Теми статей
Обрати теми

Гендерний бюджет: знайомство розпочато!

Ковшова Олена, заступник головного редактора видань «Місцеве самоврядування» та «Радник старости», аналітик
Гендерний бюджет являє собою по суті класичну модель державного та місцевого бюджету, але з невеликим уточненням — гендерним компонентом. Його вводять в дію для того, аби підвищити соціально-економічну ефективність бюджетів, надати можливість змінити бюджетну політику, створити нові орієнтири розвитку та визначити ключові цілі та завдання щодо гармонійного партнерства в суспільстві. За практикою європейських країн гендерний бюджет виступає складовою децентралізаційних реформ, що спрямовані на зміцнення фінансової спроможності місцевого самоврядування, і пов’язує процеси управління фінансовими ресурсами та забезпечення гендерного паритету.

Що таке «гендерне бюджетування» та «гендерний компонент»?

Впровадження гендерного бюджету притаманне для багатьох країн Африки, Америки, Азії, Європи та Австралії. Це свідчить про можливість забезпечення ефективного використання фінансових ресурсів, удосконалення планування та використання бюджетних коштів, конкретизацію напрямів видатків.

В Україні гендерний бюджет почав досліджуватись не так давно. Зокрема, за підтримки міжнародних інституцій гендерними центрами та громадськими організаціями здійснюються переважно інформаційні та просвітницькі заходи.

Практичні кроки впровадження гендерних бюджетних ініціатив виконано Харківським жіночим фондом, яким у 2003 р. проаналізовано харківський міський бюджет за 1998–2001 рр. стосовно наявності гендерного аспекту при його формуванні. Проведені в Харкові заходи з пропагування інформації про необхідність запровадження гендерних бюджетів стали унікальним засобом залучення до роботи над місцевими бюджетами всіх зацікавлених осіб.

Наразі питанням впровадження гендерного бюджету займаються не лише профільні міністерства, але й ОМС. Гендерний бюджет допомагає створити рівні можливості для всіх членів суспільства. Це такі переваги, як:

1

покращення якості послуг для населення за рахунок спрямування бюджетних витрат на конкретного споживача

2

удосконалення законів з метою подолання наявних гендерних проблем

3

зменшення гендерної нерівності та розвиток гендерно-чутливої політики

4

підвищення інформованості та впливу громадськості на прийняття рішень у бюджетному процесі

Гендерне бюджетування — це застосування комплексного гендерного підходу в бюджетній політиці та бюджетному процесі на державному й місцевому рівнях, що включає розподіл бюджетних коштів за гендерним принципом. Результатом є посилення прозорості та підконтрольності. Простими словами, складення бюджету із врахуванням гендерного компоненту — це один із способів складення бюджету, у центрі якого перебувають жінки та чоловіки з різних соціальних та демографічних груп.

Процес гендерного бюджетування складається з:

— проведення гендерного бюджетного аналізу;

— прийняття змін в програмах та бюджеті в цілому;

— поступової системної інтеграції гендерного компоненту у бюджетний процес.

Головним компонентом у процесі впровадження гендерного бюджетування є проведення гендерного бюджетного аналізу, зокрема, з розробки гендерної мапи. Адже завдяки їй можна аналізувати бюджетні видатки на чоловіків і жінок з урахуванням їхнього соціального статусу та місця проживання.

За світовою практикою, гендерний бюджет має відповідати на такі запитання:

— Як впливають бюджетні послуги на якість життя населення?

— Чи всі мають рівний доступ до бюджетних послуг?

— Чи всі мають контроль над бюджетними ресурсами?

— Як розподіляються бюджетні кошти між кінцевими одержувачами?

img 1

img 2

Для врахування гендерного компоненту необхідно чітко визначити гендерні потреби, які поділяють на практичні та стратегічні.

До перших належать потреби, які виникають у чоловіків та жінок, виходячи з того, яку саме соціальну роль вони виконують. Це речі першої необхідності, до яких належать вода, їжа, дохід, комунальні обов’язки, охорона здоров’я. До других — соціальні, релігійні, політичні, економічні потреби, в яких перебувають чоловіки та жінки.

Увага! Не є можливим задовольнити стратегічні потреби жінок та чоловіків без задоволення практичних. І навпаки.

Створення гендерної мапи

Відсутність гендерної мапи в ОМС не дає можливості аналізувати стан гендерного балансу в організації роботи ОМС та його структурних підрозділів, в процесі надання послуг, розробленні й реалізації соціально-економічних програм розвитку тощо.

Треба пам’ятати, що гендерна рівність — це важливе питання прав людини, й вона відіграє значну роль в економічному та соціальному розвитку суспільства. За допомогою гендерної мапи можна аналізувати та планувати бюджетні видатки на чоловіків та жінок у населених пунктах з урахуванням їхнього соціального статусу, віку та місця проживання.

Гендерна мапа презентує гендер у цифрах, що полегшує процес врахування гендерного компонента під час розробки місцевого бюджету.

Для того, щоб розробити гендерну мапу, необхідно створити робочу групу у кількості хоча б 5 осіб (залежить від кількості населення в населених пунктах, що перебувають у підпорядкуванні ОМС), які зможуть провести дослідження щодо використання гендерного виваженого підходу.

Як правило, досліджують такі основні теми:

1

загальні демографічні індикатори (у тому числі використовують офіційні статистичні дані)

2

основні гендерні проблеми території

3

представництво жінок і чоловіків в органах влади на певній території

4

індикатори доходів

5

освіта, наукова діяльність

6

охорона здоров’я, інше

Примітка. На початковому етапі запровадження гендерного компоненту до місцевого бюджету можна почати з окремих галузей (дошкільна та середня освіта, спорт, культура тощо) або програм, які приймає місцева рада, або, як варіант, з видатків на утримання місцевої ради. В них можна почати врахування гендерного компонента та закласти показники оцінки ефективності їх виконання порівняно із тими, де його немає. Звичайно, за результатами — удосконалювати напрацьоване.

За результатами таких досліджень має бути складена гендерна карта (мапа), яка може бути поділена за галузями, видатками, кількістю зайнятого населення та безробітних тощо (залежно від того, як саме буде розпочинатись впровадження гендерного компонента).

Також мають бути знайдені можливі шляхи вирішення гендерних проблем у населеному пункті, розроблені заходи для поглиблення обізнаності громадян щодо таких проблем та шляхів їх вирішення, а також поглиблення обізнаності посадових осіб місцевого самоврядування щодо застосування результатів гендерного дослідження та гендерної статистики при підготовці бюджетних програм.

Для прикладу:

У 2018 році в Житомирській міській раді створили гендерний портрет Житомирської міської ради. Це зроблено для того, щоб зрозуміти, яке представництво жінок і чоловіків є хоча б на рівні міської ради. Врахували вік, стать, освіту на кожному службовому щаблі. Вдалося з’ясувати, що на рівні спеціалістів найбільше в раді представлено жінок. На рівні керівників, департаментів і відділів виявилось — 43 % чоловіків і 57 % жінок, на рівні виконавчого комітету — 53 % жінок. На рівні депутатського корпусу — 19 % жінок і 71 % чоловіків. І якщо говорити про найвищий рівень — секретар міської ради і голова — то зараз в раді співвідношення 50/50.

Також ця пропорція зберігається і на рівні заступників, тобто у Житомирській міській раді два заступники та дві заступниці. Кадрова служба ради працює над тим, щоб під час конкурсів на посади в міську раду намагались враховувати гендерний компонент. Але це не означає, що ігноруються інші фактори — професіоналізм чи досвід роботи.

Гендерна складова має входити в діяльність кожного структурного підрозділу, кожної сфери. Це не повинно бути лише у компетенції спеціально уповноваженого органу, який координує гендерні питання. Тому спочатку рада почала зі створення гендерного календаря посадової особи місцевого самоврядування. А потім було створено гендерний щоденник посадової особи, де у формі, наприклад, щоденника з тим, з чим працює кожна і кожен на своєму робочому місці, між сторінками була інформація про законодавство, про практики і впровадження гендерного бюджету. З 2017 року спільно з громадською організацією «Паритет» було запроваджено такий проект, як «Гендерна кав’ярня», де працівники Житомирської міської ради навчаються за кількома темами. Вони вивчають основні засади гендерної політики в Україні, представлення жінок і чоловіків у ЗМІ та в рекламі. Є також суто практичні підтеми, такі як комплексний гендерний підхід в роботі і гендерне бюджетування.

Також в раді працює міжвідомча гендерна комісія. Нещодавно утворилась депутатська група «Рівні можливості», куди входять депутати — і жінки, і чоловіки. Важливою складовою в цьому механізмі є експертний потенціал. Адже без експертів впроваджувати гендерний компонент було б неможливо.

«Гендерними» здобутками міської ради є реалізація двох бюджетних гендерних ініціатив. Одна з них — у сфері позашкільної освіти. Їй вже понад п’ять років. Вона реалізовувалась з 2012 року. І друга ініціатива — у сфері охорони здоров’я. З’ясувалось, що у позашкільній освіті представлення дівчат і хлопців є дуже різним на різних напрямах. Найбільші диспропорції у хлопців на рівні хореографічного напряму і декоративно-ужиткового мистецтва, а в дівчат — науково-технічного. Це доволі стереотипний розподіл. В раді вважають, що найкращих результатів досягають ті групи, де є паритетне представлення хлопців і дівчат в кожному напрямку.

В ході бюджетного аналізу виявилось, що підліткові клуби за місцем проживання — це найдешевша форма позашкільної освіти, найбільш мобільна, найбільш наближена до місця проживання. А це надає серйозний безпековий компонент. І по цій програмі, яку готували працівники ради, було прописано гендерний компонент на рівні мети, завдань, заходів. В результаті її реалізації було відкрито три позашкільні клуби за місцем проживання, які наразі успішно працюють.

Щодо сфери охорони здоров’я, то в 2015 році міська рада провела аналіз обласної програми протидії онкозахворюванням. Це дослідження відбувалося в рамках проекту «Гендерне бюджетування в Україні». Управління охорони здоров’я зацікавилося ним і провело схоже дослідження на рівні міста. З’ясувалось, що в жінок за останні роки суттєво підвищився рівень захворювання на рак молочної залози і рак шийки матки. Цей напрям було обрано пріоритетним. Результатом впровадження програми стало відповідне фінансування на проведення інформаційних кампаній та закупівлю медичних засобів1.

1 Інформація розміщена на офіційному сайті Житомирської міської ради: http://zt-rada.gov.ua.

Зауважимо, що гендер — це не тільки розділ населення за статевою приналежністю, але і загалом, розподіл населення на групи. Наприклад, групи дітей-сиріт, пенсіонерів, дітей-інвалідів, за віком, за місцем проживання, діагнозом та інше. Коли в бюджеті буде враховуватись розподіл на групи, в тому числі й за статевими ознаками, то бюджет буде орієнтований на потреби конкретної людини. Звичайно, це впливає на якість наданих населенню послуг.

На нашу думку, гендерне бюджетування має стати частиною кожного етапу планування бюджету. Крім того, для запровадження гендерного компоненту в Україні наразі є гендерна статистика — Державна служба статистики працює з гендерними показниками, які можна знайти на їх офіційному сайті www.ukrstat.gov.ua.

App
Завантажуйте наш мобільний додаток Factor

© Factor.Media, 1995 -
Всі права захищені

Використання матеріалів без узгодження з редакцією заборонено

Ознайомитись з договором-офертою

Приєднуйтесь
Адреса
м. Харків, 61002, вул. Сумська, 106а
Ми приймаємо
ic-privat ic-visa ic-visa

Ми використовуємо cookie-файли, щоб зробити сайт максимально зручним для вас та аналізувати використання наших продуктів та послуг, щоб збільшити якість рекламних та маркетингових активностей. Дізнатися більше про те, як ми використовуємо ці файли можна тут.

Дякуємо, що читаєте нас Увійдіть і читайте далі