Теми статей
Обрати теми

Нові правила паркування: нові повноваження для ОМС (частина 1)

Мороз Оксана, юрист-аналітик «Видавничого будинку Фактор»
Нагадаємо, що 21.12.2017 Верховна Рада України прийняла Закон України № 2262-VIII «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реформування сфери паркування транспортних засобів»1. Цей Закон вступив у силу через 180 днів від дня публікації, тобто 27.09.2018. Слід зазначити, що ним вносяться зміни до низки законодавчих актів, зокрема, Кодексу України про адміністративні правопорушення2, законів України від 30.06.1993 № 3353-XII «Про дорожній рух», від 21.05.1997 № 280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні» та від 02.07.2015 № 580-VIII «Про національну поліцію». Поряд із посиленням адміністративної відповідальності за вчинення правопорушень при паркуванні транспортних засобів, Закон № 2262 передбачає сприяння облаштуванню місць для паркування, а також розширення повноважень ОМС.

1 Далі за текстом — Закон № 2262.

2 Далі за текстом — КпАП.

Про виконавчі комітети рад та інспекторів з паркування

Одразу хочемо попередити, що в цій статті ми будемо говорити виключно про ті положення Закону № 2262, які стосуються лише ОМС.

Почнемо з нововведень, яких зазнав КпАП. Зазначимо, що Законом № 2262 було викладено в новій редакції ст. 219 КпАП. Відтепер ч. 1 цієї статті визначено, що виконавчі комітети (а в населених пунктах, де не створено виконавчих комітетів, — виконавчі органи, що виконують їх повноваження) сільських, селищних, міських рад розглядають справи про адміністративні правопорушення, передбачені:

відповідна норма КпАП

назва статті КпАП

ч. 1, 3 ст. 122 КпАП

Примітка. В частині порушення правил зупинки, стоянки транспортних засобів у межах відповідного населеного пункту, зафіксованого в режимі фотозйомки (відеозапису)

Перевищення встановлених обмежень швидкості руху, проїзд на заборонний сигнал регулювання дорожнього руху та порушення інших правил дорожнього руху

ст. 1272 КпАП

Порушення порядку тимчасового затримання транспортних засобів та їх зберігання, порушення законодавства у сфері оплати послуг з паркування транспортних засобів

ч. 1-5 ст. 1521 КпАП

Порушення правил паркування транспортних засобів

В свою чергу оновленою ч. 2 ст. 219 КпАП визначено, що від імені виконавчих комітетів (а в населених пунктах, де не створено виконавчих комітетів, — виконавчих органів, що виконують їх повноваження) сільських, селищних, міських рад розглядати справи про адміністративні правопорушення, передбачені:

ч. 1, 3 ст. 122 КпАП

Перевищення встановлених обмежень швидкості руху, проїзд на заборонний сигнал регулювання дорожнього руху та порушення інших правил дорожнього руху

ч. 1, 2 ст. 1521 КпАП

Порушення правил паркування транспортних засобів

і накладати адміністративні стягнення мають право уповноважені виконавчим комітетом (виконавчим органом) сільської, селищної, міської ради посадові особи виконавчих органів сільської, селищної, міської ради — інспектори з паркування.

Таким чином, в населених пунктах будуть працювати інспектори з паркування — посадові особи, які зможуть накладати адміністративні стягнення за порушення правил зупинки, стоянки і паркування транспортних засобів та мають право евакуювати їх.

Пропонуємо далі розглянути зазначені вище норми КпАП, за якими інспектори із паркування мають право розглядати адміністративні справ та накладати стягнення.

Стаття в КпАП

Диспозиція статті

Санкція статті

ч. 1 ст. 122

Перевищення встановлених обмежень швидкості руху транспортних засобів більш як на двадцять кілометрів на годину, порушення вимог дорожніх знаків та розмітки проїзної частини доріг, правил перевезення вантажів, буксирування транспортних засобів, зупинки, стоянки, проїзду пішохідних переходів, ненадання переваги у русі пішоходам на нерегульованих пішохідних переходах, а так само порушення встановленої для транспортних засобів заборони рухатися тротуарами чи пішохідними доріжками

тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі 15 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян3 (255 грн.) або 50 штрафних балів

ч. 3 ст. 122

Перевищення встановлених обмежень швидкості руху транспортних засобів більш як на п’ятдесят кілометрів на годину, ненадання переваги в русі транспортним засобам аварійно-рятувальних служб, швидкої медичної допомоги, пожежної охорони, поліції, що рухаються з увімкненими спеціальними світловими або звуковими сигнальними пристроями, ненадання переваги маршрутним транспортним засобам, у тому числі порушення правил руху і зупинки на смузі для маршрутних транспортних засобів, а так само порушення правил зупинки, стоянки, що створюють перешкоди дорожньому руху або загрозу безпеці руху

тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі 30 нмдг (510 грн.)

ч. 1 ст. 1521

Несплата водієм транспортного засобу вартості послуг з користування майданчиками для платного паркування, обладнаними паркувальними автоматами або автоматичними в’їзними та виїзними терміналами

тягне за собою накладення штрафу від 8 до12 нмдг (від 136 грн. до 204 грн.)

ч. 2 ст. 1521

Паркування транспортних засобів на місцях, призначених для безоплатного паркування транспортних засобів, особами, які не мають відповідних пільг

тягне за собою накладення штрафу на водіїв транспортних засобів від 15 до 18 нмдг (від 255 грн. до 306 грн.)

3 Далі за текстом — нмдг.

В наступному розділі ми поговоримо саме про механізми притягнення до відповідальності.

Про притягнення до відповідальності

Давайте тепер розберемось, яким чином діє механізм притягнення до адміністративної відповідальності у відповідності до нових правил. У сфері безпеки дорожнього руху та паркування відповідно до Закону № 2262 діють три режими притягнення до адміністративної відповідальності.

1

Так званий «класичний» режим. Він передбачає контакт поліцейського та порушника, перевірку посвідчення водія, технічного паспорта, складання постанови про притягнення до відповідальності прямо на місці вчинення порушення

2

Автоматичний режим. Він передбачає фіксацію видів правопорушень стаціонарними камерами, які можуть бути встановлені на шляхопроводах, стовпах і навіть на громадському транспорті.

Інформація з камер надходитиме до центрів обробки інформації, де за результатами візуальної перевірки поліцейські, за допомогою електронного цифрового підпису, будуть так само складати постанову

3

Режим фотозйомки або відеозапису. Він передбачає фіксацію трьох видів порушень у ручному режимі технічними засобами у спеціальній захищеній програмі, яка автоматично відображає дату, час, координати місця порушення.

У цьому режимі працюють поліцейські та уповноважені інспектори з паркування. Саме цей режим є новелою Закону № 2262.

Тепер детальніше про новий режим – фотозйомки або відеозапису. Він передбачає здійснення уповноваженою посадовою особою фото/відеофіксації обставин порушення правил:

зупинки, стоянки або паркування транспортних засобів, а саме:

— дати;

— часу (моменту);

— місця розташування транспортного засобу по відношенню до нерухомих об’єктів та/або географічних координат;

— інших ознак наявності складу адміністративного правопорушення, передбаченого відповідною статтею Особливої частини КпАП

Слід мати на увазі, що при здійсненні фотозйомки обов’язковою є наявність не менше двох зображень транспортного засобу, отриманих з різних або протилежних ракурсів, а в разі фіксації порушення, що полягає у неоплаті вартості послуг з користування майданчиком для платного паркування в межах населеного пункту, в якому не впроваджена автоматизована система контролю оплати паркування, обов’язковою є наявність додаткового зображення (зображень), що фіксує відсутність документа про оплату послуг з користування майданчиком для платного паркування під лобовим склом транспортного засобу.

Про тимчасове затримання транспортних засобів інспекторами з паркування

Новелою Закону № 2262, яка напевне обговорювалась у всіх ЗМІ, є тимчасове затримання транспортних засобів. Давайте проаналізуємо, в чому суть цього нововведення.

Тимчасове затримання транспортного засобу інспектором з паркування здійснюється шляхом доставки для зберігання на спеціальний майданчик чи стоянку за допомогою спеціального автомобіля — евакуатора. Крім того, при тимчасовому затриманні транспортного засобу складається акт огляду та тимчасового затримання транспортного засобу.

Звертаємо увагу, що відповідний порядок евакуації транспортного засобу ще не затверджений КМУ.

Тимчасове затримання транспортного засобу шляхом доставки для зберігання на спеціальний майданчик чи стоянку здійснюється у разі вчинення порушення, передбаченого:

ч. 3 ст. 122 КпАП (порушення правил зупинки, стоянки в межах відповідного населеного пункту);

ч. 1 ст. 1521 КпАП (несплата водієм транспортного засобу вартості послуг з користування майданчиками для платного паркування, обладнаними паркувальними автоматами або автоматичними в’їзними та виїзними терміналами);

ч. 2 ст. 1521 КпАП (паркування транспортних засобів на місцях, призначених для безоплатного паркування транспортних засобів, особами, які не мають відповідних пільг).

Слід мати на увазі, що відповідно до ч. 3 ст. 2654 КпАП розміщення транспортного засобу є таким, що суттєво перешкоджає дорожньому руху або створює загрозу безпеці руху, якщо транспортний засіб:

1

поставлено на проїзній частині у два і більше рядів

2

розташовано у заборонених Правилами дорожнього руху місцях зупинки або стоянки, а саме:

а) на залізничних переїздах;

б) на трамвайних коліях;

в) на естакадах, мостах, шляхопроводах і під ними, у тунелях;

г) на пішохідних переходах і ближче 10 метрів до них з обох боків, крім випадків зупинки для надання переваги в русі;

ґ) на перехрестях та ближче 10 метрів від краю перехрещуваної проїзної частини за відсутності на ній пішохідного переходу, за винятком зупинки для надання переваги в русі та зупинки проти бокового проїзду на Т-подібних перехрестях, де є суцільна лінія розмітки або розділювальна смуга;

д) на проїзній частині, де відстань між суцільною лінією розмітки чи протилежним краєм проїзної частини і транспортним засобом, що зупинився, менше 3 метрів;

е) ближче 30 метрів від посадкових майданчиків для зупинки маршрутних транспортних засобів, а за їх відсутності — ближче 30 метрів від дорожнього знака такої зупинки з обох боків;

є) ближче 10 метрів від позначеного місця виконання дорожніх робіт і в зоні їх виконання;

ж) у місцях, де буде неможливим зустрічний роз’їзд або об’їзд транспортного засобу, що зупинився;

з) ближче 10 метрів від виїздів з прилеглих територій і безпосередньо в місці виїзду

3

своїм розташуванням робить неможливим рух інших транспортних засобів або створює перешкоду для руху пішоходів, у тому числі осіб з інвалідністю на спеціальних засобах пересування та пішоходів із дитячими колясками

4

розташовано на виділеній смузі для руху громадського маршрутного транспорту

5

розташовано на позначеній відповідними дорожніми знаками та/або дорожньою розміткою велодоріжці

6

перешкоджає руху або роботі снігоприбирального та іншого технологічного комунального транспорту у разі запровадження надзвичайного стану або у разі оголошення окремої місцевості зоною надзвичайної екологічної ситуації

7

порушує схему паркування транспортних засобів таким чином, що він блокує проїзд по двох або більше смугах руху

При тимчасовому затриманні транспортного засобу місце розташування такого транспортного засобу має бути обов’язково зафіксоване в режимі фотозйомки або відеозапису.

Інспектори з паркування зобов’язані:

невідкладно інформувати про тимчасове затримання транспортного засобу відповідні підрозділи Національної поліції із зазначенням:

1) державного номера затриманого транспортного засобу;

2) точного часу його затримання;

3) місця зберігання (адреса та телефони спеціального майданчика чи стоянки);

— розміщувати цю інформацію на офіційному веб-сайті виконавчого органу відповідної місцевої ради;

передавати повідомлення про тимчасове затримання транспортного засобу на абонентський номер рухомого (мобільного) зв’язку та адреси електронної пошти, зазначені належними користувачами або особами (від імені осіб), за якими зареєстровані транспортні засоби.

Повернення транспортного засобу, затриманого шляхом доставки для зберігання на спеціальний майданчик чи стоянку:

— відповідальній особі;

— особі, яка ввезла транспортний засіб на територію України;

— особі, яка керувала транспортним засобом на момент вчинення правопорушення, —

відбувається невідкладно за зверненням такої особи після сплати штрафу за вчинене правопорушення та оплати вартості послуг із транспортування та/або зберігання транспортного засобу.

У разі заподіяння транспортному засобу шкоди при його транспортуванні та/або зберіганні завдані збитки відшкодовуються за рахунок суб’єкта господарювання, що надає такі послуги, та/або відповідного страхового відшкодування, що здійснюється за правовідносинами обов’язкового страхування цивільної відповідальності суб’єкта господарювання, що надає послуги із транспортування та/або зберігання транспортних засобів у разі їх тимчасового затримання.

Насамкінець хочемо зазначити, що ми коротко проаналізували ті норми Закону № 2262, які стосуються лише ОМС загалом та інспекторів з паркування зокрема.

До того, поки нові правила реалізують та почнуть діяти, як КМУ, так й інші органи виконавчої влади повинні ухвалити ще низку нормативно-правових актів, які в майбутньому дозволять інспекторам із паркування мати доступ до Єдиного державного реєстру транспортних засобів для ідентифікації власників транспорту. Крім того, створити Реєстр про адміністративні правопорушення та надати доступ до нього, аби інспектори з паркування могли вносити інформацію про притягнення до адміністративної відповідальності.

Таким чином, для того щоб система, яку передбачає Закон № 2262, почала діяти, потрібно прикласти немало зусиль для її організації, в чому і бажаємо вам успіхів!

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі