ресурси тощо). Але так само для неурядових організацій не всі пункти можуть бути актуальними. Ви можете подаватися на грант вперше, а тому не мати досвіду з отримання фінансування, так само як і не мати досвіду в реалізації подібних проектів. У будь-якому випадку зрозумійте — немає другого шансу справити перше враження. У цій частині ви маєте довести, що саме ви настільки унікальні, що ніхто не зможе вирішити поставлену проблему краще за вас.

Але найкраще про цей розділ я залишила наостанок. Я дала вам шість пунктів, у них подекуди є і підпункти. Вас буде чекати несподіванка, коли ви ретельно підготуєтеся до його написання, але будете обмежені 500 друкованими знаками або половиною сторінки. Вчіться бути змістовними лаконічно. Спробуйте вже зараз.

Постановка проблеми

У суспільстві існує безліч проблем. Деякі проблеми є очевидними для людей, адже вони стикаються із ними щодня, як-от погані дороги, відсутність освітлення на вулиці тощо. Інші ж проблеми можуть носити комплексний характер та мають вирішуватися відповідними спеціалістами системно та методично. Ці проблеми можуть мати різний масштаб — від локального (забезпечення змістовного дозвілля підлітків певного села) до глобального (захист прав жінок, які потерпають від насильства в сім’ї). Але у всіх цих випадках проблемна ситуація відображає стан справ, який вас не задовольняє і який ви бажаєте виправити. Саме для цього ви розробляєте проект і шукаєте для його реалізації необхідні ресурси.

Для ґрунтовної характеристики проблеми, яку ви хочете вирішувати, необхідний її багатосторонній та детальний аналіз. Для такого аналізу можуть застосовуватися наступні індикатори:

Зміст проблеми. Ваш проект має вирішувати конкретну проблему у конкретній сфері, в межах якої ви працюєте. Немає проблеми — немає проекту. Проблема, очевидна для вас, може не вважатися проблемою для цільової аудиторії вашого проекту. Ви повинні поглянути на проблему не з позиції автора проекту, а з позиції його бенефіціара.

Постановка проблеми у написанні грантової заявки має відповідати наступним критеріям:

1) проблема реально існує в суспільстві;

2) від проблеми потерпає певна кількість людей — цільова аудиторія вашого проекту;

3) проблема може бути вирішена за допомогою певного комплексу заходів, які ви в подальшому пропонуєте своїм проектом.

Якщо ви маєте розуміння та змогу — зверніть увагу на витоки поставленої проблеми та спроби, які були зроблені іншими суб’єктами для її вирішення. Під витоками ми маємо на увазі обставини об’єктивної дійсності, які призвели до виникнення такої проблеми. Наприклад, на території певної громади є пам’ятка архітектури, яка перебуває у занедбаному стані та поступово руйнується. В цьому випадку, серед іншого, можливі наступні витоки цієї проблеми: 1) пам’ятка архітектури не була належним чином поставлена на баланс певної установи; 2) балансоутримувач пам’ятки не отримував належного фінансування для підтримання пам’ятки у належному стані; 3) існували певні незаконні корупційні схеми щодо фінансування підтримання цього об’єкта. Це — декілька із маси варіантів, які можуть лежати в основі поставленої вами проблеми.

При аналізі попередніх спроб вирішення поставленої вами проблеми ви або будете стверджувати, що ця проблема є новою, є такою, яку ви першими зафіксували та намагаєтеся вирішити, або ж застосовані раніше методи вирішення проблеми були неефективними. Якщо ви наводите такі попередні спроби — намагайтеся проаналізувати, чому вони не досягли поставленої мети.

Географія проблеми. Виявлена вами проблема може стосуватися виключно вашої громади або бути загальною для багатьох громад. Від заявленої вами географії проблеми буде залежати локалізація проекту та його цільова аудиторія. Якщо поставлена проблема є загальною, але ви вирішуєте її тільки в своїй громаді — зверніть увагу донора на її загальний характер та вкажіть, що ваш унікальний досвід із вирішення проблеми зможе стати успішною практикою для інших громад.

Потенційні негативні наслідки. Будь-яка проблема має свою динаміку розвитку. Певний час назад ваша проблема могла бути не такою відчутною, але саме сьогодні ви взялися за її розв’язання. Адже ви стверджуєте, що її ще можливо вирішити, чи не так? Спробуйте дати прогноз, як проблема вплине на суспільство, якщо її розвиток не буде припинено на цьому етапі, в тому числі за допомогою вашого проекту. Наприклад, ви заявляєте проблему відсутності відповідних умов для позашкільної освіти підлітків (дозвілля, галузеві спортивні та культурні секції тощо), через що підлітки проводять свій час на вулиці в небезпечних умовах. Без вашого втручання у цю проблему, поміж іншого, можуть виникнути наступні негативні наслідки: 1) за відсутності належних умов для розвитку підлітки не зможуть здійснити належну профорієнтацію, що створить перешкоди для їх самореалізації вже у дорослому віці; 2) батьки, занепокоєні дозвіллям своєї дитини, будуть шукати умови для нього в інших місцях (наприклад, в обласних центрах), а підлітки у дорослому віці, обираючи, де жити, покинуть вашу громаду на користь такого обласного центру, що негативно відзначатиметься на демографічному складі населення (кількість молодих осіб у порівнянні із кількістю людей похилого віку).

І ще декілька порад. Описуючи проблему, яку ви обрали, не варто узагальнювати та штучно збільшувати масштаби проблеми. Звичайно, будь-який аспект проблеми лежить в основі глобальних викликів, що стоять перед суспільством. Та навряд чи небажання населення вашої громади створювати організації співвласників багатоквартирних будинків загрожує демократизації усього українського суспільства. Фокусуйтесь на конкретному аспекті, конкретній проблематиці, яку ви можете контролювати.

Звертайте увагу на те, що вашу заявку можуть оцінювати люди із різним досвідом. У складі експертних комісій донорів вам можуть зустрітися спеціалісти, які працюють у заявленій сфері, в якій ви збираєтеся реалізовувати проект, а можуть бути люди, для яких визначена проблематика є незнайомою. Залежно від виду донора обирайте «мову» заявки. Наприклад, якщо ви розумієте, що представники донора розуміються на юридичній термінології — доречні будуть посилання на відповідні норми законодавства для того, щоб підтвердити вашу обізнаність у заявленій проблематиці. В іншому ж випадку, якщо ви не впевнені у галузевій спеціалізації донора та представників конкурсної комісії, яка буде оцінювати ваш проект — намагайтеся дати опис проблеми доступними словами, без використання професійних галузевих термінів.

Важливий момент у постановці проблеми — часто постановку проблеми плутають із методом вирішення такої проблеми. Наприклад, у розділі ви заявляєте, що проблема вашої громади в тому, що в рамках певного туристичного маршруту немає велодоріжки. Чи є це проблемою саме по собі? Ні, багато населених пунктів та туристичних маршрутів нормально працюють без неї. Відсутність велодоріжки стає проблемою, якщо є певний маршрут, популярний для велосипедистів, втім він не є належним чином обладнаним. Цей факт призводить до незручності у переміщенні велосипедистів та пішоходів, у крайньому випадку — до їх травмування. В цьому випадку ви розумієте, що ані пішоходів, ані велосипедистів не вдасться переконати бути обережнішими на маршруті або перестати їм користуватися, і тому оснащення належної інфраструктури у вигляді велодоріжки стає необхідним методом вирішення поставленої проблеми.

До вашої уваги!

Ми продовжуватимемо знайомити вас із методиками написання проектної пропозиції. Але хочемо також звернутися до тих, хто «собаку з’їв» на написанні грантів та отримував грантову підтримку. Якщо у вас є приклад грантової заявки, яка отримала схвалення у донора — надсилайте її на електронну пошту редакції ms@id.factor.ua, і ми опублікуємо її на сторінках нашої газети як наочну історію успіху.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі